
International Journal of Communication 12(2018), 2556–2577 1932–8036/20180005 

Copyright © 2018 (Y. Roselyn Du, Lingzi Zhu, and Fan Yang). Licensed under the Creative Commons 
Attribution Non-commercial No Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

 
A Movement of Varying Faces:  

How “Occupy Central” Was Framed in the News in Hong Kong, 
Taiwan, Mainland China, the UK, and the U.S. 

 
Y. ROSELYN DU1 

LINGZI ZHU 
Hong Kong Baptist University, Hong Kong 

 
FAN YANG 

University of Wisconsin–Madison, USA 
 

This research applied framing theory, in combination with the protest paradigm, to the 
specific context of a significant protest event in Hong Kong’s history. A total of 191 news 
stories concerning the “Occupy Central” crisis were examined to delineate how the events 
were framed in the UK, the U.S., mainland China, Hong Kong, and Taiwan. The 
newspapers in all five media markets were found to have differing news stories about the 
same event or the same issue. News framing was analyzed in terms of selection and 
description biases, including news perspective, favorability toward the protesters or the 
government, sourcing pattern, and attribution of responsibility. The results show 
significant differences among the five markets, not only between contrasting media 
systems, but also between comparable ones. The frames employed in the coverage are 
interpreted in terms of the markets’ ideological differences. The reasons for these 
differences and theoretical implications are explored. 
 
Keywords: Umbrella Movement, Occupy Central, news framing, protests, China, Hong 
Kong, Taiwan 
 
 
The 2014 “Occupy Central” crisis in Hong Kong is seen as China’s biggest political struggle since 

the government’s crackdown on the prodemocracy “Beijing Spring” movement on June 4, 1989. The Occupy 
Central protests, also known as the “Umbrella Movement,” took place in Hong Kong when activists and 
students occupied the streets to protest the decision made by the Beijing-based central government on the 

                                                 
Y. Roselyn Du: ydu@hkbu.edu.hk 
Lingzi Zhu: lingzizhu@hkbu.edu.hk 
Fan Yang: Fanyang89@gmail.com  
Date submitted: 2017‒06‒08 
 
1 The authors are grateful to the Research Grant Council of Hong Kong for supporting this research with a 
GRF fund.  
 



International Journal of Communication 12(2018)  A Movement of Varying Faces  2557 

procedure for electing the Hong Kong Chief Executive, which ruled out civil nominations and was thus 
considered to foster “fake” universal suffrage. 

 
The Occupy Central crisis led to the arrests of protesters, shutdown of government agencies, school 

class boycotts, and other complications. Given the probability of its deep and long-lasting impact, the Occupy 
Central movement may well become one of the most significant events in Hong Kong’s history. The crisis 
reminded the world of the Beijing Spring of 1989 and its ensuing bloodshed. News media, local and global, 
paid close attention and reported the crisis extensively. In Greater China—owing to its geographic, ethnic, 
and political proximity—the news media in Hong Kong, mainland China, and Taiwan closely monitored the 
protests and the accompanying crisis. Western media, especially those of the UK and the U.S., also broadly 
covered the progress of the movement. 

 
The Occupy Central crisis, combined with its backdrop of different political climaxes in the three 

regions of Greater China and in the Western world, provides an extraordinary opportunity for a news framing 
study because it involves political aspirations toward democracy, something that is valued and sensitized to 
varying degrees among different media systems. The conflicts between the protesters and the established 
rulers during the crisis allowed news media to adopt a variety of frames congruent with their political and 
social values.  

 
Using frames derived from past studies and identified from original data, this study examines how 

Occupy Central was presented in the news and analyzes the frames exerted on the coverage. Framing 
analysis is conducted in terms of the overall news perspective, favorability toward the protesters or the 
government, attribution of responsibility, sourcing patterns, and economic consequences. The frames 
employed in the news coverage are interpreted in light of the differences in ideological orientation and press 
freedom in the five jurisdictions. The reasons for the observed differences and their theoretical implications 
are explored. 
 

Literature Review 
 

Rationale of Research 
 

Framing in the news. Gitlin (1980) described a news frame as the central idea around which 
attributes of news events are organized, which then guides the conceptual blending of words, images, and 
thoughts. That is, a news frame is the pivotal organizing idea for news content that furnishes a context and 
defines what the issue is through the use of selection, exclusion, emphasis, and elaboration (Ghanem, 1997). 
Eventually, the “frame,” or perspectives, that journalists employ draws attention to certain attributes of the 
objects of news coverage and influences how people understand, remember, evaluate, and act on a problem 
or issue (McCombs, 2005; Perlmutter, 2007; Shen, 2004; Wanta, Golan, & Lee, 2004). 

 
For journalism studies, probably the most useful and widely cited definition of framing is from 

Entman (1993), who argued that news framing essentially involves selection and salience—to frame is to 
select certain aspects of a perceived reality and make them more salient. Entman (2004) summarized the 
functions of framing and divided them into four categories: the promotion of a particular definition, 



2558  Y. Roselyn Du, Lingzi Zhu, and Fan Yang International Journal of Communication 12(2018) 

identifying cause, moral judgment, and endorsing remedies or improvement. Some basic assumptions—for 
example, the assumption that framing provides the pattern to construct the interpretation of society—are 
shared by most subsequent research (D’Angelo & Kuypers, 2010). 

 
Ideological news framing. As scholars have observed and commonly agreed, news is not always 

a reflection of an objective reality, but typically a socially constructed product. It is said that no 
newsgathering and reporting system is fundamentally nonideological, apolitical, and nonpartisan, and 
therefore, the differences in news coverage are almost a clear fact (McQuail, 1992).  

 
Among the social factors constructing news production, ideology plays a key role. Shoemaker and 

Reese (1996) defined ideology as “a symbolic mechanism that serves as a cohesive and integrating force in 
society” (p. 212). The production and reproduction of ideology rely on different state apparatuses, including 
the news media (Althusser, 1971). As Herman and Chomsky (1998) explained, mass media, including those 
in a free press environment like the United States, are effective and powerful ideological institutions that 
carry out a system-supportive propaganda function. Shoemaker and Reese (1996) observed the “universal 
fact” that mass media are controlled by governments—regardless of whether they are in countries where 
the media are largely privately owned or where the media are primarily government owned, controls are 
exerted through laws, regulations, licenses, taxes, and/or media financing.  

 
Akhavan-Majid and Ramaprasad (1998) argued that ideology is a major source of news framing, 

and media transmit ideology by selectively choosing content and constructing it into a coherent structure. 
In the context of news work, and in the case of international news coverage in particular, as they observed, 
the dominant ideology of the nation (be it capitalist or communist, democratic or authoritarian) appears to 
function as a major source of framing.  

