
International Journal of Communication 12(2018), 1087–1113 1932–8036/20180005 

Copyright © 2018 (Volha Kananovich and Frank D. Durham). Licensed under the Creative Commons 
Attribution Non-commercial No Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

 
Reproducing the Imprint of Power: 

Framing the “Creative Class” in Putin’s Russia 
 

VOLHA KANANOVICH  
FRANK D. DURHAM  

University of Iowa, USA 
 

This textual analysis traces the framing of the 2011–2012 anti-Kremlin protests in 
Russia by the nation’s most popular tabloid, Komsomol’skaya Pravda. The findings show 
that the otherwise agnostic newspaper came to adopt Vladimir Putin’s rhetoric 
challenging the protesters, who represented the emerging, Internet-savvy, professional 
“creative class.” As this tug-of-war over Putin’s political prerogative to define the 
creative class in contemporary Russia developed in print, the newspaper was 
transformed from an apolitical, commercial tabloid operating beyond the scope of Putin’s 
media control into a quasi pro-government organ that would adopt Putin’s framing to 
marginalize social dissent long after the rallies declined. By examining the newspaper’s 
development of its pro-Putin interpretive package, this study provides insight into the 
expansion of neo-Soviet, state–media tensions affecting the ostensibly apolitical sector of 
commercialized, privately owned press in post-Soviet Russia. 
 
Keywords: framing, creative class, interpretive package, Vladimir Putin, Russia, 
Komsomol’skaya Pravda 

 
 

The December 2011 parliamentary elections in Russia, which brought the pro-Kremlin party 
United Russia the majority of seats, were meant to signal unanimous public support for Vladimir Putin. 
Instead, on the evening of the election, massive rallies formed in Moscow contesting the election results. 
Spreading across the nation via social media, the protests became the most vivid display of grassroots 
democracy since Putin had come to power in 2000 (Jonson, 2015; Oates, 2013). Leveraging the growing 
popularity of the emerging movement, the protesters soon voiced a wider, anti-Kremlin rhetoric that 
threatened Putin’s chances for reelection in May 2012 (Sakwa, 2015). 

 
Particularly problematic for the authorities was the fact that the most vocal protesters—educated, 

Internet-savvy urbanites—openly rejected the state’s claims on their success by referring to themselves 
as the “creative class.” Borrowed from urbanology studies (Florida, 2002), the term creative class refers to 
a broadly defined group of professionals whose economic function lay in developing new ideas, new 
technologies, and new content in nonmanufacturing, knowledge-based fields. 

                                                
Volha Kananovich: volha-kananovich@uiowa.edu 
Frank D. Durham: frank-durham@uiowa.edu 
Date submitted: 2017–06–10 



1088  Volha Kananovich and Frank D. Durham International Journal of Communication 12(2018) 

In August 2011, the concept was featured by Putin’s advisory team in the country’s long-term 
development plan, Strategy 2020 (“Itogovyy Doklad,” 2011). This policy document proclaimed a radical 
change in relationships between this new emerging class and the state. It posited that leading 
governments worldwide should start “competing for the representatives of the creative class to form the 
innovative environment [in their countries]” (“Itogovyy Doklad,” 2011, p. 85). As Russia’s governing elites 
projected their new place in the global community, however, they did not consider that such a creative 
class might be a driver of political, as well as of economic, change. This possibility has been demonstrated 
empirically by Inglehart and Welzel (2005), who found that, in a postindustrial world, a growing creative 
class makes a society less inclined to accept an authoritarian ruling style. That is why, when the self-
identified representatives of this new class rushed into Moscow’s streets in December 2011, four months 
after the development of the strategy, their challenge to the election should have come as no surprise. 

 
Given the high stakes in this power struggle, the way the ruling elites handled such a challenge 

became a litmus test of their readiness to tolerate public dissent. The answer came quickly as the protests 
were handled by officials with arrests and counterdemonstrations attended by Putin supporters in the 
classic Soviet manner of “voluntary-compulsory” mobilization (Barry, 2011; Sakwa, 2014; Smyth & Oates, 
2015). 

 
This study addresses the ways in which the case also became a test of the integrity and 

autonomy of the Russian media, which have been historically perceived by the state as the main arena for 
enforcing its political dominance. As the schism between the protesters and the state widened, media 
outlets with a clear political stance—such as state-run publications and oppositional newspapers—had an 
arguably easy time taking sides. Their angles in covering the rallies proved to be either explicitly 
sympathetic toward or critical of the protesters (Popkova, 2014). By contrast, privately run, ostensibly 
nonpartisan newspapers had to negotiate their journalistic autonomy versus the risks of facing potential 
sanctions from the state. Impossible to ignore, the protests confronted these outlets with their biggest 
challenge during the Putin era: negotiating their position in a time of open political contestation and 
probing the limits of permissible editorial autonomy in that increasingly authoritarian context. 

 
In this context, our study asks how a commercial tabloid, the nation’s most popular daily 

(“Lyubimye Brendy,” 2017), Komsomol’skaya Pravda, responded to this volatile, political moment by 
handling the government’s criticism of its opponents within the political contest to define the creative 
class. By focusing on the workings of the Russian press’s sphere of influence beyond governmental or 
oppositional media to the realm of the semiautonomous, privately owned, commercially viable popular 
press, this study responds to a long-standing request for a more nuanced understanding of the 
relationships between power and the media in contemporary Russia (Azhgikhina, 2007; Burrett, 2010). 

 
Our analysis reveals that, as this coverage developed, the newspaper moved from critiquing the 

protesters in the apolitical terms of the commercial tabloid to engaging a pro-Putin interpretive package 
that would marginalize social dissent long after the rallies declined. As a result, the newspaper regressed 
to its former position supporting the Kremlin, signaling a deepening pattern in neo-Soviet media–state 
relations. 

 



International Journal of Communication 12(2018)  Reproducing the Imprint of Power  1089 

To situate our analysis of Komsomol’skaya Pravda and its coverage of the protests, the article 
starts with a conceptual overview of state–press relations in post-Soviet Russia. A discussion of framing 
theory as a conceptual framework for the study follows. Then we present the research questions and an 
explanation of the study’s methodology. Following a textual analysis of the news, we discuss the 
implications of the case for understanding the relationships between the media and the state in 
contemporary Russia and present conclusions. 

 
State–Press Relations in Russia: A Brief History 

 
Historically, the Russian press has been seen by the government (both czarist government and, 

later on, Soviet government) as the main arena for maintaining its political power and shielding the 
authorities from public scrutiny through censorship and state ownership of news publications (Lipman, 
2005; Ruud, 2009). The boundaries of permissible criticism in media coverage started to shift in the late 
1980s with the launching of the glasnost reforms that abolished prepublication censorship (Azhgikhina, 
2011), making the print media a major public platform for discussing previously taboo topics (Azhgikhina, 
2007; Roudakova, 2009). 

 
This period did not last long. The economic collapse that followed the dissolution of the Soviet 

Union led to a skyrocketing increase in printing and distribution costs that, coupled with a shortage of 
consumer advertising, outweighed the newspapers’ capacity to generate profits (Azhgikhina, 2007; 
Lipman, 2005; Roudakova, 2009). This lack of financial viability led media outlets to seek sponsors outside 
the media industry. Many found such sponsors in newly emerged corporations and wealthy businessmen. 
Having accumulated significant amounts of capital, often by applying murky schemes (Burrett, 2010), these 
capital interests ventured into politics as a way to secure their businesses, viewing the news media as a 
powerful tool for electoral persuasion (Roudakova, 2009). 

 
As this trend developed, it eroded the notion of journalists’ being neutral servants of the public 

interest, discouraged them from viewing themselves as part of a professional community, and resulted in 
disillusionment among media workers who increasingly started to treat journalistic autonomy as an 
unattainable ideal (Roudakova, 2009). Notably, during the early post-Soviet period, the central 
government abstained from interfering with the media, even when the topics they brought up—such as 
war in Chechnya or corruption (Becker, 2004)—directly concerned cabinet members or Russia’s first 
president, Boris Yeltsin (Belin, 2002). 

 
But this more open system started to close when Putin came to power in 2000. Having benefited 

from electoral support from media magnates himself—including infamous tycoon Boris Berezovsky, who 
provided Putin with favorable coverage on the major TV channel he partially owned (Dunn, 2014; 
Strovsky, 2015)—Putin appreciated the potential of the media as a means of political domination (Burrett, 
2010) and soon after his election embarked on putting them under control. In one of his first national 
addresses just a month after his inauguration, the president tellingly categorized the Russian media as either 
“state” (gosudarstvennye) or “antistate” (antigosudarstvennye) (Becker, 2004, p. 148). Blaming media-
owning oligarchs for “turning the media . . . into a means of struggle against the state” (Coalson, 2000,     
para. 20), he vowed to free the media from the oligarchs’ interference. Yet what the media soon 



1090  Volha Kananovich and Frank D. Durham International Journal of Communication 12(2018) 

experienced was not the restoration of the short-lived autonomy of the early post-Soviet years but a return 
to the realm of state control. Capitalizing on the legal vulnerability of major media owners, whose dubious 
business practices made them an easy target for selective application of criminal law, the state pressed them 
into selling their shares to state-controlled oil businesses or industry heavyweights in order to encapsulate 
the government from public criticism (Becker, 2004; Belin, 2002). 

 
The Neo-Soviet Media: Bridging Soviet and Post-Soviet Media Systems 

 
In a theoretical effort to account for this post-Soviet restructuring of the media landscape, Oates 

(2007) presented a two-tier typology of contemporary Russian media systems (see also Becker, 2004; 
Dunn, 2014; Vartanova, 2012; Zassoursky, 2009). Oates (2007) contrasted Russia’s contemporary, “neo-
Soviet” system to the previous, Soviet model. According to her analysis, one of the most prominent 
differences between the systems lay in the level of uncertainty and harassment experienced by journalists 
in contemporary Russia. Although Soviet ruling elites had a low tolerance for dissenting views, the “rules 
of demarcation about [that] tolerance . . . were clear” (p. 1295). 

