
International Journal of Communication 11(2017), 3141–3161 1932–8036/20170005 

Copyright © 2017 (Bradley C. Freeman). Licensed under the Creative Commons Attribution Non-
commercial No Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

 
Access to Rabat: De Jure Policies and De Facto Realities in 

Moroccan Newspaper Coverage of the February 20 Movement 
and Constitutional Reforms, 2011–2012 

 
BRADLEY C. FREEMAN1 

American University in Dubai, UAE 
 

This article observes Moroccan newspaper coverage surrounding the February 20 
movement and subsequent constitutional reforms. Taking various aspects of the media 
landscape into account, I examine the similarities and differences in three newspapers’ 
patterns of coverage concerning these two important historical events. The study relies 
on framing theory and notions of the public sphere to inform a descriptive content 
analysis of newspaper coverage. Findings indicate that the papers treaded carefully in 
the early days as the movement coalesced; that there was an oppositional voice 
developing; and that coverage quickly shifted toward the king’s speech, which offered up 
constitutional reforms ―providing a safer focus for which the newspapers could then 
offer a forum and which they could more carefully cover. One newspaper associated with 
the monarchy, Le Matin, never mentioned the February 20 movement in its coverage of 
events during this historic period. 
 
Keywords: Morocco, newspapers, February 20 movement, constitutional reform, Arab 
Spring, Le Matin, Attajdid, Al Massae 
 

 
Much has been written by Western media and later by media scholars about the Arab Spring and 

the role of the media during these events (Aday et al., 2013; Huang, 2011; Khondker, 2011). In 
considering the events more closely, traditional print media deserve attention for their important role in 
crafting the first draft of history. Newspapers, which serve as a valuable archive of history, often hold 
positions of tremendous importance to the public spheres in the societies to which they belong and are 
often utilized in studies by mass communications researchers (Trenz, 2004). How they operate and the 
ways they are constrained can tell us a great deal about the country in which they exist. The current study 
investigates national newspapers in Morocco during the time of the Arab Spring to offer insights into how 
history’s first draft was unfolding in this specific case. 

                                                 
Bradley C. Freeman: bfreeman@aud.edu 
Date submitted: 2016‒05‒17 
 
1 The author acknowledges the valuable research assistance from Carol Moufarrej, Philippe Jardak, Dana 
Marai, Chaimae Mechtaly, and Amira Imoulouden. This research was part of a grant project between the 
Middle East Center at the London School of Economics and the Mohammed Bin Rashid School for 
Communication at American University in Dubai. 



3142  Bradley C. Freeman International Journal of Communication 11(2017) 

It is becoming increasingly difficult for governments to realistically constrain the traditional media 
when news and information are readily available via new media. What we see are various attempts by 
governments to foster the appearance of greater press freedoms while maintaining certain “out of bounds 
markers,” “red lines,” or “untouchable topics” that allow the government to retain veto power over 
journalists and newspapers (El Issawi, 2016). In Morocco, press laws loosened during the Arab Spring, but 
criminal codes remained on the books for use by the authorities (El-Rifae, 2016). 

 
We cannot presume to know the exact motivations of every government and its relations with 

every media outlet in the Arab world. In Morocco, the press’s ability to write on one topic versus another 
has changed over the decades (Tayebi, 2013). With the ascension to the throne of Mohammed VI, there 
was an initial period when newspapers felt freer. Albeit with some constraints under the heading of 
“national security” or otherwise, we know that issues regarding freedom of expression and freedom of the 
press have been given a lot more attention since 2011 (Tayebi, 2015). 

 
The goal of the current article is to examine the treatment of certain issues within three Moroccan 

newspapers to offer insights into the role of the press during the historic Arab Spring period of 2011 and 
2012. 
 

Literature Review 
 
To understand the key concepts involved, a review of the literature was undertaken with the 

purpose of providing background to the players and events in Morocco of the past few years: the 
government, the monarchy, the events of 2011, and the situation of the press. Also, there is a need to 
qualify the theories informing the analysis of the coverage.  

 
Moroccan Politics 

 
Morocco is officially a constitutional monarchy, ruled by King Mohammed VI. The country’s 

government has also been referred to as a parliamentary monarchy; a parliament does exist, and it is 
generally presided over by the king. The king has wide-ranging powers in Morocco as both head of state 
and as commander of the faithful. When he ascended the throne, following his father Hassan II’s death in 
1999, Muhammed VI vowed to make the political system more transparent and decentralized, allow 
greater freedoms (of expression and press), and enact more equitable economic reforms (Darif, 2013). He 
has also been an advocate for women’s rights—a position that has drawn disfavor from Islamic 
fundamentalists. Regarding the press, there is no doubt that journalists felt freer in the immediate post-
Hassan II era than during Hassan II’s reign. Njoku (2006) wrote, “Since 1999, Morocco’s private press has 
gradually engaged in free debate on a number of previously taboo issues, including social problems” (p. 
51). These freedoms were not formally codified, however, and though we have seen instances of greater 
freedom in reporting, we have also seen the reverse. 

 
To a large extent, the king is considered to be a just ruler. While there are certainly reports to 

the contrary in the media, many foreign press articles also indicate a genuine popularity and reverence for 
King Mohammed VI (Charai, 2014; Lewis, 2011). Much of this popularity stems from the stability that the 



International Journal of Communication 11(2017)  Access to Rabat  3143 

country has enjoyed, especially in relation to its neighbors. The king does not rule entirely alone, and this 
was certainly true following the events of 2011. A parliament containing a House of Representatives and 
Councilors exists, with individuals elected directly and indirectly (Hoffmann, 2013). There is a Council of 
Ministers appointed by the prime minister, ostensibly with advice from the king (Benchemsi, 2012; Molina, 
2011). There are other political entities, from political parties and their associated leaders to the entirety 
of the system or all those involved in the bureaucracy or monarchy’s patronage―the civil servants and 
such, often referred to in general as the deep state, the establishment, or makhzen, which serve to 
maintain the status quo and temper the pace of any reform (Daadaoui, 2011). Although beyond the scope 
of the current study, much has been written about the makhzen and its activities within the Moroccan 
sociopolitical landscape (see Hoffmann, 2013; Sater, 2016). 

 
The February 20 Movement 

 
Much has been written about the Arab Spring of 2010 and 2011 (Dabashi, 2012; Willis, 2014). 