 
One protest, different stories. As Entman (1993) and Lasorsa (1997) noted, through framing, 

media can differ even when presenting the same story or issue. When it comes to anti-government protests, 
ideological influences may be particularly evident. Depending on the ideological boundaries, a protest event 
can be framed as a deviant action characterized by violence and vandalism, or a social movement striving 
for justice and democracy; it can be framed as a conflict between government and opponents, or as just an 
incidental standoff between the protesters and the police force. For example, contrasting American and 
Chinese media coverage of the 1989 Tiananmen protests in Beijing, Friedland and Zhong (1996) observed 
that U.S. media portrayed the student protests as a “prodemocracy” revolution, whereas Chinese media 
called it “counterrevolutionary” turmoil. In examining The New York Times’ coverage of student uprisings 
and governmental reprisals in China and South Korea, which both occurred in the 1980s, Kobland, Du, and 
Kwon (1992) found that the demonstrations in Communist China were portrayed so as to illuminate the 
troubles facing dictatorial communist regimes, whereas the reporting on those in pro-Western South Korea 
focused on the demonstrations themselves instead of the wider implications of a repressive government. 
More recently, Zhang and Fahmy’s (2009) comparative analysis of U.S. and Russian newspaper coverage of 
political movements in the former Soviet republics revealed a clear pro-movement pattern in The New York 
Times but a pro-incumbent one in The Moscow Times: The U.S. newspaper depicted the protesters favorably, 
whereas the Russian newspaper treated protesters in an unfavorable manner. Du and Cheng (2013) 
examined media coverage of the Egyptian Revolution and found that it was framed in different ways in 



International Journal of Communication 12(2018)  A Movement of Varying Faces  2559 

newspapers of different ideological backgrounds, giving contrasting depictions of the protesters. In 
comparing news coverage of anti-war protests in the U.S., the UK, and China, Peng (2008) examined 
frames, themes, and overall favorability toward the protesters, finding that significant differences exist in 
coverage not only between contrasting media systems (U.S. and UK vs. China), but also between 
comparable media systems (U.S. vs. UK). 

 
Protest paradigm. The concept of protest paradigm offers theoretical support to understand 

specific types of coverage on protests and movements. As journalists cover protests through a coherent 
ideological worldview, Chan and Lee (1984) argued that a protest paradigm can be considered as a heuristic 
notion summarizing a pattern of news coverage that expresses approval or disapproval toward protests and 
dissents. As they observed, protest frames were imbued with a media outlet’s political ideology: Right-
leaning newspapers emphasized social order and the status quo, whereas left-leaning outlets privileged the 
protester’s perspective. According to McLeod and Hertog (1999), a protest paradigm is “a routinized pattern 
or implicit template for the coverage of social protest” (p. 311), and its elements serve three dimensions in 
describing protesters: delegitimization (whether to question the legitimacy of radical protest groups), 
marginalization (whether to accentuate the deviance of the protesters from the mainstream public), and 
demonization (whether to exaggerate the potential threat of a protest group).  
 

Ideologies of Press Control and Media Systems 
 

International communication scholars (e.g., Lule, 1988; Willnat, Weaver, & Choi, 2013) are often 
struck by how differently journalism is practiced in different parts of the world. As such, they have 
constructed “major dimensions” or “normative concepts” of media systems to highlight the special features 
of different journalism practices in the world and to help distinguish the underlying elements among them. 
Political parallelism, or the degree and nature of the links between the media and political parties, and the 
degree and nature of state intervention in the media system, has been one major dimension through which 
media systems and news coverage are compared (Balmas & Sheafer, 2013; Blumler & Gurevitch, 1975; 
Hallin & Mancini, 2004; Seymour-Ure, 1974). Along with this dimension, a number of scholars have weighed 
in on this issue, and a series of media system typologies have been developed to reflect the varied ideologies 
of press control worldwide.  

 
While Siebert, Peterson, and Schramm’s (1956) “typology of the press” categorized media systems 

worldwide as authoritarian, libertarian, communist, or social responsibility, Hachten and Scotton (2007) 
developed five different country-level media system concepts,2 including the Western concept, which values 
the right of the media to report on, comment on, and criticize the government without retaliation (such 
media systems are exemplified in Western nations such as the U.S. and the UK, among others), and the 
communist media system type, within which the press is believed to serve positive functions for society by 
socialization to desired norms (communist media transmit official views, serving the ruling party but not the 
public; examples of such media systems can be found in China, Cuba, and North Korea). Hallin and Mancini 
(2004) focused on Western press and identified three major models: polarized pluralist, democratic 

                                                 
2 The other three concepts are authoritarian, developmental, and revolutionary, which are not essentially 
relevant to this study and therefore not discussed here. 



2560  Y. Roselyn Du, Lingzi Zhu, and Fan Yang International Journal of Communication 12(2018) 

corporatist, and liberal. According to Patterson (2007)’s interpretations, the liberal model features a vibrant 
commercial news market, a limited amount of state intervention, a high degree of journalistic 
professionalism, and a weak political parallelism (the purest example of the liberal model is the U.S. media 
system); in polarized pluralist model countries, journalists are more “dependent” on political elites than are 
those working within the liberal model; the democratic corporatist model has the coexistence of strong 
commercial media and politically linked media (the British press appears to fall somewhere between the 
liberal model and the democratic corporatist model because of Britain’s strong public broadcasting system 
and partisan-tinged national newspaper system).  

 
It is widely known that the news media in mainland China are under strict ideological control by 

the Chinese Communist Party (CCP). They have been used as the state’s ideological apparatus and the 
“mouthpiece” of the government for “command communication” (Wu, 1994, 2000). The CCP and its 
government continue to insist that the media, including both party-owned organs and those based on mass 
appeal, continue to operate under the CCP’s directions. As such, Chinese journalists often tell very different 
stories than their counterparts in Western systems for news coverage of the same event. 

 
Hong Kong enjoys greater press freedom, given that the city was deeply influenced by British 

colonial governance and tradition and has embraced capitalism and developed a mature market economy 
where the free flow of information is highly valued. Although Hong Kong is now under the rule of Communist 
China, a policy of “one country, two systems” was designed to ensure the autonomy of this Special 
Administrative Region (SAR).3 Under that political framework, the press is supposed to be able to continue 
operating within the Western normative concept, facilitating the flow of information.4  

 
Taiwan’s media environment is the freest among the three Greater China regions studied. Freedom 

of the press is safeguarded by the constitution, under which the press can monitor government policies and 
official conduct without undue restraint. According to Freedom House, Taiwan currently has a free press, 
ranking 47th among 197 countries around the world in terms of press freedom (Freedom House, 2014b). 
 

The 2014 Hong Kong Occupy Central Crisis 
 

The Occupy Central5 crisis in Hong Kong is considered China’s biggest political challenge since June 
4, 1989, when the government finally cracked down on the months-long prodemocracy movement in Beijing, 

                                                 
3 The 1984 Sino-British Joint Declaration, which is the basis for the 1997 Hong Kong Handover from the UK 
to the People’s Republic of China, states that, after the handover, the socialist system of PRC would not be 
practiced in the Hong Kong Special Administrative Region (HKSAR), and Hong Kong’s previous capitalist 
system and its way of life would remain unchanged for a period of 50 years, until 2047. 
4 It is worth noting that in practice, freedom to apply the Western normative concept also implies freedom 
to apply the Communist one, and there have been growing concerns about media owners and journalists in 
Hong Kong choosing to impose self-censorship (Cheung, 2003). In fact, Hong Kong now has what Freedom 
House terms a “partly free” press (Freedom House, 2014a).  
5  “Central” is Hong Kong’s financial and business center, hosting major multinational corporations’ 
headquarters and numerous foreign countries’ consulates. It is considered the “Wall Street” of Hong Kong. 



