
International Journal of Communication 12(2018), 4443–4464 1932–8036/20180005 

Copyright © 2018 (Chuka Onwumechili). Licensed under the Creative Commons Attribution Non-commercial 
No Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

 
 

Does a Media Organization’s Defense of its Own Image Matter? 
 

CHUKA ONWUMECHILI 
Howard University, USA 

 
 

Organizations and individuals depend on the mass media to transmit a transgressor’s 
apologia to the public. In such cases, the effectiveness of the apologia is dependent on 
public reception of and attitude to the apologia. However, with most studies of crisis 
communication focused on transgressors who rely on media as third party, little is 
known of what happens when that third party (media) is the transgressor. For instance, 
how do other media react when a competing medium transgresses? And how does a 
media transgressor frame its message to its audience? This study on The Sun 
newspaper (UK) investigates those questions. In this case, The Sun issued an apologia 
after a racial faux pas that outraged the city of Liverpool. The study finds that 
competing media took advantage of the situation not only to critique The Sun, but also 
to excoriate the newspaper by insinuating unethical motivation for The Sun’s 
publications and suggesting that The Sun’s readers abandon the newspaper. In 
contrast, a textual analysis shows how The Sun framed a different message to its 
readership. 
 
Keywords: apologia, newspaper reputation, competing media, media framing, image 
repair and crisis communication 
 
 
Kalb (2015) and Eccles, Newquist, and Schatz (2007) pointed to the importance of corporate 

image by noting that a damaged image comes with costs to the company. Eccles et al. (2007) claimed, 
“In an economy where 70% to 80% of market values come from hard-to-assess intangible assets such 
as brand equity, intellectual capital, and goodwill, organizations are especially vulnerable to anything 
that damages their reputations” (para. 1). Studies also demonstrate that organizations with poor 
reputations have difficulty attempting to repair a poor image from an immediate crisis (Decker, 2012; 
Lyons & Cameron, 2004; Mason, 2014; Money, Saraeva, Garnelo-Gomez, Pain, & Hillenbrand, 2017; 
Rhee & Valdez, 2009; Turk, Jin, Stewart, Kim, & Hipple, 2012).  

 
Furthermore, organizations and individuals depend on the mass media to transmit a 

transgressor’s apologia to the public. In such a situation, scholars note that the transgressing party 
(organization or individual) depends not only on its ability to choose effective apologia strategies, but 

                                                
Chuka Onwumechili: COnwumechili@howard.edu 
Date submitted: 2018–01–20 



4444  Chuka Onwumechili International Journal of Communication 12(2018) 

also on the media to frame the apologia in ways that the organization or the individual may find 
successful. However, there are no guarantees that a third party, like the media, will ensure effectiveness 
for an organization.  

 
What is unknown is what happens when the third party (media) is the transgressor. 

Unfortunately, because most studies have focused on transgressors who rely on the media as third 
party, little is known about what happens when that third party (media) is the transgressor. 
Traditionally, studies of transgressing nonmedia organizations have focused on image repair issues, 
whereas studies on transgressing media organizations have been labeled journalistic paradigm repair. 
Paradigm repair assumes that the transgressing medium violated some aspect of media reporting 
paradigm, such as credibility or confidentiality, among others. However, repairing a broken paradigm is 
also restoring a journalistic image. This study negotiates between these two systems of image repair 
while acknowledging differences between media and nonmedia transgressors. It acknowledges that 
media have advantages over nonmedia organizations on the issue of communication access to large 
publics. 

 
Specifically, the study investigates how other media react to The Sun’s transgression and how 

The Sun frames its message to its audience. Given that there are few studies of media organization 
transgressors, studies like this are welcomed as a way to advance knowledge of organizational apologia. 
Presently, there is a belief, worth investigating, that media often support fellow media during times of 
crises by warning of “chilling effects” (Reider, 1997). 

 
The Sun, a newspaper in the United Kingdom, is an organization with a poor reputation. 

Chippindale and Horrie (2013) cited the newspaper’s ban by a public library in 1970 over its sexual 
content, which included serialization of erotic books, other indecent stories, and photographs. In the 
rating of public trust of various news brands in the UK, The Sun newspaper ranks among the lowest 
(Turvill, 2014). Survey participants rated The Sun just 3.7 of 10 as a trusted source of news, making it 
one of the least trusted sources, in the bottom five. However, the newspaper is the second most read 
in the country (National Readership Survey [NRS], 2017; see Table 1).  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



International Journal of Communication 12(2018)  Does Media Organization’s  4445 

Table 1. Timeline of The Sun’s Case. 
Date (2017) Activity 
April 9 Ross Barkley is punched in a Liverpool bar. 

April 14 The Sun publishes MacKenzie’s racist article on 
Barkley and the bar incident. 

April 15 There is immediate public outrage against the 
article. Hundreds petition the IPSO. 
 

Later that day, The Sun pulls down the online 
version of the article. 

April 15–May 19 Other media begin to respond adversely to The 
Sun’s apologia. The response continues into May 19 
(last date of data collection). On April 15, Everton 
FC bans The Sun from its grounds. The mayor of 
Liverpool files a police report against The Sun. 

April 22 The Sun issues a revised apologia that is 
published verbatim. 

May 15 The Sun announces that MacKenzie will not return 
to the newspaper. 

 
Tony Gallagher, editor in chief of The Sun, described the newspaper as “more than a newspaper. It is 
an instigator, an entertainer, a cultural reference point . . . [it] inspires reaction, raises the pulse. It’s 
brave, bold and bawdy. . . The Sun makes life simpler, richer and more sensational” (n.d., paras. 1–4). 
It is an apt description of the newspaper and provides a vision of the image that the newspaper seeks 
to create daily in the minds of its readers. The focus of this study, however, is The Sun’s publication of 
a racist story on one of England’s international footballers, Ross Barkley, in early 2017 (Football, in this 
paper, refers to soccer (aka associate foortball). The newspaper immediately faced a backlash requiring 
image repair.  
 

Background 
 

The racist-laced column appeared on April 14, 2017, and likened Ross Barkley to a gorilla. 
Barkley, a local Liverpool boy, has a Nigerian grandfather but is widely identified as Caucasian. Ross 
Barkley, who at the time played for Everton FC1 in the English Premier League, had gone to a local 
Liverpool pub to celebrate a win. While there, a client at the club punched him in the face (Hay & Jones, 
2017). This, of course, became a big story, and a video of the incident emerged. The issue of race took 
center stage when Kelvin MacKenzie (2017) wrote about the incident in his column in The Sun on April 
14. Following is the transcript of the column, titled “Here’s Why They Go Ape at Ross.” 