 
By contrast, contemporary Russian journalists have had to navigate within the shifting, 

increasingly tightening boundaries of what is considered acceptable criticism. The tools for maintaining 
those boundaries include legal mechanisms capitalizing on vaguely formulated legislation that enables 
government officials to initiate cases against journalists for politically sensitive publications (Kananovich, 
2015); financial sanctions (e.g., by imposing fines for violating tax, customs, and fire safety regulations; 
see Belin, 2002; Vartanova, 2012); and organizational barriers, such as limiting access to sensitive areas 
or news events (Becker, 2004; Belin, 2002). 

 
Another major difference between the Soviet and neo-Soviet systems was the variation in the 

degree of governmental influence across media outlets (Oates, 2007). The Russian media system in 2011 
was not the monolithic, state-owned entity it was during the Soviet period (Dunn, 2014). Thus, to prevent 
the media from challenging the political status quo, instead of trying to control each and every media 
outlet, the state focused on what Gehlbach (2010) aptly called “commanding heights”—or the national 
television channels, which were the outlets that enjoyed the widest popularity (Volkov & Goncharov, 
2014) and had the biggest persuasive appeal (Zassoursky, 2009). 

 
For these outlets, the reassertion of state media ownership by Putin came with a wide range of 

editorial constraints. These include repeatedly alleged, but never publicly admitted by the Kremlin, weekly 
meetings of presidential aides with top TV managers (Lipman, 2005), the imposition of “stop lists” of political 
figures whose presence on air is undesired (Harding, 2009), firings of independent-minded reporters 
(Beumers, Hutchings, & Rulyova, 2009), and even the cancelation of entire shows (Lipman, 2005). This is 
not to suggest that the state had to scrupulously supervise TV content in the “manual control” mode to keep 
broadcasters on message. Like any other learning system, the television journalism community adapted to 
the rules of the game by increasingly engaging in self-censorship (Mihaylov, 2011), another feature of the 
neo-Soviet media system (Oates, 2007). 

 



International Journal of Communication 12(2018)  Reproducing the Imprint of Power  1091 

While keeping control of national television, the Kremlin left minor media outlets largely alone. The 
most prominent of these included the newspaper Novaya Gazeta, the TV Rain online-subscription channel, 
and the radio station Ekho Moskvy. By providing an alternative to government-sanctioned reporting, these 
“pockets of freedom” (Lipman, 2005) served as “safety valves” (Dunn, 2014, p. 1439). They worked by 
attracting a politically active, liberal-minded, but marginal, audience that could be sequestered within the 
confines of such tight public spaces. 

 
Finally, what stood between the state-owned media and such unregulated outlets is a category of 

privately owned media outlets with no publicly declared political affiliation (Toepfl, 2011). Prior to 2011, 
this was where the majority of non-state-owned, for-profit newspapers operated, including most 
prominently Komsomol’skaya Pravda. Faced with shrinking readership numbers (Lehtisaari, 2015) and 
increased competition from online media (Vartanova & Smirnov, 2010), these newspapers were 
challenged with remaining commercially viable within the growing market-driven economy (Vartanova, 
2012). In that context, they demonstrated the dynamic created by the combined forces of the Kremlin’s 
political pressures and the prevailing market forces on the Russian media landscape. 

 
On one hand, market forces pushed commercial media outlets to shape their editorial policies to 

attract audiences that would be most profitable in terms of advertisement revenues. The trajectory of this 
commercial influence led to growth in such consumer-oriented publications as glossy magazines, tabloids, 
and lifestyle titles (Becker, 2004). On the other hand, the chilling effect of the tightening space for 
acceptable criticism of the ruling elites in Russia pushed this tabloidizing tendency out to originally higher-
brow publications, which started to allocate more space to lighter topics such as entertainment, erotica, 
and violent content at the expense of covering socially and politically sensitive topics (Richter, 2008). By 
generating revenue without the risks of attracting potentially punitive attention from the state, this 
“commodification of journalistic outputs” (Becker, 2004, p. 142) became a unique by-product of the 
country’s political-economic transformation from the Soviet past to the “authoritarian (not totalitarian) 
and capitalistic (not socialist) present” (Gehlbach, 2010, p. 78). 

 
This transformation produced a contemporary version of quasi-ideological censorship. In the 

presence of the state’s formal commitment to the legally warranted protection of the freedom of the 
press, this reflexive version of censorship was exercised not directly by government officials but by media 
owners and editors. In the former case, where media outlets were just one among their other, 
predominantly nonmedia assets (“Kto Vladeet,” 2014), media owners endorsed ruling elites out of fear of 
the state’s possible repercussions against their other businesses. In the latter case, editors of privately 
owned newspapers who had little chance of receiving the direct budget subsidies given to state-owned 
outlets (Makeenko, 2013; Strovsky, 2015) endorsed government positions in the hopes of getting 
lucrative advertising contracts (and, in the case of some larger publications that had their own publishing 
houses, printing contracts) from the state as rewards for their loyalty.1 

 

                                                
1 Between 2011 and 2017, the regional subsidiaries of Komsomol’skaya Pravda alone were able to secure 
more than 1,590 contracts financed from government funds for the total amount exceeding $33.3 million 
(“Gospodryadchiki,” 2017). 



1092  Volha Kananovich and Frank D. Durham International Journal of Communication 12(2018) 

Komsomol’skaya Pravda Adapts to Change 
 
In 2011, Komsomol’skaya Pravda exemplified this expanding dynamic of change. Founded by the 

Communist Party’s young wing in 1925, it belonged to the so-called central press—a collection of 
nationally distributed outlets meant to deliver the official policy of the regime (Richter, 1995). After the 
demise of the Soviet Union, the newspaper was privatized and, like many other print outlets, was acquired 
by an industrial group with no proclaimed political allegiances but with alleged ties to the Kremlin 
(“Grigoriy Berezkin,” 2007). 

 
In the financially volatile and increasingly politically authoritarian environment under Putin, 

Komsomol’skaya Pravda revised its originally explicitly political editorial strategy to move away from public 
affairs to present more entertaining content and advertising (Bindman, 2013). Having entered the post-
Soviet period with the reputation of being able to address to its readers in the “Aesopian language” 
(Azhgikhina, 2007, p. 1250), the newspaper became a publication featuring sensationalist gossip and 
celebrity news. Despite the sinking subscription rates of comparable national publications (Pietiläinen, 
2008), this strategy secured Komsomol’skaya Pravda’s position as Russia’s most popular newspaper 
(Strovsky, 2015), with about 2.3 million readers of its print daily edition (“Portret Chitatelya,” 2018) and 
1.5 million website visitors daily (“Ob Izdanii,” 2017). 

 
In this transition, the newspaper’s tabloidized editorial approach came to embody the key 

elements required to ensure its commercial success, including the avoidance of contradictory positions and 
politically sensitive issues to such a degree that Komsolmol’skaya Pravda has been labeled a prime 
example of the Russian press’s tabloidization (Azhgikhina, 2007; Beumers et al., 2009; Bindman, 2013; 
Bondarik, 2010). That corporate posture explains the challenge to the newspaper of the 2011‒2012 
protests during the Putin era, which forced the editors to renegotiate the paper’s position in a time of open 
political contestation and to test the limits of permissible editorial autonomy in the increasingly 
authoritarian political context. Our study asks how Komsomol’skaya Pravda responded to this political 
challenge. 

 
Framing Theory 

 
In exploring the interplay between the Komsomol’skaya Pravda’s coverage of the protests and 

the government’s attempts to rhetorically challenge the protesters’ agenda, we were guided by the 
concept of framing. A multidimensional concept (Scheufele & Iyengar, 2012), framing can be defined for 
the purposes of this study as a process of meaning-making undertaken by various actors, or “frame 
sponsors” (Gamson, 1992), to provide a coherent and powerful explanation of unfolding events (Entman, 
2004). According to Entman (1993), 

 
Framing essentially involves selection and salience. To frame is to select some aspects of 
a perceived reality and make them more salient in a communicating text, in such a way 
as to promote a particular problem definition, causal interpretation, moral evaluation, 
and/or treatment recommendation. (p. 52) 
 



International Journal of Communication 12(2018)  Reproducing the Imprint of Power  1093 

As we show in this study of Putin’s effort to dominate the framing of the protesters, such 
struggles over the meaning of issues and events do not happen in a vacuum. Rather, the media serve as 
site of conflict on which they unfold. By making their own framing choices, the media can reinforce or 
challenge the frames sponsored by political actors (Fridkin & Kenney, 2005). In this sense, framing 
analysis can be thought of as a search for the media process that leaves the “imprint of power” (Entman, 
1993, p. 55). 

 
To analyze the framing process that developed at Komsomol’skaya Pravda through its coverage 

of the framing contest over the creative class, this study builds on the constructionist approach of Gamson 
and Modigliani (1989). They focused on “interpretive packages” that can be operationalized as a set of five 
framing devices—“(1) metaphors, (2) exemplars (i.e., historical examples from which lessons can be 
drawn), (3) catchphrases, (4) depictions, and (5) visual images” (p. 3)—and three reasoning devices that 
are meant to justify what should be done about a given issue: its roots, consequences, and related 
“appeals to principle (i.e., a set of moral claims)” (p. 4). The authors explained that “a package can be 
summarized in a signature matrix that states the frame, the range of positions, and the eight different 
types of signature elements that suggest this core in a condensed manner” (p. 4, emphasis added). 

 
Where critical framing theory complements constructionist approaches, we have also considered 

various universal framing devices that have been historically used by the media in framing social protest. 
These include trivialization, an emphasis on internal dissension, marginalization, reliance on statements by 
authorities, delegitimizing use of quotation marks, featuring the protesters’ disruptive actions, and 
focusing on superficial details (Gitlin, 1980/2003, pp. 27–28; see also Ashley & Olson, 1998; Brasted, 
2005; Dardis, 2006). 

 
Based on this conceptual framework, our study asked the following research questions: What was 

the trajectory of Komsomol’skaya Pravda’s framing of the creative class in its coverage of the 2011–2012 
political protests? What does the pattern of that framing process show about the newspaper’s response to 
the Putin government’s and to Putin’s own commentary on the protests? How can understanding the 
relationship between Putin’s framing process and that of Komsomol’skaya Pravda inform our theoretical 
understanding of contemporary media–state power relations in Putin’s neo-Soviet Russia? 

