
International Journal of Communication 13(2019), Feature 619–641 1932–8036/2019FEA0002 

Copyright © 2019 (Wazhmah Osman, wazhmah.osman@temple.edu). Licensed under the Creative Commons 
Attribution Non-commercial No Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

 
Between the White House and the Kremlin:  

A Comparative Analysis of Afghan and Tajik Media 
 

WAZHMAH OSMAN1 
Temple University, USA 

 
In their postwar, postindependence, and post-Soviet moments, why did two neighbors, 
Afghanistan and Tajikistan, who share cultural, linguistic, and historical similarities, take 
radically divergent paths in the development of their mass media, public sphere, and 
democracy? In this article, I argue against the popular sentiment that the reason for their 
striking post-9/11 disparities—namely Afghanistan’s relatively open and diverse media 
environment and Tajikistan’s repressive media regime—is that Afghanistan remains under 
the purview of influence and development aid of the United States and, conversely, 
Tajikistan is still under Russian control. Using case examples from my fieldwork in both 
countries, I demonstrate that the fact that Afghanistan is not unilaterally under the 
influence of U.S. aid is precisely why Afghanistan has not yet fallen down the slippery 
slope of commercialization, and its media world remains vibrant and viable, albeit fragile.  
 
Keywords: Afghanistan, Tajikistan, media, globalization, development, democracy, 
cultural imperialism 
 
 

Introduction and Background 
 

In their postwar, postindependence, and post-Soviet moments, why did two neighbors, Afghanistan 
and Tajikistan, which share cultural, linguistic, and historical similarities, take radically divergent paths in 
the development of their mass media, public spheres, and democracy? In the aftermath of the Soviet-Afghan 
War and subsequent collapse of the Soviet Union in 1991, there was a brief moment of opportunity for the 
nations to rebuild their democratic institutions and shed the authoritarian hold of the former Soviet Union. 
Their respective publics were hopeful that a new era of freedom of expression and human rights was finally 
within reach. Yet both countries plummeted into bloody civil wars, with various ethnic groups, tribes, and 
religious sects vying for power. The wars culminated in the rise of the Taliban regime in Afghanistan, which 
enforced and subjected the people to its draconian brand of Islam, and the oppressive Kremlin-sanctioned 

                                                
1 While I cannot thank all the individuals and organizations referenced in this article for practical and safety 
reasons, I would like to extend a special thanks to the U.S. Embassy in Kabul, the Afghanistan Research 
and Evaluation Unit, the American Institute of Afghanistan Studies, Internews, the French Cultural Center 
(Institut français d’Afghanistan), the Turquoise Mountain Foundation, and the German Society for 
International Cooperation (formerly the German Technical Cooperation). These organizations hosted regular 
cultural and political gatherings that welcomed me and other researchers, journalists, and artists interested 
in independent dialogue and exchange. 



620  Wazhmah Osman International Journal of Communication 13(2019) 

 

Emomali Rahmon returning to power in Tajikistan. However, that moment of reprieve and transition came 
for Afghanistan with the ousting of the Taliban by the International Security Assistance Force and NATO 
troops. After nearly a decade of a strict ban on media imposed by the Taliban, post-9/11 Afghanistan 
experienced a surge in new media outlets. Mass media debates about human rights, democracy, modernity, 
and Islam now permeate and have become part of the fabric of local and international development efforts 
to nation-build. In Tajikistan, on the other hand, the political situation has become worse. The media is a 
mouthpiece for the ruling elite. With Rahmon now serving his fourth fraudulent term as president 
(Organization for Security and Co-operation in Europe, 2014), democratization seems to be a distant dream.  

 
By highlighting the failures of Tajikistan and the successes of Afghanistan, I argue that the reasons 

for their vastly different development of media and society are due to the different political economic regimes 
that sustain them and the extent to which such regimes support and control the two countries. By identifying 
the key factors in the development of two radically different political systems within a comparative 
framework, we can understand how to manifest the inherent potential of historic transitional moments. After 
all, such instances of civil unrest are a break from the status quo and have the potential to represent the 
will of the people to form new populist systems of governance. In other words, during these transitional 
moments, how can local and international institutions set the stage to help ensure emancipatory politics and 
deter autocratic regimes from arising again?  

 
Most media scholars agree that democratic media societies are marked by (1) diversity of media 

content and programming, (2) a high volume and flow of media and information, and (3) reduced barriers, 
if not equal access, to the media for new producers and everyone else. These factors together then create 
the fourth and most important attribute of a democratic media society: high levels of informed debate, 
citizen engagement, and social and political activism. This is the normative ideal for the media—to open up 
what has been theorized as a “third space,” public sphere, and a “fourth estate.” Amid the tyranny of the 
state, commercial forces, and other hegemonic large-scale powers, the media can provide people with an 
equalizing platform to voice and express their demands, desires, needs, and wants, which ideally will lead 
to actual social and political change based on the will of the people (Calhoun, 1992; Habermas, 1991b; 
Hallin & Mancini, 2004; Robbins, 1993). Conversely, the opposite is true of repressive or oppressive media 
societies. They are marked by little or virtually no diversity of content, a low-volume, if any, information 
flow, and very little access to the media by the citizenry and nonelite producers—hence creating a 
suppressed or silenced environment where the media is highly controlled by one or a few elite groups instead 
of a plethora of voices.  

 
The variables that determine where a society falls on this media continuum, with democracy and 

autocracy being the two extremes and many shades in between, are (1) the level of control or openness of 
the media infrastructure; (2) censorship/media laws, including mechanisms of violence and surveillance; 
and (3) checks on and a balance of elite powers or lack thereof, which includes a vibrant or halted civil 
society and independent or controlled branches of the government. By closely analyzing these key factors, 
I demonstrate that Tajikistan has a repressive media system and conversely that Afghanistan, while far 
from a true democracy, exhibits many of the attributes of democratic media systems. I argue that the type 
of political economy that underpins a society has a direct bearing on the development of its media system 
and vice versa.  



International Journal of Communication 13(2019)  Between the White House and the Kremlin  621 

Method 
 

This article is based on ethnographic research I conducted from 2008 to 2014 to analyze the 
underlying factors that have contributed to the different trajectories the two neighbors have taken in building 
democratic and representative institutions. Supported by two Social Science Research Council fellowships, 
the research is based on 18 months of multisite fieldwork in the region, including a full summer in Tajikistan 
and a full consecutive year in Afghanistan in addition to previous trips to the region for other types of work 
and to maintain cultural ties and connections. In general, Afghanistan and Tajikistan have been neglected 
as serious sites of ethnographic research, with a few notable exceptions (Barfield, 2010; Crews, 2015; Mills, 
1991; Shahrani, 2018; Shahrani & Canfield, 1984; Tapper, 1991). The media, in particular, have received 
almost no scholarly attention, with the exception of a few influential scholars (Adinabay, 2013; Edwards, 
1995, 2005; Skuse, Gillespie, & Power, 2011). 

 
My research is the first in-depth comparative ethnography of the Afghan and Tajik mediascapes. 

Although I visited and conducted research in almost all the provinces and major cities, I was primarily based 
in the capitals of Dushanbe and Kabul because most media production and development projects are based 
there. With my multiethnic background, regional language fluency, and media production experience, I was 
able to gain access to the Afghan and Tajik media worlds and use ethnographic methods of participant 
observation and qualitative interviews to study them. Specifically, I conducted more than 100 interviews in 
Afghanistan and 31 interviews in Tajikistan with high- and low-level media producers, government officials, 
representatives of nongovernmental organizations, and a cross-section of audiences. In Afghanistan I 
carried out interviews with personnel from 26 of Afghanistan’s 38 television stations, and in Tajikistan I 
conducted interviews with media producers at BBC, Asia Plus, and K Plus, among others. Due to the 
autocratic nature of Tajikistan’s media system, most of my sources spoke under conditions of anonymity. 
Transcripts of all interviews cited in this article as well as Institutional Review Board approval are on file.2 

 
Media Forms in the Eurasian and Central Asian Context 

 
Due to the slow development of broadband Internet infrastructure, the high cost of high-speed 

mobile technologies, and high illiteracy rates, television and radio are the dominant media in Afghanistan 
and Tajikistan. Although they are slowly gaining traction, digital media access and usage are still limited in 
Eurasia and the Central Asian republics compared to the rest of Asia. In a region that is the least Internet-
connected in the world, Afghanistan and Tajikistan rank at the bottom. According to the 2018 Internet World 
Stats (2018), Afghanistan has a mere 16% Internet penetration, while Tajikistan supposedly jumped to 
33% from the previous year’s measurement of 19.5%. Most people who live in Tajikistan and Afghanistan 
can attest to the relatively low level of digital connectivity, access, and users. According to my research, 
usage in both countries is limited primarily to urban elites and some university students. The two main 
reasons for this are high illiteracy rates and the slow development of broadband and cable infrastructure. 