International Journal of Communication 12(2018)  A Movement of Varying Faces  2561 

resulting in massive bloodshed and gaining worldwide attention. The Occupy Central protests, also known 
as the Umbrella Movement, took place in Hong Kong when tens of thousands of activists and students 
gathered to protest outside the government headquarters and occupied a number of the city’s critical streets. 
This was fueled by the Beijing-based central government’s decision on the procedure for electing the Hong 
Kong Chief Executive, which was viewed as fostering “fake” universal suffrage.6 The Occupy Central crisis 
led to the arrests of protesters, shutdowns of government agencies, closure of schools, and so on. Given 
the haunting similarities between this and the Beijing Spring of 1989, and the probability of its deep and 
long-lasting impact, some historians consider Occupy Central to be one of the most significant events in 
Hong Kong’s history. 

 
Worldwide media responses to the protests were mixed, although most have called for peaceful 

action and movement toward democratic reform. Stark contrasts in the news coverage in various media 
outlets have been observed. It seems that although the majority of the news coverage, including that 
originating from Taiwan, the UK, and the U.S., is characterized by a sympathetic perspective toward the 
protesters, some reports, especially those by mainland-based media, tend to denounce the movement by 
highlighting the protesters’ negative behaviors and the economic consequences of the crisis. Such 
observations, however, are sketchy and superficial. Quantitative research is needed to examine the pattern 
of the media coverage and draw substantiated conclusions. 

 
Based on previous research, this study proposes the following general research question and 

hypothesis: 
 

RQ:  How was the Occupy Central movement reported in the news coverage in mainland China, Hong 
Kong, Taiwan, the UK, and the U.S., respectively? What is the difference, if any, among them7? 
 

                                                 
6 The 1984 Sino-British Joint Declaration states that, after the handover in 1997, the Chief Executive of 
Hong Kong shall be selected by election; in accordance with The Declaration, the Hong Kong Basic Law 
stipulates that the ultimate aim of selecting the Chief Executive by way of universal suffrage is guaranteed. 
7 Specifically, mainland China’s coverage is more likely than that of other region/state to: 
H1:  adopt a general news perspective in favor of the government’s stance.  
H2:  portray the government actions as reconciliation instead of suppression.  
H3:  describe the protester behavior as violent.  
H4:  mention human examples or exemplars. 
H5:  mention economic consequences.  
H6:  (less likely to) mention Beijing Spring of 1989. 
RQ1:  How are judgmental headlines presented in the news coverage of each region/state? 
RQ2:  How is conflict framed in the news coverage of each region/state? 
RQ3:  How is causality of movement interpreted in the news coverage of each region/state?  
RQ4:  What is the solution of the problem/conflict mentioned in the news coverage of each region/state? 
RQ5:  What is the sourcing pattern in the news coverage of each region/state?  



2562  Y. Roselyn Du, Lingzi Zhu, and Fan Yang International Journal of Communication 12(2018) 

H:  News media of mainland China, Hong Kong, and Taiwan exerted different frames on the coverage 
of Occupy Central that corresponded in each case with their respective prevailing ideologies (see 
specific hypotheses in Note 7). 

 
Method 

 

Sampling and Data Sources for Content Analysis 
 

It is commonly agreed that the Occupy Central movement began on September 28, 2014, in Hong 
Kong, when the demonstrations against the Chinese central government’s decision on the procedure for the 
2017 Hong Kong Chief Executive election took place, and ended December 15,8 when the government 
finished the clearance operation. As such, the time frame for the content sample of this study is set from 
September 28 to December 16, 2014. 

 
Media content was obtained through the WiseNews database (for Chinese news) and the Factiva 

database (for English news). Catering to the needs of academic research, WiseNews is commonly agreed 
among researchers of the Chinese media to be the best available database that archives Chinese news 
publications in the Greater China area. The Factiva database is the best available source for English news 
for the purpose of this research, because it is commonly considered an established and comprehensive 
source overall for research related to journalistic documents. For this study, one leading newspaper was 
selected from each region/state (tabloids are excluded regardless of circulations): Hong Kong–Ming Pao 
Daily (明報, because Hong Kong’s newspapers are quite divided in terms of anti-Beijing vs. pro-Beijing, we 
have selected from the liberal/neutral category); mainland China–People’s Daily Overseas Edition (人民日报
海外版, because People’s Daily cannot be accessed via any database); Taiwan–United Daily News (聯合報, a 
mainstream paper that holds a relatively objective stance toward PRC); the UK–Financial Times (because it 
tends to pay the most attention, among major UK newspapers, to Hong Kong as one of the world’s top 
financial hubs); and the U.S.–The New York Times. In total, five newspapers were examined. 

 
In the database searches, the keyword “Occupy Central” (or 占中 in Chinese Simplified; 佔中 in 

Chinese Traditional) was used to search “in content” in each newspaper during the corresponding time 
period. This resulted in 36, 481, 109, 35, and 32 news stories from mainland China, Hong Kong, Taiwan, 
the UK, and the U.S., respectively. To have a similar sample size for each newspaper, a random procedure 
was conducted to draw 10% of the Ming Pao stories and 40% of the United Daily News stories. After a one-
by-one manual screening process to eliminate irrelevant items,9 the final sample for the study consisted of 
36, 46, 44, 35, and 32 news stories, representing the five states/regions, respectively. 

                                                 
8 The selection of the ending date is confirmed by three major news organizations around the world: a. BBC: 
http://www.bbc.com/news/world-asia-30474687; b. South Morning China Post: 
http://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1661842/police-outline-details-clearance-causeway-bay-
occupy-site; c. People’s Daily Overseas Edition: http://sc.people.com.cn/n/2014/1215/c345462-
23225112.html  
9 For example, a story with the keyword in content but actually focusing on tourism instead of the movement 
per se was not included in the sample.  



International Journal of Communication 12(2018)  A Movement of Varying Faces  2563 

Measurements 
 

The unit of analysis was a single news story. The framing analysis involved 11 key variables that 
were designed to measure the frames used in reporting the Occupy Central protests. Among the 11 
variables, three are 5-point interval-level measurements: News Perspective (from clearly anti-protester 
to clearly anti-government10); descriptions of Government Actions (from peaceful conciliation to violent 
suppression); and descriptions of Protester Behavior (from very negative to very positive). 

 
The other eight are categorical variables: Judgmental Headline (whether the presence of 

judgmental words in a headline is mild, strong, or none11); Conflict Frame (whether the story refers to two 
or more sides of the problem or issue); Causality (attribution of cause/origin: internal, external, or mixed 
balance); Solution (responsibility for solving the conflict: individuals, Hong Kong government, China central 
government, other government, or institutions/corporations); mention of the Beijing Spring (whether 
mentioned); Economic Consequences (is there a mention of financial loss or costs involved?); Human 
Interest (is there a mention of a human example or examples?); and News Source (government, pro-
movement, or anti-movement). These variables are established in light of several previous studies in this 
research line (Du & Cheng, 2013; Kim, 2000; Kobland et al., 1992; Luther & Zhou, 2005; McLeod & Hertog, 
1999), in combination with what was observed and identified from original pilot data—that is, via both 
deductive and inductive approaches. 

 
Qualitative variables, such as frame keywords, were included as necessary to supplement the 

quantitative analyses. Other variables, such as region (newspaper base: mainland, Hong Kong, Taiwan, UK, 
or U.S.), paper title, date, and so on, were also included as needed to aid the analyses.  

 
Coding and Intercoder Reliability 

 
A detailed and thorough coder training session was conducted before the coding process was 

formally set out. Ten percent of the sample was randomly selected using SPSS and then coded to test the 
intercoder reliability. Coding rules and specific criteria were discussed and agreed on between the two 
coders, who were postgraduate students of communication fluent in both Chinese and English, until they 
were reasonably comfortable with the materials and procedure. Intercoder reliability coefficients were 
calculated for each variable using Scott’s pi, with the highest being 1 and the lowest 0.76 (0.82 on average).  
 