                                                
1 Ross Barkley has since transferred to Chelsea FC in London. 



4446  Chuka Onwumechili International Journal of Communication 12(2018) 

PERHAPS unfairly, I have always judged Ross Barkley as one of our dimmest 
footballers. There is something about the lack of reflection in his eyes, which makes 
me certain not only are the lights not on, there is definitely nobody at home. I get a 
similar feeling when seeing a gorilla at the zoo. The physique is magnificent but it’s the 
eyes that tell the story. So it came as no surprise to me that the Everton star copped 
a nasty right-hander in a nightclub for allegedly eyeing up an attractive young lady 
who, as they say, was “spoken for.” The reality is that at £60,000 a week and being 
both thick and single, he is an attractive catch in the Liverpool area, where the only 
men with similar pay packets are drug dealers and therefore not at nightclubs, as they 
are often guests of Her Majesty. However, 23-year-old Mr Barkley will have learned a 
painful lesson. He is too rich and too famous to be spending his time in local hangouts 
where most of the customers have only just broken through the £7.50-an-hour barrier. 
He should follow the thought process of fellow Scouser Wayne Rooney, who when he 
wanted to get knocked out invited his mates round to his house for a drink. Now that's 
a man with brains. (p. 2, emphasis in original) 
 
It was a shocking article. Though a recent YouGov.com poll of 1,965 British adults indicates 

that 20% more Britons see race relations to be worse in America compared with Britain, there are 
significant racial issues in Britain (Dahlgreen, 2013). Although individual racism has receded because of 
a policy focus, Andrews (2015) reported that very little progress has been made at the systemic or 
institutional levels. Though The Sun made its name as a tabloid that enjoys sensationalism and 
controversies, there are incidences that cross the line. A search of tabloid apologies and apologia 
demonstrates regret over fabrication, intrusion of privacy, and overt racism, which generate either public 
outcry or legal charges. Thus, being associated with overt racism and attracting public backlash is an 
unlikely goal of The Sun.  

 
Liverpool’s Mayor, Joe Anderson, reported the article to both the police and the Independent 

Press Standards Organisation (IPSO). IPSO acknowledged that it received numerous complaints about 
the matter. Ruddick and Sweney (2017) argued that the actions of the newspaper could damage the 
opportunity for its owner, Rupert Murdoch, to successfully complete a purchase of an additional 61% 
stake in Sky broadcasting. They claimed that the incidents could show that “Murdoch would not be a ‘fit 
and proper’ owner of Sky” (para. 11). At the time, Rupert Murdoch (owner of The Sun) was negotiating 
for full control of British satellite broadcaster Sky. Those considerations may have forced The Sun to act 
quickly. By the afternoon of April 14, it took down the article from its online site and issued an apologia 
in a brief news story that it carried the next day. The apologia blamed MacKenzie by noting his “‘wrong’ 
and ‘unfunny’ views about the people of Liverpool” and adding that he had been “suspended with 
immediate effect” (“Kelvin MacKenzie Suspended,” 2017, p. 1). It also denied knowledge of Barkley’s 
heritage and apologized to Liverpool town. However, public pressure against the newspaper continued. 
Thus, on April 22, The Sun issued another apologia (see Table 1 for timeline of The Sun’s case). This 
time, it admitted responsibility: “We published a piece in the Kelvin MacKenzie column . . . the paper 
was unaware of Ross Barkley’s heritage and there was never any slur intended” (“Ross Barkley—An 
Apology,” 2017, p. 5). It also apologized to Barkley but changed its claim of corrective action to its 



International Journal of Communication 12(2018)  Does Media Organization’s  4447 

retraction of the online version of the offending story. This time, the apologia was also published as an 
official letter and not as a news story.  
 

Literature Review 
 

Money et al. (2017) noted that the audience for any apologia is unlikely to be monolithic. 
Nonetheless, most studies on apologia tend to study the audience as monolithic. This study, however, 
examines at least two categories of apologia audience. The first is the wider audience reached by various 
British newspapers in the wake of the crisis, and the other is the narrower audience of The Sun’s readers. 
In each case, the interest is not the audience reaction, but (1) how the competing media, which influence 
public reactions, responded to The Sun’s apologia, and (2) how The Sun framed its message in attempt 
to influence responses. 

 
Media Criticism of Other Media 

 
We begin by providing a rationale for studying The Sun’s competitors. Haas (2006) noted an 

increase in media criticism of other media but also pointed out that very little research has occurred on 
such criticism. Haas also categorized media criticism into (1) news media reporting about constraints to 
media work in general, (2) criticism of other media, and (3) news media self-criticisms. Constraints to 
media reporting (Chyi, Lewis, & Zheng, 2012; Esser, Reinemann, & Fan, 2001) and self-criticism (Delli 
Carpini, 1998) are introspective, and scholars have found that media often do not criticize their work as 
vigorously as they critique the work of other professions (Chyi et al., 2012; Hoyt, 2009). Furthermore, 
Reider (1997) argued that media often band together to defend against an external critique of media 
practices.  

 
A few studies have examined media criticism of other media; these include studies that involve 

media criticism of WikiLeaks (Coddington, 2012), Internet news sites (Ruggiero, 2004), The New York 
Times (Hindman, 2005), and the San Jose Mercury News (McCoy, 2001). In the case of WikiLeaks and 
Internet news sites, the criticism is directed at competitors that are nontraditional news sites. These 
sites are excoriated for violating traditional practices. Ruggiero, for example, cited traditional media 
criticizing Internet news sites on issues of accountability, credibility, and objectivity. In the case of 
WikiLeaks, Coddington (2012) reported that The New York Times and The Guardian (London) have 
portrayed WikiLeaks and Julian Assange (its owner) as deviant and outside the boundaries of good 
journalism. Coddington specifically noted that The New York Times characterized “WikiLeaks as an 
unstable group that essentially consisted solely of an erratic, egomaniacal figure who should not be 
taken seriously” (p. 384).  

 
However, McCoy (2001) and Hindman (2005) focused on criticism of traditional media 

competitors. McCoy (2001) and Hindman (2005) are among the few scholars who have studied how 
competitors react to apologia offered by a media organization. Hindman focused on The New York Times 
and its image and paradigm repair after plagiarism by one of its journalists, Jayson Blair. The New York 
Times’ repair involved multiple strategies identified in Benoit’s (2015) image repair theory (see Table 
2).  



4448  Chuka Onwumechili International Journal of Communication 12(2018) 

Table 2. Benoit’s Strategies Used in Defense Against Wrongdoing. 
Strategy Tactical Options 
Denial (a) Simply deny culpability, or (b) Shift the blame 

to another object/subject. 
 

Evade Responsibility When a denial strategy is unavailable, this option 
may be used to: (a) claim a response to 
provocation, (b) plead a lack of adequate 
information (defeasibility), (c) claim the act was 
accidental and beyond control, or (d) claim that 
the act resulted from a good intention. 
 

Reduce Offensiveness This strategy is used to ameliorate negative 
attitudes toward the offending party. There are 
several options, including: (a) offer to compensate 
the victim, (b) bolster by reminding the audience 
of previous good deeds or reputation, (c) 
minimize adverse effects of the act, (d) use 
transcendence by placing the act in a broad 
context to make it less offensive, or (e) attack the 
accuser by questioning his/her credibility. 
 

Mortification Admit responsibility and ask for forgiveness. 
 

Corrective Action Claim a plan to correct action. 
 