                                                
2 As this article progressed through the publication process, a few of my Tajik sources who had initially 
consented to go on record publicly subsequently asked me to anonymize their contributions due to fear of 
the Tajik government’s increasing attacks on civil society workers and activists. They did, however, permit 
me to use the names of their affiliated organizations in conjunction with their quotes.  



622  Wazhmah Osman International Journal of Communication 13(2019) 

 

While illiteracy rates are considerably better in Tajikistan than they are in Afghanistan—where an estimated 
28% of the population is literate, with a gender breakdown of 43% for men and 12% for women—the official 
Tajik government statistic of a 98% literacy rate is far from the reality, especially given the poor quality of 
the underfunded public education system (Fraenkel, Shoemaker, & Himelfarb, 2007).  

 
Although broadband cable infrastructure is slowly extending to nonelite neighborhoods, many parts 

of both countries have access only to dial-up WiFi Internet that is offered by Chinese companies through 
satellite. Yet gaining access to even this unreliably slow Internet service is difficult due to the barrier of its 
high cost, which averages anywhere between a quarter and a half of an average person’s monthly salary. 
In his ethnography of Tajik media, Esfandiar Adinabay (2013) corroborates this: “For a country with more 
than 40 percent of the population living below the poverty line, Wi-Fi seems too costly” (p. 24). Mobile 
phones are one of the few digital technologies that have become prevalent, but because data plans are 
similarly costly, people are limited in their use of mobile devices. Additionally in Tajikistan, similar to Iran’s 
Basij, pro-government digital media users control freedom of speech online via harassment and violence. 
The government also regularly blocks the signals of popular platforms such as Facebook and YouTube.  

 
In contrast, the broadcast media of television and radio have grown exponentially and reach large 

segments of the population in the region. It is important to note that this is the case only for broadcast or 
terrestrial television, because the signal can be picked up for free as long as a person owns a television. 
Satellite and cable television, like digital media, are exclusive and accessible only to certain segments of 
society that can afford them. Due to the high cost of satellite and cable, I estimate that less than a quarter 
of urban populations have access to these services.  

 
Peacework, a project of the United States Institute of Peace, estimates that close to 89% of those 

living in urban areas of Afghanistan own a television and watch broadcast television an average of four 
hours a day (Fraenkel et al., 2007). In rural areas, 26% own a television, making it the second most common 
form of media after radio (Fraenkel et al., 2007). According to my research, access to television is equally 
high in urban areas of Tajikistan. Additionally, the government and the private sector have increased 
television ownership by providing loans to Afghans and Tajiks who would not be able to afford TVs otherwise. 
Furthermore, television viewing usually occurs in the context of larger extended-family structures, so even 
those who might not own a television set will have access to it. Outside the home, it is also common for 
men and boys to watch television in public venues. Whereas Internet cafes require a fee for use of the 
computers and the Internet service, most chai khanas (teahouses) and restaurants offer free television 
viewing with the purchase of tea or a snack.  

 
Public space and public protest is proving to be a powerful social force in Afghanistan. Because the 

central government of Afghanistan is relatively weak and spaces for public gathering such as maidaans or 
town squares, stadiums, and bazaars are plentiful, massive protests in urban areas across the country 
happen regularly. The combined power of public space and broadcast media is an effective social tool for 
collective action in Afghanistan. Tajikistan also has plenty of grand Soviet-era spaces for public gatherings; 
however, these sites are underutilized and convey a feeling of eerie emptiness. As in Afghanistan, television 
is the dominant medium in Tajikistan, but it is less popular because it is viewed as a state propaganda tool. 



International Journal of Communication 13(2019)  Between the White House and the Kremlin  623 

As I explain in the next sections, this perception is due to mechanisms of censorship and control that are 
predicated on a repressive political economy. 

 
Political Economy and Its Effects 

 
In the West, historically television and television studies have been shaped by either the British 

public service broadcasting model of citizen “uplift” or the American commercial model in which advertising 
is crucial. In Afghanistan and Tajikistan, a third, distinctive economic model is emerging that is rooted in 
long-standing relationships of patronage, development aid, and war economies stemming from the Cold 
War. Although most Afghan and Tajik television station owners describe their networks as private enterprises 
that function mainly on advertising revenue, some investigation made it clear that other sources of funding 
come from a combination of activities and sources, both local and foreign, clandestine and candid.  

 
In the aftermath of the 9/11 attacks, the United Nations and United States identified the media as 

a crucial component of intervention and stabilization in Afghanistan and the region. The United States led 
the International Security Assistance Force and NATO military intervention in Afghanistan, now the longest 
war in U.S. history. The intervention was premised on stopping the spread of Islamism—specifically the 
extremist networks of the Taliban, Al Qaeda, and now ISIS, deemed as particularly problematic and 
dangerous. The Rahmon government also feared the rise of these Islamist movements among others that 
had opposed his regime in the civil war and subsequent elections, and he reluctantly solicited help. Thus, 
Western attention returned to the Central Asian republics, with promises to build democratic institutions to 
fight and counter Islamism, which had replaced communism as enemy number one. With this aim, the 
United States Departments of State and Defense, including the U.S. military, identified the Afghan and Tajik 
media sectors as central to their mission of promoting democracy and disseminating their messages. 
However, although both countries were initially central to the U.S.-led strategy in the region, it is clear that 
funding and interest in the countries were not implemented or distributed equitably.  

 
Although initially Tajikistan was viewed geopolitically as being integral to eliminating the Taliban, 

U.S. and international aid and interest decreased, leaving the media and society at large to turn to Russia 
as a source of funding (Adinabay, 2013). The implications of this shift in geopolitical realignment would 
prove to have adverse consequences for Tajikistan. International neglect of Tajikistan threw the emerging 
nation-state back under the purview of Russia’s influence and control. 

 
The drive to develop the post–civil war and post-Taliban infrastructure of Afghanistan, on the other 

hand, continued full steam. The framework for development aid originated in a series of discussions held in 
Bonn, Germany, and known as the Bonn Conferences. Organized and spearheaded by the United Nations 
and the United States, Afghan and international civil society organizations and prominent individuals were 
invited to deliberate a new transitional government and tasked with creating a new constitution that would 
codify the terms of the new state, from the media to the justice system.3 In December 2001, over 90 

                                                
3 This information was gathered from interviews with civil society groups that were invited to participate as 
well as from a published copy of the Afghan constitution (Islamic Republic of Afghanistan, 2004) that details 
the proceedings.  



624  Wazhmah Osman International Journal of Communication 13(2019) 

 

countries promised more than $20 billion in the first Bonn Conference for the reconstruction of Afghanistan, 
including its media sector. Ten years later, in the second Bonn Conference, held in December 2011, most 
of the same countries also promised financial aid to Afghanistan. However, as a result of the international 
economic recession, the promises were much more tempered. In the words of then secretary of state Hillary 
Clinton (2011): “As everyone is aware, the international community faces fiscal constraints.” It was, 
therefore, impossible to give exact figures for future aid. Although it is difficult to ascertain the total amount 
of aid received since all the countries did not deliver on their promises, estimates range from 60% to 80% 
of Afghanistan’s gross national income consisting of international humanitarian aid; the United States is the 
largest of the donors with an average contribution of $6 billion per year (Kordunsky, 2011). An estimated 
$2.9 billion has been allocated to Afghan media development in the past 10 years as part of the U.S. war 
and international investments (Cordesman, 2012). Yet most funding figures are difficult to corroborate 
because they are revealed in a piecemeal manner and tend to be contradictory. 

 
What makes it even more challenging to track exact figures of funding and their sources and 

recipients in an already opaque system is fear from both funders and recipients that audiences will charge 
them with biased reporting and programming favoring the interests of the donor nation—in other words, 
propaganda. About half of the television stations managers and owners I interviewed admitted to receiving 
funding from the international donor community, including the United States Agency for International 
Development (USAID), UNICEF, UN Women, the Department for International Development, the 
International Security Assistance Force, the United Nations Assistance Mission in Afghanistan, the Open 
Society Foundations, BBC Media Action, Internews, Voice of America, and other development arms of 
national and multinational government organizations. Yet the number of media outlets receiving money 
from the international donor community as well as from neighboring countries is actually much higher. TV 
owners simultaneously clamor for donor aid while distancing themselves from associations with “foreigners.” 
For example, Sekandar Saleh (personal interview, September 2009), a manager at Tolo TV, one of 
Afghanistan’s popular private television stations, which by many accounts has received the most USAID 
money (Auletta, 2010), insisted that the station operates commercially and would not admit to or give any 
figures of international aid received. 