 
Method 

 
Using the search engine embedded in the Komsomol’skaya Pravda website, we retrieved all 

articles mentioning the term “creative class.” The time frame for the search was January 1, 2011, the year 
the term was first introduced into the Russian media discourse by political elites, to December 1, 2014. 
The end point was determined by the latest peak in searches for the phrase “creative class” registered 
among Russian Internet users according to Google Trends data (“Search Request,” 2017). This search 
produced a total of 53 articles. To analyze the framing of the protesters prior to the emergence of the 
“creative class” label, an additional search of the same database for the term “protests” was conducted for 
the period of protest actions—from December 4, 2011, to April 5, 2012, the day when the “creative class” 
was first mentioned in the protest context. This search produced 10 additional items for a total of 63 
articles, which included both news stories and editorial- and column-based content. 



1094  Volha Kananovich and Frank D. Durham International Journal of Communication 12(2018) 

To analyze the newspaper’s framing of the creative class, one of the authors, who is a native 
Russian speaker and scholar, read the 63 articles. The contents of the articles were discussed by the 
authors in extensive face-to-face interpretive sessions, where translations were challenged and discussed 
until agreement was reached about the meanings of the articles’ framing devices. This allowed us to 
mitigate the risk of losing the expressive shades of meaning due to the “lost in translation” problem (van 
Nes, Abma, Jonsson, & Deeg, 2010) while sensitizing us to the broader, culturally specific underpinnings 
of the framing process that developed in the news texts. In our analysis, we refer directly to 27 of these 
articles by providing examples of the texts that were representative of the trajectory of the 
Komsomol’skaya Pravda coverage. 

 
Further, to ground our analysis of the government’s framing rhetoric about the creative class as it 

came to affect Komsomol’skaya Pravda, we analyzed the public statements about the protesters made by 
Vladimir Putin as the major frame sponsor representing the nation’s ruling elites. These included the 
transcripts which we retrieved from the official websites of the presidential administration and the state-
owned newspaper Rossiyskaya Gazeta, which functions as the official publication of the Russian 
government (e.g., “Poslanie Prezidenta,” 2012; “Predsedatel’ Pravitel’stva,” 2011; “Stenogramma,” 2011). 
The excerpts of the statements pertaining to the creative class were also translated by the Russian-
speaking author and discussed during face-to-face sessions. In juxtaposing these sources, we have been 
able to trace the government’s developing rhetoric surrounding the protests and, centrally, the 
newspaper’s reaction to it. 

 
Analysis 

 
The first of the next two sections presents an analysis of Putin’s various public statements about 

the protesters to establish the “signature matrix” of his counterframe of the protesters based on framing 
and reasoning devices found in those texts. Based on that pattern, we describe in the second section how 
Komsomol’skaya Pravda adapted its position toward Putin and against the protesters as its framing of 
events developed. 

 
Ruling Elites Reframe the Creative Class 

 
The refusal by the protesting creative class to show loyalty to Putin provoked the Russian 

government to develop a counterframe. They took that corrective step to redeem their original frame of 
the creative class as the nation’s main asset—a frame that had been proposed in the Strategy 2020 
document (“Itogovyy Doklad,” 2011). As this contest drew on into 2012, Putin constructed an increasingly 
negative—and ultimately successful—“interpretive package” that reflected the complete range of framing 
and reasoning devices described. 

 
Putin initiated this effort during his annually televised program, Direct Line With the Nation, on 

December 15, 2011, just 11 days after the first protests. His explanation of the roiling public dissent 
reflected his apparent assumption that the roots (Gamson & Modigliani, 1989) of the protests were false. 
Here he marginalized the sincerity of the rank-and-file protesters by using delegitimizing quotation marks 



International Journal of Communication 12(2018)  Reproducing the Imprint of Power  1095 

to say that the reason the protesters went out to the squares in Moscow was to “‘supposedly’ demonstrate 
their dissatisfaction with how they are treated by authorities” (“Stenogramma,” 2011). 

 
By featuring the protesters’ disruptive actions, Putin suggested that their true motives lay not in 

contesting the results of the parliamentary elections but in delegitimizing the upcoming presidential 
campaign. He further alleged that this insurgency was being financially supported by “external forces,” a 
thinly veiled jab at the United States, to whom he referred only as “a foreign nation” (“Stenogramma,” 
2011). While allusions to foreign interference in Russian elections continued to appear in Putin’s later 
statements, at one point he directly suggested that the person who had “set the tone for certain actors 
inside the country” was Hillary Clinton (“Predsedatel’ Pravitel’stva,” 2011). 

 
In his further attempts to marginalize the protesters, Putin used the metaphor of Rudyard 

Kipling’s (1985) hapless “bandar-logs” to describe the protesters. He said, “We will try to establish contact 
with [the protesters]. Often, this is useless and impossible. What can one say in this case? One can say at 
the end, ‘Come to me, bandar-logs.’ I have loved Kipling since childhood” (“Stenogramma,” 2011, para. 
508). 

 
In depicting the protesters as the fantasy creatures of Kipling’s The Jungle Book, Putin surely 

understood that many Russians had been raised, if not on the book, then on the animated Soviet movie of 
the story. By tapping that powerful visual metaphor, he was comparing the protesters to the daft, but 
malicious, monkey-like bandar-logs who communicated by repeating other animals’ speech. Further, by 
invoking this reference, he was pushing his point about the protesters, because many Russians knew that 
the bandar-logs were eventually hypnotized and eaten by the wise Python Kaa, who had lured them with a 
phrase remarkably similar to one uttered by Putin in his statement, “Bandar-logs . . . come [to me] one step 
closer” (Kipling, 1985, p. 223). Playing to his national audience, Putin pitched this catchphrase as if to 
suggest that he was a wilier and, thus, more dependable leader than his opponents (Akhmetova, 2012). 

 
As the protests grew, Putin’s rhetoric turned increasingly to an appeal to principles (Gamson & 

Modigliani, 1989). Among the most prominent of those were appeals to morality and stability—values 
identified by a recent national poll as favored by the majority of Russians (Sharkov, 2016). The interplay 
of these principles became particularly evident in Putin’s presidential campaign platform published on 
February 12, 2012. Seeking to resolve the tension between his initial framing of the creative class as drivers 
of the new Russia and the counterclaims to that status by the antiregime protesters, Putin’s presidential 
platform anointed the genuine creative class. It declared, “In any country, teachers and doctors, scientists 
and culture workers are not just the backbone of the ‘creative class.’ They are the ones who provide stability 
to societal development and serve as a foundation of public morality” (“Statya Putina,” 2012, emphasis 
added). Putin repeated this claim in December 2012 in his address to the Parliament after his reelection 
(“Poslanie Prezidenta,” 2012). 

 
But this new frame of the creative class could not have contradicted the original meaning of the 

term more. In Florida’s (2002) definition, the function of the creative class lies not in sustaining but in 
challenging conventional societal practices with innovative ideas. Putin, however, seems to have 
understood that his populist audience would not have been concerned with definitional nuances. As a 



1096  Volha Kananovich and Frank D. Durham International Journal of Communication 12(2018) 

result, the self-appointed creative class found itself compared to Putin’s “true” representatives in terms 
that implied the contemporary class conflict between the two groups. 

 
In that sense, Putin’s rhetoric developed following Russian tradition. Class conflict has been an 

integral part of Russian public discourse since the 1917 Revolution (Moss, 2004, p. 199) and was evoked 
by the authorities strategically, depending on the outcome they intended to achieve: 

 
Th[e] rhetoric of class . . . was not marxist [sic] in a doctrinally pure sense: rather than 
differentiate social classes carefully, it played on the deeply rooted idiom in popular culture 
that pitted “those at the bottom” (nizy) against “those at the top” (verkhi). Moreover, the 
distinction between [the classes] was frequently blurred in this rhetoric by a populist 
preference for terms like “toilers” (trudiashchiesia) who were cast in dichotomous fashion 
against the “burzhui” and “gentlemen” (gospoda). (Smith, 2008, p. 178) 
 
In Putin’s hands, this rhetoric of class was intended to ostracize the protesters permanently. In 

November 2013, while seeking to attribute responsibility for Russia’s failed education reforms, he blamed 
representatives of the self-described creative class for “worming themselves into the Ministry of 
Education” to sabotage reforms (Smirnov, 2013). Further, he accused them of leaving teachers, the 
“backbone” representatives of this patriotic class, impoverished and burdened with administrative duties 
(Smirnov, 2013). In a sign of Putin’s dominant framing, in December 2013, Patriarch Kirill, the head of the 
Russian Orthodox Church, an institution closely affiliated with the state, criticized “the so-called ‘creative 
class’” (Bas, 2013, para. 4) “for its contempt for the Russian people” (Bas, 2013, para. 1). 

 
In choosing to define its power through the negation of its opponents, Putin’s regime relied on 

“negative ideology”—a strategy justifying the ruling elites’ dominance and masking their apparent policy-
making failures by nurturing new or playing on historically familiar cleavages (Shlapentokh & Woods, 
2004). Most importantly, though, adopting this strategy freed these elites from pursuing any consistent 
ideological stance (Prozorov, 2008). In this way, the negation of everything but “state power values,” 
which Putin had earlier described as the state versus antistate media dichotomy (Becker, 2004), became 
the driver of the government’s narrative. 

 
The next section of the analysis examines the trajectory of the coverage of the protests by 

Komsomol’skaya Pravda as Putin’s framing strategy unfolded. 
 

News Coverage of the Creative Class in Komsomol’skaya Pravda 
 
To explain the gradual pull of Putin’s frame sponsorship on Komsomol’skaya Pravda’s framing of 

the protests, we have arranged this analysis to illustrate four phases: (1) the newspaper’s initially 
noncommittal reportage of the protests in December 2011; (2) its adoption of Putin’s negative frame of 
the protesters but not of the term “creative class”; (3) the newspaper’s adoption in February 2012 of 
Putin’s definition of the creative class, which included his supporters and excluded his opponents; and, 
finally, (4) the newspaper’s continuation after the protests as a repoliticized outlet, which was signaled by 



International Journal of Communication 12(2018)  Reproducing the Imprint of Power  1097 

its ongoing, exclusive reproduction of Putin’s creative class frame (see Figure 1). We account for the 
development of the newspaper’s pro-Putin interpretive package in the following analysis. 

