International Journal of Communication 13(2019), 1340-1367 1932-8036/20190005

News Coverage of the Gulf Crisis in the Turkish Mediascape:
Agendas, Frames, and Manufacturing Consent

IVO FURMAN
ERKAN SAKA
SAVAS YILDIRIM
ECE ELBEYI
Istanbul Bilgi University, Turkey

Using a data set of 2,968 articles collected from 22 different newspapers in Turkey, this
article maps media responses to the ongoing Gulf Crisis. In doing so, we deploy a
pioneering methodology derived from natural language processing and correspondence
analysis to test whether categorical variables such as political affiliation, ownership, and
ideological outlook had any impact on how a news publication covered the Gulf Crisis. In
the results and interpretation sections, we attempt to connect our findings to broader
discussions on agenda setting, framing, and building consent. Based on our analysis, we
propose the following conclusions: (a) Political affiliation, ownership structure, and the
ideological outlook all had unique effects on how a publication covered the Gulf Crisis, (b)
the progovernment press embarked on a campaign to sway public opinion about the
government’s decision to side with Qatar. The dimensions of this campaign strongly
resembled an executive act of consent manufacturing, and (c) corporate-owned news
organizations were the driving force shaping both the public agenda and the dominant
framing of the Gulf Crisis in the Turkish mediascape.

Keywords: mass media, computational methodology, correspondence analysis, Gulf Crisis,
framing theory, agenda setting

On June 5, 2017, Saudi Arabia, Bahrain, Egypt, Yemen, the Maldives, and the United Arab Emirates
simultaneously broke off all ties with Qatar, setting off a massive diplomatic crisis in the region. At the same
time, these countries imposed trade and travel sanctions on Qatar, leaving the country isolated in the region.
Others soon followed, and by January 2018, nine countries had cut all ties with Qatar. The declared casus
belli was that Qatar, by sponsoring terrorism, had violated a 2014 agreement with the members of the Gulf
Cooperation Council. Although Qatar has repeatedly denied such allegations, the Saudi-led coalition has
refused to lift sanctions. More secondary reasons put forth by the coalition include the supportive stance of

Ivo Ozan Furman: ivo.furman@bilgi.edu.tr
Erkan Saka: erkan.saka@bilgi.edu.tr

Savas Yildinm: savas.yildirim@bilgi.edu.tr
Semahat Ece Elbeyi: ece.elbeyi@bilgi.edu.tr
Date submitted: 2018-02-26

Copyright © 2019 (Ivo Ozan Furman, Erkan Saka, Savas Yildirim, and Semahat Ece Elbeyi). Licensed under
the Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org.



International Journal of Communication 13(2019) News Coverage 1341

Qatar-affiliated Al Jazeera Network toward the Arab Spring rebellions (Barnard & Kirkpatrick, 2017) and
Qatar’s nonhostile relations with Iran (Roberts, 2017). Commentators have argued that the ongoing crisis
is a result of Qatar’s desire to pursue a foreign policy independent from other Gulf countries (“Qatar’s
‘Independent’ Foreign Policy,” 2017). Nevertheless, it is important to note that this transformation did not
occur overnight and needs to be understood within the context of Qatar’s gradual departure from Saudi
tutelage (Roberts, 2012).

During the initial phase of the crisis, the Turkish government attempted to keep a neutral stance,
choosing to position itself as an intermediary between the Saudi-led coalition and Qatar. This position,
however, was rapidly undermined when Qatar preferred Kuwait over Turkey as the crisis mediator. Soon
afterward, on June 13, the Turkish government decided to side with Qatar. In a public statement, Turkish
president Erdogan condemned the isolation of Qatar as “inhumane and against Islamic values,” claiming
that “victimizing Qatar through smear campaigns serves no purpose” (‘Turkey’s Erdogan Decries,” 2017).
After the statement, Turkey and Iran initiated talks with Qatar to secure the country’s food and water
supplies while the Turkish military renewed its pledge to continue troop deployment at the Tariq bin Ziyad
military base. This later move in particular was considered to be a response to the Saudi-led coalition’s
demand that Qatar shut down the Turkish army base in the country. In the meantime, Turkey, along with
Russia and Iran, led the call to negotiate a peaceful resolution of the crisis.

Turkey has chosen to side with Qatar in the international arena for several reasons. In the past
decade, because of Turkey’s growing interest in the Middle East (Ehteshami & Elik, 2011), Neo-Ottoman
foreign policy ideals (Cagaptay, 2009) and the economic ties generated by Qatari overseas investment have
brought Turkey and Qatar close together as strategic partners (Baskan, 2016). These ties, however, have
been cultivated during the past decade of the Justice and Development Party (AKP) rule. In other words,
the strategic partnership with Qatar is a direct product of the AKP’s foreign policy objectives. Accordingly,
our base assumption was that the Turkish opposition press would provide negative coverage in regard to
the AKP’s decision to side with Qatar, or at least to voice some hostility.

To test this hypothesis, we decided to develop a computational methodology that could measure
the degree of semantic similarity among newspapers in terms of output. This would allow us to see if there
was any difference in how news publications in Turkey covered the Gulf Crisis. Such an approach would also
allow us to check whether categorical variables such as affiliation, ownership, or political leanings had any
impact on how the crisis was covered. Accordingly, this article uses a data set of 2,968 articles from 22
newspapers to explore how the Gulf Crisis was covered in the Turkish mediascape while looking to find
answers to the following hypotheses:

H1: Affiliation (progovernment, opposition, neutral) makes a difference in coverage of the Gulf Crisis.
H2: Ownership (private, corporate, and nonprofit) makes a difference in coverage of the Gulf Crisis.
H3: Political leaning (left, Islamic, conservative, mainstream, independent, and Kemalist) makes a

difference in the coverage of the Gulf Crisis.



1342 1. Furman, E. Saka, S. Yildirm, and E. Elbeyi International Journal of Communication 13(2019)

Literature Review

Before proceeding any further, it is worthwhile to devote some space to describing the Turkish
mediascape. One can say that the primary fault line dividing the mediascape in Turkey is opposition to the
AKP and president Erdogan. A more careful examination, however, indicates that newspapers on both sides
of the fault line are not homogenous in terms of political orientation; the opposition press tends to lean
toward Kemalist and leftist ideologies, whereas publications with apolitical, conservative, and hardline
Islamic ideologies dominate the pro-AKP press. Moreover, the ownership structures of newspapers on both
sides of the fault line are not entirely uniform. Because ownership structures of newspapers in Turkey can
be quite varied and complex, we chose to simplify these structures into three principal categories: corporate,
private, and nonprofit. Here, it is important to note that there is a significant correlation between specific
categories of ownership and the political affiliation of the publication. For instance, Turkish newspapers
owned by corporations are predominantly progovernment in their political affiliations. The corporate owners
of these publications also have some of the highest circulation figures and ratings in Turkey.!

As of 2017, the top five owners of corporate mass media in Turkey have access to around 45% of
all audiences. The two largest corporations, Dogan and Kalyon Group, have investments in all categories of
mass media and share 15% and 9% of the total media audience, respectively. Dogus Media (8%), Demiréren
Media (7%), and Ciner Media (6%), all of which are the media divisions of their respective corporations,
follow Dogan and Kalyon (“Audience Concentration,” 2019). Other than the Dogan Corporation, which had
occasionally been critical, the remaining corporations express open support toward the current ruling party.
In April 2018, Demiréren Corporation bought out Dogan Media Group, turning Demiréren Media into the
biggest and most influential media group in the country. Demiréren Media now commands a total audience
market share of roughly 30%. As a result of the purchase, three daily newspapers (Hdrriyet, Posta, and
Fanatik), two television channels (CNN Tirk, Kanal D), one satellite television provider (D-Smart), and one
media distribution company (YAY-SAT) have changed hands. As of 2018, of the 26 national newspapers, 18
are owned by corporations with close ties to the AKP. A very similar scenario holds valid for television
channel ownership. As numerous commentators (Baybars-Hawks & Akser, 2012; Tung, 2015; Yesil, 2016)
have noted, the corporate press is almost entirely progovernment because of the political and economic
transformations that have occurred in Turkey over the past decade.