These strategies included shifting blame, evading responsibility (defeasibility), reducing offensiveness 
(bolstering and transcendence), mortification, and corrective action. Hindman’s (2005) study 
demonstrated how other media responded by questioning the credibility of The New York Times. On the 
other hand, McCoy’s (2001) work focused on how three of the country’s largest newspapers sharply 
scrutinized the San Jose Mercury News’ investigative report that associated the United States’ Central 
Intelligence Agency with the spread of crack cocaine in the country. Hindman’s (2005) and McCoy’s 
(2001) studies highlight how competitors scrutinize media organizations during a period of crisis, and, 
therefore, they questioned Reider’s (1997) claim that media rally around a competitor that faces criticism 
during a crisis. Based on results of these studies, juxtaposed with Reider’s claim, it is important to 
investigate the following: 
 
RQ1:  How did other media respond to The Sun’s apologia? 
 
 
 
 
 



International Journal of Communication 12(2018)  Does Media Organization’s  4449 

Role of Prior Reputation 
 
Corporate reputation (CR) has been intensely studied since the late 1940s, according to Money 

et al. (2017). Although focus on CR has been intense, its definition remains unsettled. Earlier definitions 
view CR as a strategic function of organizations (Lange, Lee, & Dai, 2011), but increasingly, several 
studies support the view that reputation is based on a relationship between the organization and its 
stakeholders (Dowling, 2016; Fonbrum, 1996; Freeman, 2010). Tucker and Melewar (2005) described 
this relationship by defining CR as “perception of an organization based on its stakeholders’ 
interpretation of that organization’s past, present, and future activities and the way in which these are 
communicated” (p. 378). This definition of CR focuses on how stakeholders perceive organizational 
responses to their expectations and demands measured against the organization’s key rivals.  

 
Furthermore, Money et al. (2017), in their extensive review of CR research, noted that a 

corporate relationship with its stakeholders (such as The Sun and UK news consumers) produces a 
reputation for the organization that is derived from the organization’s functions (e.g., news content 
quality), relational drivers (shared values), and third-party drivers (audience networked communication 
about The Sun). This relational reputation can be competitive (CR based on personality compared with 
competitors; e.g., The Sun is sensational) and emotional (e.g., admiration, dislike, etc., of The Sun). 
This view of CR has generated extensive research correlating public perception of a company’s image 
repair and the company’s prior reputation.  

 
Generally, a good prior reputation increases an organization’s likelihood of success during an 

image repair effort following a crisis (Coombs, 2006; Decker, 2012; Tucker & Melewar, 2005). In fact, 
Decker (2012) noted that organizations with prior good reputations are easily believed when they use a 
denial strategy during image repair. The opposite is the case with organizations that have poor prior 
reputations. The difference between how stakeholders respond to those two types of companies is based 
on what Decker (2012) and Hoeken and Renkema (1998) described as trust. Decker (2012) confirmed, 
“The firm described as having a good reputation was rated more trustworthy than a firm having a poor 
reputation” (p. 27). Coombs (2007), in his proposal of a situational communication crisis theory (SCCT), 
affirmed the importance of prior reputation to how a company is perceived during a crisis. He noted that 
the reputational threat faced by a company in crisis is influenced by three elements: initial crisis 
responsibility, crisis history, and the company’s prior reputation. Thus, a high crisis responsibility, 
existence of a crisis history, and prior poor reputation create a tough persuasive task for the organization 
in crafting an effective apologia. Other studies, such as one by Mason (2014), have found that attribution 
of crisis responsibility is also linked to attitude favorability toward an organization’s reputation. In The 
Sun’s case, these attributions are related to how competing media frame a crisis during the postcrisis 
period and an assessment of The Sun’s apologia. Mason found that an organization’s reputation is 
impacted by its perceived level of responsibility for a crisis and by media messages that emphasize 
responsibility for solving a crisis (treatment responsibility). Based on these issues, it is necessary to ask 
the following: 

 
RQ2:  What role did prior reputation play in the media response to The Sun’s apologia? 
 



4450  Chuka Onwumechili International Journal of Communication 12(2018) 

Impact of Media Framing 
 
Scholars have found that media messages impact organizational image and reputation (Carroll, 

2010, 2017; Meadows & Meadows, 2016). This strand of research points to how media coverage and 
audience perception of crisis become related in such a way that media coverage predicts audience 
agenda and influences audience view of the crisis. This is what Entman (1993) described as framing, 
which is “to select some aspects of a perceived reality and make them more salient in a communicating 
text, in such a way as to promote a particular problem definition, causal interpretation, moral evaluation, 
and/or treatment recommendation for the item described” (p. 52). Although Entman’s definition of 
framing is widely adopted and used by researchers, there are multiple definitions of framing. However, 
Boydstun, Gross, Resnik, and Smith (2013) noted that all definitions of framing agree that language is 
central, and it is used to emphasize certain elements of a topic above others in order to shape the 
meaning of the narrated event.  

 
De Vreese (2005) differentiated framing from agenda setting by noting that the latter focuses 

on creating awareness of the importance of certain issues, whereas the former focuses on how those 
issues are presented. Nevertheless, the concepts overlap where frame setting is, essentially, a second 
level of agenda setting (Boydstun et al., 2013). By framing, media influence the audience regarding 
what to think about the agenda. Several scholars have found framing to be pervasive in the media and 
confirmed its effect (Burgers, Konijn, & Steen, 2016; Denham, 2014; Kiousis, Park, Kim, & Go, 2013). 
Notably, Meadows and Meadows (2016) demonstrated how a corporation’s mass media agenda 
influences the corporation’s perceived reputation after comparing media reports and YouTube clips of 
selected companies to respondents’ reputation rating of those companies in the 2014 Harris Poll. 

 
Benoit (2015) argued that organizational resources make a difference in an organization’s 

ability to pursue repair of its image. Media organizations, with access to large audiences, own resources 
that are critical for image repair. Therefore, studying a media organization’s image repair text provides 
insight into the image repair process of a highly resourced organization. There are additional reasons to 
believe that media organizations may perform image repair differently from nonmedia organizations. 
Media organizations, for instance, control their own framing of image repair, whereas nonmedia 
organizations rely on third parties (the media) to frame, or at least negotiate framing of, their apologia. 
Second, media control both the content of an apologia and its volume (i.e., frequency or number of 
times). Nonmedia organizations have less control. Third, a media organization structures its apologia to 
the public. Therefore, a transgressing media organization has advantages. The RQ that follows examines 
possible outcomes from those advantages:  
 
RQ3:  How did The Sun frame its image repair message? 
 

Method 
 

Textual analysis is used to investigate the research questions. The first two research questions 
require examining competing media texts that respond to The Sun’s apologia. The third research 
question involves analyzing the texts of The Sun’s apologia. Frey, Botan, and Kreps (2000) and Porter 



International Journal of Communication 12(2018)  Does Media Organization’s  4451 

(1996) described textual analysis as seeking to derive meanings from the text. Frey et al. (2000) stated 
that “researchers use narrative approaches, for instance, to focus on major themes and stories contained 
in texts” (p. 237). For Porter (1996), the analysis involves “attributing meaning to large-scale units . . 
. by interpreting the meaning of smaller scale units (of the text)” (p. 63). Porter recommended that the 
focus must remain on the text in attempt to discover internal patterns or themes. The goal of this study 
is, therefore, to analyze newspaper texts in order to discover patterns (themes) inherent in media 
responses to The Sun’s image repair attempt and also how The Sun sought to frame its messages in an 
attempt to persuade the audience.  