 
 

 
 
Figure 1. Trajectory of Komsomol’skaya Pravda’s coverage of the creative class. Phases in 
Komsomol’skaya Pravda’s framing process: (1) ambiguous balance; (2) adoption of Putin’s 
frame but not the name; (3) acceptance of Putin’s challenge to the protesters’ use of the term 
“creative class”; (4) Komsomol’skaya Pravda advances the frame independently. 
 

1. An Ambiguous Balance in the News 
 
In the first days of December 2011 when the protests were starting to spread from Moscow and 

St. Petersburg to other cities, the Putin government was unprepared to respond. As a result, it reacted to 
this unfolding crisis by sending conflicting messages (see, e.g., Barry, 2011; “Narod Protiv,” 2011; 
Ovchinnikov, 2011b). In the absence of a clear message from government elites and the silence about the 
protests on the two major state-run television channels during the first days of the unrest (Mihaylov, 2011; 
Popkova, 2014), reporters at Komsomol’skaya Pravda took neither side. Instead, the tabloid achieved a kind 
of equanimity by relying on universal framing devices that have been historically used for portraying social 
protests (Ashley & Olson, 1998; Brasted, 2005; Dardis, 2006; Gitlin, 1980/2003). 

 
Of these devices, the delegitimizing use of figurative quotation marks occurred most frequently. 

The majority of such references revealed the newspaper’s trivializing interpretation of the nature of the 
events. Examples included phrases describing the anti-Putin protests as “timid shoots of democracy,” as 
petulant actions against “unfair elections,” and as a “democratic revolution” (Vorsobin, 2011). In other 
cases, reporters signaled their disdain for the protesters’ motives by calling them “antiregime fighters,” 
“political prisoners,” and “rebels”—again, in figurative quotation marks (Grishin, 2011a; Ryabcev, 
Alyohina, & Suprychyova, 2011; Vorsobin, 2011; “Zapad Provyol,” 2011). 

 
To further diminish the political importance of the protests, Komsomol’skaya Pravda also relied 

on metaphors that emphasized the disorderliness and the theatricality of the events, calling them “turmoil 



1098  Volha Kananovich and Frank D. Durham International Journal of Communication 12(2018) 

raised in the Russian cyberspace,” a “social media rebellion,” a “weird spectacle,” a “phantasmagoria,” and 
“theatricism” (Grishin, 2011c; Koс, 2011; Vorsobin, 2011; “Zapad Provyol,” 2011). 

In this early absence of clear signals from the ruling elites, the newspaper subjected the ongoing 
pro-Putin protests to similarly pejorative framing. In its coverage of a pro-government counter-rally held on 
December 6, 2011, the newspaper described its participants as equally disruptive because of their unusual 
appearance and goals. Referring to the drums the pro-government protesters brought with them, photo 
captions read, “A heap of broken drums is all that has been left from the rally in Triumfal’naya [Square]” 
(Grishin, 2011c) and “Without their drums, this circus has lost part of its allure” (Vorsobin, 2011). 

 
One reporter went further to mock the pro-government protesters’ bombastic statements, 

writing, “They say they came responding to the call of their hearts—to save their Motherland from the 
Orange plague [and f]rom the shills who were bought by Washington” (Vorsobin, 2011). By portraying 
pro-Putin protesters as disparaging the Orange Revolution, the story evoked a series of protests that had 
taken place in Maidan Square in Kiev, Ukraine, in the aftermath of the first runoff of the 2004 presidential 
election and that had eventually brought a proliberal candidate to power (Karatnycky, 2005). Through this 
reference, the newspaper portrayed Putin supporters as disparaging the kind of productive social dissent 
that could bring about productive political outcomes and ridiculed them for spreading conspiracy claims 
falsely. 

 
Visual images also played a role in constructing this interpretive package in terms of the 

newspaper’s ambivalence. One photo, which presented a close-up of two protesters—one progovernment 
and one from the opposition, both wearing remarkably similar winter hats—suggested that both sides 
were equally deserving of criticism. Shown facing each other in profile with their mouths wide open, the 
men mirrored each other’s frowning expressions of fury and passion. The caption for the photo read, “A 
‘Nashist’ and an opposition member in Bolotnaya Square on Tuesday.”2 Beneath the photo, the caption 
offered a traditional Russian maxim, “As they say in children’s journals, ‘Find ten differences.’ Or one, at 
least” (Grishin, 2011c). 

 
2. Komsomol’skaya Pravda Adopts Putin’s Frame, but Not the Name 

 
The initial phase of editorial balance did not last long beyond December 15, when Putin described 

the protests in explicitly negative terms and framed the protesters as immature dupes motivated by a 
malicious foreign plot. At this point, Komsomol’skaya Pravda’s editorial position began to incorporate 
Putin’s frame. On February 10, 2012, for example, the newspaper described the anti-Putin protesters as 
“net hamsters” (“Iz Terroristov,” 2012). This popular epithet from the Russian-speaking blogosphere 
referred to simpleminded, easily manipulated followers of popular blogs (Antonova, 2011). The tag 
resonated with Putin’s earlier bandar-log metaphor to trivialize the protesters as foolish creatures who 
were mindlessly repeating the words of others (“Vladimir Putin,” 2011). 

 

                                                
2 Nashist is a colloquialism used to denote a member of the Nashi (“Ours”), a political movement created 
by the presidential administration. Phonetically close to the word fascist, this play on words can be viewed 
as a disparaging framing device of its own. 



International Journal of Communication 12(2018)  Reproducing the Imprint of Power  1099 

Whether through references to “bandar-logs,” “net hamsters,” or “angry Internet revolutionaries” 
(Ovchinnikov, 2011a), the increasing use of metaphors by Komsomol’skaya Pravda pointed to its 
acceptance of the broader governmental strategy of co-opting political humor to trivialize its opponents. A 
recent addition to the repertoire of other authoritarian post-Soviet regimes (Pearce & Hajizada, 2014), this 
strategy seeks to take advantage of the capacity of political humor to generate memes as “unit[s] of 
cultural transmission” (Dawkins, 1990, p. 192) that can communicate a socially resonant message in the 
form of a “nationwide inside joke” (Milner, 2013b). 

 
This does not suggest, however, that memes disallow the possibility of contestation. To the 

contrary, because they spread by imitation as well as transformation (Shifman, 2013), the original meme 
can be challenged and appropriated (Milner, 2013c). With that in mind, it seems only natural that the 
protesters attempted to save one of the most visible of the ridiculing memes, “net hamster,” from derisive 
connotation by ironically using it as a self-designator (Grishin, 2011b; Ovchinnikov, 2011a). However, as 
our analysis reveals, this strategy made the protesters even more vulnerable to disparaging framing. 

 
A photograph in Komsomol’skaya Pravda (“Iz Terroristov,” 2012) depicted three protesters 

dressed up as hamster mascots towering above a live brown bear sitting on an ice-covered sidewalk 
during a February protest in Moscow. Their posters read, “We are for fair elections” and “We have woken 
up,” referring, respectively, to the key point of the protesters’ agenda and their potential for collective 
action. In typical fashion, the protesters’ parody of their dismissive portrayal was derailed by 
Komsomol’skaya Pravda by the caption, which read, “Net hamsters, symbols of the Moscow protests, 
surrounded a poor bear, a mascot of United Russia. They have not understood yet that under the slogan, 
‘For fair elections,’ they are actually being used for completely different purposes” (“Iz Terroristov,” 2012).  

 
This example is instructive in a number of aspects. First, it points to the limited opportunities of 

delegitimized groups to contest a disparaging meme in texts that they do not hold authorship over, such 
as newspapers. No matter how potent those contestation attempts are, the ultimate authority to 
contextualize and interpret them remains with newspaper staff, via—in this example—such simple devices 
as captioning visuals. In a sense, this centuries-old news production practice—with photo captions being 
one of the few pieces of information read in a newspaper text to completion (Quinn, 2015)—becomes a 
powerful tool for the reappropriation of the already-appropriated meme, akin to Milner’s (2013a) 
description of the “double muting” of the marginalized groups’ message found in demotivational posters, 
which, like photo captions, afford the last say to whoever writes the caption. 

 
The second insight provided by this example involves a change in the trajectory of 

Komsomol’skaya Pravda signaled by the appearance of two reasoning devices that strongly resonated with 
the allegations prompted by Putin during his Direct Line With the Nation: the concealment of the true 
rationale behind the rallies from rank-and-file protesters and the involvement of foreign nations in 
encouraging the protests. Whereas, as we have demonstrated, an earlier news report had made light of 
government supporters’ claims that the protesters were “underwritten by Washington” (Vorsobin, 2011), 
this time the idea that the protesters were being paid to hold rallies was suggested in the caption by the 
newspaper’s reporters (“Iz Terroristov,” 2012). This was not the only time the protesters’ motivation was 
questioned. In a similar derisive fashion, another reporter commented on a rally, “There were pieces of 



1100  Volha Kananovich and Frank D. Durham International Journal of Communication 12(2018) 

paper stuck on the boys’ jackets that read, ‘I am participating in the rally at my own expense.’ So you 
say!” (Ovchinnikov, 2011a). 

 
Still, despite employing a wide range of metaphorical descriptors used to designate the 

protesters, at this point Komsomol’skaya Pravda resisted using the name “creative class,” although it was 
being increasingly claimed by the protesters (Gessen, 2012; Taroshchina, 2011). The newspaper’s 
hesitation to take a firm position about the term reflected the high political stakes of the moment. 

 
3. Accepting Putin’s Challenge to the Protesters’ Use of “Creative Class” 

 
Beyond impugning the protesters’ patriotism, the next phase of Komsomolskaya Pravda’s framing 

process showed the newspaper’s complete acceptance of Putin’s challenge to the movement and of his 
definition of the “creative class” label. In translating Putin’s full “signature matrix” to its pages, the 
newspaper embraced the president’s frame on February 13, 2012—the same day that Putin’s electoral 
platform appeared to discredit the protesters’ usage of the term in favor of his own designated “creative 
class.” 

