
International Journal of Communication 11(2017), 1357–1377 1932–8036/20170005 

Copyright © 2017 (Rianne Subijanto). Licensed under the Creative Commons Attribution Non-commercial 

No Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

 

Enlightenment and the Revolutionary Press  

in Colonial Indonesia 

 

RIANNE SUBIJANTO1 
Baruch College, City University of New York, USA 

 

In the historiography of Indonesian nationalism and the press, much has been made of 

the vernacular press and its role in the emergence of national consciousness. However, 

this work has not typically distinguished between the vernacular press and the self-

identified “revolutionary press,” which emerged during the early communist movement 

of 1920–1926. This article recovers the tradition of the revolutionary press and situates 

it in the history of Indonesian national struggles by examining the production and 

development of the revolutionary newspaper Sinar Hindia. An investigation of the 

paper’s content, production, and distribution practices reveals how Sinar Hindia not only 

embodied the anticolonial national struggle but also became a voice for a project of 

enlightenment in the colony. By uncovering this “revolutionary” paper’s own discourses 

of enlightenment and revolutionary struggle, this study sheds light on the role of the 

press in the production of enlightenment ideas and practices in colonial Indonesia. 

 

Keywords: revolutionary press, enlightenment project, Indonesia, communism, social 

movements, communication history 

 

The growth of the native vernacular press and political organizations in the first two decades of 

the 20th century provided the conditions for an important period in Indonesian press history that saw the 

rise and fall of the “revolutionary press.” This self-identified revolutionary press (or pers revolutionair) was 

an outgrowth of the earlier vernacular press, which itself, along with political parties and unions, had 

become a voice of the colonized people throughout the Dutch East Indies (now Indonesia). From 1920 to 

1926, under the banner of the early communist movement in the Indies, the struggle against colonialism 

gained popularity among the lower-class population. Pers revolutionair became one of their main weapons 

of struggle. Despite its abrupt end following the 1926–7 communist revolt, this movement had a direct 

influence on later developments leading to the national revolution of 1945–9, when exiled leaders were 

returning to Java and younger revolutionaries who had grown up during the 1920s were now in positions 

of power and influence. Perhaps even more significant, however, was the role of the revolutionary press in 

a broader project of enlightenment in the colony. 

 

During this period, the explicit goals of the early communist movement were not limited to 

ridding the Indies of colonial capitalism; they also included elevating a new intellectual movement. On 

                                                
Rianne Subijanto: rianne.subijanto@baruch.cuny.edu 

Date submitted: 2015–12–03 
1 The author thanks the two anonymous reviewers for their critical and constructive comments. 

http://ijoc.org/


1358  Rianne Subijanto International Journal of Communication 11(2017) 

January 2, 1922, an article in Sinar Hindia newspaper captured the passion for “the new way of thinking” 

quite vividly: 

 

For most people here in the Indies, it has been difficult to embrace new wetenschap 

[Dutch: knowledge], mostly because they do not possess the new way of thinking 

[emphasis in the original]. Their geest [Dutch: spirit] is still old-fashioned, and belief in 

superstition still plays an important part in their way of thinking. Remnants of a more 

religious era, an ancient time, still reign in the minds of the people in the Indies. . . . To 

promote the movement and the new wetenschap, we have to try as hard as we can to 

pry them away from their misguided thinking by promoting our propaganda through 

brochures. (Soekin, 1922, n.pag.) 

 

The image of the new was a preoccupation of the movement writ large. As seen in the quote, “new 

knowledge” and “the new way of thinking,” expressed in a seamless juxtaposition of Dutch and Malay, 

were considered key to freeing the people’s spirit from the misguidance of religious dogmas, mysticism, 

and superstition. 

 

The interest in enlightenment ideas had been expressed in the Indies years before the period of 

the early communist movement. One well-known example is found in a collection of letters by Kartini—the 

famous daughter of a Javanese nobleman—published as Door Duisternis tot Licht (Out of Darkness to 

Light) in 1911. The letters, addressed to her Dutch pen pals, depict Kartini’s self-education in European 

ideas of women’s emancipation, freedom, and equality by reading books and Dutch newspapers. Kartini 

represented a generation of Indonesians who were preoccupied with a project of enlightenment. Later, the 

first native political party, Boedi Oetomo, was founded to promote Western-style education for Javanese 

commoners, and the Taman Siswa school was created by Soewardi Soerjaningrat for a similar purpose. 

Likewise, Tirto Adhi Surjo produced the first native vernacular newspapers with the expressed purpose of 

struggling for equal rights and social justice (Toer, 1985).  