Data Analysis 
 

The coding results were entered into SPSS for statistical analyses. For H1 (general news 
perspective), H2 (government action), and H3 (protester behavior), which involve the scale variables, 
analysis of variance (ANOVA) and post hoc tests were used to detect significant differences in framing among 
the regions/states. For RQ1 (How are judgmental headlines presented in the news coverage of each 

                                                 
10 1 = clearly anti-protester, 2 = probably anti-protester, 3 = neutral, 4 = probably anti-government, 5 = 
clearly anti-government. 
11 0 = none at all, 1 = mild presence, 2 = significant presence. 



2564  Y. Roselyn Du, Lingzi Zhu, and Fan Yang International Journal of Communication 12(2018) 

region/state?), RQ2 (How is conflict framed in the news coverage of each region/state?), H4 (human 
examples or exemplars), H5 (economic consequences), RQ3 (How is causality of movement interpreted in 
the news coverage of each region/state?), RQ4 (What is the solution of the problem/conflict mentioned in 
the news coverage of each region/state?), H6 (mention of the Beijing Spring of 1989), and RQ5 (What is 
the sourcing pattern in the news coverage of each region/state?), where categorical measurements are 
involved, chi-square tests were used.  

 
Results 

 
For the scale variables, ANOVA test results show that there are significant differences in the news 

perspective adopted (F = 77.38, p < 0.001), the framing of the actions of the Hong Kong government (F = 
24.37, p < .001), and the framing of protester behavior (F = 86.56, p < .001) in the newspapers of the five 
states/regions (see Table 1).  

 
Table 1. Differences in General (ANOVA). 

Regions News perspectives Government actions Protester behavior 

M M M 
China (N = 36) 1.00 2.25 1.31 

Hong Kong (N = 46) 2.87 3.5 2.85 

Taiwan (N = 44) 3.57 3.77 3.75 

UK (N = 35) 3.66 4.14 3.69 

US (N = 32) 4.31 4.41 4.38 

 F = 77.38 F = 24.37 F = 86.56 

 p < .001 p < .001 p < .001 
 
Then Tukey’s Honestly Significant Difference post hoc test was used to explore where exactly the 

differences lie. Findings suggest that significant differences exist among all the pairs except for Taiwan (M 
= 3.57) and UK newspapers (M = 3.66, p = .991) in terms of news perspective, government actions, and 
protester behavior. According to the variance within each group, the result shows that China is more likely 
to uphold the “pro-government” stance, whereas UK and U.S. newspapers tend to be in favor of “pro-
protester” perspectives. 

 
With regard to the framing of government actions, the post hoc tests found significant differences 

between the mainland China coverage and the other four newspapers. Hong Kong coverage (M = 3.50) was 
also different than that of the U.S. (M = 4.41, p =.001) and the UK (M = 4.14, p =.038). On the other hand, 
Taiwan, the UK, and the U.S. were quite in line with one another. Findings suggest that government actions 
were generally framed as conciliatory in mainland China media, whereas the same actions were largely 
framed as suppressive or violently suppressive in others. 

 



International Journal of Communication 12(2018)  A Movement of Varying Faces  2565 

As for framing of protester behavior, results show the same pattern as in “news perspective,” with 
significant differences between all pair groups except for Taiwan (M = 3.75) and the UK (M = 3.69, p = .996). 
Protester behavior was framed as violent in mainland China news coverage, while less violent in the others. 

 
Chi-square tests were adopted to analyze the categorical variables, showing significant differences 

in the mentioning of human interest (χ2 = 29.20, p < .001) and economic consequences (χ2 = 31.52, p 
< .001). The other categorical variables, including judgmental headline, conflict frame, Beijing Spring, 
attribution of causality, responsibility of solution, and quotations of news source, also exhibited differences 
among the five newspapers via frequency analysis (frequency analysis was conducted instead of chi-square 
tests, which requires a minimum expected value of greater than 5, but some of the cells in these variables 
turned out to have an expected value below 5). 

 
For the question of whether the news headlines appear judgmental, as Table 2a illustrates, the 

mainland China newspaper shows the strongest inclination to use judgmental words (N = 17, 47.2%). 
 

Table 2a. Presence of Judgmental Words in Headlines. 
 China Hong Kong Taiwan UK U.S. 

 N = 36 N = 46 N = 44 N = 35 N = 32 

None 3 (8.3%) 26 (56.5%) 17 (38.6%) 13 (37.1%) 12 (37.5%) 

Mild 15 (41.7%) 18 (39.1%) 23 (52.3%) 19 (54.3%) 10 (31.3%) 

Significant 17 (47.2%) 2 (4.3%) 4 (9.1%) 3 (8.6%) 10 (31.3%) 

 
With regard to how the conflict was framed in news reports, as presented in Table 2b, Chinese 

newspapers were more likely to use the opinions of one side of the conflict to construct the story without 
even mentioning opinions of the opposite side (Nnone = 24, 66.7%), whereas U.S. news stories were inclined 
to one-sided interpretation but with counterviews included (Nclearly = 19, 59.4%).  
  



2566  Y. Roselyn Du, Lingzi Zhu, and Fan Yang International Journal of Communication 12(2018) 

Table 2b. Balanced Coverage. 
 China Hong Kong Taiwan UK U.S. 

 N = 36 N = 46 N = 44 N = 35 N = 32 

None 24 (66.7%) 16 (34.8%) 14 (31.8%) 0 (0%) 1 (3.1%) 

Clearly one-sided 12 (33.3%) 5 (10.9%) 8 (18.2%) 11 (31.4%) 19 (59.4%) 

Slightly one-sided 0 (0%) 20 (43.5%) 21 (47.7%) 15 (42.9%) 12 (37.5%) 

Balanced 0 (0%) 5 (10.9%) 1 (2.3%) 9 (25.7%) 0 (0%) 

 
Hong Kong, Taiwan, and the UK loaded nearly half of the stories with slightly one-sided framing (Nslightly = 
20, 43.5%; 21, 47.7%; and 15, 42.9%, respectively).  
 

Table 2c. Providing Human Example(s). 
 China Hong Kong Taiwan UK U.S. 

 N = 36 N = 46 N = 44 N = 35 N = 32 

Yes 16 (44.4%) 17 (37.0%) 18 (40.9%) 27 (77.1%) 27 (84.5%) 

No 20 (55.6%) 29 (63.0%) 26 (59.1%)  9 (22.9%)  5 (15.5%) 

χ2 = 29.20, p < .001.     

 

It was also revealed that the U.S. newspaper provided the most human example(s) in its stories 
(Nyes = 27, 84.5%) compared with the other four newspapers (Table 2c). For example, in one of the news 
stories, The New York Times specifically interviewed several Hong Kong pop stars and reported their personal 
sufferings after they showed support for Occupy Central. The exact name, career, and even age of those 
celebrities appeared in the story. 

  
Table 2d. Mentions of Economic Consequences. 

 China Hong Kong Taiwan UK U.S. 

 N = 36 N = 46 N = 44 N = 35 N = 32 

Yes 24 (66.7%)  9 (19.6%)  7 (15.9%)  7 (20%) 11 (34.4%) 

No 12 (33.3%) 37 (80.4%) 37 (84.1%) 28 (80%) 21 (65.6%) 

χ2 = 31.52, p < .001.     

