
International Journal of Communication 13(2019), 1167–1185 1932–8036/20190005 

Copyright © 2019 (Liam Grealy, Catherine Driscoll, and Andrea Limberto). Licensed under the Creative 
Commons Attribution Non-commercial No Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

 
The Children Are Watching:  

A History of Age-Rating Television in Brazil 
 

LIAM GREALY1 
CATHERINE DRISCOLL 

The University of Sydney, Australia 
 

ANDREA LIMBERTO 
The National Service for Commercial Education  

and University of São Paulo, Brazil 
 

Histories of Brazilian media regulation typically emphasize a major transformation with 
the passing of the federal constitution in 1988, contrasting censorship during the military 
period of 1964‒1985 with age rating, or “indicative classification,” thereafter. 
Contemporary conflicts among child advocates, television broadcasters, and the state as 
monitor of the industry’s self-regulation are grounded in a much longer history of age 
rating in popular media. Drawing on an examination of files from Brazil’s Ministry of Justice 
and interviews with current examiners, this article provides a history of age ratings for 
television in Brazil and of the processes by which classification decisions are made. We 
argue that the desire to limit young people’s access to television through age ratings has 
had significant ramifications in Brazil, evident in the formation of legal regimes, reform of 
institutional practices, and even the revision of time zones. 
 
Keywords: media classification, age rating, youth, minority, time zones, legal reform, 
Brazilian television, telenovelas 
 
 
The passing of Brazil’s federal constitution in 1988 was a central achievement in the nation’s 

transition from a prolonged era of military government to renewed democracy. Regarding media regulation, 
the constitution is usually understood as a shift from state-led censorship characterized by inconsistency, 
opaque decision making, and restrictions on political criticism to protected freedom of expression with media 
subjected to a system of differentiated age-based classifications. This article demonstrates that, while the 
practices and relative power of regulators and broadcasters have certainly differed under various regimes, 

                                                
Liam Grealy: liam.grealy@sydney.edu.au 
Catherine Driscoll: catherine.driscoll@sydney.edu.au 
Andrea Limberto: andrealimberto@gmail.com 
Date submitted: 2018‒05‒30 
 
1 This work was supported by Australian Research Council Discovery Project funding (DP150101226). The 
authors would like to thank Veet Vivarta and Ministry of Justice staff for their participation and support. 



1168  Grealy, Driscoll, and Limberto International Journal of Communication 13(2019) 

the regulation of media consumption by age has been continuous in Brazilian laws since the Minors Code of 
1927 (Ministry of Justice, 1927). A conception of “minoritised adolescence,” in which presumptions of 
development and susceptibility to media influence are restricted to the former side of the minority-majority 
citizenship binary (Grealy & Driscoll, 2015), has underpinned a long history of media classification advocacy 
and governance in Brazil. 

 
Compared with industry-based self-regulation systems in nations such as Japan and the United 

States, state laws and ordinances direct media governance in Brazil. As a result, resistance to the 
implementation of age rating, chiefly by television broadcasters, has adopted legal means to delay the 
formation of the system and its penalties, dispute its constitutionality in the courts, and even reform Brazilian 
time zones. The detailed legal history that follows is necessary to understand the regimes that govern media 
producers and distributors in Brazil, and the consistency of reform is indicative of the limited efficacy of these 
regimes’ and broadcasters’ efforts to avoid and undermine them. The establishment of age-based ratings for 
television, and the eventual formalization of processes for consistent decision making around their application, 
has played an important role in Brazilian television culture, influencing what content can be exhibited at what 
times. A 2016 Federal Supreme Court (STF) decision that allows television broadcasters to air programs of any 
age rating at any time in the schedule prompts questions about the ongoing significance of television age 
ratings in Brazil, similar to those often posed about streaming platforms. 

 
This article draws on recent fieldwork in Brazil, including interviews with examiners at the Content 

Rating Coordination (COCIND) of the Ministry of Justice—which is responsible for age rating—and analysis 
of examination files for television programs. The first of the article’s five sections describes the legal regime 
underpinning the contemporary system of indicative classification in Brazil, attending closely to the 
refinement of categories over time. The second section demonstrates the presence of age-based ratings and 
considerations in earlier Brazilian law and policy, in periods typically characterized by state censorship. The 
third section examines the cultural and political context surrounding the emergence of the current system 
following the 1988 constitution, while the fourth section analyzes various responses of television companies 
to a system perceived to restrict broadcasting freedoms. The fifth section examines the practice of age-
rating television in the Ministry of Justice, demonstrating that this dynamic process involves institutional 
expertise, ongoing negotiation with broadcasters, and awareness of both the public role of age rating and 
associated political controversy. 

 
The Legal Regime for Indicative Classification 

 
Brazilian media classification is based on a set of federal laws established after the end of the 1964‒

1985 military regime. Key documents include the constitution, the Child and Adolescent Statute, and the 
Ministry of Justice ordinance 368 of 2014.2 In the constitution, the seventh enacted since independence in 
1822, article 5 guarantees free expression, and article 21 states that “the Government has the responsibility 
to classify, for indicative purposes, public entertainment and radio and television programs.” These ideas come 
together in article 220, which guarantees protection from censorship and legitimates indicative classification 

                                                
2 This article employs the common convention for Brazilian laws whereby Ministry of Justice ordinance 368 
of 2014 is abbreviated as MJ 368/2014 (see http://www.contabeis.com.br/legislacao/). 



International Journal of Communication 13(2019)  The Children Are Watching  1169 

by authorizing the federal government to “regulate public entertainment and shows, and . . . to advise about 
their nature, the ages for which they are not recommended and the places and times unsuitable for their 
exhibition.” For age-rating advocates seeking to strengthen broadcasting restrictions, it has been important 
that these principles are specified in the constitution. 

 
In 1986, Brazil established a National Committee on the Child and the Constitution, which included 

nongovernmental organizations such as the National Street Children’s Movement and was supported by 
UNICEF. Following article 227 in the constitution—which describes the rights of young people as a “duty” 
and “absolute priority” of “the family, the society and the Government”—in 1990 the Brazilian National 
Congress passed the Child and Adolescent Statute, establishing councils for the rights of children and 
adolescents at federal, state, and local government levels. This statute designated the state as responsible 
for age-rating media. Article 76 outlined time-of-day broadcasting restrictions: 

 
Radio and television stations may only exhibit educational, artistic, cultural and 
informative programs in the schedule recommended for child and adolescent audiences. 
No show will be presented or announced without notification as to its classification, prior 
to its broadcasting, performance or exhibition. 
 
Articles 253–258 outline the penalties for exhibiting theater plays, films, or television shows without 

age ratings; for transmitting radio or television shows at times that they are not authorized; and for exhibiting 
and selling particular media to minors for whom age ratings determine they are not appropriate. 