Morocco’s experience with this period culminated in protests against the king’s government by various 
factions in society that coalesced on February 20, 2011 (Beinin & Vairel, 2013). It is well known that the 
protests were not as stark as those that occurred in Tunisia and Egypt (Anderson, 2011). It is perhaps not 
difficult to understand why, because the groundwork for potential reforms had already been promised by 
King Mohammed VI following his ascendancy to power in 1999. Therefore, there was an early inoculation 
of sorts, by a few years, against strong reformist tendencies and protests. In addition, the regime was 
able to adjoin a moderate Islamist political party to deflect some of the frustrations that were linked to 
protestations associated with religious rationales and the Justice and Development Party, known by its 
French acronym, PJD (Wegner & Pellicer, 2010). Such measures released the pressure in small amounts in 
the years prior to 2011 (Hashas, 2013). Thus, the kettle did not come to a boiling point; there was not a 
strong feeling of needing to protest, and the eventual numbers in 2011 (and since) would seemingly bear 
out this viewpoint (Maddy-Weitzman, 2012; Ottoway, 2011; Pelham, 2012; Salhani, 2014). Nevertheless, 
the king moved rapidly to introduce constitutional reforms that sought to address directly many of the 
concerns raised by the protest movement, and in the process mitigate any potential for rising public 
discontent. 

 
Constitutional Reforms 

 
A referendum on constitutional reforms took place in July 2011. The king announced 

amendments that were based on several key elements of reform: expansion of individual freedoms, 
granting the judiciary more independent power, promoting democratization and checks and balances, a 
parliament of free and fair elections, an elected House of Representatives, appointment of a prime 
minister based on a party securing a majority of votes, invigorating the role of political parties in a 
pluralistic-regionalized system, and allowing parliament to grant amnesty and recognizing Amazigh/Berber 
as an official language alongside Arabic (Maghraoui, 2011). 

 
Although a large-scale assessment of all the activities is not within the scope of this article (for 

more, see Desrues, 2013, 2016), the results of the king’s actions regarding societal change have been 
hotly debated in the popular press (both within and outside the country) as well as in many academic 



3144  Bradley C. Freeman International Journal of Communication 11(2017) 

treatises on the subject. Parliamentary elections were held in 2011, but the country’s first local and 
regional elections since then took place only in September 2015, providing even more fodder for debate. 

 
The Moroccan Press 

 
In Morocco, print journalism represents one of the most influential mediums (Gershovich, 2013; 

Tayebi, 2013), though to be fair, this influence may best be considered in tandem with the social 
groupings and ideologies that the paper supports (and vice versa). The numerous newspapers in Morocco 
represent different language groups, political parties, and social groups. There are dailies and weeklies. 
There are broadsheets and tabloids. There are partisan (including royalist) papers (e.g., Le Matin, and 
Assahra al Maghribiya) but also independent newspapers (e.g., Al Massae). There are Islamist newspapers 
(e.g., Attajdid), and there are secular papers (e.g., Al-Ahdath al-Maghribia). These categories are neither 
mutually exclusive nor monolithic; there may even be slight variances within the pages of any given 
newspaper. Similar to other media markets, newspapers have appeared and disappeared. Finally, online 
news websites feature Moroccan news as well (e.g., moroccantimes.com, hespress.com, lakome2.com). 

  
The French influence is marked in the Moroccan context. To protect their culture from excessive 

outside influence, France enacted a quota system regarding foreign content in the media. French 
colonialists in Morocco imposed mandatory use of the French language, at one point outright banning 
Arabic-language papers (Jaidi, 2000, as cited in Zaid, 2009) and sought for a long time to inhibit the 
Arabic-language press of its neighbors from gaining access to any part of the Moroccan market (Tayebi, 
2013). As in France, Moroccan newspapers traditionally have served as a “mouthpiece of particular 
political or ideological expressions” (Zaid, 2009, p. 4). Furthermore, Ibahrine (2006) stated that “most are 
associated with political parties or politically motivated organizations” (p. 60). The issue of multilingualism 
“affects the sociocultural life” (Ennaji, 1991, p. 7) of Morocco and is reflected as well in its media 
landscape. Thus, a small minority of papers are written in Spanish and in the local language known as 
Amazigh, which is spoken by the large, indigenous non-Arab populations. Although Amazigh has been 
widely spoken among locals, a group that has historically been referred to as “Berbers,” it is mainly a 
spoken language, thus one reason for the paucity of newspapers in this language. 

 
While the Arabic-language press is part of the media landscape today, the idea of maintaining 

some separatism from the Arab world still exists in Morocco, because the country considers itself unique. 
Moreover, ample evidence suggests that this is indeed the case. This can help to explain partially why the 
Moroccan people did not rise up and feel a great need to participate in the Arab Spring of 2010 and 2011. 
Other researchers have posited reasons that Morocco did not get caught up in the Arab Spring, from the 
“above the fray” (Hamid, 2009, p. 121) position and promises of a new king to, ultimately, it can be 
argued, the acquiescence of the country’s press. 

 
 The degree to which the press has enjoyed freedom has varied over the years, but recent times 

have seen greater freedom than earlier periods as various publications have tested the limits, red lines, 
and boundaries (Smith & Loudiy, 2005). The Press Codes (of 1959, 1963, 1973, 2002, and 2007) have 
been used to set and curtail press freedoms when the red lines have been deemed broached (Douai, 
2009). These topics have been outlined over the years in laws concerning the press and in actions against 



International Journal of Communication 11(2017)  Access to Rabat  3145 

journalists who “are considered patriotic citizens who must be mindful of their social responsibility to the 
public” (Zaid, 2009, p. 7). The three main topics to be declared off-limits were writing anything prejudicial 
to Islam; being critical of the king or the monarchy; and territorial concerns—that is, anything having to 
do with the Western Sahara region (Bendourou, 1996). Other forbidden topics added in more recent times 
include sex, insulting dignitaries, and anything that would negatively impact “public order.” As one might 
guess, interpretations of exactly what and where the red lines are is a matter of discussion and debate. 
On this, Gershovich (2013) wrote, “The lack of consistency in suppression of some stories but not others 
remained a major concern for champions of a free press in Morocco” (p. 102); furthermore, “the 
delineation of these boundaries remains vague and inconsistent” (p. 105). However, not up for debate are 
the penalties that are imposed if the lines are deemed to have been crossed. Fines, incarceration, and 
being barred from practicing journalism (in the country) are available as deterrents for journalists who fail 
to engage in “responsible” reporting, which usually involves the practice of self-censorship. By examining 
what is covered and how certain issues are addressed in the daily newspapers, we gain insights into how 
topics are raised and referred to in the media, if at all. 