 
What is abundantly clear is that Afghanistan has an artificially inflated media market with an 

abundance of media outlets—a staggering 38 (and growing) private broadcast television stations that would 
not be financially feasible without development aid. Where the funding comes from to support Afghanistan’s 
burgeoning media outlets, including television stations, is no secret to the Afghan population. For the most 
part, they know which television stations are affiliated with which political parties, ethnic groups, 
underground economies, and foreign powers, and they watch them accordingly. With over three dozen free 
new terrestrial television stations, Afghanistan can boast that it offers viewers more choices for programming 
than many developing, or even developed, countries. This variety and diversity of content that the television 
stations provide form the basis of Habermas’s theory of the public sphere (1991a, 1991b): more free 
channels (in his case, study publications) equals more sources for the dissemination of information, which 
equals more competition for the creation of a marketplace of debate and ideas. If the public sphere depends 
on freedom of the press, and that depends on having alternatives to statist media, then Afghanistan is 
certainly far ahead of its neighbors. In 2006, Afghanistan was invited to join the South Asian Free Media 
Association, a powerful regional media rights organization.  



International Journal of Communication 13(2019)  Between the White House and the Kremlin  625 

Having an overachieving neighbor like Afghanistan has made the Tajik government acutely aware 
that the number of private media outlets that operate freely in a country is often correlated with overall 
media freedom, thus highlighting its own shortcomings, for which it has drawn local, regional, and 
international criticism. Hence, Tajikistan has mounted a public relations campaign to change its image by 
falsifying the statistics and figures rather than actually changing the media system. In a 2012 speech by 
Tajik president Emomali Rahmon to commemorate the progress of Tajik media under his rule, he grossly 
exaggerated the number of private media outlets in the country. Comparing the figures to 1991, when he 
first took the office, he stated that, whereas there were a mere four private print publications out of 139 
journals and newspapers and the only news agency was state run,  

 
Today, 446 newspapers and journals are published in our country, out of which 270 are 
private . . . nine out of the news agencies are private . . . and now 44 radio and TV 
stations operate across Tajikistan, out of which 28 radio and TV are private.4 (Adinabay, 
2013, pp. 10‒11) 
 
The reality is much different. Despite efforts to improve the image of Tajikistan’s mediascape 

abroad, the realities of the media situation at home, just as they are for Afghans, are no secret to the Tajik 
people. They know that only a handful of free television stations broadcast nationally and all of them are 
statist. Peter Rollberg (2014a), an expert on the media of Russia and its commonwealth, explains:  

 
The factual ownership and decision-making structures reveal that most post-Soviet media 
are, above all, geared toward reinforcing the authoritarian status quo while gaining 
maximum profit. Economic and political power is so closely intertwined that serious media 
challenges to the ruling establishment are almost impossible. For this reason, both 
journalists and artists working in the post-Soviet media systems and their audiences look 
at media as patron-guided political players in themselves, promoting the values of the 
owners, not the common good. Just as in Communist societies, this is a passively accepted 
fact, not reason for outrage or protest. (pp. 176‒177) 
 

Although television is the dominant medium in both countries, the key difference is that in Tajikistan, 
television is almost universally understood by the public to be a state propaganda tool. According to an 
extensive television study conducted by Khoma (2014), a Tajik media nongovernmental organization with 
financial support from the United States, there is only one free private broadcast station, SMT TV, which 
serves Dushanbe, the seat of power. Anywhere between four and six other private stations, at least half of 
which are cable stations, are permitted to operate in other provinces, deemed less important by the 
government. In other words, in the capital, television is dominated by four state TV stations: TV1 or 
Shabakai One, Safina, Bahoristan, and Jahannama (Khoma, 2014). Tajiks watch television accordingly and 

                                                
4 The government’s Committee on TV and Radio Broadcasting reported in January 2013 even higher 
numbers, stating that there are 57 private and state TV stations registered in the country. In March 2014, 
Zinatullo Ismoilov, director of the government-affiliated Association of Independent Producers and 
Broadcasters, corroborated Rahmon’s figures during his presentation at the International Conference on 
Telecommunication, Broadcasting, and Tajikistan’s WTO Commitments. 



626  Wazhmah Osman International Journal of Communication 13(2019) 

 

supplement their viewing with video compact discs that they buy on the black market of programming from 
neighboring countries like Afghanistan and Iran, which share dialects of the same language, Persian. Tajiks 
who live close enough to the Afghan border can pick up Afghan television stations. 
 

The Tajik media environment is in sharp contrast to Afghanistan, where people can access more 
than three dozen free terrestrial private televisions stations in Kabul and other major cities and a little fewer 
in rural areas. One of the main reasons for the discrepancies in the media environments, with Tajikistan’s 
being restrictive and propagandistic and Afghanistan’s being more open and freer, is the two nations’ 
divergent regimes of control and censorship.  

 
Regimes of Censorship and Control 

 
Both Afghanistan and Tajikistan officially have laws protecting and promoting freedom of 

expression, yet neither country’s government abides by the laws. In Afghanistan, Article 3 of the 2004 
constitution, which prohibits anything that is deemed “contrary to the sacred religion of Islam” (Islamic 
Republic of Afghanistan, 2004, p. 5) is often used by government officials to try to censor, ban, charge, and 
fine television stations. Article 3 is also used as a rationale to imprison journalists and television station 
managers and producers. In Tajikistan, a 1998 amendment to the constitution put the media under the 
direct control of the president, giving the government the power to monitor all media content prior to 
broadcast and publication. In fact, Rahmon, at his own discretion, has changed the constitution multiple 
times. There are virtually no checks and balances on his power. Via rigged elections, he controls both the 
judiciary and the parliament.  

 
Through registration and licensing laws, the Tajik government also severely restricts the start-up 

of new media outlets that are not affiliated with the state, especially new independent broadcast stations. 
Furthermore, the government restricts the few non-state-affiliated TV stations to the ultrahigh frequency 
and levies 17 different taxes on media outlets (Allison, 2006).  

 
Additionally, through libel and defamation laws the courts are stacked against independent media 

organizations and producers. Although the original libel clause in the Freedom of Press Law, which made all 
viewpoints critical of the government punishable, was rescinded due to international criticism, other libel 
laws based on “irresponsible journalism” have crept back into the constitution. In cases where elite members 
of society, such as government officials or prominent businesspeople with government affiliations, allege 
that their honor and reputation have been tarnished, the elites always win, leaving already-struggling 
independent organizations and individual media producers and journalists facing ridiculously hefty fines and 
lawsuits and possible imprisonment (Allison, 2006).  

 
To meander through this dense labyrinth of bureaucracy and opaque laws of taxes, registration, 

and licenses, all nonstate media outlets either have a lawyer on staff or regularly hire lawyers. Khoma’s 
(2014) media survey found that 80% of independent television companies have to hire lawyers. This, along 
with lack of transparency in the government’s bureaucracy, was one of their biggest complaints. Additionally, 
it is commonplace to pay mandatory bribes to various government offices. Although not officially reported, 
a researcher for the Khoma survey stated that bribery is a big problem (personal interview, January 2014).  



International Journal of Communication 13(2019)  Between the White House and the Kremlin  627 

Independent media institutions in Tajikistan have to walk a tightrope that involves juggling legal 
and illegal measures in order to assess and minimize the many dangers and risks embedded in the system. 
Even when independent media outlets somehow manage to comply with the state’s numerous extra- and 
intrajudicial codes, laws, and demands, if the government still wants to shut down an outlet, it resorts to 
more egregious and violent measures. Reporters Without Borders (2018), also known as Reporters Sans 
Frontières, reports that incidences of firebombing facilities and offices, illegal evictions, harassing 
advertisers, confiscating equipment such as transmitters, and threatening, attacking, and killing media 
producers are sadly commonplace.  