 
New laws and Ministry of Justice ordinances explicating and reforming this statute over the decades 

since provide the framework for our discussion. MJ 368/2014 governs indicative classification in contemporary 
Brazil, combining and superseding former regulations. However, it was MJ 773/1990 that began the post-1988 
history of regularly updating the framework governing youth media consumption by specifying four age-rating 
categories—suitable for all, and unsuitable for children under age 12, 14, and 18—along with associated 
scheduling restrictions. MJ 796/2000 added a fifth age-rating category for children under age 16. MJ 899/2001 
required the Ministry of Justice to rate video games according to the same categories and specify restricted 
content as “violence, the practice of sexual intercourse and misrepresentation of ethical and moral values.” In 
2002, MJ 766/2002 added role-playing games to the material classified by the ministry, through prior analysis 
and according to the same five age-rating categories. MJ 1597/2004 added a sixth category, unsuitable for 
children under age 10, and provided complex specifications about parental guidance at shows and public 
amusements. This ordinance also includes a document for authorizing a minor’s film attendance without an adult 
guardian present, although in practice this was rarely used. MJ 1100/2006 emphasized the role of parents, 
established a Permanent Group of Volunteer Collaborators to work with the ministry, and loosened the formerly 
complex system of parental accompaniment. MJ 264/2007 introduced an ER (especially recommended) rating 
in a Manual of the New Rating System (hereafter Manual) published in 2006 (COCIND, 2006).3 Finally, MJ 
1642/2012 and MJ 1643/2012 introduced the Practical Guide for Content Rating (hereafter Guide), with new 
principles for evaluation and decision making. 

                                                
3 The ER category was unpopular inside the ministry, rarely used, and gradually phased out through omission 
by media-specific ordinances; it disappeared completely with MJ 368/2014.  



1170  Grealy, Driscoll, and Limberto International Journal of Communication 13(2019) 

Of particular importance for our focus here is MJ 1220/2007, which references a discussion on 
improving classification, most likely denoting a meeting between Justice Ellen Gracie and civil society 
organizations regarding the STF Action of Unconstitutionality (ADI) 2398, discussed below. This ordinance 
specifies that the ministry should “classify television programs in general,” with age rating working through 
self-classification by legal representatives such as broadcasters, alongside regular monitoring by the 
Department of Justice, Ratings, Titles and Qualification (DEJUS), during child and adolescent protection 
hours (6:00 a.m. to 11:00 p.m.). Genres of television exempted from this process were journalism, news, 
sports, and electoral programs, advertisements, and live programs.4 

 
MJ 368/2014 is also crucial, superseding the above ordinances for all media subject to classification: 

films, DVDs, video games, role-playing games, television, and museums and public amusements. It 
distinguishes between “self-classification”—the “attribution of the indicative classification by the person in 
charge of the work, to be confirmed by the Ministry of Justice”—and “matrix classification”—“assigned by the 
Ministry of Justice valid for all vehicles and market segments.” The Department of Justice Policies (DPJUS; 
DEJUS before 2017) is responsible for classification, which involves content analysis, assignment of 
classifications, and compliance monitoring. MJ 368/2014 also links existing age ratings to corresponding times 
when rated material can be aired on “open” (free-to-air) television: 

 
I. Child protection range 

a)  6 a.m.‒8 p.m.: General audience or Not recommended for ages under 10 
II. Protection of adolescents 

a)  8 p.m. onward: Not recommended for ages under 12  
 b)  9 p.m. onward: Not recommended for ages under 14 
 c)  10 p.m. onward: Not recommended for ages under 16 

III. Adult range 
a)  11 p.m.‒6 a.m.: Not recommended for ages under 18 

 
Films to be exhibited in cinemas and for home video require prior classification, as do video games, 

although according to a subsequent partnership with the International Age Rating Coalition, DPJUS directly 
classifies games sold as physical copies and merely monitors online games and apps (Driscoll & Grealy, 
2018). Video-on-demand must be self-classified using the ministry’s age ratings, and material for exhibitions 
and festivals may also be self-classified. Most relevant here, broadcast television programs are exempted 
from prior analysis, provided they are self-classified and a detailed synopsis is provided to the ministry. This 
self-classification is valid until a definitive rating is published by DPJUS in the government gazette within 60 
days of the program’s exhibition. 

 
Age Rating in an Era of Censorship 

 
Histories of age rating in Brazil typically begin with reference to the above framework, restating 

the distinction between the military era and the period following the 1988 constitution. For example, 

                                                
4 This exemption has caused concern among children’s advocates. For example, news programs that follow 
police officers tend to broadcast serious violence with no specific warning. 



International Journal of Communication 13(2019)  The Children Are Watching  1171 

Frederick Schiff (1993) writes that, from 1988, “film censorship was replaced by a parental-advisory rating 
system” (p. 475). To be sure, this periodization captures important historical differences in the power and 
transparency of government regulators to determine media content production and distribution, as 
compared with television broadcasters in particular. However, differentiating Brazilian media consumption 
by age is not a post-1988 invention. Instead, it traces back to a bureaucratic system of assessing public 
entertainment present in former dictatorial and democratic republican administrations. This 
acknowledgment helps explain the difficulties and reforms that have arisen since 1988. 

 
Age-based media classification begins with the 1927 Minors Code. Popularly known as the “Mello 

Mattos Code,” after its author, this law focused primarily on children in “vulnerable situations,” addressing 
matters such as child labor and state guardianship (De Araújo & Coutinho, 2008). Thus, it is not typically 
considered in discussions of Brazilian age rating, given the significance attributed to the Child and Adolescent 
Statute. Nevertheless, the Minors Code prohibited children under 14 from the cinema unless accompanied 
by a parent or guardian, and it forbade access to exhibitions that concluded later than 8:00 p.m. Children 
under five could not “under any circumstances be taken to [cinema] representations,” and minors under 18 
were prohibited from accessing any “film which may have a harmful influence on moral, intellectual or 
physical development, and may dangerously arouse their fantasy, arouse bad or sickly instincts, [or] corrupt 
them by the force of suggestion.” Foreshadowing the ER category of 2006, the code also included the request 
that cinemas organize “for children up to 14 years of age, daytime sessions, in which instructional or 
recreational films are duly approved” for unaccompanied minors. 

 
In 1979, the Minors Code was revised to specify prohibitions on children under 10 attending 

“theatrical, cinematographic, circus, radio, television and similar venues” if unaccompanied by a responsible 
adult and remaining in those venues beyond 10:00 p.m. This update also specified time-based restrictions 
on broadcast media with age ratings, banning “the broadcasting, in radio and television, of shows prohibited 
for minors of: I ten years of age, until 8 p.m.; II fourteen years of age, until 10 p.m.; III eighteen years of 
age, at any time.” The 1962 Brazilian Telecommunications Code and the associated formation of the Brazilian 
Association for Radio and Television Stations (ABERT) established a code of ethics of Brazilian broadcasting 
in 1964; however, Alvaro Moreira (2009) suggests that, “due to internal differences [among broadcasters] 
the Code was never applied” (p. 50).5 

 
Brazilian media censorship had been legitimated well before 1979, and even before the military 

regime. Decree Law 1949 of 1939 had approved censorship under the Department of Press and Propaganda 
(DIP). An Official Publicity Department had been created in 1931; it was renamed the Department of 
Propaganda and Cultural Diffusion in 1934, and then, in 1938, under the Estado Novo (New State), the 
National Propaganda Department. Among other functions typical of contemporaneous state media 
regulators, the Department of Press and Propaganda was responsible for censoring cinema, which required 
a certificate of approval for public exhibition. In Decree Law 1949/1939, age rating was clearly outlined 
under article 23, which specified that “The impropriety of films may be declared for children up to 10 years 

                                                
5 Early versions of ABERT’s code of ethics are unavailable. The inclusion of age-based content regulations 
most likely followed the new constitution, as suggested by press reportage of Globo founder Roberto Marinho 
(1988) instructing his staff to follow the constitution’s articles on youth and media.  