 
In this case, textual analysis is used to study British-based newspapers accessed through the 

LexisNexis database. The National Readership Survey of 2017 claimed that 90% of all British adults 
consume a news brand either in print or digitally, with 65% consuming in print and 75% via a digital 
platform. This demonstrates the importance of sampling such news brands. A LexisNexis search using 
search words like “Kelvin MacKenzie,” “Ross Barkley and racism,” and “The Sun apology” produced 186 
articles that ran in British newspapers from April 14 to May 19, 2017. The next step is the selection of 
all appropriate articles that appeared in the top 10 newspapers (see Table 3). These articles numbered 
102, with the largest number in the Liverpool Echo (43) and the lowest in Daily Star and Express, with 
an article each. Though the Liverpool Echo is not among the top 10 British newspapers, it is selected 
because it is the top newspaper in Liverpool, where Ross Barkley plays football (soccer).  

 
Table 3. The Top 10 News Brands in Britain.2  

Title Average Monthly Readership 

1. Daily Mail 14,322,000 

2. The Sun 12,982,000 

3. Metro 12,066,000 

4. The Guardian 9,978,000 

5.The Daily Telegraph 9,807,000 

6. Daily Mirror 8,725,000 

7. Daily Express 6,835,000 

8. Evening Standard 6,312,000 

9. The Times 6,099,000 

10. The Independent 4,175,000 

 

                                                
2 This is derived from the UK National Readership Survey (NRS, 2017). Samples are drawn for this study 
from these news brands. Data include readership of print, PC, and mobile versions. 
 



4452  Chuka Onwumechili International Journal of Communication 12(2018) 

An investigation of RQ1 relied on extracting themes from newspaper texts using Corbin and 
Strauss’s (2008) constant comparison method. This required the reading of the selected newspaper 
articles to discover meanings. These meanings, which can be implicit or explicit, are then compared for 
similarity and contrasted for dissimilarity. Those with similar meanings are identified as a theme. The 
initial themes are labeled and compared in order to determine which should be merged and which should 
be considered independent. This process is done up to a point where no further insight is discovered, 
and, thus, a point of exhaustion is assumed. These themes, whether positive or negative toward The 
Sun, indicate how competing media responded to The Sun. 

 
For RQ2, the analyses of selected newspapers include an examination of the role that the 

previous reputation of The Sun plays in competitors’ reaction to The Sun’s apologia. This analysis 
requires careful identification of any mention of The Sun’s previous reputation, controversies, or 
reputation dimensions defined by previous scholars such as Fonbrum (1996). Fonbrum’s dimensions 
include perceptions of company likeability, product quality, financial prospects, strength of leadership, 
quality of its managers and workers, and good citizenship. Textual analysis of newspaper texts is 
particularly important because most previous measures of reputation in studies of organizational crisis 
have been quantitative. However, reputation is defined as a subjective and perceptive concept, which 
lends itself to qualitative analysis. This type of concept, measured quantitatively, provides aggregated 
numbers of audience felt-response to an experimental treatment. In a textual analysis, however, 
opportunity exists to qualitatively capture perception of reputation in a real situation; however, such 
“capture” invariably depends on the researcher’s interpretation of text. 

 
RQ3 requires a frame analysis of The Sun’s text used in response to the crisis. De Vreese (2005) 

and Boydstun et al. (2013) conceptualized how to uncover issue-specific frames. De Vreese, for instance, 
argued that frames are “specific textual and visual elements or ‘framing devices.’ These elements are 
essentially different from the remaining news story which may be considered core news facts” (p. 54). 
Examining text requires several readings, with the focus on identifying underlying meanings in the text 
within the context in which the text is written. Evidently, the method requires examining the text and 
separating core facts from other textual elements that may or may not be implied but are used in framing 
the text. Meanings are subtle or implied, and they arise from the narrative structure of the text and 
interactions among its elements. Meanings must be justified by the content and the context in which 
the text is written even though the meaning may be one of several plausible meanings. Using frame 
analysis allows discovery of meanings that frame the text and explains why a text is organized in a 
particular way, choices made in treatment of the text, and its structure, length, and word choices, among 
other elements. 
 

Results 
 

How Competitors Responded to The Sun’s Apologia (RQ1) 
 
Some newspapers, surprisingly, did not dedicate space to The Sun’s apologia. Instead, they 

focused on reporting announcements by The Sun following the crisis, including The Sun’s suspension of 
and eventual firing of MacKenzie and the banning of The Sun from Everton FC grounds. Beyond those 



International Journal of Communication 12(2018)  Does Media Organization’s  4453 

moments, those newspapers, which include the Express and Daily Star, were silent on the crisis. Only 
one report each was located for the Express and the Daily Star, and in each report, The Sun crisis was 
mentioned as background; the focus was on Barkley’s performance for Everton against Burnley. But 
these were exceptions and not the rule for most of The Sun’s competitors. Other newspapers produced 
a large number of stories on the crisis. The Liverpool Echo, which produced the most coverage about 
the issue, did not hide its advocacy against The Sun’s repair attempts.  

 
Several iterative readings of articles in the selected newspapers led us to four major themes: 

(1) that The Sun’s image repair did not go far enough, (2) distrust of The Sun, (3) sticking together to 
combat The Sun’s attack on the city and one of us (Barkley), and (4) identifying dissenters and calling 
them out. These themes, integratively, symbolize entrenchment and resistance to The Sun’s apologia. 

 
The articles make it clear that actions taken by The Sun newspaper did not go far enough. 

Competitors noted this in news reports and opinion pieces and also cited the public in pressing forward 
this claim. After The Sun’s initial apologia, competitors called for The Sun to be banned from Everton FC 
grounds, which eventually took place. Other articles in the Liverpool Echo shared similar opinions, with 
the Independent, on May 10, pushing forward with a call to hold The Sun’s editor, Gallagher, 
accountable. There was also this report from Boland and Kirby of the Independent on April 17: 

 
Hillsborough campaigners have called for the sacking of senior editorial staff at The 
Sun who approved Kelvin MacKenzie’s column about Everton footballer Ross Barkley. . 
. . It’s not just MacKenzie you have to think about. (2017, p. 9) 
 
A second theme focused on a veiled distrust of The Sun’s apologia. Competitors linked The 

Sun’s apologia to (1) the attempt by the paper’s owner (Rupert Murdoch) to clean his media image in 
order to acquire 61% of Sky broadcasting and (2) the threat of revenue losses to the organization. In a 
sense, the media believe that the newspaper’s image repair attempts are contrived, not genuine, and 
are motivated by other interests. The Guardian, the Independent, and Evening Standard linked The 
Sun’s image repair to the organization’s attempts to clean up its image in order to ease Rupert Murdoch’s 
purchase of Sky broadcasting. The Liverpool Echo added another dimension, focusing on the belief that 
The Sun was only apologetic because it was concerned that financial losses could result from the paper 
being banned. The Liverpool Echo cited not just bans in the city of Liverpool (by Liverpool FC and Everton 
FC), but also retail shops refusing to sell the paper in the city, and bans in places such as Belfast, 
Chester, and Tranmere Rovers’ grounds. Writing in the Liverpool Echo, Shennan (2017) added, 
 