 
Three daily newspapers were selected for analysis: Le Matin (The Morning), Al Massae (The 

Evening), and Attajdid (The Renewal). These three newspapers were chosen because of their prominence 
in the country and for the varied viewpoints and interests that they represent. Two other newspapers were 
proposed to be included—Al Ahdath al Maghribia, and Al Bayane—however, there were difficulties in 
obtaining access to the articles for the entire time period examined, and so the study moved forward with 
the analysis of three newspapers to which access was obtained. 

 
Le Matin du Sahara et du Maghreb, based in Casablanca, is one of the oldest newspapers in 

Morocco as the successor to the 1925 French colonial paper known as Le Petit Marocain. The switchover 
occurred in 1971, and since then, it has been known for its progovernment stance. Since 2004, the paper 
has had a Saudi owner, though the operations are maintained in Casablanca. The paper is written in the 
French language and is said to be “royalist” in that it supports the monarchy and its official positions in its 
coverage of the news. 

 
Also based in Casablanca since its founding in 2006, Al Massae is considered an independent 

Moroccan newspaper. Although circulation numbers are difficult to ascertain, the paper is deemed to be 
both widely known and read in the country. This newspaper is written in the Arabic language and does not 
have direct ties to the government or any other parties in the country. It is said to be part of “a second 
wave of independent newspapers” seeking “to broaden the margin of freedom” for the print media by 
writing about “sensitive issues” (Douai, 2009, p. 7). 

 
Attajdid represents an Islamic perspective in its reporting and is associated with the socially 

conservative Movement of Unity and Reform (Maghraoui, 2015), which is not a legally recognized political 
party (Shahin, 2004). The Movement of Unity and Reform has close ties to the Justice and Development 
Party, which holds a large number of seats in parliament and has presided over a coalition government 
since 2011. Operating from Casablanca since 1999, Attajdid’s news coverage is generally thought to 
represent a conservative Muslim stance. This newspaper is written in the Arabic language and, again, is 
religiously oriented. 



3146  Bradley C. Freeman International Journal of Communication 11(2017) 

Framing and the Public Sphere 
 
This study is based on a comparative content analysis of the coverage of French and Arabic 

dailies in Morocco on the issues related to activities that occurred in 2011: the February 20 movement 
calling for attention to many social, economic, and political issues and for changes to be made in the 
country to address these matters, and the subsequent package of constitutional reforms announced 
(March 9) by the king to address the protestors’ concerns. There are certainly many other news items that 
appear in the daily newspapers; however, it can be argued that during the past few years, these two 
issues—the February 20 movement and the subsequent constitutional reforms—have been two of the 
most important for the state. It is reasonable to assume that writing on these topics could warrant careful 
concern; writing anything with a negative tone as it concerns the king or monarchy is a red line. Yet it is 
also important for journalists to keep readers apprised of the state of affairs regarding reforms, and “the 
so-called democratic transition” (Hoffmann, 2013, p. 158). Thus, a few bodies of work in the 
communications literature come immediately to the fore that we can call upon as reference for the current 
study: framing and the public sphere. 

 
Framing theory provides a basis to better understand how examination of daily newspaper 

coverage, when undertaken over a period of time, can allow observations of patterns that might not be as 
apparent in the immediate period of the material’s release (de Vreese, 2005). Galtung and Ruge (1973) 
suggested that the end product of newspapers usually favors the status quo of societal leadership and 
relies heavily on a mixture of journalistic procedures and commercial realities. Framing theory focuses on 
journalistic procedures and suggests that journalists have the ability to infer, based on the manner in 
which they write on a subject, how information will be perceived and interpreted by readers. It is 
acknowledged that framing is often “difficult to define. The specifics of measurement will differ for each 
topic of discourse” (Tankard, 2001, p. 96). In many ways, frames can set the parameters for public 
discussion and debate about a topic of societal importance. 

 
Other theories are closely related to framing. For instance, much debate and discussion in the 

literature addresses agenda setting and priming and how these theories may be thought of in relation to 
framing (Scheufele & Tewksbury, 2007; Weaver, 2007). Adding the element of time, we might also 
reference the elaboration likelihood model (Petty & Cacioppo, 1986) to understand how readers will 
ultimately digest the information they read. The elaboration likelihood model is most closely tied to the 
public relations and advertising industries, but it also has applications in the writing and absorption of 
news, especially in markets where the print media feel constraints on its freedoms.  

 
Based on the literature, we are advised that what a newspaper covers and how it covers it, first, 

leads to an awareness among the public (agenda setting) and, second, indicates how readers may come 
to think in a particular way about a topic (framing)―and ultimately, through elaboration of thought (the 
elaboration likelihood model), may come to make a judgment or judgments about it. Previous research 
suggests different kinds of frames. Goffman (1974) highlighted “natural” and “social” frames. Iyengar 
(1990) discussed “episodic” or “thematic” frames. Lee, McLeod, and Shah (2008) referenced “value 
frames” versus “strategy frames” as they “presented participants with news stories in which policy 



International Journal of Communication 11(2017)  Access to Rabat  3147 

conflicts were described as either a clash of underlying values and principles (i.e., a value frame) or as a 
clash of political interests and strategies (i.e., a strategy frame)” (p. 695).  

 
The framing categories that seemed to best fit the current study were from Jasperson and El-

Kikhia (2003). Their study outlined three frame categories: official, military, and humanitarian. Given the 
Moroccan context, the official and humanitarian frames made sense, but the military category did not. 
Therefore, the military frame was replaced with an oppositional category, which would include aspects of 
coverage that would reflect viewpoints of oppositional political/social parties in Morocco. The official 
category refers to coverage that supports the king and the national government, and the humanitarian 
frame refers to coverage that focused on aspects related to the citizenry and their plight, including 
religious aspects to a story (although in some cases, religion could be used in an official frame given the 
king’s position). However, during the protests and subsequent announcement of reforms, religious frames 
tended to lean away from the official frame. Hoffmann and Koenig (2013) commented on this shift, stating 
that “frames that involve religious aspects have played a more important role in campaigns against the 
top-down constitutional reforms” (p. 10). Thus, three frame categories were used for coding: official, 
oppositional, and humanitarian. In some cases, the frames for the articles contained passages that 
touched upon two or all three frames; if a dominant frame was not clear, the coders also had the ability to 
choose “undetermined.” 