1172  Grealy, Driscoll, and Limberto International Journal of Communication 13(2019) 

old, for children up to the age of 14 years, or for children under the age of 18, under the DIP judgment.” 
Positive designations could also be attributed to films in the Department of Press and Propaganda’s published 
decisions, such as “educational,” “recommended for children,” and “recommended for youth” (article 28). 
Chapters 3 and 4, dealing with theater and public entertainment and radio, respectively, outlined similar 
restrictions, though they did not specify age restrictions. Chapter 8 of this act addressed minors in 
overarching terms, specifying that “spectacles of any nature . . . may be considered unfit for minors” with 
reference to the Minors Code (article 115). 

 
It is on this foundation that Decree Law 20493/1946 established the Public Entertainment 

Censorship Service in the Department of Public Safety. The service was to be responsible for prior censorship 
of cinematographic projections, plays, other public performances, and “television exhibitions” (article 4). It 
required warnings for movies considered unfit for minors; legitimated recommendations for youth for films 
that arouse “good feelings, artistic tendencies, scientific curiosity, love of country, family and respect for 
institutions” (article 13); and specified age limits at 10, 14, and 18 years on access to films and theater, to 
be nationally supervised by both the Public Entertainment Censorship Service and the Juvenile Court. Thus, 
when the military regime passed law 5536/1968, the age ratings it specified for theater and cinema—GA, 
10, 14, 16, and 18—were a refinement rather than an innovation. 

 
Across this history, television slowly assumed a central position in Brazilian culture and became an 

object of intense regulation. Following the popular radionovelas of the 1940s, Brazil’s first telenovela, Sua 
vida me pertence (Your life belongs to me), was aired twice weekly by Rede Tupi in São Paulo in 1950 (Rêgo 
& La Pastina, 2007). The first daily telenovela was broadcast in Brazil in 1963, two years before the formation 
of Brazil’s most powerful broadcaster, Rede Globo (Ribke, 2010). Cacilda Rêgo and Antonio La Pastina 
(2007) characterize Latin American telenovelas in terms of their daily broadcasts, definitive endings after 
typically 180 to 200 episodes, narratives based on class conflict and social mobility, and aim to attract broad 
audience demographics (also see La Pastina, Rêgo, & Straubhaar, 2003). Nahuel Ribke (2011b) argues that 
the genre achieved mass appeal in Brazil in 1968 with Tupi’s Beto Rockefeller. For media anthropologist 
Esther Hamburguer, Beto Rockefeller marked a shift from former telenovelas’ emphasis on literary dialogue 
and exotic settings to become “more realistic, transforming themselves into a space of dialog about Brazilian 
national identity” (Ribke, 2011b, p. 662). Indeed, under the military period, the state and major television 
broadcasters shared an interest in the creation of a national audience and market, exemplified by the 
simultaneous nationwide broadcast of news program Jornal Nacional. This common ground was later 
shattered through the enforcement of age ratings for television, generating the contestation over time zones 
discussed below. 

 
The regulation of telenovelas is a useful case study to consider continuities and differences in age-

based media regulation, comparing contemporary classification practices (examined in the final section) 
with those of the military period. However, the archive of Brazilian telenovelas is significantly incomplete 
following the neglect of bankrupt broadcasters, suspicious fires during the military era, and Globo’s 
restrictive management of material reflecting its complicity in the military regime (Sinclair & Straubhaar, 
2013). Censor records located at the National Archive in Brasília paradoxically provide one of the best 
representations of Brazilian television through the 1960s, 1970s, and 1980s while illustrating the 
negotiations between telenovela writers and the authorities that presage contemporary challenges. This is 



International Journal of Communication 13(2019)  The Children Are Watching  1173 

equally evident in contemporary Ministry of Justice examination files, which, through age-based 
assessments, convey semantic and syntactic limits for the broadcast schedule. During the military period, 
censorship was undertaken in the Public Entertainment Censor Division (DCDP) under the jurisdiction of the 
federal police. The DCDP was restructured and centralized at this time, incorporating a wider range of 
cultural forms—theater, cinema, television, and popular music—and became increasingly attuned to “moral 
offences” (Ribke, 2011a, p. 51). A document used by censors to assess films not only asked for a 
classification chosen from “a. GA; b. 10 years; c. 14 years; d. 18 years; e. INTERDICTION,” but also 
questioned whether the film offers positive messages and, more specifically, how it represents moral issues 
such as “generational conflicts” and “the practice of free love” (Stam, 1979). This assessment was made by 
“expert censors” who joined the DCDP from the late 1960s, many of whom had already worked as 
bureaucrats or had backgrounds in the humanities and social sciences. 

 
Although age ratings were used in both periods, greater attention was paid to political criticism in 

the military era, compared with the contemporary emphasis on violence and sexual content for minors. 
James Cimino (2013) describes the changes censors required to the telenovela Escalada (Climbing, 1975, 
197 episodes, 8:00 p.m., Globo). This program followed the protagonist, Antônio Dias, over a long period: 
as a young man who travels to the fictitious Rio Pardo in Brazil’s interior to work as a cotton grower, as a 
middle-aged industrialist who becomes rich through Brasília’s construction, and finally as an older man who 
returns to Rio Pardo. The censors prohibited Escalada from explicitly naming former president Juscelino 
Kubitschek de Oliveira, who founded Brasília but was opposed to the military dictatorship in 1975. O bem-
amado (The beloved, 1973, 178 episodes, 10:00 p.m., Globo) was also censored on political grounds. In 
the fictional town of Sucupira, a corrupt mayor builds a cemetery but is unable to open it because a talented 
young doctor is keeping the town’s residents alive. The censors cut 37 of its 178 episodes, finding the 
representations of corrupt politicians and the use of titles such as “colonel” and “captain” provocative 
(Cimino, 2013; Porto, 2011). The program used such titles humorously “to criticize the military regime’s 
grandiloquent discourse of national development and the bombastic infrastructure projects launched during 
the period” (Ribke, 2011b, p. 665). 

 
The censor files of this period represent the complex process by which broadcasters would initially 

submit a program synopsis and its first 10 episodes to the DCDP, which were approved or subject to advice 
on required cuts or occasionally (but rarely) banned outright (Ribke, 2011b). Filming could begin only after 
the approval of the synopsis, scripts, and character profiles, although completed episodes also required 
approval prior to broadcast. Schiff (1993) notes that, by 1969, the standards by which censorship was 
applied were often “uncertain. Censors deferred decisions to more senior officials . . . or they suggested 
that other teams of censors review the decision” (p. 487). For example, scenes involving a lonely maid’s 
conversations with a cat were inexplicably cut from the program Quarta nobre (Fourth noble, 1983). In a 
meeting in Brasília, the writer Aguinaldo Silva asked Solange Teixeira Hernandes, DCDP director from 1980 
to 1984, for an explanation of the script’s deletions. Hernandes called on the censor responsible for the 
assessment, who explained, ambiguously, “Oh, Dr. Solange . . . A maid talking to a cat? There you go!” 
(Cimino, 2013). 