 
In addition to keeping a tight leash on all local civil society and media organizations, the Tajik 

government views all international nongovernmental, governmental, and civil society organizations as 
threats to and opponents of the state. “Foreign” media as well as “foreign” media organizations that seek 
to support and collaborate with local media organizations are deemed particularly dangerous. In an effort 
to curb the flow of foreign of media, the government has repeatedly denied Asia Plus, a popular Asian 
satellite TV provider, a license, thereby effectively keeping its footprint out of Tajikistan. BBC TV and radio 
are intermittently suspended in many provinces, including the capital. The offices of Internews have also 
been forcibly shut down for long periods of time. Adinabay (2013) reports that in the wake of rapid media 
proliferation in Afghanistan, in 2003 the Tajik state passed an “information security” law to protect the 
nation’s “information space” and installed over 300 radio and television transmitters on the borders to jam 
broadcast signals from bordering countries. I observed on both sides of the Afghan and Tajik border that 
people with antennas can pick up cross-national broadcast television. The exception to the rule is Russian 
media. Russian governmental, nongovernmental, civil society, and media organizations have almost free 
rein in Tajikistan. According to an employee of Internews Tajikistan who spoke anonymously, “Tajikistan is 
the only Central Asian country that allows the Russian state propaganda TV channel ORT and RTR TV to 
broadcast” (personal interview, January 2014). Russian journalists also have more access than Tajik 
journalists.  

 
The impact of this restrictive and violent regime of censorship on content and programming is 

profound. In Tajikistan, according to a member of the National Association of Independent Media who spoke 
under the condition of anonymity, more than half of the programming aired on the state television stations 
is recycled content from Russian television that is only sometimes dubbed into Tajik (personal interview, 
February 2014). Aside from a cursory shift in language, including one program that teaches the Tajik 
language in an effort to remove some of the Russian words that have become part of the vernacular, the 
Tajikization reforms promised by the Rahmon government to appease the Islamic opposition as part of 
peace negotiations have not materialized into substantial changes. The Khoma (2014) survey found that 
the limited original Tajik programming and content that does exist consists mainly of entertainment, soft 
stories, and laudatory features about government elites or historical figures. This is the case even with the 
few private media outlets. Needless to say, there are no programs that feature opposing viewpoints or 
independent news. The programming contains no religious viewpoints, including those of the Sunni majority; 
nor does it include programs that address the interests of ethnic minorities such as Uzbeks, who make up 
about 15% of the population. This exemplifies Rahmon’s superficial approach to creating a more inclusive 
government, mirrored in his dropping of the Soviet suffix -ov from his surname.  

 



628  Wazhmah Osman International Journal of Communication 13(2019) 

 

While the conditions are not exactly utopic in Afghanistan, the media are able, to a certain degree, 
to challenge and check the power of state and nonstate actors. Even the most ardent opponents of the 
Afghan government admit that, compared with neighboring countries, the freedoms that the Afghan media 
have are a cause for hope in building democratic institutions in the country.5 Whenever Islamists and 
warlords within and outside the government attempt to ban local or imported programs, they have been 
met with opposition on multiple fronts. On several occasions, the Ministry of Information and Culture has 
tried to ban various programs ranging from local music videos and political satire programs to Indian 
dramatic serials and Western reality television. Thus far, all the television stations have refused to heed the 
bans and remove the programs.  

 
Media owners are able to challenge the legality of government censorship, and in the process, they 

are defining the media laws in the Afghan courts. For example, when the Afghan government issued a decree 
in May 2008 to ban the televising of popular Indian dramatic serials, Tolo TV and Ariana Television Network—
launched in 2004 and 2005, respectively, and arguably Afghanistan’s most popular private television 
stations—refused on the grounds that the vague media laws do not give the government the power to ban 
entire programs, but only small portions, which can be altered or removed. After several years of intense 
fighting with religious authorities, Tolo TV and Ariana Television Network negotiated a deal whereby they 
self-censor the content of Indian soap operas by a combination of blurring, fading, and re-editing shots of 
Hindu religious idols and any “inappropriately” exposed parts of women’s bodies. The two stations have set 
a standard for all other stations (Osman, 2011).  

 
Afghan broadcast television stations readily criticize government officials and government policies 

as well as Islamists and warlords. News programs, magazine-style programs, and call-in programs that 
candidly present, discuss, and critique abuses of power from local and foreign elites are very popular and 
ubiquitous on media outlets. For example, Saba TV, a television station funded primarily by European 
development aid money, regularly produces hard-hitting investigative reports on abuses of power. It 
partners with the Afghanistan Independent Human Rights Commission (AIHRC), a UN-mandated 
independent body (S. Sohail, director of political affairs and news programming at Saba TV, personal 
interview, September 2009; N. Nadery, human rights commissioner at AIHRC, personal interview, November 
2009). Homegrown programs such as Zang Khatar (Danger Bell) on Tolo TV and Talak (Trap) on Nooren TV 
are part of a growing genre of political satire that combines investigative journalism and comedy sketches 
to confront abuses of power among elites within and outside the government (Osman, 2018).  

 
Traditional codes of honor and shame as well as modern libel laws, which in Tajikistan are wielded 

by elites against media professionals and other vulnerable groups to silence them, can in some cases support 
and protect the powerless in Afghanistan. For example, Sheikh Asif Mohseni, a controversial religious leader 
and owner of the religious Tamadon TV, which is partially funded by the Iranian government, was widely 
and publicly shamed in the media for drafting the Shiite Marriage Law (commonly known as the Rape Law) 

                                                
5 Ramazan Bashardost, former presidential candidate and current parliamentarian, first coined the phrase 
“the media is the candle that burns in the darkness” (personal interview, September 2009). He is one of the 
few members of the Afghan parliament who has not been involved or implicated in the numerous corruption 
scandals that have plagued other members of parliament. 



International Journal of Communication 13(2019)  Between the White House and the Kremlin  629 

in 2009 and forcibly marrying an underage girl in 2010. Likewise, in 2016, despite President Ashraf Ghani’s 
attempts to delegitimize the latest charges of abduction and rape of a political rival by the vice president of 
Afghanistan, Abdul Rashid Dostum, a well-known warlord and owner of Aina TV, which has ties to the 
government of Uzbekistan, the media thoroughly investigated and reported on the claims. The media 
scrutiny also unearthed Dostum’s history of human rights abuses, which led to his expulsion to Turkey 
(“Afghanistan: Justice for war criminals,” 2006; Sifton, 2005, Section 3A).6  

 
Needless to say, Afghan media makers are in the crosshairs of powerful, dangerous, and ruthless 

people. Similar to Tajik media makers, Afghan media makers and journalists, especially the good ones, are 
routinely subjected to violence ranging from threats and beatings to murder. In response to rising attacks, 
television producers use the media to highlight their plight and challenge restrictive policies. Most television 
stations have deployed an effective tactic whenever militias associated with the government or warlords 
target television reporters, camera operators, directors, and actors with acts of violence. To coalesce public 
opinion in their favor, they (1) document the threats, intimidation, and clashes and subsequently air them 
on their news programs and (2) often produce special expository programs that use the attacks as an 
opportunity to raise awareness about the role of media in democratic societies. For example, after a reporter 
and a camera operator from Sepehr TV were physically assaulted and their equipment damaged by the 
Afghan security forces in December 2009, Sepehr TV featured a special program on media laws and freedom 
of speech. The program showed the injuries of the victims and the destruction of their equipment along with 
interviews from media law experts about the illegality of the government’s actions (N. Sepehr, owner of 
Sepehr TV, personal interview, December 2009; E. Mohammadi, manager of Sepehr TV, personal interview, 
December 2009).  

 
Media owners and producers use their popular support, the media itself, and the courts to challenge 

censorship, threats, and violence from oppositional forces and advocate for themselves. This is possible in 
Afghanistan and not in Tajikistan because the government is not autocratic in the same way. Although the 
Afghan government is mired knee-deep in corruption, nepotism, factionalism, and partisan politics, the 
different branches of the government—consisting of the president’s office, two parliaments, and the courts—
as well as United Nations and international oversight are able to check and curb one another’s powers to 
some degree.  

 
Yet the relative openness and expansiveness of Afghanistan’s media system does not automatically 

correlate to complete freedom of speech and media democracy. Television is first and foremost an elite 
medium. Due to its technological manifestations, starting and running a television station requires huge 
capital investments. Aside from a few nonprofit television stations backed by large international grants, the 
vast majority of television station owners in Afghanistan, as in the rest of the world, are also part of the 
power elite. High-level media personnel and media owners are often prominent public figures, such as 
politicians, warlords/drug lords, religious leaders, and businesspeople. Afghan media makers are caught 
between the pressures of local media owners and their foreign backers. Writers, producers, and directors 
from many of the stations complained in interviews about the constraints and editorial supervision of their 
programs from their Afghan owners, government and religious censors, and foreign backers. Their secular, 

                                                
6 Both of these incidents were thoroughly debated and reported on most Afghan television stations.  



630  Wazhmah Osman International Journal of Communication 13(2019) 

 

nationalist, and reformist agendas are sometimes at odds with both the owners of the television stations 
they work for and the foreign governments that are the patrons of the stations.  