 
Finally, we must note the literature surrounding the concept and theory of the “public sphere” 

(Habermas, 1962). The public sphere has many varied definitions, but its basic premise is that of a forum 
or space (real, imagined, or virtual) that exists within a society which allows citizens to discuss things 
freely. This idea is relevant to the current study, because Habermas suggested that a credible local 
newspaper was a necessary key element to inform the populace. Thus, the public sphere literature as it 
concerns the Moroccan context is indeed valuable in a discussion of this study’s topics, because much is 
written about the general Arab public sphere (Ayish, 2008; Graiouid, 2007; Lynch, 2003, 2005). In this 
regard, two mediums have come to take on increased importance in the Middle East and North Africa 
region: satellite television and the Internet. A full discussion is not within the purview of this study (for 
more, see Lynch, 2013; Phillips, 2014); however, we note that Habermas “situates the public sphere as an 
intermediate system between citizens, on the one hand; and policymakers, on the other. Opinions 
crystallized through public discussions are for Habermas signs for a new legitimacy” (Lachhab, 2013, para. 
2). Thus, we may consider the degree to which a Moroccan newspaper functions as an intermediary, as a 
mouthpiece, or as an oppositional voice to the government and how this advances or stifles the existence 
and health of a public sphere―an arena that, while debatable, many feel is crucial to democratization 
(Kellner, 2000; Sater, 2007; Tayebi, 2015). 

 
With the preceding discussion in mind, the following research questions are posed to guide the 

analysis: 
 

RQ1:  How did the Moroccan press compare in their coverage, from 2011 to 2015, of the February 20 
movement and the constitutional reforms of 2011 in terms of (a) total coverage, (b) tone of 
coverage, (c) frames, (d) sources, and (e) whether or to what degree certain actors (e.g., the 
king, political leaders) were included in the stories and how they were treated? 



3148  Bradley C. Freeman International Journal of Communication 11(2017) 

RQ2:  How did the Moroccan press compare in their coverage and treatment of the main actors involved 
in these historical events: (a) the king, (b) the makhzen, (c) the coalition government (PJD), and 
(d) any other party (e.g., Istiqlal, PAM, etc.)?  

 
Method 

 
This study employs a content analysis approach to explore the newspaper coverage, 

representations, and portrayals, of the February 20 movement and the king’s constitutional reforms of 
2011. The analysis uses a quantitative, descriptive approach to certain variables to examine the interplay 
between media and politics and how media is contributing to, and shaping, the political understanding of 
audiences by processes of framing (David, Atun, Fille, & Monterola, 2011; Entman, 1993; Iyengar, 1991). 
Content analysis of print media coverage has a long, effective history in mass communications research 
(Macnamara, 2005), and it need not always be strictly quantitative in nature. Eskjaer (2012) used a both 
a qualitative and quantitative approach for exploratory purposes (in turn, citing Bryman, 2008) and 
explained that the study was “less concerned with testing theoretical assumptions than investigating 
patterns of news reporting” (p. 4). The print media are represented by the three aforementioned 
newspapers: Le Matin, Al Massae, and Attajdid. 

 
Selection and Retrieval of Articles 

 
Gaining access to the newspapers was not a simple undertaking. None of the papers are fully 

archived in an online digital format—a dilemma for many publications in the Middle East. Thus, gathering 
the materials had to be done in person. This task was achieved by visiting the newspapers offices and 
obtaining limited access to the printed material for the time period 2011 to 2015. Because it was not 
possible to work from two-constructed weeks’ sampling frame, as would have been ideal (allowing a more 
strictly quantitative approach), issues of the available newspapers were examined. Whenever an article 
appeared that contained one of the keywords (see Table 1), it was reviewed for analysis. If it was 
determined that the majority of the article was concerned with the study’s two main topics (February 20 
and constitutional reforms), it was gathered for inclusion in the study. 

 
Table 1. Keywords Used to Search for Relevant Articles; Arabic and French Reflecting  

the Languages of the Newspaper Articles (With English Translation). 
Arabic keywords French keywords English translation 

 L’exception Marocaine Moroccan exceptionalism الاستثنائية المغربية
 Le printemps marocain Moroccan spring الربيع المغربي

في المغرب الربيع  Le printemps du Maroc Morocco’s spring 
حركةفبراير  20  Le mouvement du 20 Fevrier February 20 movement 

 Le reforme constiutionnelle Constitutional reform الإصلاح الدستوري
 Revolution calme au Maroc Quiet revolution in Morocco ثورة هادئة في المغرب

 
 

The print archives were manually searched, starting from 2015 and working back to 2011, in the 
weeks prior to and immediately following specific dates (February 20 movement date; March 9 king’s 



International Journal of Communication 11(2017)  Access to Rabat  3149 

speech; July 1 reform date)―to give the best chance of capturing the relevant articles. The assumption 
was that these dates would most likely reveal articles for further examination. However, it was discovered 
that the newspapers had few articles dealing with the topics (based on the keywords) in 2015, 2014, and 
2013. The search then continued further back to 2012 and 2011. In this manner, it was possible to 
uncover the relative newsworthiness of the topics over the years—and exactly what the newspapers were 
printing at those times. 

 
Thinking that the method of searching using a handful of key dates may have been too 

restrictive, especially given the paucity of results in the later years, it was decided to conduct a manual 
keyword search on all available editions throughout the years. It should be noted, though, that due to the 
nature of archival materials, many dates and editions were missing; and because the searching was done 
manually, it is probable that articles were missed in the process. Although the interpretation of the 
findings has to take into account that some information may have been missed, the overall findings of the 
way the events were portrayed continue to represent what has been reported in the three newspapers. 
 

Coding the Articles 
 
The coding sheet allowed the coders to score each newspaper article based on a number of 

variables. The first few decisions were fairly simple in terms of merely noting the year of the story and the 
number of words that the article contained. Other coding decisions were a bit more difficult in that they 
required a detailed assessment of the article. For example, although the article was selected based on the 
keywords shown in Table 1, and so we already knew the topics covered in the piece (February 20 
movement, constitutional reform), the coders needed to assess and make a qualitative decision about 
whether the article’s overall tone was favorable, neutral, or unfavorable. The coder would then make a 
notation about he or she arrived at this decision. Also, we coded for whether a particular political actor 
was mentioned and whether he or she was treated favorably. We also coded based on the sources used in 
the articles and whether a photo was included with the story. Lawrence (2010) previously found: “Many 
issues and events that citizens encounter in the news have been framed by political actors, particularly 
government officials” (p. 265). Finally, the articles were coded as to the major topics that were covered in 
the text. 

 
The period originally specified for the study, 2011 to 2015, was meant to cover the range of 

years since the momentous activities of 2011. However, it quickly became apparent that newspaper 
articles dealing with the issues that were of critical importance in 2011 and 2012 were no longer being 
mentioned in the same way in later years. Of the 127 articles gathered for the study, most were from 
2011 (see Figure 1), and a handful were from 2012. For a few, the dates were not recorded due to 
limitations in the search method already mentioned. 