 
As with contemporary pressures on age-rating television, Ribke (2011b) notes, 
 



1174  Grealy, Driscoll, and Limberto International Journal of Communication 13(2019) 

Censor chiefs and technicians worked under a lot of pressure from opposing forces—
regime factions, TV stations, printed press and viewers—and their considerations 
undoubtedly included the unpopularity of their decisions as well as their economic impact 
on TV companies. (p. 664) 
 
The censor at this time might also determine that a program contained “incompatible content” for its 

scheduled broadcast time, which typically acted as a warning to curb content. Television companies usually 
preferred to change a program’s content rather than its time slot, which generally must remain fixed to 
establish viewers’ long-term habits. For example, in Selva de pedra (Stone jungle, 1972–1973, 243 episodes, 
8:00 p.m., Globo), the protagonist, Cristiano, pursues a love affair with Fernanda, believing his former lover 
Simone to have been killed. Because Simone was not really dead, censors accused the program of promoting 
bigamy, reclassifying it for the 10:00 p.m. time slot. Significant rewrites were required to allow the program 
to air at 8:00 p.m. (Cimino, 2013). One of the major challenges of censoring telenovelas during the military 
era thus was due to the fact that series were being written while they aired, incorporating feedback from 
viewers, station executives, advertisers, and civil society groups. Technicians complained about the difficulty 
of establishing a “final opinion” on any program (Ribke, 2011b, p. 667). This continues to be a major challenge 
for contemporary examiners in DPJUS, even while the emphasis on establishing a national audience has shifted 
toward ensuring national standards for young people’s media consumption, and the focus on political 
representations has shifted toward violence and sex (Gomes, 2013). 

 
Building a New System of Age Rating for Television 

 
A 2015 Ministry of Justice booklet commemorating 25 years of indicative classification in Brazil 

emphasizes the construction of a new ratings system in 2005 and 2006, claiming it “ensured more 
transparency and objectivity” in a contentious area of public policy (COCIND, 2015, p. 2). This reform was 
based on public consultation across five Brazilian regions and more than 2,200 submissions online in 2010 
and 2011. This consultation led to both MJ 368/2014 and the 2012 Practical Content Rating Guide (COCIND, 
2012). Prefacing this reform, a major event in formalizing indicative classification for television was the 
passing of MJ 796/2000 under José Gregori, former national secretary for human rights and minister of 
justice, which outlined age ratings, time-based restrictions for television broadcasting, and penalties for 
noncompliance. 

 
On November 24, 2000, Gregori (2000) published a newspaper article in which he downplayed the 

novelty of MJ 796/2000, noting that age-based rating “had already been going on for ten years, and there 
was no substantial change leading to the need for a long period of adjustment” (2000, p. 1). This article 
responded to criticism from television executives who had expressed surprise at the ordinance and 
characterized it as unconstitutional censorship. Such surprise was feigned, Gregori argued, because there 
had been “numerous meetings” with ABERT “sponsored by the Ministry of Justice . . . to find formulas 
capable of establishing limits for television programming” (p. 1). Gregori claimed, “The government’s 
expectation was that broadcasters would devise a system of self-regulation that would curb excesses and 
stimulate positive programs” (p. 1). However, formal commitments from ABERT had failed to produce this 
outcome and the ministry had been meeting with “the directors of Globo, RecordTV, SBT and Bandeirantes, 
among others” since 1998 to establish a ratings system for television (p. 1). In the following months, press 



International Journal of Communication 13(2019)  The Children Are Watching  1175 

coverage described a lunch held on November 23 at Globo executive Antônio Drumond’s home, where the 
president and Globo employees supposedly discussed the classification ordinance (“Judge Siro Darlan,” 
2000). ABERT subsequently brought a case against MJ 796/2000 in the Superior Court of Justice, and on 
December 28, the ordinance was suspended. Age ratings for television were still required; however, 
scheduling restrictions would no longer be enforced. Such legal action by broadcasters was a sign of things 
to come. 

 
In 2006, DEJUS, along with ANDI (Agência de Notícias dos Direitos da Infância, News Agency for 

Children's Rights), Save the Children Sweden, and the Avina Foundation, published research calling for a 
reformed indicative classification system for television (ANDI, 2006). Minister of Justice Marcio Thomaz 
Bastos described the publication as “the outcome of a wide range of discussions held over the past four 
years by the Ministry of Justice” (ANDI, 2006, p. 4), and as legitimating a new system, established under 
MJ 1100/2006 and MJ 1220/2007. Bastos “categorically” stated that “the new TV Rating System does not 
institute self-regulation—much less censorship—by subterfuge” (ANDI, 2006, p. 4). Such a system should 
not surprise the broadcasters, Bastos inferred, and its basis in broad consultation demonstrated its popular 
support. For the minister, “This work narrates part of the story of Brazil’s redemocratization” (ANDI, 2006, 
p. 5). 

 
TV Rating System (ANDI, 2006) outlined various limitations of Brazilian age rating for television 

throughout the 1990s and early 2000s, including the lack of defined standards for designating ratings, the 
subjective application of categories by government examiners, and the absence of content description 
alongside age ratings. As one contemporary COCIND coordinator recalls, the system prior to the 2006 
ordinance was inconsistent: “There were guidelines. But that’s why they changed everything here, because 
it was sloppy” (personal interview, October 19, 2017). Films and television were often rated by synopsis 
alone; additional checking tended to be driven by intermittent complaints. Another limitation was central to 
the STF case decided in 2016: 

 
The ministry did not have sanctioning powers to require that broadcasters air their content 
at the recommended times. . . . An example of this has been the failure of broadcasters, 
on occasion, to observe the different time zones in Brazil—in other words, the possibility 
always existed in states located in different time zones than Brasília that a particular 
program might be aired in a time-slot outside of the designated broadcasting time. (ANDI, 
2006, pp. 28‒31) 
 

The suspension of scheduling requirements allowed the authors to claim that, while the constitution “rejected 
any differentiation among Brazilian citizens according to their region of origin,” “the rights of the children of 
Acre,” who may receive broadcasts outside times deemed appropriate, “are not ensured to the same extent 
as those of children in the state of São Paulo” (ANDI, 2006, p. 163). This point about geographic inequality 
and regulators’ attempts to establish national standards for young people’s media consumption at the 
expense of simultaneous broadcasts is discussed in the next section. 