Since their arrival into power in 2001, successive AKP governments have invested heavily in
building a progovernment mass media, often using a carrot-and-stick strategy to entice media owners into
alliances with them. Much has been written about the consolidation of AKP hegemony over Turkey’s mass
media (Kaya & GCakmur, 2010) and the hybrid ownership structure that has emerged in the wake of the
1980 coup in Turkey (Kurban & Soézeri, 2012). Accordingly, it suffices to say that the corporate mediascape
is dominated by forces whose interests are deeply vested in maintaining clientelist relationships with the
AKP government and president Erdogan (Tung, 2015). Within such a landscape, accumulating and
preserving political capital has become a crucial factor in determining the future of a media organization.
This dynamic, when combined with the lack of a legal framework that could guarantee the autonomy of the

! This site provides daily Turkish TV ratings that can be extended back to 2014: http://www.medyatava.com/
rating



International Journal of Communication 13(2019) News Coverage 1343

newsroom from the boardroom (Elmas & Kurban, 2011), creates a scenario wherein special interests
between the government and media owners tend to play an overdetermining role in defining editorial policies
and output. In other words, those working in corporate media have little to no chance of retaining an editorial
policy that is independent of corporate interests or critical of the government.

In this context, corporate media aims for increasing profits and ratings with products that can be
broadly classified as apolitical, mainstream, and consumerist. For instance, we see that the production (and
export) of Turkish television serials into the global arena has become a primary policy objective for corporate
media television organizations (Berg & Zia, 2017). Television series not only are immensely popular with
the national audience but also create space for brands (usually owned by the same corporations) to advertise
particular products or lifestyles. The content produced by corporate media pushes one to assume that
consumerism rather than politics is the dominant political leaning common among these organizations.
Accordingly, an emphasis on consumerism, Turkish popular culture, and tabloid journalism is the primary
agenda of newspapers owned by corporate organizations (Bek, 2004).

In contrast to the corporate mediascape, privately owned newspapers are situated on both sides
of the political fault line and have heterogeneous political leanings. The ownership structures of these
publications are also varied; some are joint-stock companies with multiple partners, whereas others are
limited liability enterprises with just one owner. Nevertheless, all these publications depend on advertising
and hybrid revenue generation practices similar to those commonly encountered in the corporate
mediascape.

Newspapers such as Milat, Karar, and Yeni Akit are examples of privately owned publications whose
agendas are not necessarily directly aligned with corporate interests. Whereas Milat and Yeni Akit tend to
have hardline Islamist ideological leanings, Karar is a liberal Islamist publication. Regardless of their different
ideological leanings within the framework of political Islam, all three have progovernment affiliations. On
the other hand, BirGin (2004) and Ginlik Evrensel (1995) are publications with joint-stock ownership
structures and left-wing political leanings. The origins of both are in the radical student and union
movements of the 1970s, and both have ties to socialist parties such as the Freedom and Solidarity Party
(ODP) and the Turkish Labour Party (EMEP). Another privately owned opposition publication is Sézcii (2007).
The daily newspaper has become one of the country’s top-selling newspapers through its antigovernment
stance. S6zcd has a more nationalist and Kemalist political orientation than the rest of the opposition press.
Having an even more hardline nationalist and Kemalist political orientation is Aydinlik (2011).

In the opposition press, one also encounters some privately owned, online-only publications. These
include Arti Gergek, Diken, and Gazete Duvar. The origins of these publications can be traced to the 2013
Gezi Park protests, wherein the use of the Internet as a medium to express political dissent led to the birth
of an alternative public sphere (Ataman & Coban, 2018; Coban & Ataman, 2015). Although it is debatable
as to whether the Internet has solved the structural problems of the Turkish media landscape (Cevikel,
2004; Sozeri, 2011; Tung, 2016) or can be used to create sustainable revenue models (Saka, Gorguld, &
Sayan, 2017), the broadcasting opportunities offered by the medium have led to the creation of several
different private initiatives that operate outside the typical environment of the Turkish mediascape. Although



1344 1. Furman, E. Saka, S. Yildirm, and E. Elbeyi International Journal of Communication 13(2019)

such initiatives do not enjoy the reach of the corporate press, they nevertheless enjoy quite a bit of
autonomy to pursue an independent (and quite often critical) editorial policy.

On the other end of the ownership spectrum, there is a strong correlation between publications
with nonprofit ownership structures and the opposition press. Because such publications depend on neither
advertising revenues nor government patronage, they are relatively free to have a critical agenda. Instead,
such publications tend to be linked to various charitable foundations (vakif) that withhold the right to
determine editorial principles and publishing policies. These foundations sponsor their publications in a
variety of ways, including with donations from individual donors or foundations, sponsorships from
corporations or supranational institutions (for example, the European Union), income from programs,
services, or merchandise sales, and income from investments. Nonprofit publications can be broadly divided
into two subcategories: online and offline. Belonging in the offline category is Cumhuriyet (founded in 1924),
which has a historical lineage that can be traced to the early years of the Turkish Republic.

Both Bianet (2000) and 724 (2009) are nonprofit, online-only publications. The Bianet foundation
is a nonprofit press agency based in Istanbul, established by journalist Nadire Mater (former representative
of Reporters Without Borders) and left-wing activist Ertugrul Kirkgl. Since November 2003, the Bianet
foundation has become a partner of the Inter Press Service and is funded mostly by the European
Commission through the European Instrument for Democracy and Human Rights. The T24 foundation was
founded by a veteran journalist, Dogan Akin, who had worked in mainstream media publications such as
Milliyet before establishing the online news site. For the sake of maximizing the range of viewpoints on the
Gulf Crisis, these publications, as well as both corporate and private ones, are included in our study.

Methodological Approach

To detect patterns in the media coverage of the Gulf Crisis and test our three hypotheses, we
decided to compile a sample that included 22 newspapers (see Table 1). We classified our selected
publications according to three categories of ownership (corporate, private, nonprofit), six categories of
ideological leanings (Kemalist, leftist, mainstream,? conservative, Islamist, independent) and three positions
of political affiliation (pro, anti, neutral). Whereas determining the ownership structure of a newspaper was
relatively straightforward, determining the political affiliation and ideological leaning proved to be quite
challenging. Shifts in ownership or external social dynamics can radically alter the political affiliation and
the ideological leaning of a newspaper in Turkey. For instance, Cumhuriyet is historically known to be a
Kemalist and staunchly secular daily (Yesil, 2016) but has, in recent years, evolved into a center-left
publication. On the other hand, the Milliyet newspaper used to be a highly respected center-left daily.
However, after Dodan Media sold it to a progovernment corporation, the newspaper switched affiliations
and became a progovernment publication. Nevertheless, despite being progovernment, Milliyet's output is
mainstream and not Islamist. As noted previously, the Dogan Corporation sold off both Hirriyet and Posta

2 What constitutes mainstream deserves a separate discussion. Here we attribute being mainstream to
repeated labeling as such in academic publications, including Gorvett (2004), Sezgin and Wall (2005),
Sunbiloglu (2017), and Yaylacl and Karakus (2015). Mainstream is used to signify the consumerist, pop-
cultural, tabloidesque output of organizations such as Hurriyet, Milliyet, and Habertlrk.



International Journal of Communication 13(2019) News Coverage 1345

to the progovernment-affiliated Demiréren Corporation in July 2018. This effectively means that both
publications now belong in the progovernment cluster; however, the sale had not yet taken place during the
sample collection phase of this study. Accordingly, both publications have been categorized as having neutral
political affiliations.