 
Table 2d shows that, for the question whether there is a mention of financial losses or gains in the 

coverage, People’s Daily Overseas Edition appears to be the most critical of the economic consequence 
brought about by Occupy Central (Nyes = 24, 66.7% and Nno =12, 33.3%). It seems the other newspapers 
did not completely ignore economic consequences, but did not give them frequent emphases (Nno-HK = 37, 
80.4%; Nno-TW = 37, 84.1%; Nno-UK = 28, 80%; and Nno-US = 21, 65.6%).  
  



International Journal of Communication 12(2018)  A Movement of Varying Faces  2567 

Table 2e. Attributions of Conflicts. 
 China Hong Kong Taiwan UK U.S. 

 N = 36 N = 46 N = 44 N = 35 N = 32 

Internal 29 (80.6%) 40 (87.0%) 33 (75.0%)  4 (11.4%)   5 (15.6%) 

External  7 (19.4%)  2 (4.3%)  6 (13.6%) 27 (77.1%)  22 (68.8%) 

Mixed balance  0 (0%)  4 (8.7%)  5 (11.4%)  4 (11.4%)   5 (15.6%) 

 
With regard to the primary cause/origin of conflicts, as Table 2e indicates, newspapers in China, 

Hong Kong, and Taiwan are more likely to attribute it to internal conflict, meaning that it is caused by Hong 
Kong’s government or residents (Ninternal = 29, 80.6%; 40, 87 %; 33, 75%, respectively). However, UK and 
U.S. newspapers tend to accuse the Chinese government of causing the conflicts (the external cause) more 
often than others (Nexternal = 27, 77.1% and 22, 68.8%, respectively).  

 
Table 2f. Problem Solving. 

 China Hong Kong Taiwan UK U.S. 

 N = 36 N = 46 N = 44 N = 35 N = 32 

Individual  0 (0%)  6 (13%)  6 (13.6%)  0 (0%)  0 (0%) 

HK government 13 (36.1%) 29 (63%) 29 (65.9%) 23 (65.7%) 21 (65.6%) 

China government  1 (2.8%)  0 (0%)  5 (11.4%) 11 (31.4%) 11 (34.4%) 

Other governments  0 (0%)  0 (0%)  0 (0%)  1 (2.9%)  0 (0%) 

Institutions 22 (61.6%) 11 (23.9%)  4 (9.1%)  0 (0%)  0 (0%) 

 
For the question as to who is responsible for solving social problems, all newspapers appealed to 

the Hong Kong government to take action (NHK = 29, 63%; NTaiwan = 29, 65.9%; NUK = 23, 65.7%; and NUS 
= 21, 65.6%), except for the China paper, which suggested that institutions (which means organizations, 
parties, or any other clusters participating in this event) should take responsibility to ease the tension and 
end the protests (Table 2f).  

 
When referring to the Beijing Spring of 1989, results show that none of the three Chinese 

newspapers mentioned this similar event (Table 2g). 
 

Table 2g. Mentions of Beijing Spring of 1989. 
 China Hong Kong Taiwan UK U.S. 

 N = 36 N = 46 N = 44 N = 35 N = 32 

Yes 0 (0%) 0 (0%) 0 (0%) 13 (37.1%) 9 (28.1%) 

No 36 (100%) 46 (100%) 44 (100%) 22 (62.9%) 23 (71.9%) 

 
However, UK and U.S. papers did bring it up in a small number of news articles (NUK = 13, 37.1%, and NUS 
= 9, 28.1%). 



2568  Y. Roselyn Du, Lingzi Zhu, and Fan Yang International Journal of Communication 12(2018) 

As for the sources quoted in the stories, as presented in Table 2h, the China paper was more likely 
to quote both anti-movement and government sources (Ngovernment = 12, 33.3%, and Nanti-movement = 24, 

66.7%), whereas the Hong Kong paper seems to have an even distribution (Ngovernment = 11, 23.9%; Npro-

movement = 15, 32.6%; Nanti-movement = 9, 19.6%; and Nbalance = 11, 23.9%).  
 

Table 2h. News Source. 
 China Hong Kong Taiwan UK U.S. 

 N = 36 N = 46 N = 44 N = 35 N = 32 

Government 12 (33.3%) 11 (23.9%) 10 (22.7%)  1 (2.9%)  3 (9.4%) 

Pro-movement  0 (0%) 15 (32.6%) 25 (56.8%) 12 (34.3%) 24 (75.0%) 

Anti-movement 24 (66.7%)  9 (19.6%)  8 (18.3%)  1 (2.9 %)  3 (9.4%) 

Balance  0 (0%) 11 (23.9%)  1 (2.9%) 21 (60.0%)  2 (6.4%) 

 
Both Taiwan and U.S. coverage cited pro-movement resources more, whereas UK news coverage showed 
greater sourcing balance. It is worth noting that none of the China paper’s coverage quoted pro-movement 
sources.  

 
Discussion 

 
In light of framing and the protest paradigm developed in previous research, this study observed 

the characteristics of news coverage of the 2014 Hong Kong Occupy Central Movement in mainland China, 
Hong Kong, Taiwan, the UK, and the U.S. The analyses aimed at detecting the selection bias (inclusion, 
exclusion) and the description bias (salience, emphasis, attribute). The findings of this study support the 
general hypothesis that newspapers in the five jurisdictions applied different frames in their coverage of 
Occupy Central and the related issues.  

 
People’s Daily (Overseas Edition) and Mainland China 

 
Overall societal balance and harmony is always a main goal for governance in China. This has been 

emphasized more since the proposal and promotion of the concept of “Constructing the Harmonious 
Society.” In 2004, the Central Committee of the CCP put forward this governing philosophy clearly and 
developed it gradually in the following years. Guided by this ideology, the government tries hard to eliminate 
instability factors and avoid social conflicts, playing the role of conciliator. Thus, in the view of the Chinese 
authorities, Occupy Central was a movement threatening social harmony, the protesters’ behavior was 
unacceptable, and it was necessary to take action to call a halt. 

 
As the “mouthpiece” and propaganda platform for the CCP, People’s Daily claims to bring the latest 

news dispatches of policy information and resolutions of the Chinese Government (People’s Daily Online, 
n.d.). This explains the shared stance it held with the government in interpreting Occupy Central. Its 
perspective was clearly at the anti-protester end of the framing spectrum, and it offered obvious and distinct 



International Journal of Communication 12(2018)  A Movement of Varying Faces  2569 

moral judgments on government and protesters, discussing the government actions as positive and the 
protester behavior as negative.  

 
Judgmental headlines were also used frequently by the China paper, and in this way, the “anti-

protest” stance was strengthened. Headlines such as “All social sectors in Hong Kong call for the immediate 
end of Occupy Central” (“占中”嚴重影響經濟民生 香港各界呼籲恢複正常秩序) and “Hong Kong residents are eager 
to end the farce named Occupy Central” (港人急呼結束鬧劇”占中”) showed that it defined the protest as a 
negative factor to societal development.  

 
Moreover, the government’s perspective and opinions were repeated when official statements were 

directly quoted in the coverage. People’s Daily gave more coverage to government statements that solicited 
the restoration of peace and stability. These statements were also congruent with the government’s role as 
conciliator. All the news sources of People’s Daily fall into two categories: government and anti-movement. 
It seems apparent that there was no balanced report about Occupy Central in China. By limiting the source 
pattern narrowly to government statements and words congruent with the philosophy of authority, ideology 
was successfully transmitted into media through framing. 