 
Based on close analyses of other countries’ regulatory systems, the authors proposed a co-

regulatory model for television, in which the state would monitor ratings determined by broadcasters, 



1176  Grealy, Driscoll, and Limberto International Journal of Communication 13(2019) 

governed by a legislative framework that outlined age and content categories, associated time restrictions, 
and penalties for noncompliance. This system, largely instituted by 2007, increased the objectivity of the 
ratings process and established content- as well as age-based categories. It also advocated for the inclusion 
of “adequacies” in ratings determinations, meaning recognition of content that would contribute to favorable 
evaluation, eventually leading to the introduction of the ER category. The authors noted that many of their 
recommendations were drawn from ABERT’s own code of ethics, which allowed for “the application of 
penalties on broadcasters found to have committed excesses in their programming” and specified time-
based scheduling restrictions (ANDI, 2006, p. 61). However, a gap was highlighted between the principles 
outlined by ABERT and the “day-to-day activities of companies” (ANDI, 2006, pp. 61‒62). For example, 
throughout the 1990s, the popular program Banheira do Gugu (Gugu’s Bathtub) aired at 4:00 p.m., 
featuring segments where men and women in swimsuits wrestled in spa baths, generating many viewer 
complaints. 

 
Both the public consultation process and analysis of other nations’ systems were important for 

legitimating this revised classification system, especially against claims of censorship. With the release of 
the Manual (COCIND, 2006), broadcasters’ criticisms could be rebuffed with a public mandate: “There was 
a sense that the Brazilian population did this. So the previous guide, you could say, ‘Oh, that’s the 
government trying to control me.’ But this one, you say, ‘No, this was agreed by the population’” (COCIND 
coordinator, personal interview, October 19, 2017). But the television companies were unwilling to accept 
such restrictions. 

 
Television Broadcasters Respond 

 
The industry’s responses to this new system bear closer consideration, beginning with the highly 

specific problem of Brazil’s centralized television production for a wide geographical terrain. MJ 1220/2007 
established scheduling restrictions for free-to-air television based on programs’ age ratings, made more 
complicated by Brazil’s four time zones. The first zone covers an archipelago in the Atlantic Ocean at 
coordinated universal time (UTC) −02:00. The second time zone, Brasília time, comprises states in the 
northeast, southeast, and south regions and some central states (Goiás, Tocantins, Pará, and Amapá)—an 
area with about 94% of Brazil’s population. Brasília time is UTC −03:00, shifting to UTC −02:00 when daylight 
saving is observed, except in some northeastern states. Brazil’s third time zone, UTC −04:00, applies to the 
central and western states of Mato Grosso, Mato Grosso do Sul, Rondônia, Roraima, and most of Amazonas. 
This time zone shifts to UTC −03:00 during daylight saving time, except in some northern states. The fourth 
Brazilian time zone, UTC −05:00, encompasses southwest Amazonas and the far-western state of Acre—an 
area with about 0.5% of Brazil’s population. This time zone does not observe daylight saving. 

 
These different time zones present a problem for powerful broadcasters, mostly located in Rio de 

Janeiro and São Paulo. To observe restrictions required under MJ 1220/2007 and MJ 368/2014 using a single 
broadcast from Rio de Janeiro, a 12-rated program would need to be shown at 11:00 p.m. Brasília time to be 
simultaneously screened at 8:00 p.m. in Acre. This issue led to the establishment in April 2008 of the Rede 
Fuso (Fuso/Spindle Network)—the name for Globo’s differentiated broadcast signal but also referring to the 
alternative broadcasts of multiple television stations. The Amazon Network broadcasts the Fuso signal to Acre, 
Amazonas, Rondônia, and Roraima, while the Matogrossense Television Network broadcasts the Fuso signal to 



International Journal of Communication 13(2019)  The Children Are Watching  1177 

Mato Grosso and Mato Grosso do Sul. Television stations outside the Brasília time zone had, until this point, 
typically broadcast their own programming on weekday mornings and coordinated broadcasts from midday 
Brasília time during the week and in general across the weekend. Daylight saving time required these local 
stations to record and rebroadcast programming at an appropriate time. Following MJ 1220/2007, broadcasts 
had to be delayed to accommodate age-rating restrictions, and one unpopular effect concerned football. Seven 
and eight o’clock telenovelas were broadcast locally at those times, prioritized over live football matches, which 
were televised either partway through the contest or afterward in a truncated form. The delayed broadcast 
also meant that some viewers were unable to participate in the live voting of reality programs such as Big 
Brother and The Voice. For television companies, the Fuso networks also constituted an additional expense. 

 
The requirements of indicative classification thus prompted the reform of time zones themselves—an 

unprecedented effect of age rating internationally. In the days following the enactment of MJ 1220/2007, 
Brazil’s federal Senate approved Law 11662/2008, establishing a new division of national time zones. Mainland 
time zones were reduced from three to two, with Acre and southwest Amazonas incorporated into UTC −04:00 
and the western half of Pará included in UTC −03:00. This bill was proposed by Senator Tião Viana 
(subsequently Acre’s governor), at the request of Globo and Rede Amazônica de Televisão (“Rede Globo,” 
2011). The response of local citizens was mixed, with some concerned about interruptions to daily life and 
some concerned about business interests requiring synchronization with eastern Brazil. Later in 2008, Senator 
Arthur Virgílio authored another bill proposing that Brazil have a single time zone. This was approved by the 
Senate Committee of Economic Affairs on June 16, 2009, but it was withdrawn by Virgílio after it was criticized 
by children’s rights advocates and journalists for lacking public consultation, and Virgílio confirmed it had been 
developed at the request of a television network owner (“Brazil Considers,” 2009). 

 
In 2009, the federal government held a referendum in Acre, and 56.87% of voters supported a return 

to the former time zone. Attempting to slow the reform process, ABERT appealed that the declaratory act this 
change required was of insufficient legal standing to overturn the 2008 decision, which instead required a bill 
to pass the Brazilian congress (Machado, 2011). Under this pressure, Senate president Jose Sarney transferred 
his decision to the Commission of Constitution and Justice, led by Senator Sérgio Petecão. A Commission of 
Constitution and Justice meeting at which Petecão’s report was to be voted on was then canceled and the 
reform stalled. It was not until September 2013, following further delays—including a 2011 veto by President 
Dilma Rousseff—that the referendum results were finally approved in the Senate under Law 12876/2013, 
reinstating Brazil’s fourth time zone at UTC −05:00 in November 2013. This was not, however, the last of the 
legal battles over age-based broadcast time restrictions, which continued in the Federal Supreme Court. 

 
In 2001, the Federal Council of the Brazilian Bar Association brought a direct action of 

unconstitutionality (ADI 2398) against MJ 796/2000. The action argued against the ordinance on the grounds 
that it implied prior censorship and restriction. On February 2, 2007, after a 5–5 tie in the STF, the matter was 
suspended to await the judgment of its president, Justice Ellen Gracie. At a meeting with Gracie on February 
7, representatives of civil society organizations—including ANDI, the Federal Public Prosecutor’s Office, and the 
National Council for the Rights of Children and Adolescents—argued for indicative classification’s importance 
for protecting young people. On June 25, Gracie voted against ADI 2398, and the action brought by the 
Brazilian Bar Association failed. 