That Merseyside boycott, which has already reached Belfast, is likely to spread still 
further across the UK—indeed, there is now, for example, a fans’ petition to ban The 
Sun from Celtic Football Club [in Scotland]. Apologies are free—but boycotts cost 
money. Lots of it. That’s what will make The Sun, a vile newspaper before and after 
1989, truly sorry. (paras. 8, 9)  
 
The Liverpool Echo promoted the theme of the city sticking together. This theme initially arose 

from statements made by the city’s mayor, Joe Anderson, who was cited by the Liverpool Echo. Mayor 



4454  Chuka Onwumechili International Journal of Communication 12(2018) 

Anderson used that theme to pressure Everton FC to ban The Sun newspaper from the club’s grounds. 
Eventually, the Liverpool Echo projected the theme in its narratives about The Sun’s crisis. The critical 
aspect of this theme is the narrative of a city under attack from outsiders, such as the London-based 
Sun newspaper. The Liverpool Echo provided support for the theme by citing previous stories in The 
Sun, such as the false Hillsborough reports, which blamed city residents for the deaths of scores of fans, 
and recent stories like the Ross Barkley racist attack. The Liverpool Echo recommended that the city 
should come together and fight back. Further, the Liverpool Echo’s April 16 article titled “Ross Barkley 
Knows Everton Loves Him” (Prentice, 2017) is part of this narrative of togetherness. Anderson’s claim 
of being embarrassed to be an Everton fan, also reported by the Liverpool Echo, is a related narrative 
to shame the Everton club into defining the attack on Barkley as an attack on the city. A sample of the 
narrative follows: 

 
He [Anderson] said: “It has been great to see the passion of the people of this city 
who, along with our local media, have forced News International [owner of The Sun] 
to act. I think people power won the day. Let’s hope the right action is taken for this 
despicable, disrespectful and outrageous attack on our city and what I believe is a 
racial slur against one of its sons.” (Thorp, 2017a, p. 12) 

 
The final theme is the identification of dissenters and calling them out. The Liverpool Echo used 

this theme. In several articles, the Liverpool Echo wrote about opposing voices from a former member 
of parliament (MP), from the Football Writers Association, and from the Union of European Football 
Associations. In each case, Liverpool Echo made it clear, in its narrative that dissent was not to be 
supported. Next, I mention Liverpool Echo’s response to each: 
 

Edwina Currie [former MP] claimed Liverpool should show its “sense of humour” in a 
shocking interview . . . (Parry, 2017, para. 1) 
 
Hillsborough campaigner Margaret Aspinall says Football Writers’ Association should 
“be ashamed of itself” for asking Liverpool and Everton to overturn bans on The Sun. 
. . . But the request has not gone down well with Margaret Aspinall—who lost her 18-
year-old son James at the Hillsborough disaster and has campaigned for justice ever 
since. (Thorp, 2017b, paras. 1, 10) 
 
Journalists from The Sun will reportedly be allowed to attend European games at 
Anfield [Liverpool FC] and Goodison Park [Everton FC] next season. . . . The newspaper 
has been vehemently boycotted throughout Merseyside and beyond. . . . The latest 
revelation will undoubtedly cause shock and anger across Merseyside after fans 
applauded the bans when they were implemented. (Dunn, 2017, paras. 1,2, 10) 
 
Clearly, the Liverpool Echo does not support dissenting voices to the crisis in its city. Its use of 

the words shock, shame, and anger against dissenters points to its position even if these words are 
expressed through voices of its sources. 
 



International Journal of Communication 12(2018)  Does Media Organization’s  4455 

What Role Did Reputation Play in Competitors’ 
Response to The Sun’s Apologia? (RQ2) 

 
An examination of the content of media texts indicates that reputation played an important role. 

For instance, practically all Liverpool Echo articles reminded readers of MacKenzie and The Sun’s previous 
false reports on the Hillsborough stadium incident that led to 96 deaths. The Daily Mirror argued that 
suspension would not stop MacKenzie because he and The Sun had a reputation. The Daily Mirror argued as 
follows: 

 
But he [MacKenzie] gets headlines, clickbait, attention he and his paper seem to crave. 
It’s the new currency in publishing since it went online. Katie Hopkins [Sun’s staff] has 
carved out a decent career being a bitter, horrendous hack with extreme and uninformed 
opinions that set out to incense and enrage. . . . The suspension won’t stop MacKenzie . . 
. words such as MacKenzie’s keep picking at the wounds. Don’t encourage it. Don’t read 
it. (Lindsay, 2017, p. 10) 
 
The preceding text, from the Daily Mirror, made several points about the reputation of The Sun. It 

pointed to sensationalism as central to the newspaper’s publications and alluded to sensationalism being 
critical to The Sun’s readership growth. By claiming that The Sun craves sensationalism, the Daily Mirror 
created a sense that sensationalism is continual, never ending, and persistent, and by using the words 
“since it went online,” the Daily Mirror cited a lengthy period of the act. Moreover, it noted that this 
reputation is not only associated with The Sun but also key for The Sun’s journalists. The Liverpool Echo 
(Hardy, 2017, para. 9) also cited the following reputation: 

 
The former Sun editor has been despised on Merseyside ever since his infamous “The 
Truth” front page following the Hillsborough disaster which falsely accused Liverpool fans 
of stealing from their dying friends and family. 
 
Importantly, competing newspapers did not only cite previous reputation of The Sun, but they also 

made judgments and recommendations beyond that. In the Daily Mirror’s text, it clearly urged its readers, 
“Don’t encourage it. Don’t read it” (Lindsay, 2017, p. 10). 

 
How Did The Sun Frame Its Apologia? (RQ3) 

 
A frame analysis reveals the strategies that The Sun used in minimizing the importance of the story 

for its readers. Of importance is that while The Sun’s competitors, such as the Liverpool Echo, were 
dedicating numerous articles to the crisis during the investigated period, The Sun published only three 
articles, two of which were apologia. Although this study did not survey The Sun’s readers to affirm the 
success of the newspaper’s framing, there are signs that the framing may have been successful. For 
instance, The Sun experienced a rise in its digital readership (Farey-Jones, 2017). This leads to the 
possibility that the decline in readership of The Sun’s print edition, which followed bans in Liverpool and 
elsewhere, may have led to affected readers relying on digital access.  

 



4456  Chuka Onwumechili International Journal of Communication 12(2018) 

In examining the framing of the newspaper’s apologia, it is important to note various techniques:  
 

1. The newspaper’s mention of the Ross Barkley crisis is tucked into the inside pages, 
and there were only few mentions of it. In each case, the space used is small. The 
first mention of the case is only 107 words, and the second 112 words.  

 
2.  The first mention was reported as a minor news story, which detracts attention from 

it. The second was a full apology, but again brief.  
 
3.  The content of the stories focused on The Sun being a professionally run organization.  

 
In essence, The Sun framed the crisis as an insignificant event for which The Sun has expressed 

its disappointment by taking action immediately and restoring order. The overall effect is framing this as an 
unimportant issue; thus, there is no need to draw reader attention to it. Importantly, action has been quickly 
taken. Invariably, The Sun’s readers who may not be privy to what rival newspapers are reporting may be 
influenced by how The Sun framed the issue; thus, readers are unlikely to focus on the issue, and there is 
little adverse effect on the newspaper’s readership. 
 