 

While the focus on education and literacy and the demands for rights and social justice resonate 

with what we now understand as enlightenment ideas and practices, the history of Kartini, Boedi Oetomo, 

Taman Siswa, and Tirto Adhi Surjo has often been framed under the narrative of a nationalist project 

(Anderson, 1990, 1991; Ricklefs, 2001; Toer, 1985). Indeed, the desire for the new was manifested in the 

idea of the nation as a form of collective community. Since the rise of modern political parties founded in 

1908, the idea of an independent Indonesian nation emerged as the uniting idea among the colonized 

subjects (Adam, 1995; Elson, 2008). As Anderson (1991) famously argued, the nation became “an 

imagined community,” in which the colonized organized themselves and created a sense of belonging that 

reached beyond their regional, physical, ethnic, and linguistic differences. This imagining was possible 

because of the press and other commodities of print capitalism that then facilitated the creation of nations 

(Anderson, 1991). In the history of modern Indonesia, scholars have recognized that the production of the 

vernacular press played an important role in building national consciousness (Adam, 1995; Anderson, 

1991; Hagen, 1997; Toer, 1985) and aided the rise of parties as modern forms of political associations 

(Blumberger, 1935; Korver, 1982; McVey, 1965; Shiraishi, 1990; Tichelman, 1985) indispensable to the 

birth of the new period of pergerakan—”an age in motion” (Shiraishi, 1990) or “World-in-Motion” 



International Journal of Communication 11(2017)  Revolutionary Press  1359 

(Anderson, 1996, p. 35)—that is the focus of this article. As such, enlightenment among these early 

Indonesian intellectuals was an end in itself, separate from, though closely tied to, the struggle for 

national independence. 

 

Hence, framing these enlightenment practices as primarily for a part of national struggles 

subsumes the former as a mere parochial project of the latter. Investigating how enlightenment practices 

developed in the Indies can help us understand how those cultural practices, while unique, were at the 

same time produced through the transnational contact of ideas facilitated through books, newspapers, and 

magazines. Most important, in the case of the early communist movement in the Indies, enlightenment 

practices were born out of political struggles against colonialism. 

 

Studies on the revolutionary press in Turkey, the United States, France, and Iran have 

highlighted the role of the press in enabling public opinion, public discussion, and public criticism as well 

as organizing collective actions, often leading to the overthrow of a monarch, regime, or colonial rule 

(Behn, 1980; Brummett, 2000; Cutler, 1975; Daley, 2009; Edelstein, 1971; Popkin, 1999)—

characteristics of enlightenment practices. Borrowing from Sebastian Conrad, I understand enlightenment 

here as the “material production of the public sphere,” produced through political struggles rather than 

mere “lofty philosophical debates” (Conrad, 2012, p. 1003; also see Habermas, 1992). This article 

contributes to an ongoing conversation regarding the origins of enlightenment and efforts to deconstruct 

the view that the history of enlightenment was homogeneous, monolithic, and primarily the provenance of 

18th-century Europe (Carey & Festa, 2015; Chakrabarty, 2008; Houssaini, 2013; Israel, 2001). Conrad 

(2012), for instance, proposes that we rethink the nonlinear “spatiality and temporality of the global 

Enlightenment” (p. 1026), arguing that the enlightenment project was not simply a moment of the past or 

bound to a specific geographical space. Rather, it is a continuous “process of global circulation, 

translation, and transnational co-production . . . of many different actors” (p. 1027). Therefore, the task 

of this article is not so much to fit the communist movement’s agenda within a particular definition of 

enlightenment, but rather to understand how enlightenment was perceived and produced. 

 

As a contribution to the debate, this article investigates the production of enlightenment ideas 

and practices in late-colonial Indonesia (1920–6). The aim of this article is twofold. First, it rescues the 

tradition of the “revolutionary press” by examining the production and development of the revolutionary 

newspaper Sinar Hindia (later Api, henceforth SH/Api) from its conception in May 1918 until its closure in 

April 1926 as an exemplary case of the revolutionary press. This article demonstrates that a different 

model of the press—that is, the revolutionary press—emerged out of the tradition of the vernacular press. 

Second, through an investigation of the paper’s content, production, and distribution practices, this article 

reveals how Sinar Hindia embodied not only the anticolonial national struggle, but became one voice for a 

project of enlightenment in the colony, highlighting how an enlightenment project was produced as a 

project of struggle. 