Table 1. Selected Newspapers.

Newspaper Political Affiliation Ownership Ideology
Arti Gergek Anti Private Independent
Aydinlik Anti Private Kemalist
Bianet Anti Nonprofit Independent
Birglin Anti Private Leftist
Cumbhuriyet Anti Nonprofit Kemalist
Diken Anti Private Independent
Gazete Duvar Anti Private Independent
Gunluk Evrensel Anti Private Leftist
Habertlrk Pro Corporate Mainstream
Harriyet Neutral Corporate Mainstream
Karar Pro Private Conservative
Milat Pro Private Islamist
Millliyet Pro Corporate Mainstream
Posta Neutral Corporate Mainstream
Sabah Pro Corporate Mainstream
Sdzci Anti Private Kemalist
Star Pro Corporate Conservative
T24 Anti Nonprofit Independent
Tirkiye Gazetesi Pro Corporate Conservative
Vatan Pro Corporate Mainstream
Yeni Akit Pro Private Islamist
Yeni Safak Pro Corporate Islamist

After determining the newspapers to be included in our study, the next step was to collect content
relevant to the Gulf Crisis. For this, we used a simple inclusion technique based on the keywords “Qatar
Crisis” (Katar Krizi) or “Gulf Crisis” (Kdrfez Krizi). These keywords were queried using search engines on the
website of each publication included in the study. Articles from opinion columns were also included. This
selection method was applied to all articles from the beginning of the crisis (June 5, 2017) until the present
(January 15, 2018). We also manually checked each individual article and eliminated any irrelevant to the
topic of investigation. This resulted in a data set of 2,910 articles consisting of news texts, articles, and
opinion columns from 22 different newspapers. All the content collected for each publication was stored in



1346 I. Furman, E. Saka, S. Yildirm, and E. Elbeyi International Journal of Communication 13(2019)

a text file. This process was repeated for all newspapers, leading to the creation of 22 text files. At the same
time, a catalog file containing all the metadata related to the sample was created.

As a final step, we built three categorical variables with 12 subcategories by combining the text
files assigned to each newspaper according to three main criteria (political affiliation, ownership, and
ideology). Thus, 22 separate files consisting of 2,910 articles collected from each publication were
transformed into 12 files. After this process was completed, textual data obtained from the selected articles
became suitable for the application of algorithms derived from natural language processing (NLP).

Computational Methodology

The computational methodology developed for this study was derived from NLP (Bird, Klein, &
Loper, 2009; Jurafsky & Martin, 2009; Manning & Schiitze, 1999) and correspondence analysis
(Greenacre, 1999) and has previously been applied in communications research to map media responses
to the refugee crisis in Croatia (Bilig, Furman, & Yildirim 2018). Most typically, NLP methods are used to
classify linguistic units into separate categories, correct misspelled words in a corpus, or detect the
grammatical roles of words such as subject, object, or predicate. The algorithms used in this study were
coded in the Python programming language and relied on the NLTK helper library during the preparatory
phase of the analysis.

The first step in an NLP-driven methodology is tokenization. Here, textual elements of the
collected articles were converted into their linguistic components. Words, punctuation, dates, URLs,
currency, and emoticons are captured with simple string-matching algorithms called regular expressions.
Regular expressions cut the formulated string from a given text. The second step was to remove
(annotate) stop-words. Stop-words are functional words, such as “the” or “of,” that connect the syntactic
structure of a sentence. These terms were eliminated from the corpus because they do not have any
analytical value for our study. Once eliminated, Ngram collocation techniques were applied to capture
noun phrases remaining within the annotated corpus of collected articles. The rationale for applying
Ngram collocation techniques was as follows: Counting each word as an individual token would be an
incorrect approach because terms such as “Saudi Arabia” would appear as two separate units (“Saudi”
and “Arabia”). Accordingly, we modified our collocation technique to compile lists of unigrams (one-word
noun phrases), bigrams (two-word noun phrases), trigrams (three-word noun phrases), and quad grams
(four-word noun phrases).

In the next step of the methodology, we manually selected the terms that were meaningful within
the context of the Gulf Crisis. Starting with an initial list of more than 1,500 terms, we narrowed down
the number of terms down to 591. When doing so, we eliminated terms that were commonly used by all
publications with high frequency because they did not carry any analytical value within the framework of
the study. Accordingly, we eliminated terms such as “Qatar” (Katar) and “Crisis” (Kriz).

For the analysis phase of our methodology, each newspaper was represented as a vector
comprising the terms it used to cover the Gulf Crisis. This representation method—called the bag-of-
words technique—creates a matrix in which rows and columns represent the publication and the terms,



International Journal of Communication 13(2019) News Coverage 1347

respectively. To disclose the hidden relation between the terms and newspapers, we applied
correspondence analysis (CA). This method reduces dimensionality and can represent the publications
and terms using only two dimensions. In the resulting scatterplots, publications with incongruous profiles
are positioned at the extremes of the plane of projection while ones with similar semantic profiles are
located near the center.

Another important characteristic of CA is that distance between the terms and the newspaper
can be measured. Moreover, we can measure the distances between two terms, between two publications,
and also between a term and a publication. These distances became the basis of our cluster-building
strategy. Deploying a k-means algorithm built with the R programming language, we used proximity
between terms and newspapers as a measure to determine the total number of clusters.

Results

Our methodology allowed us to test whether any of the categorical variables in our hypotheses
had an impact on how a news organization covered the Gulf Crisis. Our results were visualized as
scatterplots (see the appendix, Figures Ala and Alb).

Affiliation

Figures Ala and Alb (see the appendix) indicate that progovernment and opposition news
publications are distanced from one another. Publications with neutral political affiliations are close to
progovernment news ones. Although Hiirriyet and Posta (formerly Dogan Holding) have been at times critical
of the AKP’s policies and antagonistic toward president Erdogan,® the output of both publications seems to
be converging with progovernment ones within the context of our sample. Naturally, this brings up questions
regarding the validity of the political affiliations associated with Hirriyet and Posta. Although both are
quintessentially opportunistic newspapers seeking to cash in on emerging social or political trends, our
findings suggest that there is more to this than meets the eye. It is a striking coincidence that within the
context of the Gulf Crisis, both publications pursued an editorial policy that aligned closely with the
progovernment press. One might tentatively argue that such editorial policies foreshadowed the sale of both
newspapers to the progovernment Demirdren Holding two months after the end of our study. It seems that
both newspapers had already shifted their editorial policies to accommodate the political agenda of
Demirdren Holding before the sale that occurred in March 2018.

Given these results, we can keep our first hypothesis (H1) and assert that affiliation (pro,
opposition, and neutral) causes a divergence in how an publication covered the Gulf Crisis. Newspapers with
similar affiliations used similar language to cover the crisis.

3 For instance, after Erdogan’s imprisonment in April 1998, Hiirriyet (in)famously ran the headline “Muhtar
bile olamayacak” ("Now, he [Erdodan] will not be able to even become a neighborhood head”).



1348 I. Furman, E. Saka, S. Yildirm, and E. Elbeyi International Journal of Communication 13(2019)

Ideology

Our results show that the output of publications classified as leftist (BirGidn, Diken, Ginlik
Evrensel), and independent (Arti Gergek, Bianet, Gazete Duvar, and T24) strongly resemble one another
(Figure Alb). This might be interpreted as a blurring of ideological distinctions within the context of Gulf
Crisis. Moreover, the terms exclusively associated with the leftist and independent press are relatively few.
In comparison with the wealth of terms associated with mainstream/Islamist/conservative or Kemalist
clusters, only 31 terms are exclusively associated with publications categorized as left or independent (see
Tables Al and A2 in the appendix). The only evidence of an agenda divergent from the mainstream is to be
found in the use of the term “HDP,” an abbreviation of Turkey’s pro-Kurdish People’s Democratic Party.
Articles with this term feature news wherein HDP politicians criticize the relationship between Qatar and the
government (“Kemalbay’dan Erdodan’a [From Kemalbay to Erdodan],” 2017). In other words, by giving
space to the views of HDP spokespeople, these publications are indirectly criticizing the Turkish
government’s embrace of Qatar during the Gulf Crisis. The small number of concepts associated with this
cluster suggests that within the context of the Gulf Crisis, newspapers categorized as left and independent
were unable to form an independent vocabulary when covering the Gulf Crisis.