 
Additionally, at this time the news coverage adopted Putin’s reasoned appeals to morality by 

portraying protesters as violating norms of accepted behavior by being “egoists” (Virabov, 2012), 
“organizing Internet persecutions” (Pyatnitckaya & Khozhateleva, 2012) of their opponents, and even 
“humiliating the police, as only they could” (Ovchinnikov, 2012). Sometimes the devices used to suggest 
this deviance were more subtle. One photo caption described one of the protesters, a famous socialite and 
TV personality, Kseniya Sobchak, as “arriv[ing] to an interrogation at the Investigating Committee of the 
Russian Federation wearing Ugg boots” (Grishin, 2012b). The insinuation was that such informal dress was 
somehow inappropriate in the presence of the state authorities. 

 
In its coverage of the rallies, which declined in scope and scale after Putin’s reelection in May 

2012 (Greene, 2013), the newspaper continued to promote Putin’s frame by trivializing the role of the 
detentions and prison sentences imposed on the protesters (Weir, 2012). The newspaper editorialized 
that, “The country has not been inspired with the opposition’s ideas and has effectively sabotaged the 
protesters’ efforts” (Grishin, 2012a). 

 
4. Completing the Transformation:  

Komsomol’skaya Pravda Advances the Frame Independently 
 
To complete its transformation from an apolitical tabloid to a de facto organ of the state, 

Komsomol’skaya Pravda championed its newfound traditional role as a patriotic hero by demonizing the 
villainous protesters. If our charting the arc of the newspaper’s rhetorical shift from December 2011 
through February 2012 were not enough to make this case, in 2013, Komsomol’skaya Pravda further 
emphasized its internalization of Putin’s frame in its coverage of the creative class by seizing on the story 
of an actual criminal, a murderer. The murder victim was a young woman, a part-time journalist and 
mother of three, Irina Kabanova. She had been killed by her husband, Aleksey, a former restaurant owner 
and an editor for an independent media outlet, in January 2013 in Moscow (Martynov, 2013). In its 



International Journal of Communication 12(2018)  Reproducing the Imprint of Power  1101 

coverage of the case, Komsomol’skaya Pravda made the Kabanovs an exemplar of the protesters’ 
degenerate version of the creative class. According to the newspaper, 

 
The Kabanovs were considered the model representatives of the “creative class”—both 
were involved in intellectual activities, tried to open their own business (a café for 
kreakly, like themselves), actively participated in the . . . protests, [and] were social 
media users. (“Nadvigayuschayasya Tragediya,” 2013, para. 3) 
 
According to another article (Martynov, 2013), the Kabanov story encapsulated “the end of the 

‘creative class,’” or “kreakly.” This neologism, which would have sounded odd to the Russian ear, was 
introduced in the Kabanov case’s coverage as a catchphrase used to impugn a group of people whom the 
columnist called, “We-were-on-Bolotnaya” protesters (Martynov, 2013). By categorizing Kabanov as a 
villain whose faults could be generalized to the entire creative class, Komsomol’skaya Pravda completed 
its framing of the movement-based creative class as outsiders in Russian society. From this point forward, 
the term “creative class”—or its shorter version, kreakly—became the newspaper’s preferred negative 
catchphrase (Gamson & Modigliani, 1989) for the protesters. When Komsomol’skaya Pravda needed to 
castigate an individual or a group of people for being aloof from the “ordinary people,” it invoked that 
label, often in terms of the “liberal loquacious minority,” “blah-blah-fighters against the regime” 
(Mihaylova, 2013), and in contrast to the “silent majority” (Voskoboynikov, 2013). 

 
After January 2013, when the movement died out, Komsomol’skaya Pravda continued to refer to 

the creative class in Putin’s terms. In its coverage following the Kabanov case, the newspaper’s regular 
references to this interpretive package offered the state another media outlet working to marginalize 
dissent in general (see Figure 1). Komsomol’skaya Pravda’s coverage continued to resonate with the 
signals sent by the state in response to subsequent events. In 2014, when Russia’s questionable 
annexation of Crimea and support for separatist forces in Eastern Ukraine was rejected by bloggers and 
social media users, for example, the newspaper labeled their criticisms “infantile sermons” 
(“Naсionalizaсiya,” 2014), citing the dissidents as evidence that the protesting creative class was “terribly 
far from the people” (Grishin, 2014). 

 
In this vein, when the sanctions imposed by Western nations in response to Russia’s aggression 

led to the disappearance of certain foreign food products in Russia, Komsomol’skaya Pravda framed this 
issue as not affecting ordinary citizens but as manifesting the upcoming “starvation of the creative class.” 
The sanctions were framed as punishment for their having gotten used to consuming products “that 
appear on the tables of ordinary Russians only on holidays. Or do not appear at all” (Tukhanina, 2014). In 
a similar vein, kreakly were criticized for questioning the Soviet Union’s military strategy during World War II 
(Steshin, 2014). Putin has typically portrayed Soviets’ sacrifice as the sacred premise for the regime’s 
international military actions (Filipov, 2017). 

 
In another notable development of this period, as kreakly’s views were increasingly criticized, 

their presence on Komsomol’skaya Pravda’s pages fell off almost completely. Just one article out of the 27 
published in that period quoted a creative class member directly. In a way, this development epitomized 
the entire trajectory of the newspaper’s framing. Despite the many metaphors and degrading 



1102  Volha Kananovich and Frank D. Durham International Journal of Communication 12(2018) 

catchphrases attached to the creative class and Komsomol’skaya Pravda’s allegedly in-depth analyses of 
their supposedly harmful agenda, the coverage of the regime’s opponents remained essentially devoid of 
content, negating their very right to function as legitimate “counterframe sponsors.” As a result, the 
newspaper reinforced the discursive power of Putin and his surrogates to conform to the “negative 
ideology” the Kremlin pursued. 

 
Discussion and Conclusions 

 
Prior to the December 2011 protests, Komsomol’skaya Pravda had been increasingly moving away 

from political coverage in favor of entertainment-related content in the hope of escaping potentially 
unwanted attention from the state. This strategy seemed plausible, given the government’s focus on 
controlling the much larger national television system and its inattention to commercial publications such 
as Komsomol’skaya Pravda (Gehlbach, 2010; Volkov & Goncharov, 2014). Instead, our analysis of 
Komsomol’skaya Pravda’s coverage of the protests shows that, rather than remaining disengaged politically, 
this privatized newspaper submitted to the resurgent pull of the neo-Soviet media system (Oates, 2007) that 
the president evoked in his attacks on the protesters. 

 
Putin had previously promised to liberate the “nonstate” press, including Komsomol’skaya 

Pravda, from the oligarchs’ influence (Coalson, 2000). Yet, by examining the news coverage of the 
protests, it is evident that it was Putin—not the oligarchs—who came to dominate Komsomol’skaya 
Pravda. In that sense, he led the commercial press back into the neo-Soviet sphere of control. It seems 
reasonable to connect Putin’s agitation at the protesters to his need to recoup more of the Russian media 
as powerful assets for perpetuating his electoral career. As we have shown, the commercial press, which 
over the post-Soviet years had come to disbelieve in objectivity as a working, attainable standard of 
journalistic reporting (Roudakova, 2009), could not stand up to the tensions created by the open political 
conflicts of 2011–2012. 

 
Instead, in their coverage of the protests, journalists at Komsomol’skaya Pravda navigated the 

quickly shifting boundaries of acceptable criticism of the state by falling in line with Putin’s increasing 
presence and by subjecting themselves to self-imposed censorship. In the trajectory of the newspaper’s 
coverage, the only period when Komsomol’skaya Pravda exercised any autonomy from the government was 
in early December 2011, when the protests were drawing their first supporters into the streets and political 
elites were sending conflicting signals about the events. Given the initial absence of a clear message from 
the government, reporters at the newspaper relied on framing devices that had been traditionally used by 
media in Russia and elsewhere (Ashley & Olson, 1998; Brasted, 2005; Dardis, 2006; Gitlin, 1980/2003) to 
cover dissent, subjecting the pro- and antigovernment protesters to equally pejorative framing. 

 
Yet, when the cry of political dissent rose high enough to threaten the regime and Putin’s 

commentary emerged to declare the boundaries of acceptable criticism, the erstwhile apolitical press became 
pulled deeply into the Russian state’s orbit by embracing the culturally and historically specific framing 
devices that manifested Putin’s “signature matrix” (Gamson & Modigliani, 1989), making his “imprint of 
power” (Entman, 1993) increasingly evident on Komsomol’skaya Pravda’s pages. As a result, even beyond 
the period of this political crisis, the newspaper’s interaction with Putin’s framing process led to the 



International Journal of Communication 12(2018)  Reproducing the Imprint of Power  1103 

newspaper’s sponsoring the lasting negative frame of the anti-Putin, creative class protesters that served to 
marginalize political dissent in a variety of contexts from domestic affairs to international relations. 

 
Although we have shown the powerful framing process produced by this media–state interaction, 

the key limitation of our study is that we are left to speculate about the actual reasons behind the trajectory 
of Komsomol’skaya Pravda’s framing. Two explanations seem plausible. First, this self-imposed censorship 
could have been driven by the newspaper’s owners’ and editors’ need to escape the potentially punitive 
consequences of unwanted attention from the state. As we have demonstrated, the state’s repertoire of 
disincentives to unfavorable coverage was wide. In this sense, the trajectory of Komsomol’skaya Pravda can 
be seen as a projection of the Kremlin’s political power. 

 
The second explanation interprets this self-imposed censorship as pragmatic and profit-oriented. 

Komsomol’skaya Pravda’s status as a privately owned tabloid dependent on advertising in the volatile 
Russian media market makes it reasonable to expect that it was paying attention to its readership’s tastes. 
With 92% of Russians relying on state-controlled television in 2011–2012 as their primary source of 
information (“Istochniki,” 2017), the majority of Komsomol’skaya Pravda’s readership was also likely 
exposed to, and influenced by, the negative portrayals of the protesters that dominated the TV coverage at 
that time (Parfitt, 2012; Popkova, 2014). In this sense, the turn in the newspaper’s framing could be 
interpreted as a strategic marketing decision by the profit-oriented tabloid to avoid publishing incongruent 
information that might have led to the newspaper’s losing readers. 