 
 
 
 
 
 



3150  Bradley C. Freeman International Journal of Communication 11(2017) 

 
 

 
Figure 1. Number of articles containing the study’s keywords  

in three Moroccan newspapers, 2011–2012. 
 
 

Coding 
 
Student research assistants, with the ability to read Arabic and French, were employed to read 

and score the articles. After a series of coding sessions using 10 articles randomly selected from the total 
gathered (representing nearly 8% of the articles), an agreement score over the minimum threshold as 
suggested by previous research, 80%, was obtained on all the variables. Thus, the coding was able to 
continue on the remaining newspaper articles. The 10 articles that were used for intercoder reliability 
testing were returned to the study’s sample, because each article was deemed essential. In addition, the 
only metric for agreement was straight percentage agreement. Because the sample was not random and 
no statistical claim is being made about the sample of articles (as generalizable to the rest), there was no 
perceived need to test intercoder reliability further. Our goal was to gain an exploratory insight into the 
articles that were gathered. The results are primarily descriptive in nature. 

 
Basic Profiles of Stories 

 
The selection of these three specific newspapers obviously has a bearing on the subsequent 

findings. This is because the newspapers are understood to align with certain societal power structures. 
However, this cannot always be assumed to affect coverage all the time, and content analysis can test this 
assumption more thoroughly. While we were investigating the frames that the newspapers took with 
regard to the two primary topics, we were also able to discern the degree to which the newspapers toed 
the company line, so to speak, in their coverage. Given what we know about how newspapers operate, 
and the influences on media content, individual journalists might have had an effect on the coverage in a 



International Journal of Communication 11(2017)  Access to Rabat  3151 

story. There are different levels of influence, and ultimately the pattern in coverage helps to paint the 
overall picture for the paper over time. 

 
Answering the Research Questions 

 
RQ1 contained five main variables that were coded for in the analysis of the newspaper articles: 

(a) total coverage, (b) tone of coverage, (c) frames, (d) sources, and the (e) inclusion of certain actors in 
the stories. A definitive result for the total amount of coverage cannot be reported, because our method of 
obtaining the articles was purposive, the archives were not complete, and ultimately we cannot be 
confident that our collection is a census of all the articles printed on the subject. That being said, it is 
strongly felt that the articles obtained are representative of the corpus. 

 
Findings 

 
The total number of articles gathered from each newspaper for the years covered is reported in 

Figure 1. For the remaining variables, analysis was conducted on the articles gathered. 
 
To ascertain the tone of coverage, coders were asked to score articles on whether the text was 

favorable, neutral, or unfavorable to the February 20 movement and the constitutional reforms. The 
results are shown in Figures 2 and 3. The general view is that the print media were cautious about and 
neutral in their reporting in early 2011; however, as momentum built and reforms were announced, the 
coverage increased, and the tone shifted toward greater favorability (for the reforms). Initially, the 
February 20 movement was not mentioned (not at all in Le Matin); however, the term was found in Al 
Massae and Attajdid. In Al Massae, the movement was covered, but there was a decided neutrality in the 
coverage―when official sources were mentioned, they supported the call for reforms (and viewed them 
with favor); however, citizen voices (e.g., a religious leader was quoted in one article) tended to want 
even more to be done (and they were generally reported as not discussing the reforms favorably). In 
Attajdid, coverage toward the movement was neutral to favorable at first, but after the reforms had been 
announced, the coverage turned more unfavorable toward the movement and more in favor of discussing 
the reforms. In two articles, opposition party leaders were mentioned as not being in favor of the 
movement. The reforms quickly became the focal point for coverage, and they were covered favorably; 
however, while some of the coverage could be characterized as mixed in Al Massae, it remained mostly 
favorable in Attajdid, and absolutely favorable in Le Matin. The figures do not show the coverage over 
time, and this is due in large part to the limited number of articles that were available for review. As 
mentioned, the topic of the February 20 movement and the reforms receded over time, based on the 
difficulty in finding articles with the keywords after 2012. On a side note, one coder noted numerous 
Arabic spelling errors in the Attajdid articles. 

 



3152  Bradley C. Freeman International Journal of Communication 11(2017) 

 
Figure 2. Tone of coverage of the February 20 movement  

in three Moroccan newspapers, 2011–2012. 
 
 

 
Figure 3. Tone of coverage of the constitutional reforms  

in three Moroccan newspapers, 2011–2012. 
 
Another part of RQ1 was to ascertain the frames used in the articles. The framing categories 

were created at the same time the newspapers were selected, and the categories were based on previous 



International Journal of Communication 11(2017)  Access to Rabat  3153 

literature, but with a slight modification given the study’s Moroccan context. The categories were official, 
oppositional, and humanitarian. It is, by and large, accepted that Le Matin is a royalist newspaper, and as 
such, its stories are written from the official viewpoint of the office of the monarchy. Attajdid is an Islamist 
paper and often has taken an oppositional stance toward some political parties, if not the government—
though this changed with mixed coverage, somewhat as a result of the events in 2011. Al Massae is an 
independent print media outlet, and thus its viewpoints and coverage would be expected to reflect this. 
Figure 4 shows the results for the frame variable found in the articles. Only Le Matin is consistent with its 
“official” approach to the framing of stories, and this comes as no surprise given that this newspaper acts 
as the official mouthpiece of the monarchy. In the other two newspapers, no clear frame emerged from 
the articles that were examined. In many instances, the frames were mixed, leading the coders to make 
an indeterminate selection. There were only a few instances where the frames were clear enough to be 
coded as fitting into one of the three categories of the study. 

 

 
Figure 4. Frames used in coverage of the constitutional reforms  

in three Moroccan newspapers, 2011–2012. 
 
 

In examining the sources of the newspaper articles, we were interested in both the bylines for 
the articles as well as the sources who appeared in the articles. For most of the 127 articles, the author of 
the piece was not known. However, there were many instances where officials and citizens were quoted in 
the stories. Regarding the bylines, in over half of the cases, stories had no attribution (69 of 127). The 
second highest total was for a combination of reporters to be mentioned. In only seven of the stories was 
there an easily identifiable newspaper staff reporter. In terms of sources cited in the articles, the results 
are reported in Figure 5. The variable had several categories; however, we show the data here most 
usefully in terms of the “king” and “all others.” In Le Matin, the king is the most quoted source for the 
news items. In Al Massae, the king was quoted a few times, but coalition members and citizens were also 
cited. In Attajdid, the king received a few quotes, but citizens received the vast majority of quotes. 