Perhaps unsurprisingly, publications labeled as Kemalist (Aydinlik, Cumhuriyet, S6zcl) constitute
a grouping distinct from both the leftist/independent and the conservative/Islamic/mainstream clusters.*
The uniqueness of this cluster is reflected in the politicized language used by these publications (see Table
A2 in the appendix). For instance, the Syrian premier is referred to with the proper spelling of his name
(“Esad”), in comparison with “Esed,” which is used by the main cluster. The organization referred to as
“Daesh” in the mainstream/Islamic/conservative cluster is referred to as “ISID” here. The term “Misliman
Kardesler” (Muslim Brotherhood) is used in contrast to “Ihvan,” the term preferred by the main cluster. The
embargo is referred to as a siege (“kusatma”). There are also references to “Adalet Yurlylsd,” an event
that was widely derided in progovernment circles. Finally, there are references to “OHAL"” (state of
emergency) rather than terms related to the actual coup attempt.

Although the language used by the Kemalist cluster is almost diametrically opposed to the language
used by newspapers belonging in the mainstream, conservative, and Islamist clusters, it is questionable as
to whether Kemalist publications can challenge the frame set by progovernment ones. In terms of volume,
the output of publications labeled as Kemalist only constitute 13.44% (including the controversial Aydinlik)
of total content. This is relatively minor in comparison with the primary conservative/Islamic/mainstream
cluster, which produces around 70.59% of the total coverage on the Gulf Crisis.

Finally, as the scatterplots demonstrate (see Figures Alb, A2, A3a, A3b, and A4 in the appendix),
there is a high level of similarity in the language used by publications classified as mainstream (Habertirk,
Milliyet, Sabah, Vatan, Hiirriyet, Posta), conservative (Karar, Tiirkiye, Star), and Islamist (Milat, Yeni Akit,
Yeni Safak). Given the results, we can retain our second hypothesis (H2) and assert that ideology
(conservative, left, Kemalist, independent, Islamic, mainstream) causes a divergence in how a publication

4 One could speculate that this is perhaps caused by the historical legacy of Kemalist indifference and
distanciation from the Middle East (Kardas, 2010; Krueger & Kriiger, 2016; Robins, 2007).



International Journal of Communication 13(2019) News Coverage 1349

covered the Gulf Crisis. The three identified clusters are (a) conservative, mainstream, and Islamist, (b)
leftist and independent, and (c) Kemalist.

Ownership

The scatterplots (Figures Ala and Alb in the appendix) show that there is a higher degree of
similarity between private and nonprofit newspapers. This is remarkable given that the ownership structures
of publications such as Karar, Milat, and Yeni Akit are all private. Paradoxically, when we look at the data
on the level of individual publications and not categorical variables (Figure A2 in the appendix), there is a
high level of convergence in the language used by publications classified as mainstream (Habertlirk, Milliyet,
Sabah, Vatan, Hiirriyet, Posta), conservative (Karar, Tiirkiye, Star), and Islamist (Milat, Yeni Akit, Yeni
Safak).

The discrepancy between the results may be explained by the ratio of privately owned
progovernment publications versus oppositional ones. Karar, Milat, and Yeni Akit, the three privately owned
progovernment publications, are a relative minority in terms of their political affiliation. The remaining
publications (7) in the privately owned newspapers category are all oppositional. Furthermore, if one looks
at the relative coverage of all privately owned newspapers in the data set, we see that Karar, Milat, and
Yeni Akit make up 40.86% of the entire output (Table 2).

Table 2. Newspapers’ Article Numbers and Distributions According to Category.

Newspaper Affiliation Ownership Number of Articles % of Category
ARTI GERGEK Anti Private 184 13.24
AYDINLIK Anti Private 97 6.98
BIRGUN Anti Private 124 8.92
DIKEN Anti Private 56 4.03
GAZETE DUVAR Anti Private 76 5.46
GUNLUK EVRENSEL Anti Private 72 5.18
KARAR Pro Private 374 26.91
MILAT Pro Private 156 11.22
sOzcu Anti Private 213 15.33
YENI AKIT Pro Private 38 2.73
Total 1390

The remaining publications constitute the remaining 59.14%. These two factors cause the categorical variable
of ownership to be aligned to the nonprofit variable, which itself is made up of only oppositional publications.

Despite the described discrepancy, we can still safely confirm the third hypothesis (H3) and assert that
ownership (corporate, private, and nonprofit) causes a divergence in how a publication covered the Gulf Crisis.



1350 I. Furman, E. Saka, S. Yildirm, and E. Elbeyi International Journal of Communication 13(2019)

Interpretation

When we look at the data on the level of individual publications and not categorical variables (Figures
A2, A3a, A3b, and A4), one can observe a high degree of similarity in the language used by Habertiirk, Milliyet,
Sabah, Vatan, Hiirriyet, Posta, Karar, Tiirkiye, Star, Milat, Yeni Akit, and Yeni Safak to cover the crisis. Not only
do these publications occupy the center of the scatterplot, but they are also very closely aligned with one another
(Figures A3a and A3b in the appendix).

There are two possible explanations for the similarity exhibited by publications of diverse ideologies
and ownership structures. The first explanation is that, other than Hdirriyet and Posta, all the publications
mentioned in the previous paragraph have progovernment affiliations. Building on this, one can argue that these
publications are merely conforming to the “party line” or, in other words, to the official position of the
government. Nevertheless, it would be overly deterministic to explain the complex relationship among
ownership, ideology, and coverage with just one categorical variable. Although political affiliation is indisputably
crucial in determining the language used by media organizations to cover the Gulf Crisis, we would like to
propose an alternative explanation.

As one can observe, all nine corporate publications are located within the central cluster. Moreover,
when we look at the combined volume of coverage generated by these publications, the output of all nine makes
up more than 49% of the entire corpus (Table 3). This means that these publications are responsible for the
bulk of the news coverage produced on the Gulf Crisis.

Table 3. Outlet Versus Output.

Newspaper Articles % of Corpus (n= 2,910)
HABERTURK 313 11
HURRIYET 330 11
SABAH 276 9
MILLIYET 123 4
POSTA 129 4
STAR 80 3
VATAN 71 3
YENI SAFAK 59 2
TURKIYE 38 1
Total 1,419 49

Considering the dominance of corporate media organizations in terms of both total volume of
coverage and total market share for audiences, one can argue that they are the principal actors setting the
agenda on how the Gulf Crisis was covered in the Turkish mediascape.



International Journal of Communication 13(2019) News Coverage 1351

McCombs and Shaw (1972) argue that although mass media has little sway on the direction or
intensity of attitudes, it can set the public agenda and influence the salience of attitudes toward social
issues. By providing coverage of events, mass media ends up defining the range of issues pertinent to the
public agenda. Ghanem (1997) argues that while mass media sets the public agenda, individual news
organizations provide a frame for the public to think about specific issues. Framing can be an extremely
effective method for emphasizing certain aspects of social reality and activating certain opinions for audience
members (Iyengar & Simon, 1993; Price, Tewksbury, & Powers, 1997). Framing plays a role in telling the
audience about what to focus on or what to leave behind when thinking about a particular issue (Entman,
1993).