Discussion 
 

Findings from this study provide a number of insights. The study provides support for the possible 
failure of The Sun’s apologia within the larger British audience, the role of The Sun’s reputation in 
competitors’ response to its apologia, and how The Sun sought to frame its own message. It is within the 
analysis of media text that we locate indications of how competing media may react to an apologia by other 
media. The reactions affirm findings by Coddington (2012), Hindman (2005), McCoy (2001), Ruggeiro 
(2004), and Wasserman (2006), who reported harsh and strident responses by competing media to a 
transgressor’s actions. 

 
In The Sun’s case, three competitor reactions emerged from this study: condemnation, persuading 

the audience to reject, and ethical enthronement. The Sun’s competitors, in this case, used The Sun’s 
reputation to label the newspaper as “vile,” among other names. The Liverpool Echo labeled The Sun 
disgraceful and inaccurate. Kelner of the Independent (2017, p. 24) accused the author of the controversial 
article, MacKenzie, of telling lies of the “most heinous, despicable sort” and wrote that MacKenzie’s brand 
was of “gruesome political incorrectness.” In essence, The Sun’s competitors were not content in analyzing 
the wrongfulness of the newspaper’s racial article, but instead extended their criticisms to attacks on the 
author of the article and to The Sun. 

 
The Daily Mirror and the Liverpool Echo explicitly recommended negative action against The Sun. 

Although The Sun’s article was racist, the open condemnation and recommendations against the newspaper 
affirm Wasserman’s (2006) claim that criticisms by competitors may represent a struggle to win over 
subscribers. The Daily Mirror advised against reading The Sun, and the Liverpool Echo called for The Sun’s 
ban in Liverpool, where The Sun is the Echo’s major competition. An attack by competitors alludes to the 
attention The Sun was attracting with its coverage style, which competitors labeled “sensational.” This was 



International Journal of Communication 12(2018)  Does Media Organization’s  4457 

essentially an attack on The Sun’s ethics. Competitor comments referred to The Sun’s reputation for 
sensationalism, falsehood, and attention-seeking headlines, which they noted as baiting readers into clicking 
to read The Sun. This questions The Sun’s ethics and links its high readership numbers to “unethical 
practice.” Thus, one can see how such criticism is related to the struggle for readership claimed by 
Wasserman (2006). 

 
Results from this study also indicate that the news media, while critiquing a competitor in crisis, 

could be motivated by other considerations besides the central issue of the crisis. In The Sun’s case, 
competitors took advantage of the crisis to attack and to seek further damage to the newspaper’s image. 
These results are similar to McCoy’s (2001) study, which found that three national newspapers began to 
cover the story of crack cocaine epidemic in the United States only after the San Jose Mercury News attracted 
large readership following its coverage of the epidemic. Instead of advancing the story, the three 
newspapers focused on stories that “seriously damaged the series credibility” (McCoy, 2001, p. 167). In 
other words, media competition may not always be about what is expressed in explicit narrative, but about 
other considerations, which may include financial considerations and a struggle for subscribers. 

 
Results from the study affirm the role of reputation in how an organization is perceived during a 

crisis. Although The Sun used several repair strategies recommended by Benoit (2015), this study finds that 
competitors referred to The Sun’s prior reputation in responding to its apologia. This is precisely what 
Coombs’s SCCT (2007) predicts.  

 
Furthermore, results demonstrate how a mass medium uses its resource advantage (see Benoit’s 

2015 work on this) to communicate directly to its readership. This is the type of resource unavailable to 
many organizations. Here, The Sun is able to frame the message to its advantage, and it is not surprising 
that The Sun’s apologia may have been effective among its own readers. As Table 4 demonstrates, The Sun 
experienced a fall in its readership, but it is impossible to attribute this to the Ross Barkley crisis given the 
annual decline in newspaper readership (Greensdale, 2017; Ponsford, 2017). 
 

Table 4. Monthly Readership of Top 5 Newspapers in the UK One Year Before the Crisis.3 

Monthly Readership Averages 

News Brand 
Oct. 2015 – 
Sep. 2016 

Oct. 2016 – 
Sep. 2017 

% Change 

1. Daily Mail 17,494,000 14,322,000 -18% 

2. The Sun 13,297,000 12,982,000 -2% 

3. Metro 11,633,000 12,066,000 +4% 

4. Daily Mirror 10,548,000 8,725,000 -17% 

5. The Daily Telegraph 10,047,000 9,807,000 -17% 

                                                
3 Data from the UK National Readership Survey (NRS, 2017). Note that The Guardian, ranked number 4 by 
October 2016 to September 2017, was not in the top 5 in the previous year. 



4458  Chuka Onwumechili International Journal of Communication 12(2018) 

In fact, as Table 4 shows, the decline in circulation at The Sun is only 2% from the previous year, which is 
much better than the double-figure declines experienced by the Daily Mirror (17%), The Daily Telegraph 
(17%), and Daily Mail (18%). Metro newspaper is the only publication with an increase in readership (4%), 
but it is a free daily. According to Ponsford (2017), citing figures from the Audit Bureau of Circulation in the 
United Kingdom, readership figures for The Sun and six other national newspapers had fallen an average of 
10% annually. 
 

Conclusion 
 

There are several conclusions from this study. Intermedia criticism of The Sun, while it focuses on 
The Sun’s poor reputation on credibility, indicates motivations that reach deeper. The poor reputation 
suggests that it is important for individuals, corporations, and practitioners to think through their defense 
and ensure that it is not only truthful but also sincere. Although it would have been difficult for The Sun to 
defend a racial faux pas, there were possible ways to do this. For instance, it could claim dissociation by not 
only firing MacKenzie but also firing editors who approved the racist article for publication. Further, The Sun 
could have cited some of its attempts to mend fences with Liverpool city. In the May 9 edition of London’s 
Evening Standard, Armitage (2017) wrote that The Sun’s chief executive, Rebekah Brooks, was working 
with the city to do exactly that before the offensive article was published. Thus, it is surprising that The Sun 
did not use this in designing a bolstering strategy. Moreover, The Sun should have offered a compensation 
strategy by pledging to provide service to the Black and minority communities in the city of Liverpool. 
Unfortunately, The Sun did not offer compensation as a way to repair its image. But these suggestions 
assume that the competing media would have been persuaded. This assumption could be wrong when one 
considers that competitors focused on The Sun’s reputation and may have been further motivated by 
competitive interests and the desire to take away The Sun’s subscribers. Nevertheless, assessing The Sun’s 
strategies without locating its primary audience could be problematic. It is highly probable that its strategic 
choices would be acceptable to its primary audience or readership, notwithstanding the suggestions 
proffered here. The Sun framed its apologia in ways to define the level of importance its readership should 
attach to the transgression, and, in the end, it may have assisted in maintaining its readership numbers. 

 
This is an affirmation of a previous study by Money et al. (2017), which claimed that the audience 

for an apologia is not monolithic. Thus, messages should be designed to appropriately reach the desired 
audience segment. As we find here, the audience may be conditioned by messages it consumes from a 
particular mass medium. Those who read The Sun are likely to accept The Sun’s framing of its apologia and 
may not decline to read the newspaper because of the crisis. However, this is unlikely to be the case for 
those who read other newspapers, such as the Liverpool Echo or the Daily Mirror, which framed the crisis in 
other ways. This indicates that the direct link between a transgressing mass medium and its audience 
provides advantages that may not accrue to other types of organizations that rely on a third party (mass 
media) to get an apologia across to an intended public. 