 
Just as Tajik TV produces laudatory features about ruling elites, several Afghan television owners 

have used their stations as a platform to extol their own greatness, further their careers, and aggrandize 
power. They produce ahistorical narratives of epic proportions that glorify their ethnic-affiliated owners. 
Using newsreel footage as well as interviews with their followers, these pseudo-documentaries portray 
sometimes ruthless individuals as larger-than-life gods or prophets who were ordained by destiny and their 
remarkable skills and talents to lead people to various victories or help people in dire circumstances.  

 
Due to public backlash, I witnessed during my fieldwork that most of the ethnic stations have 

stopped making and airing this genre of “documentaries.” They learned quickly that the broadcasting of 
these fictionalized films leads to debates on other television stations and therefore generates public debate 
about the accuracy of the information. As a result, most warlords and their affiliated television stations, 
preferring to shield their seedy track record and history from research and scrutiny, have stopped producing 
or airing such docudramas. Yet none of the ethnically oriented stations are immune from trying to use their 
broadcasting powers to aggrandize their political base and influence national politics. During the elections 
in 2014, many of the ethnic-specific television stations were fined for biased coverage (Khitab, 2014).  

 
Stations that blatantly incite ethnic bias tend to be marginalized by viewers and discredited by the 

more reputable stations in televised debates. According to my interviews, people are traumatized by years 
of ethnic, racial, gender, and religious violence. The culture has shifted, in large part due to media’s 
influence, so that at least publicly bias and racism are no longer tolerated.  

 
The commercially successful and nationally oriented television stations such as Tolo TV, 1TV 

Afghanistan, and Ariana Television Network do not engage in divisive sectarian productions. They happen 
also to be the most U.S.-funded and commercially successful ones. As such, the argument can be made 
that there is a direct correlation between being attuned to the democratic principles of diversity, inclusivity, 
and pluralism and the language of profit. In other words, having a progressive multicultural approach to 
nation building in order not to alienate potential audiences, donors, and advertisers is not merely a lofty 
social justice ideal but also, simply put, a good business practice. 

 
Cultural Imperialism 

 
Local media owners are not the only ones who attempt to exert their hegemony through the media. 

Like a page out of the heated cultural imperialism debates of the 1970s, which culminated in the United 
States and United Kingdom leaving UNESCO, the issue of the global media dominance of a few economically 
wealthy countries over the rest of the world is nothing new.  

 
As we have seen, the elites in Afghanistan and Tajikistan incite fears of cultural imperialism—the 

dark side of globalization—to curtail or ban foreign media imports. Via mechanisms of licensing, blocking 
signals, and closures, Rahmon’s regime has effectively prevented most foreign media, with the big exception 
of Russian media, from establishing a footprint in Tajikistan. Likewise, Islamists, warlords, and tribal elders 



International Journal of Communication 13(2019)  Between the White House and the Kremlin  631 

continue to pressure the Ministry of Information and Culture to ban foreign programming—particularly 
Indian, Latin American, and Western media products—without much success. The opponents of foreign 
media claim that the influx of imports is tainting an imagined pure and monolithic indigenous culture.  

 
The common concern among media activists and cultural critics is that distinctive heterogeneous 

local cultural ideas and practices are being erased, tainted, and diffused by the homogenizing force of 
Western capital expansion. Media studies scholars interested in transnational political economy (Bagdikian, 
2004; McChesney, 2004; Schiller, 1991) have demonstrated how structural imbalances enable global media 
and its profits to flow disproportionately one way in favor of Western nations. However, new media 
scholarship is also revealing that the tides of change are dissociating “global media” from the West and that 
new global players are emerging from non-Western countries. For example, Indian and Turkish media 
exports are finding avid consumers all over the world (Ganti, 2004; Larkin, 2008; Yesil, 2015, 2016).  

 
In Afghanistan and Tajikistan, are there legitimate reasons to worry about cultural imperialism 

from regional neighbors and the West and Russia respectively? Are foreign media imports thwarting the 
development of their own Tajikization and Afghanization processes? Whereas some Central Asian countries 
such as Kazakhstan have placed strict limits on foreign content to promote a reindigenization process, 
postindependence, Tajikistan has not curtailed the influx of Russian media products, and Afghanistan’s 
television stations are awash in foreign media from all over the world. 

 
By aggressively promoting and offering their own media products, programs, and formats, at low 

or no cost, the argument can be made that foreign countries are impeding the development of Afghanistan’s 
and Tajikistan’s media industries, artistry, and media crafts. As a result of years of war and instability, 
Afghan television producers cannot compete with the established media industries of India, Iran, Turkey, 
and the United States; nor can Tajik television producers compete with Russian media. Due to dispossession 
and displacement as well the destruction of their cultural institutions and the targeted killing of Afghan and 
Tajik media stars, personalities, and producers during the different wars, the two nations’ media industries 
lost tremendous talent and a well-honed tradition of production aesthetics and styles. Therefore, questions 
about cultural vulnerability, cultural imperialism, the role of empire, civil unrest, and more wars are 
legitimate and take on a new urgency in a place and space that continues to be at the crossroads of imperial 
ambitions, where ethnic violence remains pervasive and the possibilities of redefining national identity and 
allegiances are wide open. 

 
However, opponents of foreign media in both countries use the rhetoric of cultural imperialism to 

promote, impose, and maintain their own ideologies and autocratic rule. In the case of Islamists in 
Afghanistan, for example, who are staunchly opposed to the broadcasting of popular dramatic serials from 
India, Turkey, and Iran, this is a direct attempt to erase Afghanistan’s diverse cultural history and varied 
experiences with Islam and impose their own draconian brand. They worry about the cultural influences of 
Hinduism, secular Sunni Islam, and Shiite Islam. The large fan base of these imports finds these dramatic 
serials valuable and liberating in many ways, particularly in generating debates over domestic and gender 
issues both at home and publicly (Osman, 2011).  

 



632  Wazhmah Osman International Journal of Communication 13(2019) 

 

In Afghanistan, where the influx of foreign media is multinational, people I spoke with appreciated 
having access to content from around the world, both for entertainment and news purposes. Even in more 
autocratic media societies such as Tajikistan, labeled as “information black holes” by Reporters Without 
Borders, where the free flow of information is curtailed, people found various aspects of Russian media 
useful. Their desire for a diverse media diet does not automatically translate to opposition to Russian media.  

 
Furthermore, while it is true that the postwar fledgling media industries of Afghanistan and 

Tajikistan are no match for the established powerhouse media industries of some of their neighbors and the 
behemoth global media of the United States and Russia, original Afghan and Tajik programs are not entirely 
eclipsed and overshadowed. Despite the high output and high production value of foreign programming, my 
interviews revealed that Afghan and Tajik viewers judge the quality of local content by its “Afghan-ness” or 
“Tajik-ness.” Afghan and Tajik audiences across different segments of society respond favorably to low-
budget productions such as music videos, game shows, and call-in shows that speak to their own world of 
cultural knowledge. They can share in the poems, songs, inside jokes, and other national references of these 
Afghan- and Tajik-made shows. Afghanistan also airs original news and political satire programs. It is 
precisely the rough, homemade, sketch-like, intimate feel of certain productions, shaped by their local 
universe of references, that audiences truly appreciate. In other words, people want both foreign and 
homegrown media.  

 
Cross-cultural media ethnographies, such as Ruth Mandel’s (2002) influential essay “A Marshall 

Plan of the Mind: The Political Economy of Kazakh Soap Opera,” reveal that there is not a causal relationship 
whereby Kazakhs were automatically indoctrinated by the British-mandated program’s mission to introduce 
capitalism and multiculturalism. Depending on their ideological perspective and other predispositions, 
everyone engages with a program differently. Yet generally speaking most people have the ability to find 
various aspects of foreign media useful and enjoyable and still think critically about the impact of foreign 
involvement and policies. Applying this notion to Afghanistan and Tajikistan, it is safe to say that American 
and Russian programming is not turning Afghans and Tajiks into rabid Americaphiles or Russophiles. Of 
course, they have an Americanizing and Russianizing effect as people become familiar with the language 
and culture of the sponsoring countries, but that does not impact most people’s ability to be discerning.  