According to framing theory, news organizations influence public opinion by building a narrative
wherein editorial policies curate facts to underscore certain angles (Valkenburg, Peter, & Walther, 2016).
Entman (2007) describes framing as “the process of culling a few elements of perceived reality and
assembling a narrative that highlights connections among them to promote a particular interpretation” (p.
164). Not only does the media identify supposed “causes of problems,” but it also can “encourage moral
judgments” and “promote favored policies” (pp. 164-165). One of the long-term implications of framing is
that it naturalizes and legitimizes certain ideologies or worldviews (Budd, Craig, & Steinman, 1999).
Accordingly, being able to set the frame constitutes the basis of media power insofar as it creates the setting
through which social relations are imagined, discussed, and, most important, naturalized (Reese, 2007).
The capacity of mass media to present (and manipulate) a mediated frame of reality brings us to what has
been described as the manufacturing consent paradigm.

In their seminal text, Herman and Chomsky (1988) define mass media as “effective and powerful
ideological institutions that carry out a system-supportive propaganda function, by reliance on market
forces, internalized assumptions, and self-censorship, and without overt coercion” (p. 306). In other words,
mass media supports the status quo of political systems by producing propaganda.® Robinson (2001) argues
that within the abounding literature on the manufacturing consent paradigm, two implicit versions can be
discerned—an executive version and an elite one. In the former version, news organizations conform with
the official framings of the government or state, whereas in the latter, news organizations conform to the
political interests of elites in general. Evidence from our case study suggests that the executive version of
the manufacturing consent paradigm can be applied to describe Turkish media responses to the Gulf Crisis.

Accordingly, one can propose a tentative scenario wherein progovernment news organizations
made the editorial decision to follow the government’s official position during the crisis. As soon as the
Turkish government abandoned its initial position as mediator and chose to side with Qatar, the
progovernment press embarked on a public relations campaign to justify and legitimize this decision. By
providing coverage, the goal of progovernment press was to put the crisis on the public agenda. On the

5 Yet it is important to note that the original model put forth by Herman and Chomsky has evolved over the
years to include some major differences. For example, the model supposes a targeted object such as
anticommunism, which would later be replaced by other targets such as “war on terror” (Falcous & Silk,
2005). In another case, Isakhan (2009) focuses on the post-Saddam Iraqg media sector and finds
(international) competing powers for setting media agendas.



1352 I. Furman, E. Saka, S. Yildirm, and E. Elbeyi International Journal of Communication 13(2019)

level of framing, the goal of individual publications was to emphasize aspects of the crisis that would justify
the government’s decision to side with Qatar. Such a strategy strongly resembles an executive act of
manufacturing consent, with corporate news organizations being the key actors. Accordingly, when the
coverage of publications such as Habertirk, Milliyet, Sabah, Star, Vatan, and Yeni Safak are combined
(Figure A4), their common frame emphasizes the following themes:

e  Solidarity with Qatar

o Emphasis on aid sent from Turkey (Katar'a destek, Katar'a gida, Turk (rinleri,
st drdnleri, gida drinleri, ihtiyag, dayanisma, yardim, muhtac)

o The alleged solidarity shown by Qatar during the July 15 coup attempt (15
temmuz darbe girisimi, 15 temmuz gecesi, Giilen, FETO)

o  Social media campaign of Qatari citizens showing gratitude to Turkey for sending
aid (sosyal medya, Twitter)

o  The military alliance between Turkey and Qatar (tirkiyenin katardaki askeri (issi,
askeri U(sslnin kapatilmasi, ortak tatbikat, genelkurmay baskani hulusi, tirk
askerleri, tirk silahli kuvvetleri)

e The connection of the Gulf Crisis to wider geopolitical conflicts
o  Palestinian-Israeli conflict (Filistin, Israil, Hamas, Gazze, Kudis, Mescid-i Aksa)
o Syrian civil war, Islamic State and Kurdish insurgency (Suriye, 0SO, Esed,® Esad,
deas, nusra, pkk, pyd, rakka operasyonu, ypg, kuzey irak, daes)
o  Arab Spring aftermath (Arap Bahari, ihvan, libya, sisi, arap_bahari, misir,
mursi, tunus)

e Emphasis on a peaceful diplomatic solution involving international institutions and the
Islamic world (baris, bariscil, birlesmis milletler, g20, islam diinyasi, siyasi ¢éziim,
arap birligi, diyalog ¢agrisi, uzlasi, islam isbirligi teskilati)

One may argue that this common frame is dominant enough to force privately owned publications
such as Karar, Milat, and Yeni Akit to follow suit. Privately owned progovernment publications provide
framing support but cannot alter the agenda set by corporations. On the other hand, oppositional
publications provide critical commentary but are unable to establish a counterframe that can contest the
one established by progovernment ones. In such a scenario, oppositional publications provide criticism but
do not have the capacity to shift public opinion.

Other than Hirriyet and Posta, the remaining anomaly to our proposed scenario is Aydinlik. The
unofficial mouthpiece of the Kemalist Eurasianist (Akcali & Peringek, 2009) Vatan Party and its leader Dogu

% Pronunciation and transliteration of Syria leader Bashar al-Assad’s last name in Turkish had become an
issue of political stance against the Syrian leadership. Before the civil war in Syria began, President Erdogan
and all the Turkish media used “Esad.” However, following the Turkish leadership’s explicit opposition to the
Assad regime, “Esed” was used to imply opposition. In the meantime, antigovernment media continues to
use “Esad.”



International Journal of Communication 13(2019) News Coverage 1353

Peringek, a possible explanation for the proximity of Aydinlik to progovernment clusters lies in political
developments that have put the publication’s owners in a possible alliance with the government. Although
the Vatan Party has never won any notable electoral successes, some of the party sympathizers are allegedly
well positioned in the Turkish army and judiciary. After the coup attempt, allegedly by Gilen movement
followers in 2016, there seems to be a rapprochement between Erdogan’s cadres and Eurasianists. Peringek
himself has begun to be regularly featured on the news of Islamist media. Again, one may tentatively argue
that the rapprochement between Erdogan and Peringek has led Aydinlik to adopt a progovernment stance
on specific issues. This shift can be proffered as a possible explanation for Aydinlik’s association with Milliyet,
Karar, Vatan, Yeni Safak, Yeni Akit, Sabah, and Star.

Conclusions

Using a data set of 2,968 articles collected from 22 different newspapers in Turkey, this article
mapped media responses to the ongoing Gulf Crisis. In doing so, we deployed a pioneering methodology
derived from NLP and CA to test whether categorical variables such as political affiliation, ownership, and
ideological outlook had any impact on how a publication covered the Gulf Crisis. Our results show that all
three variables had unique effects on how a newspaper covered the crisis.

Our first conclusion is that there is a high level of convergence in the coverage of publications
classified as mainstream, conservative, and Islamist, as well as those classified as leftist and independent.
The former cluster was dominant in terms of both total output and the number of unique terms deployed
when covering the crisis. Evidence suggests that a third Kemalist cluster employed a divergent vocabulary
to cover the Gulf Crisis. This language seems to be diametrically opposed to the one used by progovernment
publications, proving our base assumption to be correct. Kemalist publications provided most of the critical
commentary on the government’s decision to side with Qatar. Leftist or independent newspapers were more
secondary actors in this regard.

Yet at the same time, the volume of output from both Kemalist and leftist/independent publications
was much smaller in comparison with progovernment ones. This made them unable to establish a
counterframe that could contest the one put forth by progovernment newspapers. Aydinlik was an anomaly
insofar as it is a Kemalist opposition publication but displays high levels of similarity to progovernment ones
in terms of coverage.