 
Ultimately, there is a need to use more direct measures of readers in the future to test whether 

there is a difference in a mass medium’s defense of its own transgression and the effectiveness of such a 
defense. In such a study, it is important to further categorize the readership or audience of the selected 
media by separating those who solely use the transgressing medium from those who use the medium along 



International Journal of Communication 12(2018)  Does Media Organization’s  4459 

with other media sources. Such separation could be critical because the second group of media users could 
be susceptible to other media frames beyond those offered by the transgressing medium.  

 
 

References 
 

Andrews, K. (2015, Dec. 8). Racism is still alive and well, 50 years after the UK’s Race Relations Act. The 
Guardian. Retrieved from https://www.theguardian.com/commentisfree/2015/dec/08/50-
anniversary-race-relations-act-uk-prejudice-racism  

 
Armitage, J. (2017, May 9). Kelvin MacKenzie will have seen his end as Rupert Murdoch rings changes. 

London Evening Standard. Retrieved from https://www.standard.co.uk/business/jim-armitage-
kelvin-mackenzie-will-have-seen-his-end-as-rupert-murdoch-rings-changes-a3534331.html  

 
Benoit, W. (2015). Accounts, excuses, apologies: Image repair theory and research (2nd ed.). Albany, NY: 

State University of New York Press. 
 
Boland, S., & Kirby, D. (2017, April 17). ‘Sun’ editors should be sacked for slur, says Hillsborough group; 

MEDIA. Independent, p. 9. 
 
Boydstun, A., Gross, J., Resnik, P., & Smith, N. (2013, September 16). Identifying media frames and 

frame dynamics within and across policy issues. Retrieved from 
https://pdfs.semanticscholar.org/e060/95c181afe22f1dba486e21928b48d0f74764.pdf?_ga=2.53
703341.463354961.1538588716-429677375.1538588716  

 
Burgers, C., Konijn, E., & Steen, G. (2016). Figurative framing: Shaping public discourse through 

metaphor, hyperbole, and irony. Communication Theory, 26(4), 410–430. 
doi:10.1111/comt.12096 

 
Carroll, C. (2010). Corporate reputation and the news media: Agenda setting within business news 

coverage in developed, emerging and frontier markets. London, UK: Routledge. 
 
Carroll, C. (2017). Corporate reputation and the news media: The origin story. Corporate Reputation 

Review, 20, 165–170. doi:10.1057/s41299-017-0038-z 
 
Chippindale, P., & Horrie, C. (2013). Stick it up your punter! The untold story of The Sun newspaper. 

London, UK: Faber Finds. 
 
Chyi, H., Lewis, S., & Zheng, N. (2012). A matter of life and death? Journalism Studies, 13(3), 305–324. 

doi:10.1080/1461670X.2011.629090 
 



4460  Chuka Onwumechili International Journal of Communication 12(2018) 

Coddington, M. (2012). Defending a paradigm by patrolling a boundary: Two global newspapers’ approach 
to WikiLeaks. Journalism & Mass Communication Quarterly, 89(3), 377–396. 
doi:10.1177/1077699012447918 

 
Coombs, T. (2006). Crisis management: A communicative approach. In C. Botan & V. Hazleton (Eds.), 

Public relations theory II (pp. 171–197). Mahwah, NJ: Erlbaum. 
 
Coombs, T. (2007). Protecting organizational reputations during a crisis: The development and application 

of situational crisis communication theory. Corporate Reputation Review, 10(3), 163–176. 
 
Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing 

grounded theory. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.  
 
Dahlgreen, W. (2013, July 17). Race relations “worse in US than UK.” YouGov. Retrieved from 

https://yougov.co.uk/news/2013/07/17/race-relations-worse-us-than-uk/  
 
Decker, W. (2012). A firm’s image following alleged wrongdoing: Effects of the firm’s prior reputation and 

response to the allegation. Corporate Reputation Review, 15(1), 20–34. doi:10.1057/crr.2011.27  
 
Delli Carpini, M. (1998). Reframing news: Press coverage of public journalism, 1993–1997. Dayton, OH: 

Kettering Foundation. 
 
Denham, B. (2014). Intermedia attribute agenda setting in the New York Times: The case of animal abuse 

in U.S. horse racing. Journalism & Mass Communication Quarterly, 91(1), 17–37. 
doi:10.1177/1077699013514415 

 
de Vreese, C. (2005). News framing: Theory and typology. Information Design Journal + Document 

Design, 13(1), 51–62. 
 
Dowling, G. (2016). Defining and measuring corporate reputations. European Management Review, 13(3), 

207‒223. 
 
Dunn, C. (2017, April 29). S*n journalists ‘Will attend’ Liverpool and Everton games next season in Europe 

despite ban. Liverpool Echo. Retrieved from https://www.liverpoolecho.co.uk/news/liverpool-
news/sn-journalists-will-attend-liverpool-12963756  

 
Eccles, R., Newquist, S., & Schatz, R. (2007, Feb.). Reputation and its risks. Harvard Business Review. 

Retrieved from https://hbr.org/2007/02/reputation-and-its-risks?cm_sp=Article-_-Links-_-
Comment  

 
Entman, R. (1993). Framing: Toward clarification of a fractured paradigm. Journal of Communication, 

43(4), 51–58. 
 



International Journal of Communication 12(2018)  Does Media Organization’s  4461 

Esser, F., Reinemann, C., & Fan, D. (2001). Spin doctors in the United States, Great Britain, and 
Germany: Metacommunication about media manipulation. Press/Politics, 6(1), 16–45.  

 
Farey-Jones, D. (2017, March 1). The Sun and The Times enjoy online readership surge. Campaign US. 

Retrieved from https://www.campaignlive.com/article/sun-times-enjoy-online-readership-
surge/1425750  

 
Fonbrum, C. (1996). Reputation: Realizing value from the corporate image. Boston, MA: Harvard Business 

School Press. 
 
Freeman, R. (2010). Strategic management: A stakeholder approach. Cambridge, UK: Cambridge 

University Press. 
 
Frey, L., Botan, C., & Kreps, G. (2000). Investigating communication: An introduction to research 

methods. Boston, MA: Allyn and Bacon. 
 