 



1178  Grealy, Driscoll, and Limberto International Journal of Communication 13(2019) 

The broadcasters’ goal to reduce regulation by age ratings was not abandoned, however, and on 
November 30, 2011, an STF hearing began for ADI 2404, moved by the Brazilian Labor Party at the request 
of broadcasters and written by ABERT’s legal counsel (Intervozes, 2015). ADI 2404 sought to establish the 
unconstitutionality of article 254 of the Child and Adolescent Statute, under which broadcasters could be 
penalized for not complying with scheduling restrictions associated with age ratings. During this hearing, four 
votes were cast for the unconstitutionality of the article, including by rapporteur Dias Toffoli. In his vote, Toffoli 
(2011) wrote that the state “does not censure [but] indicates only” (p. 13). His decision referenced the Motion 
Picture Association of America as a self-regulating association of film companies and claimed that the Brazilian 
model “involves an administrative mechanism that interferes in freedom of expression” (p. 21). Justice Joaquim 
Barbosa called for a stay of proceedings, and a hearing on indicative classification was held in December 2011. 
At the hearing, the deputy director of DEJUS, Davi Pires, argued that removing penalties would render the 
system ineffective: “For fear of these punishments, I believe that the companies have tried very hard to 
improve the level of open TV programming” (Haje & Macedo, 2011, para. 6). In contrast, ABERT representative 
Heloísa Almeida argued that the responsibility for educating children lies with parents and that age ratings 
“should be indicative only, not binding” (Haje & Macedo, 2011, para. 5). In December 2014, a public letter 
was co-signed by about 80 organizations protesting ADI 2404 and expressing support for the current system 
(de Barros & Nazario, 2013). The case was again opened briefly and suspended in November 2015, and in 
March 2016 a panel titled “Indicative Classification: The STF Action and the Risks for the Protection of Children 
and Adolescents” was held in Brasília. Involved in the panel were the National Human Rights Council, National 
Council for the Rights of Children and Adolescents, and other civil society organizations. 

 
This was a time of political upheaval in Brazil, and on August 31, 2016—the day the Brazilian Senate 

impeached President Rousseff, and thus with limited media coverage —the STF ruled that enforcing time 
restrictions on television broadcasts was an illegal form of prior censorship. The key point of the ruling is that 
broadcasters continue to be required to include age ratings in programming, but they are no longer restricted 
regarding the hours when programs can be broadcast. For Renato Godoy of the Alana Institute, “The STF 
decision did not take into account the absolute priority of the rights of the child” (CAIOC, 2016, para. 13).6 
Despite the ruling, in February 2017, Globo closed its Fuso Network, removing the delayed signal from many 
Brazilian states, and Amazon Network Acre, which had previously transmitted popular programs after a two-
hour delay, reduced this difference to one hour. The schedule of Brazilian television broadcasting is thus now 
restricted by historical norms and public feedback rather than any legal obligation. 

 
The Practice of Indicative Classification 

 
Today, the indicative classification system is implemented by COCIND within DPJUS at the Ministry of 

Justice rather than by the federal police. COCIND has about 30 staff divided into three sections responsible for 
films and DVDs, television, and video games and role-playing games, respectively. Age rating is performed 
according to the 2012 Guide, distinguished from the 2006 Manual by the addition of attenuating and 
aggravating categories focused on audiovisual language, relevance, frequency, context, and 

                                                
6 CAIOC is a user name for online posts made within the “Programa adulto em horário adulto” (“Adult 
programming during adult hours”) campaign, collectively led by children’s rights and media organizations 
ANDI, Intervozes, Prioridade Absoluta, and Article 19. 



International Journal of Communication 13(2019)  The Children Are Watching  1179 

insinuation/simulation. Content is classified according to six age ratings (see Table 1), with reference to the 
three broad categories of violence, sex and nudity, and drugs. 
 

Table 1. Age Ratings for Various Media in Brazil, 1927–2014. 

Year Age rating 
1927 5 14 18     
1939 10 14 18     
1968 GA 10 14 16 18   
1990 GA 12 14 18    
2000 GA 12 14 16 18   
2004 GA 10 12 14 16 18  
2006 ER GA 10 12 14 16 18 
2014 GA 10 12 14 16 18  

Note. GA = general audiences; ER = especially recommended. 
 
To request a rating, broadcasters submit an application to COCIND that includes an age rating and 

selected content descriptors for the program. Once a show premieres, COCIND monitors it for at least 60 
days to confirm that the broadcaster’s rating conforms to the guide’s standards and then publishes the 
official rating in the government gazette. To make this determination, COCIND analysts produce a report 
for each episode of the program, which includes factual description, thematic description, and age 
classification. Every text is analyzed at least twice, but usually three times, typically first by an intern and 
then by the section coordinator for television. COCIND monitors all programs on Brazil’s five major broadcast 
television stations, with priority given to popular programs. The Guide states that there is a 90% 
correspondence between broadcasters’ classifications and the Ministry of Justice assessments. 

 
The relationship between COCIND and broadcasters thus involves ongoing consultation and 

monitoring. While COCIND might agree with the original self-classified rating, shifts in the program’s content 
can require a new rating or suggestions to curb content. One section coordinator emphasized the 
consultative aspect: “We try to negotiate, ‘What’s happening? Are you having trouble? Was it a mistake?’ 
And so, in the case you actually don’t agree with the correct rating, ‘What’s going on?’ We try to solve it like 
this” (personal interview, October 19, 2017). Another coordinator described how an original consensus is 
subject to ongoing assessment: 

 
We spoke yesterday or the day before with the producer of the show, and then we were 
telling them that [if] they’re going to have a murder or something like that in the end of 
the show, it could not be allowed in that rating. And then they said that they’re going to 
cut some scenes to adjust to the main rating they want. (personal interview, October 20, 
2017) 
 

This monitoring of content is especially relevant to telenovelas, in which sexual and violent content often 
increases as relationships develop across serialized drama and especially toward a finale. A COCIND 
coordinator described one exchange with a broadcaster about a program that depicts a girl dealing with 
bulimia. COCIND suggests that this might warrant a higher rating; however, the broadcaster responds that 



1180  Grealy, Driscoll, and Limberto International Journal of Communication 13(2019) 

it intends to “make a point of the situation” or provide a public health or educative framing of the scenario. 
For COCIND, the question is, “When is that going to happen?” “If you have one show that has 200 episodes 
and until the last episode you don’t know [whether something was educational or a spectacle], the damage 
is done in the other 199” (personal interview, October 20, 2017). These challenges are exacerbated by 
systematically rating programs in general rather than according to each episode. COCIND is necessarily both 
rating identified content and anticipating shifts toward more mature content based on generic expectations 
of narrative development. 

 
A program usually debuts with at least 15 episodes produced, but content is likely to change based 

on audience feedback. During the monitoring process, COCIND regularly contacts broadcasters to discuss 
content shifts. For one section coordinator: 

 
In a way we cannot and we do not like to ask them to remove content, we never do 
this. But the thing is, we’re saying, okay, your show is going to move from 12 to 14 
because of murder, because murder is 14 criteria. They say, “Well, I want to see the 
report,” and we have to show it. And then they say, “Okay, we’re going to cut the 
scene,” and then we can’t avoid it, because it’s their scene they cut. (personal interview, 
October 20, 2017) 
 
The Guide, in this sense, positions the COCIND coordinator as an advisor to broadcasters. This 

combination of self-classification and monitoring results in a situation in which inappropriate content is only 
identified after the fact. For example, if a program is rated GA (general audiences), but its content warrants 
a 14, COCIND may take up to 60 days to negotiate with the broadcaster to limit the mature content or to 
publish a higher rating. Similarly, a program whose content is rated as 10 may have increased sexual or 
violent content as a narrative climax approaches. The following exchange demonstrates the limitations of 
retrospective classification: 

 
Grealy: For example, if I’m making a soap opera and it’s coming to the end and it’s exciting 
and I want to get higher ratings, I could increase the content, the adult content, and then 
you might give it the higher age rating in the end? 
 