Our second conclusion is that the progovernment news organizations made the editorial decision
to follow the government’s official position throughout the crisis. By providing coverage, the goal of
progovernment news organizations was to put the crisis on the public agenda. On the level of framing, the
goal of individual publications was to emphasize aspects of the crisis that would justify the government’s
decision to side with Qatar. The dimensions of this public relations campaign strongly resembled an
executive act of consent manufacturing.

Accordingly, our third conclusion is that corporate-owned news organizations were the driving force
shaping both the public agenda and the framing of the Gulf Crisis in the Turkish mediascape. Corporate
organizations dominate the data set in terms of output and are at the center of all measurements. Depending



1354 1. Furman, E. Saka, S. Yildirm, and E. Elbeyi International Journal of Communication 13(2019)

on their political affiliation, noncorporate organizations were only able to criticize or support the frame put
forth by corporate ones. Neither had the capacity to either alter the agenda or shift public opinion.

Last, it is worthwhile to note that this study has some methodological limitations. Most important,
it only focuses on semantic content and not visual content. Although images play significant roles in setting
media agendas and frames, further innovation in our computational methodology would be required to
include images in our study. The other significant limitation is regarding the number of publications in our
data set. Rather than taking all the content from all 39 national newspapers cited in the News Advertising
Authority (Basin Ilan Kurumu), we were only able to capture content from 17 national newspapers. Luckily
enough, the 17 publications used for this study were also the ones with the highest circulation and
readership. Nevertheless, for future research, one would need to develop a solution for capturing content
from the remaining 22 news organizations. Finally, a framing study (McLeod & Detenber, 1999; Prat &
Stromberg, 2013) is needed to assess if the scenario proposed in this article had any impact on shaping
public perception in a positive manner.

References

Akgali, E., & Peringek, M. (2009). Kemalist Eurasianism: An emerging geopolitical discourse in Turkey.
Geopolitics, 14(3), 550-569. https://doi.org/10.1080/14650040802693564

Ataman, B., & Coban, B. (2018). Counter-surveillance and alternative new media in Turkey. Information,
Communication & Society, 21(7), 1014-1029. doi:10.1080/1369118X.2018.1451908

Audience concentration. (2019). Media Ownership Monitor Turkey. Retrieved from http://turkey.mom-
rsf.org/en/findings/concentration/

Barnard, A., & Kirkpatrick, D. (2017, June 5). 5 Arab nations move to isolate Qatar, putting the U.S. in a
bind. The New York Times. Retrieved from https://www.nytimes.com/2017/06/05/world/
middleeast/qatar-saudi-arabia-egypt-bahrain-united-arab-emirates.html

Baskan, B. (2016). Turkey and Qatar in the tangled geopolitics of the Middle East. New York, NY: Palgrave
MacMillan. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1057/978-1-137-51771-5

Baybars-Hawks, B., & Akser, M. (2012). Media and democracy in Turkey: Toward a model of neoliberal
media autocracy. Middle East Journal of Culture and Communication, 5(3), 302-321.
https://doi.org/10.1163/18739865-00503011

Bek, M. G. (2004). Research note: Tabloidization of news media: An analysis of television news in Turkey.
European Journal of Communication, 19(3), 371-386.
https://doi.org/10.1177/0267323104045264



International Journal of Communication 13(2019) News Coverage 1355

Berg, G., & Zia, B. (2017). Harnessing emotional connections to improve financial decisions: Evaluating
the impact of financial education in mainstream media. Journal of the European Economic
Association, 15(5), 1025-1055.

Bilig, P., Furman, I., & Yildirim, S. (2018). The refugee crisis in the digital news: Towards a computational
political economy of communication. The Political Economy of Communication, 6(1), 59-82.

Bird, S., Klein, E., & Loper, E. (2009). Natural language processing with Python. Cambridge, MA: O'Reilly.

Budd, M., Craig, S., & Steinman, C. (1999). Consuming environments: Television and commercial culture.
New Brunswick, NJ: Rutgers University Press.

Cadaptay, S. (2009). The AKP’s foreign policy: The misnomer of “Neo-Ottomanism.” The Washington
Institute. Retrieved from https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/view/the-akps-
foreign-policy-the-misnomer-of-neo-ottomanism

Cevikel, T. (2004). Tirkce Haber Siteleri ve Turkiye'de internet Gazeteciliginin Gelisimini Sinirlayan
Faktorler [Turkish news sites and factors limiting the growth of online journalism in Turkey].
Galatasaray Universitesi Iletisim Fakiiltesi Hakemli Dergisi, 147(1). Retrieved from
http://iletisimdergisi.gsu.edu.tr/issue/7378/96593

Coban, B., & Ataman, B. (2015). Direnis ¢caginda Tirkiye'de alternatif medya [Alternative media of Turkey
in resistance era]. Istanbul, Turkey: Kafka Kitap.

Ehteshami, A., & Elik, S. (2011). Turkey’s growing relations with Iran and the Arab Middle East. Turkish
Studies, 12(4), 643-662. https://doi.org/10.1080/14683849.2011.624322

Elmas, E., & Kurban, D. (2011). Communicating democracy-democratizing communication. Media in
Turkey: Legislation, policies, actors. Istanbul, Turkey: TESEV.

Entman, R. M. (1993). Framing: Toward clarification of a fractured paradigm. Journal of Communication,
43(4), 51-58. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x

Entman, R. M. (2007). Framing bias: Media in the distribution of power. Journal of Communication, 57,
163-173.

Falcous, M., & Silk, M. (2005). Manufacturing consent: Mediated sporting spectacle and the cultural
politics of the “War on Terror.” International Journal of Media & Cultural Politics, 1(1), 59-65.
https://doi.org/10.1386/macp.1.1.59/3

Ghanem, S. (1997). Filling in the tapestry: The second level of agenda setting. In M. E. McCombs, D. L.
Shaw, & D. H. Weaver (Eds.), Communication and democracy: Exploring the intellectual frontiers
in agenda-setting theory (pp. 3-14). Mahwah, NJ: Erlbaum.



1356 I. Furman, E. Saka, S. Yildirm, and E. Elbeyi International Journal of Communication 13(2019)

Gorvett, J. (2004). “Lists scandal” points to decreasing influence of Turkish military. The Washington
Report on Middle East Affairs, 23(4), 42.

Greenacre, M. J. (Ed.). (1999). Correspondence analysis and its interpretation. In M. J. Greenacre &
J. Blasius (Eds.), Correspondence analysis in the social sciences: Recent developments and
applications (pp. 3-22). San Diego, CA: Academic Press.

Herman, E. S., & Chomsky, N. (1988). Manufacturing consent: The political economy of the mass media.
New York, NY: Pantheon Books.

Isakhan, B. (2009). Manufacturing consent in Iraq: Interference in the post-Saddam media sector.
International Journal of Contemporary Iraqi Studies, 3(1), 7-25.
https://doi.org/10.1386/ijcis.3.1.7_1

Iyengar, S., & Simon, A. (1993). News coverage of the Gulf Crisis and public opinion: A study of agenda-
setting, priming, and framing. Communication Research, 20(3), 365-383.
https://doi.org/10.1177/009365093020003002

Jurafsky, D., & Martin, J. H. (2009). Speech and language processing: An introduction to natural language
processing, computational linguistics, and speech recognition (2nd ed.). Upper Saddle River, NJ:
Pearson Prentice Hall.

Kardas, $. (2010). Turkey: Redrawing the Middle East map or building sandcastles? Middle East Policy,
17(1), 115-136. https://doi.org/10.1111/j.1475-4967.2010.00430.x

Kaya, R., & GCakmur, B. (2010). Politics and the mass media in Turkey. Turkish Studies, 11(4), 521-537.
https://doi.org/10.1080/14683849.2010.540112

Kemalbay’'dan Erdogan’a: Katar sevdaniz nereden geliyor? [From Kemalbay to Erdogan: Where does your
affection to Qatar come from?]. (2017, June 16). Artigergek. Retrieved from
https://www.artigercek.com/kemalbay-dan-Erdogan-a-katar-sevdaniz-nereden-geliyor

Krueger, K., & Kriger, K. (2016). Kemalist Turkey and the Middle East. London, UK: Routledge, Taylor &
Francis Group.