 
This does not mean that unrestricted foreign media is entirely benign. Rather, the real dangers lie 

in political machination and manipulation. For the imperial powers of the United States and Russia, their aid 
and patronage are contingent on promoting and protecting their vested geopolitical interests in the region, 
including their military dominance and the growth of their own economies. While the U.S. government uses 
the benevolent rhetoric of supporting democratic sensibilities and “winning hearts and minds,” the reality is 
far more complicated. Indeed, some U.S. development projects have yielded positive results, supporting 
the media, human rights, and other rebuilding projects. However, often these donor governments mandate 
the return of a large percentage of the allocated monies back to the home countries as well as extraction of 
wealth through mining natural resources from oil to metals and gems. As anthropologists have 
demonstrated, “gifts” never come without debts (Mauss, 1954). Applying this to the Eurasian context. Bruce 
Grant (2009) has shown how the power dynamic between Russia and its satellite Caucasus countries is one 
of imperialism and social control but couched under the banner of giving and altruism. The U.S. and Russian 
governments wield their political control over the media in order to manage public opinion and lay the 



International Journal of Communication 13(2019)  Between the White House and the Kremlin  633 

groundwork for maintaining and expanding their economic and political dominance. The egregiousness of 
the hand of empire comes in sharp focus in election engineering and war profiteering. 

 
The recent presidential elections in Afghanistan and Tajikistan present an illuminating comparative 

case study to understand how local elites and the U.S. and Russian governments exert their economic, 
political, and cultural dominance and to what extent local media producers are able or unable to negotiate, 
resist, and contest their hegemony. Without a doubt, as confirmed by numerous international bodies, the 
few postindependence elections of both countries have been marked by fraud. For the former rival Cold War 
superpowers, the United States and Russia, managing and controlling elections to guarantee compliant 
proxy presidents is central to maintaining and aggrandizing their power in the region. U.S. support for 
Afghan presidential candidates is contingent on their support for the U.S.-led war, the longest in U.S. history, 
and continued maintenance and expansion of American military bases and prisons. Likewise, during 
Tajikistan’s last elections, despite Rahmon’s stronghold on power, he was able to secure Russia’s backing 
only after his appointed parliament approved the Russian bases to remain operational until 2030 (Adinabay, 
2013).  

 
However, during the August 2009 and 2014 presidential elections, the Afghan broadcast media 

openly critiqued foreign interference as well as all aspects of the incumbent Ahmed Karzai’s campaign, policy 
failures, and corruption involving him and his brothers. For example, many in the media alleged that Ahmed 
Karzai stopped being the U.S. favorite in the 2009 elections after his refusal to sign the Bilateral Security 
Agreement that would grant U.S. officials and soldiers full immunity in Afghan and international courts for 
acts committed on bases, in prisons, and in other facilities in Afghanistan. It is no secret that the United 
States has its favorites and uses various mechanisms to influence the results (Rohde & Gall, 2004). Likewise, 
widespread uproar on the streets and in the media occurred when a series of pre-election surveys sponsored 
by the U.S. embassy in Kabul were seen as manipulating the results of the first round of voting in the 2014 
election (Osman, 2014).  

 
Afghan television stations that are predominantly funded by the U.S. government are also 

pressured not to air footage on their news programs of violence (namely civilian casualties) perpetuated by 
the U.S. military.7 In the United States, due to the stratified nature of capitalism, news-based televisual 
violence is censored by the overlapping interests of the advertising industry, television executives, and the 
government (Osman, 2017). However, despite the restraints, Afghan television producers manage to show 
a variety of newsreel violence—and a lot of it. As media scholars have noted, seasoned antiwar activists 
know, and government officials have learned, showing the realities of war and war-related violence is a very 
effective means of perhaps not achieving peace but at least coalescing public opinion and the tide of change 
against war and, in the Afghan case, warlordism. 

 
On the other hand, in Tajikistan, criticizing the president, who is by far the Russian government’s 

favorite candidate, other government officials, or Russian interference is a serious punishable crime. When 
Rahmon first came to power in 1992, he was quick to take over the state broadcasting companies and 

                                                
7 Afghan television producers, who are overwhelmingly antiwar, told this to me under conditions of 
confidentiality.  



634  Wazhmah Osman International Journal of Communication 13(2019) 

 

simultaneously kill, exile, and imprison many oppositional media executives and political leaders (Adinabay, 
2013).  

 
With the 2013 elections, tremendous excitement was brewing on many fronts that change was on 

the horizon. Previously silent oppositional leaders began to speak up and build momentum for change. The 
prominent journalist and exiled leader of the Vatandar (National) Party, Dadajan Atavollah, launched a series 
of programs criticizing Rahmon’s policies in Tajik on Kazakh opposition K Plus TV, which can be viewed on 
satellite TV and YouTube. First Rahmon blocked K Plus TV’s signal. Then he blocked its website and YouTube. 
With hopes of winning the elections, various oppositional parties, including Atavollah’s party, the Islamic 
Renaissance Party, and the Social Democratic Party, put aside their radically different ideologies ranging 
from Islamist to communist and formed the Union of Reformist Forces. They elected Aynehal Babanazarova, 
a woman human rights activist who worked with international organizations such as the Organization for 
Security and Co-operation in Europe and the Open Society Foundation, as their nominee.  

 
Citing a technicality in the law, the Central Election Commission threw out more than a million 

signatures of labor migrants and claimed that the opposition party had not collected the prerequisite number 
of signatures to participate in the elections. Through social media and the Internet, oppositional leaders 
immediately called for a nationwide boycott of the elections on the basis of their illegality on multiple counts. 
Yet their clamoring on digital media, mostly from exile, had absolutely no impact. In November 2013, despite 
serious irregularities reported by international monitors, Rahmon was “re-elected” to his fourth fraudulent 
term (Organization for Security and Co-operation in Europe, 2014). According to the state’s ridiculously 
inflated figures, Rahmon won 84.23% of the popular vote, with an unbelievable 90.1% turnout (Organization 
for Security and Co-operation in Europe, 2014). “Many expected that the government’s failure to fulfil its 
promises may potentially bring about social unrest, which in turn would have a serious impact on politics 
and governance” (Adinabay, 2013, p. 53). Yet the “independent” media remained silent, and not a single 
public protest took place anywhere in Tajikistan. “Moreover, there was little international pressure on the 
government, partly because Tajikistan has little influence in regional and global politics, even if a limited 
number of foreign election observers monitored the election” (Adinabay, 2013, p. 55). A year later, in 2015, 
Rahmon’s regime launched a wide-reaching campaign of harassment, incarceration, and laws aimed at the 
Islamic Renaissance Party (also known as Islamic Rebirth or the Revival Party), which effectively shut them 
out of the parliamentary elections and cost them the seats they previously held.  

 
Conclusion 

 
Although it is a common sentiment in U.S. policy circles, it is far too simplistic to conclude that the 

divergent paths taken by Tajikistan and Afghanistan is due to the fact that the former is clearly still under 
the influence of Russia, while the latter is still under the influence of the United States.8 Just as scholars and 
media activists have often attributed the failures of the post-Soviet satellite countries to the repressive and 
autocratic nature of the Russian/Soviet economic and political system, Western democracy coupled with 

                                                
8 State Department and USAID personnel, including Steven Susens, senior development outreach and 
communications officer, and Donald M. Bishop, director of the U.S. Embassy of Afghanistan’s Public Affairs 
and Media Section, described this to me at the Green Zone in Kabul in January 2010.  



International Journal of Communication 13(2019)  Between the White House and the Kremlin  635 

free market capitalism, often extolled as the foundations of a functioning public sphere, has been harshly 
critiqued as well.  

 
The deregulation of the media industry in the United States has had devastating consequences for 

freedom of speech and social movements. American political economy scholars such as Herbert Schiller, 
Ben Bagdikian, and Robert McChesney have been on the forefront of making crucial empirical connections 
between the rise of commercialization and the undoing of media and democracy in America and abroad. 
Bagdikian (2004) has shown that, over a relatively short time, a few corporations with the support of 
government elites have managed to monopolize larger and larger shares of the media market in the United 
States. By the mid-2000s, only five U.S.-based media conglomerates owned 90% of the United States’ 
media and are reaching further into other markets globally. “This gives each of the five corporations and 
their leaders/owners more communication power than was exercised by any despot or dictatorship in 
history” (Bagdikian, 2004, p. 3).  