COCIND coordinator: Yes . . . unfortunately, yes. It happens. For example, we had this 
year one show that they pretend to be—they intend to be 10 years but in the end of the 
show we have to raise it to 12 years, and it has already been aired. So next time they 
won’t be able to air it [rated 10]. (personal interview, October 20, 2017) 
 
Under the former system of time restrictions and associated penalties, on June 9, 2009, the Ministry 

of Justice ordered Globo to cease screening the telenovela Senhora do destino (Lady of destiny, 2004‒2005, 
221 episodes) in its reruns slot (Fantinel, 2009). The show was originally broadcast at 8:00 p.m., but in 
2009 it was replayed at 2:35 p.m. and rated 10 by the broadcaster. The COCIND director determined it 
should be rated 12—for murder, physical and verbal aggression, and sex—and thus restricted to 8:00 p.m. 
or later. Following the STF decision discussed above, the broadcaster’s freedom to determine scheduling 



International Journal of Communication 13(2019)  The Children Are Watching  1181 

removes the pressure of decision making that might be unpopular with powerful media companies from the 
relevant COCIND coordinator: 

 
Now the broadcasters will be able to show explicit sex and nudity if they want to, but at 
least that will be their problem. They have to deal with the criticism of their own audience 
or the prosecutors that are going to go after them, not us anymore. Even still, they want 
the lower ratings because after so many years of the Watershed it became kind of a moral 
issue for them or for the society. (personal interview, October 19, 2017)7 
 
The former situation, in which broadcasters could complain about obligatory scheduling restrictions 

determined by age rating, has shifted to one where television companies are wholly responsible for 
scheduling decisions and any related public complaints. This coordinator notes that immediately following 
the STF decision, RecordTV showed the 14-rated program Vidas em jogo (Lives in the game, 2011–2012, 
245 episodes) in the middle of the afternoon, and the broadcaster was quickly subject to public criticism. 
The broadcaster claimed it was a scheduling error but continued to show a heavily edited version of the 
show in a similar time slot. Another example of changes following the STF involves Sai de baixo (Get out, 
1996–2002, 241 episodes). The 2005 COCIND file (08017.000025/2005-59) rating for Sai de baixo on DVD 
specified a 12, for sexual insinuations and erotic dialogue, restricting its broadcast to after 8:00 p.m. In May 
2017—a little less than a year after the STF decision—Globo commenced reruns of Sai de baixo on Saturday 
afternoons. 

 
A final example suggests the direction of broadcast television in the era following the STF decision. 

The telenovela Ribeirão do Tempo (River of Intrigues, 2010–2011, 250 episodes, RecordTV) originally aired 
at 10:30 p.m. and has been replayed since March 6, 2017. Ribeirão do Tempo originally self-classified as 
GA; however, the inclusion of “repeated consumption of licit drugs, sexual content language, sexual 
innuendo, eroticization and violence” and “family violence and sexual abuse” led DEJUS to warn RecordTV 
on June 23, 2010 that the program had been inappropriately rated (Intervozes, 2010). The inclusion of such 
content continued, and on July 9, 2010, DEJUS rated the program 14 despite a request from the broadcaster 
for a 10. Although RecordTV had submitted an edited version of the program to COCIND in March 2016, 
prior to the STF decision, and received a 10 rating (COCIND, 08017.000111/2016-14), in 2017 Ribeirão do 
Tempo was replayed at 2:45 p.m., uncut and with the former 14 classification. The broadcaster has thus 
clearly exploited the removal of penalties that previously tied broadcasting times to age ratings. 

 
One reading of this situation could be that age ratings no longer matter because the associated 

time restrictions are not enforceable. Although Brazilian broadcasters remain obligated to age-rate content, 
and subject to DPJUS oversight, indicative classification no longer legally determines television scheduling. 
The examples presented here offer instances of this newfound freedom. Despite the STF ruling that time 
restrictions constitute a form of prior censorship, it is possible, though thus far untested, that broadcasters 
could be pursued by the public prosecutor’s office regarding indicative classification for their failure to 
adequately protect minors under the Child and Adolescent Statute. More likely, and more important, age 

                                                
7 The watershed is a broadcasting colloquialism that typically refers to the time in the schedule that divides 
when mature and general audience rated programming can be screened. 



1182  Grealy, Driscoll, and Limberto International Journal of Communication 13(2019) 

ratings for television programs will continue to inform scheduling based on historical norms that represent 
the meaning and purpose of age rating itself. Such categories do not simply indicate legal obligation but are 
a communicative practice between broadcasters and their audiences, driven by audience desires to 
determine what they and their children watch through age-based classifications that indicate program 
content. 

 
Conclusion 

 
On an international scale, television is a far more difficult medium for age rating than film or video 

games. The temporality of TV production demands closer and more continual engagement between the 
industry and regulators, not only over the mass of material produced in many sites, but given its orientation 
toward ephemeral engagement with the topical present. Add to this the close associations among television, 
domestic consumption, and family life, and even films become more problematic objects for age rating once 
they are reframed as television texts, generating closer observation by regulators in lieu of any evaluation 
of consumer ages at the point of distribution. Even in countries like the United States, where there is 
ostensibly no state regulation of film content, the state maintains oversight of broadcast license conditions 
for these reasons, and television continues to be a special case for content assessment vis-à-vis parents 
managing their children’s media consumption. 

 
At the same time, the case of age rating television in Brazil highlights the cultural specificity of the 

formation of this generic problem. Age rating has been central to television regulation in Brazil, but its 
apparent aims are infused with Brazil’s geography, media, and political history. Despite close referencing of 
age-rating reforms to international standards, the legal and administrative situation that has emerged is 
paradigmatically Brazilian. Understanding the history of reform and contestation that has produced the 
current state of affairs is crucial not just for making sense of television in Brazil but also for raising new 
questions about the meaning, operation, and future of television age rating elsewhere, even as Internet 
access to television continues to problematize both its national frameworks and its association with the 
domestic family unit. 

 
 

References 
 
ANDI. (2006). TV rating system: Building citizenship on the small screen. Brasília, Brazil: Ministry of 

Justice. 
 
Brazil considers having only one time zone. (2009, June 19). Time and Date. Retrieved from 

https://www.timeanddate.com/news/time/brazil-one-time-zone.html  
 
CAIOC. (2016, August 31). STF drops indicative rating on TV. Programa adulto em horário adulto. 