  
Meanwhile, the coverage tended to attribute social instability in Hong Kong to external influences, 

such as financial support from the Western world for the protesters. In discussing who is responsible for 
solving the problem, it frequently suggested that organizations and parties participating in the protests 
should ease the tension. For example, one news article stated that all communities in Hong Kong were 
opposed to Occupy Central, and their immediate wish was to ask the Hong Kong Federation of Students (香

港專上學生聯會) to retreat from the scene. Another news article directly blamed Occupy Central with Love 

and Peace, the initiator of this movement, for intensifying the conflicts and violence at the scene.  
 
All in all, in the People’s Daily coverage, China’s central government was neither the cause of nor 

responsible for a solution to the crisis. This reflected that Chinese media were constrained in criticizing the 
government. The Chinese government has a low tolerance for accepting blame; to maintain authority, it 
rarely confesses its faults publicly. Thus, negative views toward its authority were blocked in state-
sponsored media. 

 
Because of political parallelism, People’s Daily adopted frames aiming to achieve political 

objectives, which were different from those applied in the other states/regions. The media content generated 
by these frames also resonated little with others: Only in mainland China did the news framing emphasize 
the efforts of the threatened governments to restore social stability. In this framing, those involved in the 
protests were deemed to be the cause of the chaos that upset the harmony of society and thus were framed 
as troublemakers. Apparently, People’s Daily adopted a protest paradigm of delegitimizing, marginalizing, 
and demonizing the protesters (McLeod & Hertog, 1999) in its coverage of Occupy Central, which conformed 
to its ideological affiliation with the established institutions and systems, and fulfilled its position as 
“mouthpiece” of the governing party. 
 
 

Ming Pao Daily and Hong Kong 



2570  Y. Roselyn Du, Lingzi Zhu, and Fan Yang International Journal of Communication 12(2018) 

 
In terms of news perspectives, government actions, and protester behavior, although Hong Kong’s 

Ming Pao Daily lay at the opposite end of the framing spectrum to People’s Daily, the difference between 
them was smallest among all the comparisons between People’s Daily and newspapers outside mainland 
China. In other words, although the government actions were depicted as violent suppression by the Hong 
Kong paper, the severity of the violence was not as strong as that described by Taiwan, UK, and U.S. media. 
Ming Pao Daily also unlinked the Chinese government from problem solving. Findings like this reflected the 
influence of political intervention from mainland China. Although a liberalism ideology dominates Hong Kong 
society, increasing political connection between mainland China and Hong Kong after the handover made it 
possible for the Chinese authorities to exert influence on the Hong Kong government. Such influence may 
have then passed on to Hong Kong’s news media. 

 
However, contrary to People’s Daily, Ming Pao Daily had the largest percentage of headlines with 

nonjudgmental words. Titles like “Forty-five Arrested in Clearance, Demonstrators Pepper Sprayed” (“渠蓋

堵龍和道清場拘 45 人 示威者遭胡椒噴面制服拖行” Ming Pao Daily) showed a sense of objectivity. The news 

sources for this Hong Kong paper were diverse, and each source category accounted for a relatively even 
percentage across all source categories, giving the appearance of balanced coverage overall. Ming Pao Daily 
also attributed the cause of the protest to internal factors in Hong Kong, and few external factors were 
mentioned, which was different from the reporting in mainland China’s media.  

 
In summary, the objective and balanced coverage of Ming Pao Daily showed the press freedom 

that Hong Kong enjoyed; on the other hand, its relative closeness with mainland China on the political 
spectrum indicated the special connection between the ideologies of these two places. Caught in the 
movement’s physical location itself, Hong Kong’s Ming Pao Daily fell between the two poles, exhibiting a 
degree of ambivalence. 

 
United Daily News and Taiwan 

 
News media in Taiwan enjoyed the highest level of press freedom among the Greater China regions. 

Our findings show that the affective attributes assigned by the Taiwan newspaper to government and 
protester correlated highly with those of Western media. 

  
An interesting finding is that, with regard to news perspective, government actions, and protester 

behavior, the differences between the Taiwan paper and the UK paper were not significant, which showed 
their similar moral judgments on the movement. Because moral judgment is directly related to legitimacy 
(Sheafer & Gabay, 2009), these reports in Taiwan and the UK implied that they were inclined to acknowledge 
the legitimacy of the protesters, indicating that these two places had political and ideological congruency to 
some extent.  

 
When it comes to who is responsible for solving the problem, Taiwan, the UK, and the U.S. 

overwhelmingly stated that the Hong Kong and China central governments were in charge of taking 
appropriate action. This stance, apparently, was quite the opposite to that of the China paper. 

 



International Journal of Communication 12(2018)  A Movement of Varying Faces  2571 

Financial Times, The New York Times, and the UK, U.S. 
 

The short cultural and political distance between the UK12 and the U.S. leads to their shared 
ideologies. There are two findings in our research that could distinguish papers in the UK and the U.S. from 
those in other places. One is that their stories with human examples accounted for a much larger percentage 
than others. Western media tend to publish stories of people from different social backgrounds because 
reporting on ordinary people’s lives is usually considered the primary purpose of a news organization.  

 
It is also worth noting that The New York Times and the Financial Times were the only two media 

to mention the Beijing Spring of 1989. The mention of the earlier protests provided a great context of the 
story to readers who may not know everything about China. The values promoted in the Beijing Spring of 
1989 are pertinent to Western media values because both emphasize an aspiration for democracy. Sheafer 
and Gabay (2009) stated that shared values between events and news media can lead to the successful 
promotion of an event’s agenda. As widely agreed, the primary focus of Western media coverage around 
the world is on human rights, liberal democracy, and democratic government. It is thus naturally one focus 
when they cover Hong Kong and China. 

 
Overall, news media in democratic societies appeared more in favor of the protesters and critical 

of the actions taken by the Hong Kong government. This offers the hint that a particular dominant ideology 
can influence media’s framing of politically sensitive issues. Common ground among the Hong Kong, Taiwan, 
UK, and U.S. papers is the anti-communist-ruling attitude. This shared attitude may have contributed to the 
similarities existing in the Occupy Central coverage among the four. 

 
Some features of the UK and U.S. papers were similar to those of Hong Kong and Taiwan; for 

example, they tended to use less subjective evaluations in the headlines. Commonly, they adopted factual 
statements such as “‘Umbrella Revolution’ exposes divisions among residents of Hong Kong” (The New York 
Times) and “Hong Kong sets stage for protest clearance” (Financial Times). 

 
One interesting finding of the study is that the UK coverage of the movement seemed to overlap 

with that of Taiwan more than it did with that of the U.S. With regard to news perspective, government 
actions, and protester behavior, there was no significant difference between the Taiwan paper and the UK 
paper. This implies their shared moral judgments on the movement and acknowledgment of the legitimacy 
of the protests. The New York Times, as an exemplar of a pure liberal press, was found to be the boldest 
among the free media examined in this study in framing the movement, holding an obvious anti-government 

                                                 
12 In the preparation stage of the study, we searched in the database both The Guardian and Financial Times 
for the target content to identify the sample newspaper. Unfortunately, The Guardian returned a minimal 
number of news reports that would make too small a sample for the purpose of this research. Financial 
Times, however, returned a sizable number of relevant reports that is more comparable with the papers 
representing the other countries/regions. Because Hong Kong is one of the world’s top financial hubs, it is 
reasonable to interpret from the search result that Financial Times, among UK leading papers, paid the 
closest attention to the movement and is an appropriate representative for the purpose of this study, though 
this compromised selection should be acknowledged as one limitation of the study. 