 
Habermas (1991b) describes the historical process of commercialization of Western media in his 

influential work The Structural Transformation of the Public Sphere. He explains the brief moment after 
feudalism when a vibrant public sphere emerged. During this utopian moment, newspapers flourished and 
the public sphere was actively engaged in vigorous partisan debates representing different viewpoints. 
According to Habermas, “This type of press can be observed especially in revolutionary periods, when papers 
associated with the tiniest political coalitions and groups spring up” (p. 402). However, with the rise of the 
market economy and its special interest groups, society was “refeudalized.” The public opinion of the public 
sphere becomes one more commodity for sale, made possible by burgeoning public relations and political 
campaigning industries.  

 
To apply the later Marxist theories of Louis Althusser (1978), modern governance involves a 

delicate balance of implementing mechanisms of the ideological state apparatuses and the repressive state 
apparatuses (pp. 142–146; 162–177). The media and communication ideological state apparatuses are 
understood to be especially effective in achieving hegemony over the population. Via mechanisms of 
“interpellation,” people are unwittingly brought into the ideology of the ruling elite. Similarly, in modern 
warfare, as with the United States’ longest war in Afghanistan, the neo-imperial army goes in with a highly 
mediated public relations campaign to “win hearts and minds.”  

 
Yet Vladimir Putin cannot shake off the iron fist. He was an integral figure in the former empire’s 

system of subjecting its population to technologies of surveillance, control, and violence. The tradition of 
suppression of dissident, alternative, and oppositional voices and social movements through targeted killings 
has continued. As Russian media scholars have noted, Russia today is one of the most dangerous places for 
journalists and its wider citizenship (Becker, 2018; Lipman, 2018; Rollberg, 2014a, 2014b). The collapse of 
the Soviet Union, which is often cited as an example to illustrate the dangers of using violent means to 
suppress people, also demonstrates the efficacy of the Kremlin in managing and controlling its vast territory 
and population that stretched across Eurasia for almost a century. The long period of Sovietization, of living 
under an authoritarian regime, has also taken a psychological toll on Tajiks. Having suffered decades of 
trauma, Tajiks more readily acquiesce to a real or imagined power of the state. The fear of violence is just 
as compelling and strong as actual violence.  



636  Wazhmah Osman International Journal of Communication 13(2019) 

 

Hence, while the Arab world, Iran, Turkey, the United States, and Afghanistan have had their 
shares of populist unrest, insurrections, uprisings, and movements in the last decade, the attempts to 
protest in Russia and its federation, including in Tajikistan, have been met with much more severe and 
violent means of suppression. That is why, with the exception of Kyrgyzstan’s 2005 Tulip Revolution, there 
has been no equivalent Central Asian Spring. The former Soviet republics are continuing to experience an 
unrelenting long Central Asian Winter.  

 
The repressive mechanisms, while also strong within the U.S. government, are relatively weak 

within the Afghan government. This is not to say that Afghan media professionals do not experience violence 
but rather that the state is weak and the threats are diffuse and not only government-mandated. More 
importantly, just as attacks come from different groups, multiple organizations, including local and 
international media watchdog groups, can challenge state and nonstate violence. Many of the proponents 
of media independence in Afghanistan who train and support journalists’ rights as well as monitor and lobby 
for the media more broadly are nongovernmental organizations funded by the United States, despite 
continued suppression of media freedoms, journalists, and whistleblowers on the home front in the United 
States. Additionally, the U.S. market is one of the toughest countries for new broadcast, cable, and satellite 
television companies to enter due to the strength of corporate lobbies and the Federal Communications 
Commission’s consistent protection of their monopoly interests. For example, Al Jazeera, despite having 
established itself throughout Europe and the rest of the world and despite having the start-up capital, had 
to fight numerous legal and corporate battles in its largely failed attempt to gain entry to the American 
market (Youmans, 2017).  

 
It is not surprising that in the World Press Freedom Index from Reporters Without Borders, the 

U.S. ranking has been on a general decline since 2010, falling from 33 to 45 out of 180 countries in 2018. 
Yet the Russian Federation’s ranking is abysmally lower, at number 148. Although the American commercial 
model is in many ways just as degenerative and repressive as the Russian authoritarian model, the situation 
in Russia is, without a doubt, substantially direr. In fact, according to Reporters Without Borders’s latest 
regional report, two-thirds of the post-Soviet countries ranked 150 or lower in the index, with scores that 
continue to plummet. According to the same report, the “eternal despots” in the region are intensifying their 
brutal hold on power, identifying Tajikistan (150th), Belarus (157th), Kazakhstan (160th), Azerbaijan 
(163rd), Uzbekistan (166th), and Turkmenistan (178th) as the worst (for the full report, see “2015: Another 
turn of the screw,” 2015).  

 
The saving grace for Afghanistan (120th) is that the model of development that is being deployed 

is a multilateral development model in which resources and funding are dispersed from the international 
donor community, thereby making it more akin to the public interest model. There is a direct correlation 
between the amount and diversity of international resources that are being funneled into the Afghan media 
sector and the diversity and plurality of media. The fact that Afghanistan is not unilaterally under the 
influence of U.S. aid is precisely why Afghanistan has not yet fallen down the slippery slope of 
commercialization, and its media world remains vibrant and viable, albeit fragile. 

 
In Afghanistan, an artificially inflated media market more akin to the public service model than the 

commercial model is the cause of this vibrancy in media. In this competitive arena, for television 



International Journal of Communication 13(2019)  Between the White House and the Kremlin  637 

broadcasters to appear to address only their own group or, worse yet, foreign interests is sociopolitical and 
economic suicide in the eyes of national advertisers and broad-based international donor campaigns that 
seek to reach wide audiences. They need to fill the most air space with the cheapest programs that reach 
the widest audiences in order to attract advertisers, donor money, or both. In the battle for establishing 
national and cultural legitimacy and authenticity, giving audiences what they want is as much a by-product 
of capitalism as it is of democracy. And being biased and propagandistic is not good for either. It just so 
happens that regulated capitalism, where competition is fair and new entrants are able to enter the media 
market, is mutually constitutive with democracy.  

 
Charmaine Anderson, director of Internews Afghanistan, explains, “The true test for Afghanistan 

will depend on what happens once the international community pulls out and which media outlets will be 
able to survive independently” (personal interview, January 2014). When asked about the future of media 
and democracy in Tajikistan, my contact at Internews Tajikistan states, “We have had a few so-called golden 
eras, during perestroika, post-9/11, and the last election. At these moments there was international aid and 
attention but they were brief. Therefore, no change from the status quo came from them” (personal 
interview, January 2017). At this critical juncture when war and instability continue to plague the region, 
the international community must renew its commitments to support Tajikistan’s nation-building and 
development projects, especially the media, and continue its support of Afghanistan. Otherwise, as long as 
Tajikistan remains solely under the purview of Russian influence, its media environment will remain 
repressive and statist. Likewise, without international support, Afghanistan’s vibrant media infrastructure 
will collapse. If media outlets affiliated with warlords, Islamists, corporate and military interests, or other 
political elites are the only ones to remain open, Afghanistan could veer toward an autocratic media 
environment.  

 
 

References 
 

Adinabay, E. (2013). Changing media and politics in Tajikistan (Reuters Institute Fellow’s paper). Oxford, 
UK: Reuters Institute for the Study of Journalism. Retrieved from 
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/our-research/changing-media-and-politics-tajikistan  

 
Afghanistan: Justice for war criminals essential to peace. (2006, December 12). Human Rights Watch. 

Retrieved from https://www.hrw.org/news/2006/12/12/afghanistan-justice-war-criminals-
essential-peace  

 
Allison, O. (2006). Selective enforcement and irresponsibility: Central Asia’s shrinking space for 

independent media. Central Asian Survey, 25(1/2), 93–114. 
 
Althusser, L. (1978). Ideology and ideological state apparatuses. In B. Brewster (Trans.), Lenin and 

philosophy and other essays (pp. 142‒177). New York, NY: Monthly Review Press. 
 
Auletta, K. (2010, July). The networker: Afghanistan’s first media mogul. The New Yorker. Retrieved from 

http://www.newyorker.com/magazine/2010/07/05/the-networker-2  



638  Wazhmah Osman International Journal of Communication 13(2019) 

 

Bagdikian, B. H. (2004). The new media monopoly. New York, NY: Beacon Hill Press. 
 
Barfield, T. (2010). Afghanistan: A cultural and political history. Princeton, NJ: Princeton University Press. 
 