Gallagher, T. (n.d.). The Sun. NewsUK. Retrieved from https://www.news.co.uk/what-we-do/the-sun/  
 
Greensdale, R. (2017, January 19). Popular newspapers suffer greater circulation falls than qualities. The 

Guardian. Retrieved from https://www.theguardian.com/media/greenslade/2017/jan/19/popular-
newspapers-suffer-greater-circulation-falls-than-qualities  

 
Haas, T. (2006). Mainstream news media self-criticism: A proposal for future research. Critical Studies in 

Media Communication, 23(4), 350–355. doi:10.1080/07393180600933196 
 
Hardy, J. (2017, May 15). Kelvin MacKenzie parted ways with The S*n ‘by mutual consent.’ Liverpool 

Echo. Retrieved from https://www.liverpoolecho.co.uk/news/liverpool-news/kelvin-mackenzie-
parted-ways-sn-13038472  

 
Hay, A., & Jones, S. (2017, April 10). Bar staff member is sacked after leaking CCTV film of Everton and 

England star Ross Barkley being punched to the floor in an alleged “unprovoked attack.” Daily 
Mail. Retrieved from https://www.dailymail.co.uk/sport/sportsnews/article-4397510/Ross-
Barkley-appears-PUNCHED-Liverpool-bar.html  

 
Hindman, E. (2005). Jayson Blair, The New York Times and paradigm repair. Journal of Communication, 

52(2), 225–241. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2005.tb02669.x  
 
Hoeken, H., & Renkema, J. (1998). Can corrections repair the damage to a corporate image caused by 

negative publicity? Corporate Reputation Review, 2, 51–60. 
 
Hoyt, C. (2009, May 10). When your sister is the story. The New York Times. Retrieved from 

http://www.nytimes.com/2009/05/10/opinion/10pubed.html  
 



4462  Chuka Onwumechili International Journal of Communication 12(2018) 

Kalb, I. (2015, Sept. 6). Corporate image: The critical foundation of your brand. Huffingtonpost.com. 
Retrieved from https://www.huffingtonpost.com/ira-kalb/corporate-image-the-
criti_b_8096582.html  

 
Kelner, S. (2017, May 4). Kelvin MacKenzie doesn’t need a column to offend. Independent, p. 24. 
 
Kelvin MacKenzie suspended. (2017, April 14). The Sun. Retrieved from 

https://www.thesun.co.uk/clarifications/3337967/kelvin-mackenzie-suspended/  
 
Kiousis, S., Park, J., Kim, J., & Go, E. (2013). Exploring the role of agenda-building efforts in media 

coverage and policymaking activity of healthcare reform. Journalism & Mass Communication 
Quarterly, 90(4), 652–672. doi:10.1177/1077699013503157 

 
Lange, D., Lee, P., & Dai, Y. (2011). Organizational reputation: A review. Journal of Management, 37(1), 

153–184. 
 
Lindsay, J. (2017, April 17). It’s time we left our past behind forever. Daily Mirror, p. 10. 
 
Lyons, L., & Cameron, G. (2004). A relational approach examining the interplay of prior reputation and 

immediate response to a crisis. Journal of Public Relations Research, 16(3), 213–241. 
 
Mason, A. (2014). The impact of media frames and treatment responsibility within the situational crisis 

communication theory framework. Corporate Reputation Review, 17(1), 78–90. 
doi:10.1057/crr.2013.26 

 
McCoy, M. (2001). Dark alliance: News repair and institutional authority in the age of the Internet. Journal 

of Communication, 51(1), 164–193. doi:10.1111/j.1460-2466.2001.tb02877 
 
Meadows, C., & Meadows, C., III. (2016). Corporate reputation on mass media, public opinion, and 

YouTube: Examining the factors influencing reputation of Fortune 500 companies. Corporate 
Reputation Review, 19(4), 345–356. doi:10.1057/s41299-016-0011-2 

 
Money, K., Saraeva, A., Garnelo-Gomez, I., Pain, S., & Hillenbrand, C. (2017). Corporate reputation past 

and future: A review and integration of existing literature and a framework for future research. 
Corporate Reputation Review, 20, 193–211. doi:10.1057/s41299-017-0034-3  

 
National Readership Survey. (2017, February 28). Latest results. Retrieved from 

http://www.nrs.co.uk/latest-results/  
 
Parry, J. (2017, April 18). Edwina Currie claims we should invite Kelvin MacKenzie to Liverpool and ‘make 

him feel welcome.’ Liverpool Echo. Retrieved from https://www.liverpoolecho.co.uk/news/ 
liverpool-news/edwina-currie-claims-should-invite-12906703  



International Journal of Communication 12(2018)  Does Media Organization’s  4463 

Ponsford, D. (2017, January 23). Print ABCs: Seven UK national newspapers losing print sales at more 
than 10 percent year on year. PressGazette. Retrieved from https://www.pressgazette.co.uk/ 
print-abcs-seven-uk-national-newspapers-losing-print-sales-at-more-than-10-per-cent-year-on-
year/  

 
Porter, W. (1996). An analysis of thinking and research about qualitative methods. Mahwah, NJ: Erlbaum. 
 
Prentice, D. (2017, April 16). Ross Barkley knows Everton love him says Ashley Williams. Liverpool Echo. 

Retrieved from https://www.liverpoolecho.co.uk/sport/football/football-news/ross-barkley-knows-
everton-love-12901556   

 
Reider, R. (1997, June). The lessons of “Dark Alliance.” American Journalism Review, 19, 6. 
 
Rhee, M., & Valdez, M. (2009). Contextual factors surrounding reputation damage with potential 

implications for reputation repair. The Academy of Management Review, 34(1), 146–168. 
 
Ross Barkley—An apology. (2017, April 22). The Sun, p. 5. Retrieved from 

https://www.thesun.co.uk/clarifications/3386717/ross-barkley-an-apology/  
 
Ruddick, G., & Sweney, M. (2017, May 9). Kelvin MacKenzie to leave The Sun over Ross Barkley column. 

The Guardian. Retrieved from https://www.theguardian.com/media/2017/may/08/the-sun-
owner-in-discussions-with-kelvin-mackenzie-over-his-departure  

 
Ruggiero, T. (2004). Paradigm repair and changing journalistic perceptions of the Internet as an objective 

news source. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 
10(4), 92–106. 

 
Shennan, P. (2017). The S*n—Is it really sorry this time, or just really nervous? Liverpool Echo. Retrieved 

from https://www.liverpoolecho.co.uk/news/news-opinion/sn-really-sorry-time-just-12910248  
 
Thorp, L. (2017a, April 22). Police ‘want to speak to S*n’s MacKenzie.’ Liverpool Echo, p. 12. 
  
Thorp, L. (2017b, April 28). Margaret Aspinall says Football Writers’ Association ‘should be ashamed’ for 

bid to overturn S*n ban. Liverpool Echo. Retrieved from https://www.liverpoolecho.co.uk/news/ 
liverpool-news/margaret-aspinall-says-football-writers-12961608  

 
Tucker, L., & Melewar, T. (2005). Corporate reputation and crisis management: The threat and 

manageability of anti-corporatism. Corporate Reputation Review, 7, 377–387. 
 
Turk, J., Jin, Y., Stewart, S., Kim, J., & Hipple, J. (2012). Examining the interplay of an organization’s 

prior reputation, CEO’s visibility, and immediate response to a crisis. Public Relations Review, 38, 
574–583.  



4464  Chuka Onwumechili International Journal of Communication 12(2018) 

Turvill, W. (2014, July 21). The UK’s national news brands rated in order of trust: From the BBC down to 
the Daily Star. PressGazette. Retrieved from https://www.pressgazette.co.uk/facebook-more-
trusted-news-daily-star-according-bbc-commissioned-survey/  

 
Wasserman, H. (2006). Tackles and sidesteps: Normative maintenance and paradigm repair in 

mainstream reactions to South African tabloid journalism. Communicare, 25(1), 59–80.  
 