2572  Y. Roselyn Du, Lingzi Zhu, and Fan Yang International Journal of Communication 12(2018) 

stance and a clear positive attitude toward the protesters. The Taiwan paper, though largely enjoying a 
libertarian press environment, appeared to have used relatively measured narratives, like those in the UK 
paper, which falls between the liberal model and the democratic corporatist model and was perhaps more 
concerned about the economic consequences that the movement may bring to Hong Kong. The Taiwan 
paper’s behavior may be due to the tendency for most Taiwanese media to practice self-censorship in 
reporting sensitive issues about mainland China while the then-incumbent Nationalist Party’s (KMT) 
government was cementing ties with China. 

 
While some previous research found that protest stories tend to depend heavily on official sources 

and rarely quote protesters instead (McLeod & Hertog, 1992), Gans (2003) called for a more bottom-up 
approach to reporting that relies more on alternative voices from everyday citizens rather than official 
sources. It is worth noting that, as this study discovered, The New York Times employed this approach 
evidently. Its coverage embraced voices from the protest site, including those of demonstrators in tents and 
on city streets, family members of protesters who had been detained in mainland China, as well as celebrities 
who were denied access to mainland China because of their support of the protest. For alternative views 
against the protests, The New York Times also interviewed youngsters at home and abroad, some of whom 
expressed reservations toward the chaos. This indicates that The New York Times has a grassroots 
inclination, no matter which side of the story is being told. Contrary to the typical protest paradigm, in which 
the news portrays the alternative views of protesters as irrational or lacking legitimacy in general, The New 
York Times’ coverage on Occupy Central depicted the government’s supporters to be less rational. 

 
Whereas media in mainland China appear to have conformed to the protest paradigm in reporting 

the Occupy Central protests, U.S. media show no tendency to follow the pattern and seem to lend most 
legitimacy to the protesters. It is worth pointing out that previous studies have mixed findings with regard 
to the protest paradigm. For instance, in terms of reporting the anti-Iraq-war protests, U.S. press invoked 
the protest paradigm to a greater extent than its UK counterpart (Dardis, 2006), whereas Harlow and 
Johnson’s (2011) content analysis found The New York Times falling back on the protest paradigm when 
covering the 2011 Egyptian Revolution. The Egyptian Revolution and the Hong Kong Umbrella Movement 
have many features in common, though The New York Times appears to have had different approaches 
covering the two. Such differences imply that, besides ideology, there may well be other factors affecting 
protest coverage, such as international relationships, national interests, and so on. As Lee (2014) proposed, 
protesters’ tactics, target of protest, type of government, and media-outlet ideology are all factors 
influencing the degree to which the protest paradigm is employed. This study, along with previous ones in 
this line of research (e.g. Harlow & Johnson, 2011; Lee, 2014; Weaver & Scacco, 2013), unveiled the 
complexity existing in protest coverage that the protest paradigm falls short to explain.  

 
For centuries, it is a general tendency that Western media portray and judge the political systems 

and societies in the East (or nondemocratic societies) as flawed and inhuman. It is noteworthy, as some 
scholars have pointed out, that the protest paradigm was initially meant to explain how the media cover 
political movements in their own country or at least directly related to the interests of that country. The 
Western media coverage of prodemocracy protests in foreign countries, especially nondemocratic states, 
may well involve an outsider perspective that is beyond what the protest paradigm suggests. In such a case, 



International Journal of Communication 12(2018)  A Movement of Varying Faces  2573 

a more global vision may be helpful in explaining the phenomenon, with other factors, such as the East–
West global hierarchy or the media stereotypes, taken into account. 

 
Journalism scholars have long contended that although news media and news practitioners are 

supposed to be, and profess to be, objective and impartial, they do not operate in a social, political, and 
ideological vacuum (Kobland et al., 1992). By selecting some aspects of a perceived reality in the Occupy 
Central protests and excluding others, and describing certain aspects with salience and emphasis, the UK, 
U.S., mainland China, Hong Kong, and Taiwan newspapers employed different news frames congruent with 
their various ideological boundaries. The resulting coverage promoted a particular problem definition, certain 
causal interpretations, and evaluation of the protesters, the governments’ actions, the responsible parties, 
the economic consequences, the solution, and even moral judgment of the legitimacy of the democratic 
movement as a whole. 

 
The news framing observed in the media coverage of Hong Kong’s Occupy Central movement is 

not surprising given the respective ideological backgrounds of the newspapers involved. These conclusions 
resonate with overall observations on the news from previous framing research. The results of this study 
are also consistent with those of previous studies in confirming that a particular framing may be made 
salient not only in press systems where the state imposes strict authoritarian control, but also in systems 
where press freedom is highly valued, like those of the UK and the U.S.  

 
Although framing analysis comparing how different media outlets frame and present the same 

particular events or issues in different ways has been done before, this study is unique in that it assessed 
the phenomenon of news framing by examining how three Chinese-speaking regions, with close 
geographical and cultural proximity, deal with a political event occurring within their own area, compared 
with Western coverage on the same matter. It sheds light on media framing in different clusters of media 
markets with various ideological backgrounds, where the press is free, partly free, or not free.  

 
This research applied framing theory, in combination with the protest paradigm, to the specific 

context of a significant political crisis in Hong Kong’s history. It reveals specifically how the same events 
and issues were reported by news media of varied ideological backgrounds in different ways. The results 
provide new empirical evidence to buttress the framing theory. Moreover, the study furthered scholarly 
understandings of the protest paradigm by integrating framing research with the specific context of political 
conflicts (anti-government protests in particular) and generating a comprehensive set of concrete 
measurements that can be used in future research. This article calls for a research agenda that revisits the 
protest paradigm and contemplates a renewed conception and theoretical framework. 

 
 
 



2574  Y. Roselyn Du, Lingzi Zhu, and Fan Yang International Journal of Communication 12(2018) 

 
References 

 
Akhavan-Majid, R., & Ramaprasad, J. (1998). Framing and ideology: A comparative analysis of U.S. and 

Chinese newspaper coverage of the Fourth United Nations Conference on Women and the NGO 
Forum. Mass Communication & Society, 1, 131–152. 

 
Althusser, L. (1971). Lenin and philosophy and other essays. New York, NY: Monthly Review Press. 
 
Balmas, M., & Sheafer, T. (2013). Leaders first, countries after: Mediated political personalization in the 

international arena. Journal of Communication, 63, 454–475. 
 
Blumler, J. G., & Gurevitch, M. (1975). Towards a comparative framework for political communication 

research. In J. G. Blumler & M. Gurevitch (Eds.), The crisis of public communication (pp. 59–72). 
London, UK: Routledge. 

 
Chan, J. M., & Lee, C. C. (1984). Journalistic paradigms on civil protests: A case study of Hong Kong. In A. 

Arno & W. Dissanayake (Eds.), The news media in national and international conflict (pp. 183–
202). Boulder, CO: Westview Press. 

 
Cheung, A. S. Y. (2003). Self-censorship and the struggle for press freedom in Hong Kong. New York, NY: 

Kluwer Law International. 
 
D’Angelo, P., & Kuypers, J. A. (2010). Doing news framing analysis: Empirical and theoretical perspectives. 