 
 



3154  Bradley C. Freeman International Journal of Communication 11(2017) 

Figure 5. Sources quoted or mentioned in articles dealing with the February 20  
movement or constitutional reforms in three Moroccan newspapers, 2011–2012. 

 
 

Finally, articles were coded to determine which actors were mentioned in the articles and whether 
they were dealt with favorably, neutrally, or unfavorably. The king was the most referenced source, and in 
Attajdid and Le Matin, the coverage was always favorable. Only one article in Attajdid had neutral 
coverage of the king. This makes sense, because one of the red lines in Moroccan media is the treatment 
of the king. However, two articles in Al Massae were coded as unfavorable and four as neutral with regard 
to the king. This indicates that there are some instances when the print media’s coverage may bump up 
against the red lines that have been so often mentioned with regard to Moroccan media. While coders 
were instructed about the case of the makhzen in regard to the Moroccan situation, reference to this 
entity occurred in only four articles, and there was a split of one response favorable, one response 
unfavorable, and two indeterminate, so the instances were too few to be of import. The Justice and 
Development Party was mentioned in 25 articles, with over half of the reports providing favorable 
coverage. Other opposition parties were mentioned in 15 of the articles; in those instances, eight of the 
references were scored as unfavorable and seven as neutral. 
 

Discussion 
 
The portrayals in stories across the three newspapers, while not exactly uniform, tended toward 

neutrality and caution in the case of Al Massae and Attajdid when reporting on the February 20 
movement, while later neutrality to favorable frames was noted in coverage of the constitutional reforms. 
It is somewhat difficult to fathom that a widespread movement of the citizenry was not mentioned nearly 
as much as one might have thought in 2011 and 2012 in the pages of the Moroccan press, especially 
given the academic literature that has referenced the movement. In the case of Le Matin, the February 20 
movement was never mentioned. However, the articles recognized movement forces and quickly began to 
shift coverage and the discussion toward the king’s speech made on March 9, 2011. We see that the king’s 



International Journal of Communication 11(2017)  Access to Rabat  3155 

speech was able to redirect the agenda-setting function of the news media by offering reforms (in reaction 
to protests, while never mentioning them)―and this allowed the monarchy to move toward greater control 
over the narrative, redirecting the forces of change that were building in the country. The subsequent 
discussions in the print media became about the reforms—and the different reactions among political and 
societal actors to these—rather than about the people’s movement or even the monarchy per se, and this 
allowed for coverage to continue along this path, as essentially set by the king’s office. The king never 
mentioned the February 20 movement during this critical period (nor has he since). 

 
The framing of stories carries significant weight in terms of what the public will come to know 

about a particular topic—and even how they will think about it. In the case here, it seems that the 
newspapers did delve into more thematic issues surrounding what was happening with various groups in 
society that were coalescing around the February 20 movement. It was determined rather rapidly that the 
movement was not to be the focus of news reports, as the powers that be quickly redirected discussion 
from one involving societal actors to a political one dealing with the constitutional reforms. Again, from 
the available academic literature, we know that much was happening in society and behind the scenes at 
the newspapers, but the coverage did not reflect this. It is clear that different conversations were taking 
place, and many of them were never covered. There are different ways to view this shift in the news 
coverage of the time: On the one hand, it preserved stability and allowed a discussion to take place in the 
newspapers on the issue of the reforms. On the other hand, it perhaps curtailed discussions rather early 
surrounding the very basis on which the February 20 movement coalesced and on which arguments for its 
existence were based. In theory, the media can act as an outlet or forum for these discussions to take 
place, but if allowed to continue without any real direction or focus, it is also true that uncertainty and 
instability could grow—to what end we do not know. Thus, the role of local media within society is always 
being decided and shaped—often by the various forces that are shaping society itself, with some powers 
clearly having a greater say in the process—for better or for worse (or neither). 

 
News values are rooted in the dominant ideology of a country, and as such, news media in 

Morocco, it seems, have learned to favor the status quo, only occasionally testing the boundaries of what 
can be printed―and perhaps often unknowingly so—while also staying alert so as not to cross the red 
lines. During the critical time period of 2011–2012, similarities among the print media were noticeable in 
that coverage of the February 20 movement rarely mentioned the movement by name, and in most cases, 
coverage swiftly shifted to the king’s speech on March 9 and the subsequent reforms promised. This gives 
us some indication that Moroccan print media—or these newspapers at least—are operating within certain 
constraints, as has been noted elsewhere, and are perhaps unable therefore to fulfill the role that 
Habermas suggested for a healthy public sphere. In the case of Le Matin, its role is seen clearly in its very 
design—as that of a mouthpiece for the monarchy. This analysis shows that the one-way directional 
message-making of some mass media is alive and well. 

 
This study represents an exploratory snapshot of a moment in time—albeit an important time. 

The study examines newspaper coverage of a significant movement in Morocco and the subsequent 
reaction by the leader during the period now known as the Arab Spring. A number of print media stories 
from a convenience sample were examined from three Moroccan newspapers that were dealing with issues 
brought to the fore by the February 20 movement and the subsequent king’s speech and reforms on the 



3156  Bradley C. Freeman International Journal of Communication 11(2017) 

matter. The study provides some basic micro information about the type and kind of coverage that the 
newspapers were producing. It does not uncover the degree to which the macro movement was 
successful; nor does it reveal the extent to which the reforms have been successful. Other studies, no 
doubt, will address these issues from their appropriate contexts and vantage points. For now, these issues 
have not been resolved. What the study does reveal is perhaps the tendency of the Moroccan print media 
at the time to tread cautiously during a period of great upheaval in the region on the issue of the February 
20 movement and the important questions that the movement was raising. More studies are needed to 
expand and assess more content of the Moroccan media during this time period, and on which citizens still 
must rely for their daily news and information. In this way, we can discover whether, and the degree to 
which, the media are fulfilling their public service role to society, or merely transmitting the biddings of a 
powerful elite. 

 
 

References 
 
Aday, S., Farrell, H., Freelon, D., Lynch, M., Sides, J., & Dewar, M. (2013). Watching from afar: Media 

consumption patterns around the Arab Spring. American Behavioral Scientist, 57(7), 899–919. 
 
Anderson, L. (2011). Demystifying the Arab Spring: Parsing the differences between Tunisia, Egypt, and 

Libya. Foreign Affairs, 90(3), 2–7. 
 
Ayish, M. I. (2008). The new Arab public sphere (Vol. 15). Berlin, Germany: Frank & Timme. 
 