 
Equally plausible, and not necessarily in contradiction with each other, these two motivations 

highlight the combined pressures of the Kremlin’s political power and the market forces in the Russian media 
environment. Future research informed by the results of this study and built on ethnographic fieldwork in the 
newsroom of Komsomol’skaya Pravda or other such nonstate media outlets could provide further insights 
into the process of negotiating the limits of journalistic autonomy in this complicated authoritarian-
capitalist media context. Regardless of the newspaper’s exact reasoning, the observable outcome suggests 
that in the shifting—and apparently constricting—context of the Russian media today, the possibilities to 
remain apolitical are shrinking. As a result, the media seems to be increasingly drawn into the sphere of 
Putin’s regime. 

 
Finally, although this research centers on the communicative imprint of Putin’s political power, it 

should be noted that the media do not represent the only institution that is used by the ruling elites in 
Russia and other nondemocratic post-Communist countries for consolidating their authoritarian power 
(Silitski, 2009; Vanderhill, 2017; Way, 2005). In this sense, the constricting boundaries of acceptable 
criticism in the Russian commercial press can be best understood if viewed from a broader perspective, as 
following a more general logic of imposing censorship of ideological, cultural, and political diversity. 
Starting with streamlining more state-dependent and, therefore, less protected institutions, such as public 
schools (Levintova & Butterfield, 2010), cultural institutions (Kuzio, 2016; Vázquez-Liñán, 2017), and 
state-funded media (Dunn, 2014; Gehlbach, 2010; Lipman, 2005; Zassoursky, 2009), this reifying logic 
eventually spills over to those areas that ostensibly enjoy the legal protection from the government 
interference, such as the nonstate press, who find themselves contributing to, rather than resisting, 
further authoritarian consolidation. 



1104  Volha Kananovich and Frank D. Durham International Journal of Communication 12(2018) 

References 
 
Akhmetova, M. (2012). . . . I bandar-logi prishli: Vyskazyvanie V. V. Putina i “narodnyy plakat” [. . . And 

the bandar-logs came: V. V. Putin’s statement provokes the people’s broadside]. 
Antropologicheskiy Forum Online, 16, 193–207. Retrieved from 
http://www.intelros.ru/pdf/Antropo_Forum/16/10.pdf  

 
Antonova, N. (2011, December 3). Maksim Krongauz: Russkomu yazyku nichego ne ugrozhaet, dazhe 

Internet [Maksim Krongauz: The Russian language is under no threat, even from the Internet]. 
Komsomol’skaya Pravda. Retrieved from http://www.kp.ru/daily/25798/2777921  

 
Ashley, L., & Olson, B. (1998). Constructing reality: Print media’s framing of the women’s movement, 

1966 to 1986. Journalism & Mass Communication Quarterly, 75(2), 263–277. 
doi:10.1177/107769909807500203 

 
Azhgikhina, N. (2007). The struggle for press freedom in Russia: Reflections of a Russian journalist. 

Europe-Asia Studies, 59(8), 1245–1262. doi:10.1080/09668130701655135 
 
Azhgikhina, N. (2011). Censorship in Russia: Old and new faces. World Literature Today, 85(6), 34–39. 

Retrieved from www.jstor.org/stable/41310382  
 
Barry, E. (2011, December 6). Russia cracks down on antigovernment protests. The New York Times. 

Retrieved from http://www.nytimes.com/2011/12/07/world/europe/jailing-opposition-leaders-
russia-moves-to-quell-election-protests.html  

 
Bas, N. (2013, December 22). Patriarkh Kirill raskritikoval “kreativnyy klass” za prenebrezhenie k narodu 

[Patriarch Kirill criticizes the “creative class” for its disdain for the people]. Komsomol’skaya 
Pravda. Retrieved from http://www.kp.ru/online/news/1617635  

 
Becker, J. (2004). Lessons from Russia: A neo-authoritarian media system. European Journal of 

Communication, 19(2), 139–163. doi:10.1177/0267323104042908 
 
Belin, L. (2002). The Russian media in the 1990s. Journal of Communist Studies and Transition Politics, 

18(1), 139–160. doi:10.1080/13523270209696371 
 
Beumers, B. H., Hutchings, S., & Rulyova, N. (2009). Introduction. In B. H. Beumers, S. Hutchings, & N. 

Rulyova (Eds.), The post-Soviet Russian media: Conflicting signals (pp. 1–26). London, UK: 
Routledge. 

 
Bindman, E. (2013). Russia, Chechnya and Strasbourg: Russian official and press discourse on the 

“Chechen cases” at the European Court of Human Rights. Europe-Asia Studies, 65(10), 1954–
1977. doi:10.1080/09668136.2013.848640 

 



International Journal of Communication 12(2018)  Reproducing the Imprint of Power  1105 

Bondarik, M. (2010). Portrayal of health policy in Russian newspapers. In A. Rosenholm, K. Nordenstreng, 
& E. Trubina (Eds.), Russian mass media and changing values (pp. 102–114). New York, NY: 
Routledge. 

 
Brasted, M. (2005). Framing protest: The Chicago Tribune and the New York Times during the 1968 

Democratic Convention. Atlantic Journal of Communication, 13(1), 1–25. 
doi:10.1207/s15456889ajc1301_1 

 
Burrett, T. (2010). Television and presidential power in Putin’s Russia. New York, NY: Routledge. 
 
Coalson, R. (2000). Russia’s media morass. New York, NY: Committee to Protect Journalists. Retrieved 

from https://cpj.org/reports/2000/09/russia-sept00.php  
 
Dardis, F. E. (2006). Marginalization devices in U.S. press coverage of Iraq War protest: A content 

analysis. Mass Communication & Society, 9(2), 117–135. doi:10.1207/s15327825mcs0902_1 
 
Dawkins, R. (1990). The selfish gene (2nd ed.). Oxford, UK: Oxford University Press. 
 
Dunn, J. A. (2014). Lottizzazione Russian style: Russia’s two-tier media system. Europe-Asia Studies, 

66(9), 1425–1451. doi:10.1080/09668136.2014.956441 
 
Entman, R. M. (1993). Framing: Toward clarification of a fractured paradigm. Journal of Communication, 

43(4), 51–58. doi:10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x 
 
Entman, R. M. (2004). Projections of power: Framing news, public opinion, and US foreign policy. Chicago, 

IL: University of Chicago Press. 
 
Filipov, D. (2017, May 8). Putin uses the Soviet defeat of Hitler to show why Russia needs him today. The 

Washington Post. Retrieved from https://www.washingtonpost.com/world/europe/putin-is-using-
the-soviet-defeat-of-hitler-to-show-why-russia-needs-him-today/2017/05/07/1c390338-2e9e-
11e7-a335-fa0ae1940305_story.html  

 
Florida, R. L. (2002). The rise of the creative class: And how it’s transforming work, leisure, community 

and everyday life. New York, NY: Basic Books. 
 
Fridkin, K. L., & Kenney, P. J. (2005). Campaign frames: Can candidates influence media coverage. In K. 

Callaghan & F. Schnell (Eds.), Framing American politics (pp. 54–75). Pittsburgh, PA: University 
of Pittsburgh Press. 

 
Gamson, W. A. (1992). Talking politics. New York, NY: Cambridge University Press. 
 
Gamson, W. A., & Modigliani, A. (1989). Media discourse and public opinion on nuclear power: A 

constructionist approach. American Journal of Sociology, 95(1), 1–37. doi:10.1086/229213 



1106  Volha Kananovich and Frank D. Durham International Journal of Communication 12(2018) 

Gehlbach, S. (2010). Reflections on Putin and the media. Post-Soviet Affairs, 26(1), 77–87. 
doi:10.2747/1060-586X.26.1.77 

 
Gessen, M. (2012, March 3). It’s not just the Russian middle class in revolt—This is a true mass 

movement. The Guardian. Retrieved from 
http://www.theguardian.com/commentisfree/2012/mar/04/masha-gessen-russian-putin-election  

 
Gitlin, T. (2003). The whole world is watching: Mass media in the making and unmaking of the New Left. 

Berkeley, CA: University of California Press. (Original work published 1980) 
 
Gospodryadchiki [Suppliers]. (2017). Retrieved from 

https://clearspending.ru/supplier/?namesearch=комсомольская+правда&search-
submit=&regioncode=&address=&orgform=&inn=&kpp=&sort=  

 
Greene, S. (2013). Beyond Bolotnaia: Bridging old and new in Russia’s election protest movement. 

Problems of Post-Communism, 60(2), 40–52. doi:10.2753/PPC1075-8216600204 
 
Grigoriy Berezkin svyazal sebya s “Komsomolkoy” [Grigoriy Berezkin aligns himself with “Komsmolka”]. 

(2007, January 22). Kommersant. Retrieved from http://www.kommersant.ru/doc/735796  
 
Grishin, A. (2011a, December 11). Byla li u Gapona sovest’? [Did Gapon have a conscience?]. 

Komsomol’skaya Pravda. Retrieved from http://www.kp.ru/daily/25799/2780812  
 
Grishin, A. (2011b, December 24). Raschyot na krov’? [How far will protesters go?]. Komsomol’skaya 

Pravda. Retrieved from https://www.kp.ru/daily/25809/2789327  
 
Grishin, A. (2011c, December 7). Skhodili na miting. Porvali barabany [Broken drums ring false]. 