Kurban, D., & Sézeri, C. (2012). Iktidar carkinda medya: Tiirkiye’de medya badimsizhii ve 6zgiirligii
oniindeki siyasi, yasal ve ekonomik engeller [Media in the wheel of power: Political, legal and
economic barriers of Turkey’s press independence and freedom]. Istanbul, Turkey: Tesev
Yayinlari.

Manning, C. D., & Schiitze, H. (1999). Foundations of statistical natural language processing. Cambridge,
MA: MIT Press.



International Journal of Communication 13(2019) News Coverage 1357

McCombs, M. E., & Shaw, D. L. (1972). The agenda-setting function of mass media. Public Opinion
Quarterly, 36(2), 176-187.

McLeod, D. M., & Detenber, B. H. (1999). Framing effects of television news coverage of social protest.
Journal of Communication, 49(3), 3-23. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1999.tb02802.x

Prat, A., & Stromberg, D. (2013). The political economy of mass media. In D. Acemoglu, M. Arellano, &
E. Dekel (Eds.), Advances in economics and econometrics (pp. 135-187). Cambridge, UK:
Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CB09781139060028.004

Price, V., Tewksbury, D., & Powers, E. (1997). Switching trains of thought: The impact of news frames on
readers’ cognitive responses. Communication Research, 24(5), 481-506.
https://doi.org/10.1177/009365097024005002

Qatar’s “independent” foreign policy will be costly. (2017, August 1). Oxford Analytica. Retrieved from
https://dailybrief.oxan.com/Analysis/GA223538/Qatars-independent-foreign-policy-will-be-costly

Reese, S. D. (2007). The framing project: A bridging model for media research revisited. Journal of
Communication, 57(1), 148-154.

Roberts, D. (2017, June 5). Qatar row: What's caused the fall-out between Gulf neighbours? BBC.
Retrieved from https://www.bbc.com/news/world-middle-east-40159080

Roberts, D. B. (2012). Understanding Qatar’s foreign policy objectives. Mediterranean Politics, 17(2),
233-239.

Robins, P. (2007). Turkish foreign policy since 2002: Between a “post-Islamist” government and a
Kemalist state. International Affairs, 83(2), 289-304.

Robinson, P. (2001). Theorizing the influence of media on world politics: Models of media influence on
foreign policy. European Journal of Communication, 16(4), 523-544.

Saka, E., Gorguld, V., & Sayan, A. (Eds.). (2017). Yeni medya c¢alismalari 4 [New media studies].
Istanbul, Turkey: Tas Mektep.

Sezgin, D., & Wall, M. A. (2005). Constructing the Kurds in the Turkish press: A case study of Hurriyet
newspaper. Media, Culture & Society, 27(5), 787-798.

Sozeri, C. (2011). Does social media reduce “corporate media influence” on journalism? The case of
Turkish media. Estudos Em Comunicagdo, 10, 71-92.
https://www.ingentaconnect.com/content/doaj/16464974/2011/00000010/00000001/art00004



1358 I. Furman, E. Saka, S. Yildinm, and E. Elbeyi International Journal of Communication 13(2019)

Sunbiloglu, N. Y. (2017). Media representations of disabled veterans of the Kurdish conflict: Continuities,
shifts and contestations. In C. Loeser, V. Crowley, & B. Pini (Eds.), Disability and masculinities
(pp. 125-143). London, UK: Palgrave Macmillan.

Tung, A. (2015). Media integrity report: Media ownership and finances in Turkey: Increasing concentration
and clientelism. Media Observatory. Retrieved from http://mediaobservatory.net/radar/media-

integrity-report-media-ownership-and-financing-turkey

Tung, A. (2016). Bir “tik” ugruna biten habercilik [Journalism comes to an end just for a “click”]. P24 Blog.
Retrieved from http://p24blog.org/yazarlar/1886/bir--tik--ugruna-biten-habercilik

Turkey’s Erdodan decries Qatar’s “inhumane” isolation. (2017, June 13). BBC. Retrieved from
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-40261479

Valkenburg, P., Peter, J., & Walther, J. (2016). Media effects: Theory and research. Annual Review of
Psychology, 67, 315-338. doi:10.1146/annurev-psych-122414-033608

Yaylaci, F. G., & Karakus, M. (2015). Perceptions and newspaper coverage of Syrian refugees in Turkey.
Migration Letters, 12(3), 238-250.

Yesil, B. (2016). Media in new Turkey: The origins of an authoritarian neoliberal state. Champaign,IL:
University of Illinois Press.

Appendix

NONPROFIT
N L

MAINSTREAM KEMALIS
CORPORATE

PENDENT
PRIVATE LEETIST

ISLAMIST
CONSERVATIVE

® Political Affiliation Ownership Ideology




International Journal of Communication 13(2019) News Coverage 1359

Figure Ala. Semantic distance of affiliation and ownership categories according to
correspondence analysis.

NONPROFIT

CORPORATE

CONSERVATIVE PRIVATE

@ Political Affiliation Ownership Ideology Terms

Figure Al1b. Correlation of different categories and terms (n = 591) according to
correspondence analysis.



1360 I. Furman, E. Saka, S. Yildirm, and E. Elbeyi International Journal of Communication 13(2019)

BIANET

TURKIYE GAZETES

EVRENSEL

YENIAKIT YENISAFAK  GAZETEDUVAR

Terms @ Press Outlets

Figure A2. Correlations of media organizations (n = 22) and terms (n = 591) according to
semantic distance.

Terms @ Press Outlets

Figure A3a. Main cluster without Evrensel and Diken, which are outliers (n=20).



International Journal of Communication

13(2019) News Coverage 1361

HABERTURK

MILAT

mehdi

insan_haklari

fae

/ séffaf
/
karalama_kampanyasi

ak_parti
/

-
SABAH

darbeci_milislerl

tiirkiyenin_katardaki_askeri_tissi

“)7/(“( ‘GAZETESI
tirk_&8kerleri

islam_isbirligi_teskilati

askeri_usstnin_kapatilmasi

@
katé &ida
fidp
mittefik

|
/ va@isi gida_@funleri
katar§_ destek izol@yon @t %} asker_g@nderm|

birlesmis_milletler,,,, uiat hdEd
g diyalog gagrisi  iffita e
@ bagimsizlik
kuzey_irak

uzl@gsima
el_cezire_televizyonunun_kapat

yumusak_darbe

i 3
/,”!@k .

t endise_verici 4
ivvetleri
el_cezire |

kusatma

saldirgan

e_iliskilerinden_dolayi

hep_beraber
pyd

POt “Sayin_cumhur

Figure A3b. A close-up of the main cluster identified in Figure A3a.

JERTURK

lardaki_askeri_uissi

TURKIYE GAZETESI o
gida Grtntert katara_destek

rle_iliskilerinden_dolayi

@ T i ’
kurmay_baskani_hulusi | leuzluk izl ortak_tatbikat endise_verici
o yolsuzlul 2 2 B
@ | dostumuz Iteci Washington_post thanet
. . ) ihane
rérle_miicadele satrang Z + baris incirlik_tsst
fitne kudiis . filistin usmanca
aes mursi ekonomik_ambargo arap_bahari
gulen -
siyasi_¢ozim o
muhta
15_temmuz_darbe_girisimi i kan direnis
diinya_savasi mescid-i_aksa pyd

askeri_usstiinun_kapatilmasi
katara_gida

tirk_askerleri

yasa_disi ahut haram . &
iftira & ¢
@

al_jazeera

siber_saldiri
birlesmis_milletler diyalog_cagrisi yumusak_darbe uzlasma izolasyol]
tatbikat hep_beraber trajik tecrit CE"
irdin 2 P ezhepci
kiskirtici

2} el-cezire
@

diplomatik_kriz
el_cel

asirilik_yanlisi

gida_yardimi

¢

havelsan /
nefretde v

| saldirgan
rakka_|

+ barisgil

Figure A4. A close-up of the center of the main cluster identified in Figure A3a.