New York, NY: Routledge. 
 
Dardis, F. E. (2006). Military accord, media discord: A cross-national comparison of UK vs. US press 

coverage of Iraq war protest. International Communication Gazette, 68(5–6), 409–426. 
 
Du, Y. R., & Cheng, K. L. (2013). Framing the 2011 Egyptian Revolution within ideological boundaries: One 

incident, three stories. International Communication Research Journal, 48(3‒4), 27–51. 
 
Entman, R. M. (1993). Framing: Towards clarification of a fractured paradigm. Journal of Communication, 

43(4), 51–58. 
 
Entman, R. M. (2004). Project of power: Framing news, public opinion, and U.S. foreign policy. Chicago, 

IL: University of Chicago Press. 
 
Freedom House. (2014a). Freedom of the press 2014. Retrieved from 

https://freedomhouse.org/report/freedom-press/freedom-press-2014  
 
Freedom House. (2014b). Press freedom rankings. Retrieved from 

https://freedomhouse.org/report/freedom-press-2014/press-freedom-rankings  



International Journal of Communication 12(2018)  A Movement of Varying Faces  2575 

Friedland, L. A., & Zhong, M. (1996). International television coverage of Beijing Spring 1989: A 
comparative approach. Journalism & Mass Communication Monographs, 156, 1–60. 

 
Gans, H. J. (2003). Democracy and the news. Oxford, UK: Oxford University Press. 
 
Ghanem, S. (1997). Filling in the tapestry: The second level of agenda setting. In M. McCombs, D. L. 

Shaw, & D. Weaver (Eds.), Communication and democracy: Exploring the intellectual frontiers in 
agenda-setting theory (pp. 3–14). Mahwah, NJ: Erlbaum. 

 
Gitlin, T. (1980). The whole world is watching. Berkeley, CA: University of California Press. 
 
Hachten, W. A., & Scotton, J. F. (2007). The world news prism: Global information in a satellite age. 

Malden, MA: Wiley-Blackwell. 
 
Hallin, D. C., & Mancini P. (2004). Comparing media systems: Three models of media and politics. 

Cambridge, UK: Cambridge University Press. 
 
Harlow, S., & Johnson, T. (2011). Overthrowing the protest paradigm? How The New York Times, Global 

Voices and Twitter covered the Egyptian Revolution. International Journal of Communication, 5, 
1359–1374. 

 
Herman, E., & Chomsky, N. (1988). Manufacturing consent: The political economy of the mass media. New 

York, NY: Pantheon Books. 
 
Kim, S. (2000). Making a difference: U.S. press coverage of the Kwangju and Tiananmen pro-democracy 

movements. Journalism and Mass Communication Quarterly, 77(1), 22–36. 
 
Kobland, C. E., Du, L., & Kwon, J. (1992). Influence of ideology in news reporting: Case study of New York 

Times’ coverage of student demonstrations in China and South Korea. Asian Journal of 
Communication, 2, 64–77. 

 
Lasorsa, D. L. (1997). Media agenda setting and press performance: A social system approach for building 

theory. In M. McCombs, D. L. Shaw, & D. Weaver (Eds.), Communication and democracy: 
Exploring the intellectual frontiers in agenda-setting theory (pp. 155–168). Mahwah, NJ: 
Erlbaum. 

 
Lee, F. L. (2014). Triggering the protest paradigm: Examining factors affecting news coverage of 

protests. International Journal of Communication, 8(1), 2725–2746. 
 
Lule, J. (1988). Myth, method and international news. African Journalism Studies, 9(2), 81–102. 
 
Luther, C., & Zhou, X. (2005). Within the boundaries of politics: News framing of SARS in China and the 

United States. Journalism & Mass Communication Quarterly, 82(4), 857–872. 



2576  Y. Roselyn Du, Lingzi Zhu, and Fan Yang International Journal of Communication 12(2018) 

McCombs, M. (2005). A look at agenda-setting: Past, present and future. Journalism Studies, 6, 543–557. 
 
McLeod, D. M., & Hertog, J. K. (1992). The manufacture of public opinion for reporters: Informal cues for 

public perceptions of protest groups. Discourse and Society, 3(3), 259–275. 
 
McLeod, D. M., & Hertog, J. K. (1999). Social control, social change and the mass media’s role in the 

regulation of protest groups. In D. Demers & K. Viswanath (Eds.), Mass media, social control, and 
social change: A macrosocial perspective (pp. 305–330). Ames, IA: Iowa State University Press. 

 
McQuail, D. (1992). Media performance: Mass communication and the public interest. Newbury Park, CA: 

SAGE Publications. 
 
Patterson, T. (2007). Comparing media systems: Three models of media and politics, by Daniel C. Hallin 

and Paolo Mancini. Political Communication, 24(3), 329–331. 
 
Peng, Z. (2008). Framing the anti-war protests in the global village: A comparative study of newspaper 

coverage in three countries. International Communication Gazette, 70(5), 361–377. 
 
People’s Daily. (n.d.). Introduction to People’s Daily. Retrieved from http://en.people.cn/other/about.shtml  
 
Perlmutter, D. D. (2007). Picturing China in the American press: The visual portrayal of Sino-American 

relations in Time magazine, 1949–1973. Lanham, MD: Lexington Books. 
 
Seymour-Ure, C. (1974). The political impact of mass media. London, UK: Constable. 
 
Sheafer, T., & Gabay, I. (2009). Mediated public diplomacy: A strategic contest over international agenda 

building and frame building. Political Communication, 26(4), 447–467. 
 
Shen, F. (2004). Effects of news frames and schemas on individuals’ issue interpretations and attitudes. 

Journalism & Mass Communication Quarterly, 81(2), 400–416. 
 
Shoemaker, P., & Reese, S. (1996). Mediating the message: Theories of influences on mass media 

content (2nd ed.). White Plains, NY: Longman. 
 
Siebert, F. S., Peterson, T., & Schramm, W. (1956). Four theories of the press: The authoritarian, 

libertarian, social responsibility, and Soviet Communist concepts of what the press should be and 
do. Chicago, IL: University of Illinois Press. 

 
Wanta, W., Golan, G., & Lee, C. (2004). Agenda setting and international news: Media influence on public 

perceptions of foreign nations. Journalism & Mass Communication Quarterly, 81(2), 364–377. 
 
Weaver, D. A., & Scacco, J. M. (2013). Revisiting the protest paradigm: The tea party as filtered through 

prime-time cable news. The International Journal of Press/Politics, 18(1), 61–84. 



International Journal of Communication 12(2018)  A Movement of Varying Faces  2577 

Willnat, L., Weaver, D. H., & Choi, J. (2013). The global journalist in the twenty-first century: A cross-
national study of journalistic competencies. Journalism Practice, 7(2), 163–183. 

 
Wu, G. (1994). Command communication: The politics of editorial formulation in the People’s Daily. China 

Quarterly, 137, 194–211. 
 
Wu, G. (2000). One head, many mouths: Diversifying press structures in reform China. In C. C. Lee (Ed), 

Power, money and media (pp. 45‒ 67). Evanston, IL: Northwestern University Press.  
 
Zhang, J., & Fahmy, S. (2009). Colored revolutions in colored lenses: A comparative analysis of U.S. and 

Russian press coverage of political movements in Ukraine, Belarus, and Uzbekistan. International 
Journal of Communication, 3, 517–539. 

 