Beinin, J., & Vairel, F. (Eds.). (2013). Social movements, mobilization, and contestation in the Middle East 

and North Africa. Redwood City, CA: Stanford University Press. 
 
Benchemsi, A. (2012). Morocco: Outfoxing the opposition. Journal of Democracy, 23(1), 57–69. 
 
Bendourou, O. (1996). Power and opposition in Morocco. Journal of Democracy, 7(3), 108–122. 
 
Bryman, A. (2008). Social research methods (3rd ed.). Oxford, UK: Oxford University Press. 
 
 
Charai, A. (2014, August 25). 15 years of wise leadership. The Huffington Post. Retrieved from 

http://www.huffingtonpost.com/ahmed-charai/15-years-of-wise-leadersh_b_5708275.html  
 
Daadaoui, M. (2011). Moroccan monarchy and the Islamist challenge: Maintaining Makhzen power. New 

York, NY: Springer. 
 
Dabashi, H. (2012). The Arab Spring: The end of postcolonialism. New York, NY: Zed Books.  
 
Darif, M. (2013). Morocco: A reformist monarchy? In R. Laremont (Ed.), Revolution, revolt and reform in 

North Africa: The Arab Spring and beyond (pp. 105–124). London, UK: Routledge. 



International Journal of Communication 11(2017)  Access to Rabat  3157 

David, C. C., Atun, J. M., Fille, E., & Monterola, C. (2011). Finding frames: Comparing two methods of 
frame analysis. Communication Methods and Measures, 5(4), 329‒351. 

 
Desrues, T. (2013). Mobilizations in a hybrid regime: The 20th February movement and the Moroccan 

regime. Current Sociology, 61(4), 409–423. 
 
Desrues, T. (2016). Le PJD en ville, le PAM à la campagne. Le multipartisme marocain à l’épreuve de la 

bipolarization [PJD in the city, WFP in the countryside: The Moroccan multiparty system with 
bipolarization]. L’Année du Maghreb, 15, 229–254. 

 
De Vreese, C. H. (2005). News framing: Theory and typology. Information Design Journal + Document 

Design, 13(1), 51–62. 
 
Douai, A. (2009). In democracy’s shadow: The “new” independent press and the limits of media reform in 

Morocco. Westminster Papers in Communication and Culture, 6(1), 7–26. 
 
El Issawi, F. (2016). Moroccan national media: Between change and status quo. London, UK: LSE Middle 

East Centre. 
 
El-Rifae, Y. (2016, July 29). Morocco’s new press law undermined by draft penal code. New York, NY: 

Committee to Protect Journalists. Retrieved from https://cpj.org/blog/2016/07/mission-journal-
moroccos-new-press-law-undermined-.php  

 
Ennaji, M. (1991). Aspects of multilingualism in the Maghreb. International Journal of the Sociology of 

Language, 87, 7–25. 
 
Entman, R. M. (1993). Framing: Toward clarification of a fractured paradigm. Journal of Communication, 

43(4), 51–58. 
 
Eskjaer, M. F. (2012). Changing revolutions, changing attention? Comparing Danish press coverage of the 

Arab Spring in Tunisia and Syria. Global Media Journal (German ed.), 2(1), 1–19. 
 
Galtung, J., & Ruge, M. (1973). Structuring and selecting news. In S. Cohen & J. Young (Eds.), The 

manufacture of news: Social problems, deviance, and the mass media (pp. 62–72). London, UK: 
Constable.  

 
Gershovich, M. (2013). The “new press” and free speech under Mohammed VI. In B. Maddy-Weitzman & 

D. Zisenwine (Eds.), Contemporary Morocco: State, politics and society under Mohammed VI (pp. 
93–108). Oxford, UK: Routledge.  

 
Goffman, E. (1974). Frame analysis: An essay on the organization of experience. Cambridge, MA: Harvard 

University Press. 
 



3158  Bradley C. Freeman International Journal of Communication 11(2017) 

Graiouid, S. (2007). A place on the terrace: Café culture and the public sphere in Morocco. Journal of 
North African Studies, 12(4), 531–550. 

 
Habermas, J. (1962). Strukturwandel der Offentlichkeit [The structural transformation of the public 

sphere]. Neuwied, Germany: Luchterhand. 
 
Hamid, S. (2009). Jordan: The myth of the democratizing monarchy. In N. Brown & E. Shahin (Eds.), The 

struggle over democracy in the Middle East: Regional politics and external policies (pp. 121–133). 
Oxford, UK: Routledge.  

 
Hashas, M. (2013). Moroccan exceptionalism examined: Constitutional insights pre- and post-2011 

(Working Paper 34). Rome, Italy: Istituto Affari Internazionali. 
 
Hoffmann, A. (2013). Morocco between decentralization and recentralization: Encountering the state in 

the “useless Morocco.” In M. Bouziane, C. Harders, & A. Hoffmann (Eds.), Local politics and 
contemporary transformations in the Arab world: Governance beyond the center (pp. 157–177). 
London, UK: Palgrave Macmillan. 

 
Hoffmann, A., & Koenig, C. (2013). Scratching the democratic façade: Framing strategies of the 20 

February movement. Mediterranean Politics, 18(1), 1–22. 
 
Huang, C. (2011, June 6). Facebook and Twitter key to Arab Spring uprisings: Report. The National. 

Retrieved from http://www.l2f.inescid.pt/~fmmb/wiki/uploads/Work/misnis.ref01.pdf  
 
Ibahrine, M. (2006). The Internet and politics in Morocco: The political use of the Internet by Islam-

oriented political movements (Doctoral dissertation). University of Hamburg, Germany. Retrieved 
from http://ediss.sub.uni-
hamburg.de/volltexte/2006/2996/pdf/Ibahrine_Disseration_University_of_Hamburg_2006.pdf  

 
Iyengar, S. (1990). Framing responsibility for political issues: The case of poverty. Political Behavior, 

12(1), 19–40.  
 
Iyengar, S. (1991). Is anyone responsible? How television frames political issues. Chicago, IL: University 

of Chicago Press. 
 
Jaidi, D. (2000). Diffusion et audience des médias audiovisuels: Cinéma, radio, télévision, vidéo et 

publicité au Maroc [Dissemination and audience of the audiovisual media of Morocco]. Rabat, 
Morroco: Al Majal. 

 
Jasperson, A., & Kikhia, M. (2003). CNN and Al-Jazeera’s media coverage of America’s war in Afghanistan. 

In P. Norris, M. Kern, & M. Just (Eds.), Framing terrorism: The news media, the government, and 
the public (pp. 113–132). Brighton, UK: Psychology Press.  