1362 I. Furman, E. Saka, S. Yildinm, and E. Elbeyi International Journal of Communication 13(2019)

Table A1. Terms Associated With BirGiin, Diken, Giinliik Evrensel,
Arti Gergek, Bianet, Gazete Duvar, and T24.

TERMS SIZE TRANSLATION OF THE TERM
Almanya_Disisleri_Bakani_Sigmar 67 Sigmar Gabriel minister of foreign
affairs of Germany
asirilikgi 26 extremist
asker_gonderme 36 sending troops
askeri_ussunun_kapatilmasi 29 shutdown of military base
Askerimiz 22 our soldier
bagimsizlik_referandumu 33 referendum of independence
Barcelona 25 Barcelona
Basin_0Ozgirliugi 27 Freedom of Press
boykot 78 boycott
Chp_Genel_Baskan_Yardimcisi 23 Vice President of CHP (secular
opposition political party in
Turkey)
CNN 25 CNN
hava_sahasi 31 air space
HDP 43 HDP
Izolasyon 34 isolation
Katar_hikimeti 36 Qatar government
Katar_merkezli_Al_Jazeera 41 Qatar Al Jazeera
Katara_gida 53 aid to Qatar
Kuzey_Irak 26 Northern Iraq
Maldivler 62 Maldives
mezhepgilik 22 sectarianism
Misir_ve_Birlesik_Arap 31 Egypt and United Arab Emirates
muttefik 55 Alliance
Qatar_Airways 28 Qatar Airways
Ruhani 45 Hassan Rouhani (President of
Iran)
savas_ucagi 54 fighter aircraft
stratejik_isbirligi 29 strategic alliance
terérizme_destek 46 support to terrorism
tim 34 task force
TSK 65 Turkish Armed Forces
Tirkiye_iran 66 Turkey Iran

uluslararasi_kanunlar 21 international laws




International Journal of Communication 13(2019)

News Coverage 1363

Table A2. Terms Associated With Aydinlik, Cumhuriyet, and Sézcii.

TERM FREQUENCY TRANSLATION OF THE TERM

Adalet_Yurliyusu 34 2017 March for Justice

Adana 41 Adana

akil 60 wise

anayasa 39 constitution

Arap_Dunyasi 28 Arab world

askeri_mudahale 33 military intervention

Asya 63 Asia

Atatirk 50 Atatirk

Barzani 49 Masoud Barzani (Iragi Kurdish
politician)

Basra_Koérfezi 33 Arabian Gulf

bedel 32 price

boru_hatti 34 pipeline

catisma 104 conflict

cihatgi 39 jihadist

Davutoglu 58 Ahmet Davutoglu (former AKP

foreign minister and prime

minister)

demokrasi 102 democracy

Devlet_Bahgeli 30 Devlet Bahgeli (leader of ultra

nationalist Turkish political party,
MHP)

dogal_gaz 66 natural gas

dolar 240 United States Dollar

Dinya_Kupasi 45 World Cup

El_Cezire 198 Al Jazeera

El_Cezire_televizyonunun_kapatil 23 Shutdown of Al Jazeera

masi

emperyalist 37 imperialist



1364 I. Furman, E. Saka, S. Yildinm, and E. Elbeyi

International Journal of Communication 13(2019)

TERM FREQUENCY TRANSLATION OF THE TERM

Esad 80 Bashar Hafez al-Assad (President
of Syria)

FBI 21 FBI

felaket 23 disaster

fidye 38 ransom

Finansbank 21 Finansbank

futbol 43 football

garip 21 weird

Gazze 54 Gaza

gerginlik 51 tension

gida_yardimi 24 food aid

glven 27 trust

hakli 45 right

halife 62 caliph

Hamas 222 Hamas

hisse 25 share

Hizbullah 106 Hezbollah

hikimet_s6zcisi_Numan_Kurtul 23 Numan Kurtulmus Turkish

mus government spokesman

ihtilaf 29 controversy

iktidar 96 power

ilimli 32 moderate

Irak 311 Iraq

Iran_a_karsi 27 against Iran

Iran_destekli 36 Iran assisted

Irana_karsi 70 against Iran

isGi 31 worker

ISID 185 ISIS

ISIDe_karsi 32 against ISIS

issizlik 35 unemployment



International Journal of Communication 13(2019)

News Coverage 1365

TERM FREQUENCY TRANSLATION OF THE TERM
istihbarat 93 intelligence service
Isvigre 21 Switzerland
itham 32 accusation
itiraf 33 confession
itiraz 43 objection
ittifak 82 alliance
ittifaklar 25 alliances
kadim 27 ancient
kardesimiz 26 our sibling
Katar_a_karsi 23 against Qatar
Katar_a_yonelik 41 to Qatar
Katar_Krizi 386 Qatar Crisis
Katar_Yatirim_Otoritesi 24 Qatar Investment Authority
kavga 52 fight
koalisyon 65 coalition
konut 31 housing
korkung 27 terrifying
Kuran 40 Quran
kurban 24 victim
Kirdistan 27 Kurdistan
Kart 86 Kurdish
kusatma 67 blockade
laik 28 secular
Libya 165 Libya
Libnan 66 Lebanon
mali 102 financial
mesnetsiz 23 unwarranted
MHP 46 MHP (ultra nationalist Turkish
political party)
mudahil 31 involved



1366 I. Furman, E. Saka, S. Yildinm, and E. Elbeyi

International Journal of Communication 13(2019)

TERM FREQUENCY TRANSLATION OF THE TERM
Misliman_Kardesler 268 Muslim Brotherhood (ihvan)
Musul 29 Mosul
muteahhitlik 25 construction business
mizakere 106 negotiation
NATO 135 NATO

OHAL 42 state of emergency
OPEC 30 OPEC

0so 22 Free Syrian Army
oy 51 vote

oyun 38 play
O0zgurliuk 32 freedom
problem 28 problem
protesto 25 protest

QNB 38 QATAR NATIONAL BANK
rabia 52 Rabia Sign
Recep_Tayyip_Erdogan 40 Recep Tayyip Erdogan
rekabet 39 competition
Saddam 38 Saddam
sermaye 50 capital

sii 146 Shia

sikinti 61 trouble

sok 30 shock

Sudan 57 Sudan

sulh 27 peace

sunni 147 Sunni
sinni_arap 26 Sunni Arab
Suriye 545 Syria

Suriyeli 54 Syrian
talepler_listesi 30 list of demands
tarafsiz 44 neutral



International Journal of Communication 13(2019)

News Coverage 1367

TERM FREQUENCY TRANSLATION OF THE TERM
tartisma 39 discussion
taviz 27 compromise
tehdit 183 threat
tek_basina 26 alone
terbiye 21 education
toprak 28 land

Tunus 48 Tunisia
Tarkiye_karsiti 21 against Turkey
Turkiye-Katar 37 Turkey Qatar
Tarkiyeye_karsi 46 against Turkey
Turkiyeye_yodnelik 26 directed to Turkey
Udeid 24 Al Udeid Airbase
uluslararasi_iliskiler 27 international relations
iUmmet 22 Ummah
varlik_fonu 28 Turkey Wealth Fund
yaptirim 135 Sanction
Yemen 309 Yemen

yerel 76 local
Yunanistan 25 Greece
zengin 56 wealthy