Becker, J. (2018). Russia and the new authoritarians. In P. Rollberg & M. Laruelle (Eds.), Mass media in 

the post-Soviet world: Market forces, state actors, and political manipulation in the informational 
environment after communism (pp. 57‒78). Stuttgart, Germany: ibidem-Verlag. 

 
Calhoun, C. (Ed.). (1992). Habermas and the public sphere. Cambridge, MA: MIT Press. 
 
Clinton, H. R. (2011, December 5). Remarks at the Bonn Conference Center (Speech). Bonn, Germany. 

Retrieved from https://2009-
2017.state.gov/secretary/20092013clinton/rm/2011/12/178267.htm  

 
Cordesman, A. H. (2012, May 15). The US cost of the Afghan war: FY2002–FY2013: Cost in military 

operating expenditures and aid, for prospects in “transition.” Washington, DC: Center for 
Strategic and International Studies. 

 
Crews, R. (2015). Afghan modern: The history of a global nation. Cambridge, MA: Harvard University 

Press.  
 
Edwards, D. B. (1995). Print Islam: Media and religious revolution in Afghanistan. Anthropological 

Quarterly, 68(3), 171–184. 
 
Edwards, D. B. (2005). Print Islam: Media and religious revolution in Afghanistan. In J. Nash (Ed.), Social 

movements: An anthropological reader (pp. 99‒116). Malden, MA: Blackwell.  
 
Fraenkel, E., Schoemaker, E., & Himelfarb, S. (2007). Afghanistan media assessment: Opportunities and 

challenges for peacebuilding. Peacework, 68, 1–44. 
 
Ganti, T. (2004). Bollywood: A guidebook to popular Hindi cinema. Abingdon, UK: Routledge. 
 
Grant, B. (2009). The captive and the gift: Cultural histories of sovereignty in Russia and the Caucasus. 

Ithaca, NY: Cornell University Press.  
 
Habermas, J. (1991a). The public sphere: An encyclopedia article. In C. Mukerji & M. Schudson (Eds.), 

Rethinking popular culture: Contemporary perspectives in cultural studies (pp. 398‒404). 
Berkeley, CA: University of California Press.  

 
Habermas, J. (1991b). The structural transformation of the public sphere: An inquiry into a category of 

bourgeois society. Cambridge, MA: MIT Press. 
 



International Journal of Communication 13(2019)  Between the White House and the Kremlin  639 

Hallin, D., & Mancini, P. (2004). Comparing media systems: Three models of media and politics. 
Cambridge, UK: Cambridge University Press.  

 
Internet World Stats. (2018). Usage and population stats. Retrieved from 

https://www.internetworldstats.com/stats3.htm  
 
Islamic Republic of Afghanistan. (2004, January 26). The Constitution of Afghanistan. Retrieved from 

http://www.afghanembassy.com.pl/afg/images/pliki/TheConstitution.pdf  
 
Khitab, M. H. (2014, April 23). 14 media outlets fined for law violation. Pajhwok Afghan News. Retrieved 

from http://beta.pajhwok.com/en/2014/04/23/14-media-outlets-fined-law-violation  
 
Khoma. (2014). Tajikistan television market study. Dushanbe, Tajikistan. 
 
Kordunsky, A. (2011, February 25). Foreign aid sustains fragile Afghan media. Writing About War: 

Columbia University School of International and Public Affairs Student Journalism. Retrieved from 
http://thanassiscambanis.com/sipa/?p=150  

 
Larkin, B. (2008). Signal and noise: Media, infrastructure, and urban culture in Nigeria. Durham, NC: 

Duke University Press. 
 
Lipman, M. (2018). Russia’s nongovernmental media under assault. In P. Rollberg & M. Laruelle (Eds.), 

Mass media in the post-Soviet world: Market forces, state actors, and political manipulation in the 
informational environment after communism (pp. 41‒56). Stuttgart, Germany: ibidem-Verlag. 

 
Mandel, R. (2002). A Marshall Plan of the mind: The political economy of Kazakh soap opera. In F. D. 

Ginsburg, L. Abu-Lughod, & B. Larkin (Eds.), Media worlds: Anthropology of new terrain (pp. 
211‒228). Berkeley, CA: University of California Press. 

 
Mauss, M. (1954). The gift: The form and reason of exchange in archaic societies. Abingdon, UK: 

Routledge. 
 
McChesney, R. (2004). The problem of the media: U.S. communication politics in the twenty-first century. 

New York, NY: Monthly Review Press. 
 
Mills, M. A. (1991). Rhetorics and politics in Afghan traditional storytelling. Philadelphia, PA: University of 

Pennsylvania Press. 
 
Organization for Security and Co-operation in Europe. (2014). Republic of Tajikistan presidential election 

final report. Vienna, Austria: Author. 
 



640  Wazhmah Osman International Journal of Communication 13(2019) 

 

Osman, W. (2011). “Trashy tastes” and permeable borders: Indian and Iranian soap operas on Afghan 
 television. In D. I. Rios & M. Castañeda (Eds.), Soap operas and telenovelas in the digital age 
 (pp. 237‒256). New York, NY: Peter Lang. 
 
Osman, W. (2014). The US exports its warped democracy to Afghanistan. Al Jazeera America. 

http://america.aljazeera.com/opinions/2014/7/afghan-
electionsusmediaabdullahabdullahashrafghani.html  

 
Osman, W. (2017). Jamming the simulacrum: On drones, virtual reality, and real wars. In M. Fink &  

M. Delaure (Eds.), Culture jamming: Activism and the art of cultural resistance (pp. 348‒364). 
New York, NY: New York University Press. 

 
Osman, W. (2018). Brought to you by foreigners, warlords, and local activists: Television and the Afghan 

culture wars. In M. N. Shahrani (Ed.), Modern Afghanistan: The impact of 40 years of war (pp.   ‒    
).  Bloomington, IN: Indiana University Press.  

 
Reporters Without Borders. (2018). 2018 World Press Freedom Index. Retrieved from 

https://rsf.org/en/ranking  
 
Robbins, B. (1993). The phantom public sphere. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press. 
 
Rohde, D., & Gall, C. (2004, September 26). The U.S. has a favorite in Afghanistan. That’s a problem. The 

New York Times. Retrieved from http://www.nytimes.com/2004/09/26/weekinreview/the-us-has-
a-favorite-in-afghanistan-thats-a-problem.html  

 
Rollberg, P. (2014a). Introduction to the special issue: Media democratization in Russia and Eurasia. 

Demokratizatsiya, 22(2), 175‒177. 
 
Rollberg, P. (2014b). Peter the Great, statism, and axiological continuity in contemporary Russian 

television. Demokratizatsiya, 22(2), 335‒356. 
 
Schiller, H. I. (1991). Culture, Inc.: The corporate takeover of public expression. New York, NY: Oxford 

University Press. 
 
Shahrani, M.N. (Ed). (2018). Modern Afghanistan: The impact of 40 years of war. Bloomington, IN: 

Indiana University Press.  
 
Shahrani, M. N., & Canfield, R. L. (Eds.). (1984). Revolutions and rebellions in Afghanistan: 

Anthropological perspectives. Berkeley, CA: Institute of International Studies, University of 
California. 

 
Sifton, J. (2005, July 7). Blood-stained hands: Past atrocities in Kabul and Afghanistan’s legacy of 

impunity. New York, NY: Human Rights Watch. Retrieved from 



International Journal of Communication 13(2019)  Between the White House and the Kremlin  641 

https://www.hrw.org/report/2005/07/06/blood-stained-hands/past-atrocities-kabul-and-
afghanistans-legacy-impunity  

 
Skuse, A., Gillespie, M., & Power, G. (Eds.). (2011). Drama for development: Cultural translation and 

social change. London, UK: SAGE Publications.  
 
Tapper, N. (1991). Bartered brides: Politics, gender, and marriage in an Afghan tribal society. London, 

UK: Cambridge University Press. 
 
2015: Another turn of the screw in the post-Soviet region. (2015). Reporters Without Borders. Retrieved 

from https://rsf.org/en/2015-another-turn-screw-post-soviet-region  
 
Yesil, B. (2015). Transnationalization of Turkish dramas: Exploring the convergence of local and global 

market imperatives. Global Media and Communication, 11(1), 43‒60.  
 
Yesil, B. (2016). Media in new Turkey: The origins of an authoritarian neoliberal state. Urbana, IL: 

University of Illinois Press.  
 
Youmans, W. (2017). Unlikely audience: Al Jazeera’s struggle in America. Oxford, UK: Oxford University 

Press.  
 
 