Retrieved from http://www.classificacaoindicativa.org.br/2016/08/31/stf-derruba-classificacao-
indicativa-na-tv/  

 



International Journal of Communication 13(2019)  The Children Are Watching  1183 

Cimino, J. (2013, January 14–19). UOL rummages files from censorship to novels and shows curiosities. 
UOL. Retrieved from http://televisao.uol.com.br/noticias/redacao/2013/01/14/uol-vasculha-
arquivos-da-censura-as-novelas-e-mostra-curiosidades.htm  

 
COCIND. (2006). Manual of the new rating system. Brasília, Brazil: Ministry of Justice. 
 
COCIND. (2012). Practical content rating guide. Brasília, Brazil: Ministry of Justice. 
 
COCIND. (2015). Indicative classification: 25 years. Brasília, Brazil: Ministry of Justice. 
 
De Araújo, D. C., & Coutinho, I. J. (2008). 80 years of the Minors Code. Mello Mattos: The life that 

became law. Jus. Retrieved from https://jus.com.br/artigos/10879/80-anos-do-codigo-de-
menores/3  

 
De Barros, C. T., & Nazario, P. M. (2013). Discussion of indicative classification: Television, citizenship and 

education for media in Brazil. In H. Sousa (Ed.), Media policy and regulation: Activity voices, 
illuminating silences (pp. 224–238). Braga, Portugal: Centro de Estudos de Comunicação e 
Sociedade. 

 
Driscoll, C., & Grealy, L. (2018). In the name of the nation: Media classification, globalisation, and 

exceptionalism. International Journal of Cultural Studies. Advance online publication. Retrieved 
from https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1367877918784606  

 
Fantinel, D. (2009, June 10). Ministry vetoes Lady of Destiny in the afternoon. clicRBS. Retrieved from 

http://www.clicrbs.com.br/blog/jsp/default.jsp?source=DYNAMIC,blog.BlogDataServer,getBlog&u
f=1&local=1&template=3948.dwt&section=Blogs&post=190636&blog=378&coldir=1&topo=3994.
dwt  

 
Gomes, M. (2013). The indicative classification in Brazil: Current speeches and practices. In H. Sousa 

(Ed.), Media policy and regulation: Activity voices, illuminating silences (pp. 68–79). Braga, 
Portugal: Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade. 

 
Grealy, L., & Driscoll, C. (2015). The plastic adolescent: Classification and minority. In M. Watkins,  

G. Noble, & C. Driscoll (Eds.), Cultural pedagogies and human conduct (pp. 63–77). London, UK: 
Routledge. 

 
Gregori, J. (2000). Limits and good sense. Legal Journal of the Presidency, 2(17), 1–2. 
 
Haje, L., & Macedo, A. R. (2011, August 12). STF may make ineffective classification on TV, alert ministry. 

Câmara dos Deputados. Retrieved from 
http://www2.camara.leg.br/camaranoticias/noticias/COMUNICACAO/206677-STF-PODERA-
TORNAR-INEFICAZ-CLASSIFICACAO-INDICATIVA-NA-TV,-ALERTA-MINISTERIO.html  

 



1184  Grealy, Driscoll, and Limberto International Journal of Communication 13(2019) 

Intervozes. (2010, July 16). Ministry of Justice reclassifies TV Globo and Record programs. Observatório 
do direito à comunicacao. Retrieved from 
http://www.intervozes.org.br/direitoacomunicacao/?p=24694  

 
Intervozes. (2015, November 3). STF resumes judgement against indicative classification on TV. Retrieved 

from http://intervozes.org.br/stf-retoma-julgamento-contra-classificacao-indicativa-sociedade-
civil-defende-o-mecanismo-de-protecao/  

 
Judge Siro Darlan criticizes “lobby” of Globo and Vera Fischer with FHC. (2000, November 24). Folha de 

São Paulo. Retrieved from http://www1.folha.uol.com.br/folha/ilustrada/ult90u6932.shtml  
 
La Pastina, A. C., Rêgo, C. M., & Straubhaar, J. D. (2003). The centrality of telenovelas in Latin America’s 

everyday life: Past tendencies, current knowledge, and future research. Global Media Journal, 
2(2), 1–8. 

 
Machado, A. (2011, February 18). Globo and the new time zone in Acre. O Jornal de todos os Brasis. 

Retrieved from https://jornalggn.com.br/blog/luisnassif/a-globo-e-o-novo-fuso-horario-no-acre  
 
Marinho, R. (1988, October 16). Globo Network and the end of censorship in Brazil. O País. 

https://acervo.oglobo.globo.com/busca/?tipoConteudo=artigo&pagina=3&ordenacaoData=dataD
escendente&allwords=rede+globo+e+o+fim+da+censura+no+brasil&anyword=&noword=&exact
word=&decadaSelecionada=1980 

 
Ministry of Justice. (1927). Minors code. Decree No. 17943 of 1927. Rio de Janeiro, Brazil. Retrieved from 

https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/1910-1929/d17943a.htm  
 
Moreira, A. S. N. (2009). Indicative classification: Disputes over the regulation of TV in Brazil (Unpublished 

dissertation). University of the State of Rio de Janeiro: Rio de Janeiro, Brazil. 
 
Porto, M. (2011). Telenovelas and representations of national identity in Brazil. Media, Culture & Society, 

33(1), 53–69. 
 
Rede Globo and Amazônica lobby for change of time zone in Acre against popular will. (2011, February 

21). Portal Imprensa. Retrieved from http://portalimprensa.com.br/noticias/ultimas_noticias/ 
38255/rede+globo+e+amazonica+fazem+lobby+por+mudanca+de+fuso+horario+no+acre+con
tra+vontade+popular  

 
Rêgo, C. M., & La Pastina, A. C. (2007). Brazil and the globalization of telenovelas. In D. K. Thussu (Ed.), 

Media on the move: Global flow and contra-flow (pp. 89–103). London, UK: Routledge. 
 
Ribke, N. (2010). Writing the history of telenovelas under Brazilian military rule (1964–1985): Censorship 

reports instead of audiovisual archives. Critical Studies in Television, 5(2), 146–153. 
 



International Journal of Communication 13(2019)  The Children Are Watching  1185 

Ribke, N. (2011a). Decoding television censorship during the last Brazilian military regime. Media History, 
17(1), 49–61. 

 
Ribke, N. (2011b). Telenovela writers under the military regime in Brazil: Beyond the cooption and 

resistance dichotomy. Media, Culture & Society, 33(5), 659–673. 
 
Schiff, F. (1993). Brazilian film and military censorship: Cinema Novo, 1964–1974. Historical Journal of 

Film, Radio, and Television, 13(4), 469–494. 
 
Sinclair, J., & Straubhaar, J. (2013). Latin American television industries. London, UK: British Film 

Institute. 
Stam, R. (1979). Censorship in Brazil. Jump Cut: A Review of Contemporary Media, Issue 21, 20. 

Retrieved from https://www.ejumpcut.org/archive/onlinessays/JC21folder/BrazilCensorship.html  
 
Toffoli, D. (2011, November 30). Direct action of unconstitutionality 2404. Retrieved from 

www.stf.jus.br/arquivo/cms/noticiaNoticiaStf/anexo/ADI2404DT.pdf  
 