Komsomol’skaya Pravda. Retrieved from http://www.kp.ru/daily/25800/2781771  
 
Grishin, A. (2012a, May 6). “Marsh millionov” zakonchilsya massovymi besporyadkami [“March of millions” 

ends with massive disorder]. Komsomol’skaya Pravda. Retrieved from 
http://www.kp.ru/daily/25879/2842584  

 
Grishin, A. (2012b, June 12). Ne promoknem, ne prostim [Protesters all talk, no walk]. Komsomol’skaya 

Pravda. Retrieved from https://www.kp.ru/daily/25897/2856403  
 
Grishin, A. (2014, August 25). Kreakl sebya uvidel na “parade” plennyh v Donecke [In the shadows of 

Donetsk, kreakly new pariahs]. Komsomol’skaya Pravda. Retrieved from 
http://www.kp.ru/daily/26273.5/3151068  

 
Harding, L. (2009, October 16). Dissenting voices to be silenced as liberal Russian TV channels come 

under state control. The Guardian. Retrieved from 
https://www.theguardian.com/world/2009/oct/16/liberal-russian-channels-state-control  



International Journal of Communication 12(2018)  Reproducing the Imprint of Power  1107 

Inglehart, R., & Welzel, C. (2005). Modernization, cultural change, and democracy: The human 
development sequence. New York, NY: Cambridge University Press. 

 
Istochniki informacii: Monitoring [Monitoring: Sources of information]. (2017, May 12). Fond 

obschestvennovo mneniya. Retrieved from http://fom.ru/SMI-i-internet/13323  
 
Itogovyy doklad o rezultatah ekspertnoy raboty po aktual’nym problemam social’no-ekonomicheskoy 

strategii Rossii na period do 2020 goda “Strategiya–2020: Novaya model’ rosta—novaya 
social’naya politika” [Final report on the results of the expert work addressing the pressing issues 
of the socioeconomic strategy of Russia for a period till 2020 “Strategy 2020: New model of 
growth, new social policy”]. (2011). Retrieved from 
http://2020strategy.ru/data/2012/03/14/1214585998/1itog.pdf  

 
Iz terroristov slepili politzekov [They made political prisoners out of terrorists]. (2012, February 10). 

Komsomol’skaya Pravda. Retrieved from http://www.kp.ru/daily/25832/2807491  
 
Jonson, L. (2015). Art and protest in Putin’s Russia. New York, NY: Routledge. 
 
Kananovich, V. (2015). “Execute not pardon”: The Pussy Riot case, political speech, and blasphemy in 

Russian law. Communication Law and Policy, 20(4), 343–422. 
doi:10.1080/10811680.2015.1078682 

 
Karatnycky, A. (2005). Ukraine’s Orange Revolution. Foreign Affairs, 84(2), 35–52. 

doi:10.2307/20034274 
 
Kipling, R. (1985). Mowgli: Skazochnaya povest’ [Mowgli: A fairy tale]. In Carroll, L. Prikljucheniya Alisy v 

strane chudes; Kipling, R. Skazki. Mowgli; Milne, A. Winnie Pooh i vse-vse-vse; Barrie, J. M. Peter 
Pan [Carroll, L. Alice’s adventures in Wonderland; Kipling, R. Fairy tales. Mowgli; Milne, A. Winnie-
the-Pooh and all, all, all] (pp. 189–314). Moscow, Russia: Detskaya literatura. 

 
Koс, A. (2011, December 7). V Moskvu vvedyon “chechenskiy polk”? Da chto vy? [Chechen regiment 

entered Moscow, you say? Really?!] Komsomol’skaya Pravda. Retrieved from 
http://www.kp.ru/daily/25800/2781771  

 
Kto vladeet SMI v Rossii: Veduschie holdingi [Who owns the media in Russia: Leading business holdings]. 

(2014, July 11). BBC. Retrieved from 
http://www.bbc.com/russian/russia/2014/07/140711_russia_media_holdings  

 
Kuzio, T. (2016). Nationalism and authoritarianism in Russia: Introduction to the special issue. Communist 

and Post-Communist Studies, 49(1), 1–11. doi:10.1016/j.postcomstud.2015.12.002 
 
 
 



1108  Volha Kananovich and Frank D. Durham International Journal of Communication 12(2018) 

Lehtisaari, K. (2015, October). Market and political factors and the Russian media (Working paper). 
Oxford, UK: Reuters Institute for the Study of Journalism. Retrieved from 
http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/our-research/market-and-political-factors-and-russian-
media  

 
Levintova, E., & Butterfield, J. (2010). History education and historical remembrance in contemporary 

Russia: Sources of political attitudes of pro-Kremlin youth. Communist and Post-Communist 
Studies, 43(2), 139‒166. 

 
Lipman, M. (2005). Constrained or irrelevant: The media in Putin’s Russia. Current History, 104(684), 

319–324. Retrieved from http://www.currenthistory.com/Article.php?ID=359  
 
Lyubimye brendy rossiyan [Russians’ favorite brands]. (2017). Online Market Intelligence. Retrieved from 

http://www.top20brands.ru/ru/rating_category/cat55.html  
 
Makeenko, M. (2013). Russia: Subsidies between industry support and state control. In P. Murschetz 

(Ed.), State aid for newspapers (pp. 291–305). Berlin, Germany: Springer. 
 
Martynov, K. (2013, January 13). Alexey Kabanov i konec kreativnogo klassa [Alexey Kabanov and the 

end of the creative class]. Komsomol’skaya Pravda. Retrieved from 
http://www.kp.by/daily/26013/2936995  

 
Mihaylov, O. (2011, December 7). Protesty oppozicii v Possii: Internet kipit, TV molchit [Opposition 

protests in Russia: The Internet boils, while TV keeps silent]. BBC Russian. Retrieved from 
http://www.bbc.com/russian/russia/2011/12/111207_russia_protests_media_coverage.shtml  

 
Mihaylova, I. (2013, January 30). Poravalitik, ili chelovek bez voli k Rodine [Cynics show no love for the 

Motherland, leave]. Komsomol’skaya Pravda. Retrieved from 
http://www.kp.ru/daily/26023/2943539  

 
Milner, R. M. (2013a). Hacking the social: Internet memes, identity antagonism, and the logic of lulz. 

Fibreculture Journal, 22, 62–92. Retrieved from http://fibreculturejournal.org/wp-
content/pdfs/FCJ-156Ryan%20Milner.pdf 

 
Milner, R. M. (2013b). Media lingua franca: Fixity, novelty, and vernacular creativity in Internet memes. 

Selected Papers of Internet Research, 3, 1–5. Retrieved from 
https://spir.aoir.org/index.php/spir/article/view/806/390  

 
Milner, R. M. (2013c). Pop polyvocality: Internet memes, public participation, and the Occupy Wall Street 

movement. International Journal of Communication, 7, 2357–2390. Retrieved from 
http://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/1949/1015  

 
Moss, W. G. (2004). A history of Russia (Vol. 2). London, UK: Anthem Press. 



International Journal of Communication 12(2018)  Reproducing the Imprint of Power  1109 

Naсionalizaсiya kreativnogo klassa [Nationalizing of the creative class]. (2014, May 16). Komsomol’skaya 
Pravda. Retrieved from http://www.kp.by/daily/26231/3114377  

 
Nadvigayuschayasya tragediya dlya kreaklov na primere “dela Kabanova” [Kabanov case underscores 

imminent tragedy]. (2013, January 13). Komsomol’skaya Pravda. Retrieved from 
http://www.kp.ru/daily/26013/2937030  

 
Narod protiv . . . : Deystviya vlasti na mitingah i protestah v Moskve [The people dissent: Authorities 

called out for actions at Moscow protests”]. (2011, December 7). Ekho Moskvy. Retrieved from 
http://echo.msk.ru/programs/opponent/836773-echo  

 
Oates, S. (2007). The neo-Soviet model of the media. Europe-Asia Studies, 59(8), 1279–1297. 

doi:10.1080/09668130701655150 
 
Oates, S. (2013). Revolution stalled: The political limits of the Internet in the post-Soviet sphere. New 

York, NY: Oxford University Press. 
 
Ob izdanii: Prezentaciya [About the publication: Presentation]. (2017). Komsomol’skaya Pravda. Retrieved 

from http://advert.kp.ru/kp/2100/2103  
 
Ovchinnikov, A. (2011a, December 24). Bolotnaya prishla na Saharova [When Bolotnaya came to 

Saharova]. Komsomol’skaya Pravda. Retrieved from http://www.kp.ru/daily/25809/2789321  
 
Ovchinnikov, A. (2011b, December 10). Coy pel, OMON ulybalsya, a Bolotnaya likovala [Coy sung, OMON 

smiled, Bolotnaya rejoiced]. Komsomol’skaya Pravda. Retrieved from 
http://www.kp.ru/daily/25802/2783071  

 
Ovchinnikov, A. (2012, April 14). Miting za Sheina ustroili na bratskoy mogile [Rally for Shein held at 

mass grave]. Komsomol’skaya Pravda. Retrieved from http://www.kp.ru/daily/25868/2833871  
 
Parfitt, T. (2012, March 16). Russian state TV claims demonstrators were paid. The Telegraph. Retrieved 

from http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/russia/9148089/Russian-state-TV-
claims-demonstrators-were-paid.html  

 
Pearce, K., & Hajizada, A. (2014). No laughing matter: Humor as a means of dissent in the digital era: 

The case of authoritarian Azerbaijan. Demokratizatsiya, 22(1), 67–85. Retrieved from 
https://www2.gwu.edu/~ieresgwu/assets/docs/demokratizatsiya%20archive/GWASHU_DEMO_22
_1/B158221228502786/B158221228502786.pdf  

 
Pietiläinen, J. (2008). Media use in Putin’s Russia. Journal of Communist Studies and Transition Politics, 

24(3), 365–385. doi:10.1080/13523270802267906 
 
 



1110  Volha Kananovich and Frank D. Durham International Journal of Communication 12(2018) 

Popkova, A. (2014). Political criticism from the Soviet kitchen to the Russian Internet: A comparative 
analysis of Russian media coverage of the December 2011 election protests. Journal of 
Communication Inquiry, 38(2), 95–112. doi:10.1177/0196859914523984 

 
Portret Chitatelya [Readership Profile]. (2018). Komsomol’skaya Pravda. Retrieved from 

http://advert.kp.ru/kp/2153  
 
Poslanie Prezidenta Federal’nomu Sobraniyu [Presidential address to the Federal Assembly]. (2012, 

December 12). Official website of the president of Russia. Retrieved from 
http://www.kremlin.ru/events/president/news/17118/work  

 
Predsedatel’ Pravitel’stva Rossiyskoy Federatsii V. V. Putin provyol zasedanie Koordinacionnogo soveta 

Obscherossiyskogo narodnogo fronta [Prime minister of the Russian Federation V. V. Putin held a 
meeting of the Coordinating Board of the All-Russia People’s Front]. (2011, December 8). Archive 
of the prime minister of the Russian Federation Vladimir Putin, 2008–2012. Retrieved from 
http://archive.premier.gov.ru/events/news/17330/  

 
Prozorov, S. (2008). Russian postcommunism and the end of history. Studies in East European Thought, 

60(3), 207–230. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/40345282  
 
Pyatnickaya, S., & Khozhateleva, Y. (2012, April 9). Kseniya Sobchak ustroila skandal na ceremonii 

vrucheniya “Niki” [Kseniya Sobchak caused scandal at Nika awards ceremony]. Komsomol’skaya 
Pravda. Retrieved from http://www.kp.ru/online/news/1124749  

 
Quinn, S. (2015, January 27). Eyetracking photojournalism: New research explores what makes a 

photograph memorable, shareable, and worth publishing. Athens, GA: National Press 
Photographers Association. Retrieved from https://nppa.org/news/eyetracking-photojournalism-
new-research-explores-what-makes-photograph-memorable-shareable-and  

 
Richter, A. (1995). The Russian press after perestroika. Canadian Journal of Communication, 20(1), 7–23. 