 



International Journal of Communication 11(2017)  Access to Rabat  3159 

Kellner, D. (2000). Habermas, the public sphere, and democracy: A critical intervention. Retrieved from 
https://msu.edu/~jmonberg/415/Schedule_files/Habermas_Public_Sphere_Democracy.pdf  

 
Khondker, H. H. (2011). Role of the new media in the Arab Spring. Globalizations, 8(5), 675–679. 
 
Lachhab, M. (2013, December 17). Civil society as public sphere against the state—Morocco as a case 

study. Retrieved from http://blog.goethe.de/humanities/archives/37-Civil-Society-as-Public-
Sphere-against-the-State-Morocco-as-a-Case-Study.html  

 
Lawrence, R. G. (2010). Researching political news framing: Established ground and new horizons. In P. 

D’Angelo & J. Kuypers (Eds.), Doing news framing analysis: Empirical and theoretical 
perspectives (pp. 265–285). London, UK: Routledge. 

 
Lee, N. J., McLeod, D. M., & Shah, D. V. (2008). Framing policy debates: Issue dualism, journalistic 

frames, and opinions on controversial policy issues. Communication Research, 35(5), 695–718. 
 
Lewis, A. (2011, November 24). Why has Morocco’s king survived the Arab Spring? BBC News. Retrieved 

from http://www.bbc.com/news/world-middle-east-15856989  
 
Lynch, M. (2003). Beyond the Arab street: Iraq and the Arab public sphere. Politics & Society, 31(1), 55–

91. 
 
Lynch, M. (2005). Voices of the new Arab public: Iraq, Al-Jazeera, and Middle East politics today. New 

York, NY: Columbia University Press. 
 
Lynch, M. (2015). The rise and fall of the new Arab public sphere. Current History, 114(776), 331. 
 
Macnamara, J. R. (2005). Media content analysis: Its uses, benefits and best practice methodology. Asia-

Pacific Public Relations Journal, 6(1), 1–34. Retrieved from 
https://opus.lib.uts.edu.au/bitstream/10453/10102/1/2007002122.pdf  

 
Maddy-Weitzman, B. (2012, Winter). Is Morocco immune to upheaval? Middle East Quarterly, 19(1), 87–

93. Retrieved from http://www.meforum.org/3114/morocco-upheaval  
 
Maghraoui, A. (2011). Constitutional reforms in Morocco: Between consensus and subaltern politics. 

Journal of North African Studies, 16(4), 679–699. 
 
Maghraoui, A. (2015). Morocco: The king’s Islamists. Washington, DC: Wilson Center. Retrieved from 

https://www.wilsoncenter.org/morocco-the-kings-islamists  
 
Molina, I. F. (2011). The monarchy vs. the 20 February movement: Who holds the reins of political change 

in Morocco? Mediterranean Politics, 16(3), 435–441. 
 



3160  Bradley C. Freeman International Journal of Communication 11(2017) 

Njoku, R. C. (2006). Culture and customs of Morocco. Santa Barbara, CA: Greenwood.  
 
Ottoway, M. (2011, June 20). The new Moroccan constitution: Real change or more of the same? 

Washington, DC: Carnegie Endowment for International Peace. Retrieved from 
http://carnegieendowment.org/2011/06/20/new-moroccan-constitution-real-change-or-more-of-
same  

 
Pelham, N. (2012, July 5). How Morocco dodged the Arab Spring. The New York Review of Books. 

Retrieved from http://www.nybooks.com/blogs/nyrblog/2012/jul/05/how-morocco-dodged-arab-
spring/  

 
Petty, R. E., & Cacioppo, J. T. (1986). The elaboration likelihood model of persuasion. Advances in 

Experimental Social Psychology, 19, 123–205. 
 
Phillips, C. (2014). The Arabism debate and the Arab uprisings. Mediterranean Politics, 19(1), 141–144. 
 
Salhani, C. (2014, January 23). Morocco, the king and reforms. The Huffington Post. Retrieved from 

http://www.huffingtonpost.com/claude-salhani/morocco-the-king-and-refo_b_4245320.html  
 
Sater, J. N. (2007). Civil society and political change in Morocco. Oxford, UK: Routledge. 
 
Sater, J. N. (2016). Morocco: Challenges to tradition and modernity. Oxford, UK: Routledge. 
 
Scheufele, D. A., & Tewksbury, D. (2007). Framing, agenda setting, and priming: The evolution of three 

media effects models. Journal of Communication, 57(1), 9–20. 
 
Shahin, E. E. (2004). Movement for unity and reform (MUR). Encyclopedia of the modern Middle East and 

North Africa. Retrieved from http://www.encyclopedia.com/doc/1G2-3424601892.html  
 
Smith, A. R., & Loudiy, F. (2005). Testing the red lines: On the liberalization of speech in Morocco. Human 

Rights Quarterly, 27(3), 1069–1119. 
 
Tankard, J. W. (2001). The empirical approach to the study of media framing. In S. Reese, O. Gandy, & A. 

Grant (Eds.), Framing public life: Perspectives on media and our understanding of the social 
world (pp. 95–106). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. 

 
Tayebi, H. (2013). Print journalism in Morocco: From the pre-colonial period to the present day. 

Mediterranean Journal of Social Sciences, 4(6), 497–506. 
 
Tayebi, H. (2015). The independent press after the “Moroccan Spring.” Mathal, 4(1), 1–14. Retrieved from 

http://ir.uiowa.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1065&context=mathal  
 
 



International Journal of Communication 11(2017)  Access to Rabat  3161 

Trenz, H. J. (2004). Media coverage on European governance: Exploring the European public sphere in 
national quality newspapers. European Journal of Communication, 19(3), 291–319. 

 
Weaver, D. H. (2007). Thoughts on agenda setting, framing, and priming. Journal of Communication, 

57(1), 142–147. 
 
Wegner, E., & Pellicer, M. (2010). Hitting the glass ceiling: The trajectory of the Moroccan Party of Justice 

and Development. In International IDEA (Ed.), Islamist mass movements, external actors and 
political change in the Arab World (pp. 23–50). Rome, Italy: Centro Studi di Politica 
Internazionale and Istituto Affari Internazionali. 

 
Willis, M. (2014). Politics and power in the Maghreb: Algeria, Tunisia, and Morocco from independence to 

the Arab Spring. Oxford, UK: Oxford University Press. 
 
Zaid, B. (2009). Public service television policy and national development in Morocco (Doctoral 

dissertation). University of South Florida, Tampa, FL. Retrieved from 
http://scholarcommons.usf.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1099&context=etd  

 