Retrieved from http://cjc-online.ca/index.php/journal/article/view/842/748  
 
Richter, A. (2008). Post-Soviet perspective on censorship and freedom of the media: An overview. 

International Communication Gazette, 70(5), 307–324. doi:10.1177/1748048508094291 
 
Roudakova, N. (2009). Journalism as “prostitution”: Understanding Russia’s reactions to Anna 

Politkovskaya’s murder. Political Communication, 26(4), 412–429. 
doi:10.1080/10584600903053890 

 
Ruud, C. A. (2009). Fighting words: Imperial censorship and the Russian press, 1804–1906. Toronto, 

Canada: University of Toronto Press. 
 
 



International Journal of Communication 12(2018)  Reproducing the Imprint of Power  1111 

Ryabcev, A., Alyohina, Y., & Suprychyova, E. (2011, December 10). Bolotnyy protest [Marsh protest]. 
Komsomol’skaya Pravda. Retrieved from http://www.kp.ru/daily/25802/2783050  

 
Sakwa, R. (2014). Putin redux: Power and contradiction in contemporary Russia. New York, NY: 

Routledge. 
 
Sakwa, R. (2015). Questioning control and contestation in late Putinite Russia. Europe-Asia Studies, 

67(2), 192–208. doi:10.1080/09668136.2014.1002680 
 
Scheufele, D. A., & Iyengar, S. (2012). The state of framing research: A call for new directions. In K. 

Kenski & K. H. Jamieson (Eds.), The Oxford handbook of political communication (pp. 619–632). 
New York, NY: Oxford University Press. doi:10.1093/oxfordhb/9780199793471.013.47 

 
Search request “kreativnyy klass”: Dynamics of popularity. (2017). Retrieved from 

https://trends.google.com/trends/explore?date=2011-01-01 2017-06-
09&geo=RU&q="креативный%20класс" 

 
Sharkov, D. (2016, January 18). Poll: Only seven percent of Russians concerned with democracy. 

Newsweek. Retrieved from http://www.newsweek.com/poll-only-seven-percent-russians-
concerned-democracy-417067  

 
Shifman, L. (2013). Memes in a digital world: Reconciling with a conceptual troublemaker. Journal of 

Computer-Mediated Communication, 18(3), 362–377. doi:10.1111/jcc4.12013 
 
Shlapentokh, V., & Woods, J. (2004). The threat of international terrorism and the image of the United 

States abroad. Brown Journal of World Affairs, 10(2), 167–180. Retrieved from 
http://www.jstor.org/stable/24590529  

 
Silitski, V. (2009). Tools of autocracy. Journal of Democracy, 20(2), 42–46. doi:10.1353/jod.0.0067 
 
Smirnov, D. (2013, November 21). Vladimir Putin—pisatelyam: “U nas nikogo ne sazhayut za politicheskie 

vzglyady. I my etogo nikogda ne dopustim” [Vladimir Putin addressing writers: “No one is being 
imprisoned for political views in our country. And we will never let this happen”]. 
Komsomol’skaya Pravda. Retrieved from http://www.kp.ru/daily/26162.4/3049544  

 
Smith, S. A. (2008). Revolution and the people in Russia and China: A comparative history. New York, NY: 

Cambridge University Press. 
 
Smyth, R., & Oates, S. (2015). Mind the gaps: Media use and mass action in Russia. Europe-Asia Studies, 

67(2), 285–305. doi:10.1080/09668136.2014.1002682 
 
 
 



1112  Volha Kananovich and Frank D. Durham International Journal of Communication 12(2018) 

Statya Putina—“KP”: Stroitel’stvo spravedlivosti. Social’naya politika dlya Rossii [Putin’s article in KP: 
Building justice, social policy for Russia]. (2012, February 12). Komsomol’skaya Pravda. 
Retrieved from http://www.kp.ru/daily/25833/2807793  

 
Stenogramma programmy “Razgovor s Vladimirom Putinym. Prodolzhenie” [Minutes of the TV program 

“Conversation with Vladimir Putin. Continuation”]. (2011, December 15). Rossiyskaya Gazeta. 
Retrieved from https://rg.ru/2011/12/15/stenogramma.html  

 
Steshin, D. (2014, February 4). Patriotizm i lyubov’ bez obyazatel’stv [Patriotism and unconditional love]. 

Komsomol’skaya Pravda. Retrieved from https://www.kp.ru/daily/26189/3078156  
 
Strovsky, D. L. (2015). The media as a tool for creating political subordination in President Putin’s Russia. 

Styles of Communication, 7(1), 128–149. Retrieved from 
http://stylesofcomm.fjsc.unibuc.ro/archives/vol-7-no-1-2015  

 
Taroshchina, S. (2011, December 10). Tina bolotnaya [Marsh mud]. Novaya Gazeta. Retrieved from 

http://www.novayagazeta.ru/columns/49998.html  
 
Toepfl, F. (2011). Managing public outrage: Power, scandal, and new media in contemporary Russia. New 

Media & Society, 13(8), 1301–1319. doi:10.1177/1461444811405021 
 
Tukhanina, O. (2014, August 7). Golodnaya smert’ kreativnogo klassa [Creative class’s death from 

hunger]. Komsomol’skaya Pravda. Retrieved from http://www.kp.ru/daily/26266.4/3144183  
 
Vanderhill, R. (2017). Active resistance to democratic diffusion. Communist and Post-Communist Studies, 

50(1), 41–51. doi:10.1016/j.postcomstud.2017.01.003 
 
van Nes, F., Abma, T., Jonsson, H., & Deeg, D. (2010). Language differences in qualitative research: Is 

meaning lost in translation? European Journal of Ageing, 7(4), 313–316. doi:10.1007/s10433-
010-0168-y 

 
Vartanova, E. (2012). The Russian media model in the context of post-Soviet dynamics. In D. C. Hallin & 

P. Mancini (Eds.), Comparing media systems beyond the Western world (pp. 119–142). 
Cambridge, UK: Cambridge University Press. 

 
Vartanova, E., & Smirnov, S. (2010). Contemporary structure of the Russian media industry. In A. 

Rosenholm, K. Nordenstreng, & E. Trubina (Eds.), Russian mass media and changing values (pp. 
21–40). New York, NY: Routledge. 

 
Vázquez-Liñán, M. (2017). Historical memory and political propaganda in the Russian Federation. 

Communist and Post-Communist Studies, 50(2), 77–86. doi:10.1016/j.postcomstud.2017.05.004 
 
 



International Journal of Communication 12(2018)  Reproducing the Imprint of Power  1113 

Virabov, I. (2012, April 5). My vovse ne vrachi, my bol’ [We are not doctors, we are the pain]. 
Komsomol’skaya Pravda. Retrieved from http://www.kp.ru/daily/25863.4/2830035  

 
Vladimir Putin: O mitingah protesta, vyborah gubernatorov i druzhbe s Kudrinym [Vladimir Putin: About 

rallies, gubernatorial elections, and friendship with Kudrin]. (2011, December 15). 
Komsomol’skaya Pravda. Retrieved from http://www.kp.ru/daily/25805.4/2785704  

 
Volkov, D., & Goncharov, S. (2014, June 17). Rossiyskiy media-landshaft: Televidenie, pressa, Internet 

[Russian media landscape: Television, press, Internet]. Retrieved from 
http://www.levada.ru/old/17-06-2014/rossiiskii-media-landshaft-televidenie-pressa-internet  

 
Vorsobin, V. (2011, December 6). Cirk i aresty na Triumfal’noy reshili sovmestit’ [Circus and arrests on 

Triumfal’naya Square combined]. Komsomol’skaya Pravda. Retrieved from 
http://www.kp.ru/daily/25799/2781003  

 
Voskoboynikov, D. (2013, March 17). “Papitka—ne pitka” [No harm in trying]. Komsomol’skaya Pravda. 

Retrieved from http://www.kp.ru/daily/26046.5/2960108  
 
Way, L. A. (2005). Authoritarian state building and the sources of regime competitiveness in the fourth 

wave: The cases of Belarus, Moldova, Russia, and Ukraine. World Politics, 57(2), 231–261. 
doi:10.1353/wp.2005.0018 

 
Weir, F. (2012, June 11). Russian police raid activists’ homes on eve of massive anti-Putin protest. The 

Christian Science Monitor. Retrieved from http://www.csmonitor.com/World/Europe/2012/0611/ 
Russian-police-raid-activists-homes-on-eve-of-massive-anti-Putin-protest  

 
Zapad provyol v Rossii razvedku boem [West takes first step to meddle]. (2011, December 7). 

Komsomol’skaya Pravda. Retrieved from http://www.kp.ru/daily/25800/2781760  
 
Zassoursky, I. (2009). Free to get rich and fool around. In B. H. Beumers, S. Hutchings, & N. Rulyova 

(Eds.), The post-Soviet Russian media: Conflicting signals (pp. 29–41). London, UK: Routledge. 