 

The Evolution of Sinar Hindia: A Brief History 

 

When the newspaper Sinar Hindia (literally, “light of the Indies”) was first published in 1918, the 

push for enlightenment had already begun. This is apparent in the names of many newspapers circulating 



1360  Rianne Subijanto International Journal of Communication 11(2017) 

in the first two decades of the 20th century that included words such as sinar (light), suara (voice), and 

bergerak (in motion), demonstrating the relationship between the struggle for enlightenment and the 

desire to resist colonial rule. 

 

The development of the vernacular press in the Indies began on January 25, 1855, when the 

Javanese language weekly Bromartani was published. It continued to grow with the involvement of the 

Eurasians and the Chinese in the industry, many of whom trained Indonesian natives to become printers 

and editors. As such, by the end of the 19th century, native readership had grown at least among the few 

educated literate people. When the native vernacular press was finally established, it functioned not like 

its predecessors, which were committed to supporting commerce; instead, it was explicitly committed to 

supporting political struggles. This commitment of the press had been inspired by the movement in 

Chinese communities in the Indies to turn the vernacular newspapers into political organs to create a 

common identity of Chinese nationalism in support of the Chinese revolution (Adam, 1995). As such, it 

was in the hands of journalists that between 1903 and 1913 the native vernacular press and political 

organizations developed in tandem. Tirto Adhi Soerjo created Sarekat Prijaji and its organ, the Medan 

Prijaji, in 1906–7; Dr. Wahidin Soedirohoesodo, the editor of the periodical Retnadhoemilah, created Boedi 

Oetomo party in 1908; a Eurasian journalist E.F.E. Douwes Dekker was in charge of De Expres when he 

founded Indische Partij in 1912; and Tjokroaminoto was the editor in chief of Oetoesan Hindia when he 

began leading Sarekat Islam in 1913 (Adam, 1995; Ricklefs, 2001; Shiraishi, 1990). However, many of 

these political parties were only able to attract the educated elites of the population, many of them 

coming from the priyayi (aristocratic) class.  

 

It was with the foundation of two political parties, Sarekat Islam (SI; Islamic Union) and Indische 

Sociaal-Democratische Vereeniging (ISDV; Indies Social-Democratic Association), that native political 

parties and press took a more radical turn. Tirtoadisurjo, a priyayi who had left government service to 

become a journalist, founded Sarekat Dagang Islamiyah (SDI; Islamic Commercial Union) in Batavia in 

1909 and in Buitenzorg (Bogor) in 1910. This organization was designed to support Indonesian traders, so 

the use of the term Islam in the name of the organization served to unite the majority Muslim Indonesian 

traders under the banner of religion. Branches in other regions were soon established. The Surabaya 

branch was founded by H.O.S. Tjokroaminoto, who would soon take over the leadership of SDI as a whole 

and changed the organization’s name to Sarekat Islam. Under the leadership of Tjokroaminoto, the 

Islamic and commercial origins of the organization were replaced by resentful antigovernment voices, 

giving the organization a reputation as the savior of the lower-class people and Tjokroaminoto as the ratu 

adil (just king), a messianic character in Javanese legend. From 1912 onward, as the organization spread 

throughout the villages, the membership of SI rapidly swelled, with many lower-class members joining the 

organization (McVey, 1965; Ricklefs, 2001; Shiraishi, 1990).  

 

In the midst of SI’s expansion, Indische Sociaal-Democratische Vereeniging was founded by a 

young Dutch labor leader, H.J.F.M. Sneevliet, in 1914 in Semarang, a city on the north central coast of 

Java. The city was an expanding urban port and center of European commerce, and also the base of 

radical activities, including the Indonesian railroad workers’ union (VSTP). As a socialist organization, ISDV 

easily gained support from VSTP’s most talented activists. Together with the Dutch leaders Sneevliet and 

A. Baars (the editor of ISDV’s organ Het Vrije Woord), Semaun—a 15-year-old VSTP leader—and other 



International Journal of Communication 11(2017)  Revolutionary Press  1361 

Indonesian members attended and addressed SI gatherings and kept close relations with its leaders. As a 

result, SI became even more radical in demanding the end of Dutch colonial rule in the Indies. When in 

1918 Sneevliet was sent into exile, ISDV already had a generation of Indonesian leaders who would 

continue its program and develop the party into the first communist party in Asia outside of Russia 

(McVey, 1965). Together with SI and its massive followings, ISDV (later Partai Komunis Indonesia [PKI; 

Indonesian Communist Party]) would become the basis of the first nationally and globally connected 

popular anticolonial movement in the Indies. Thus, it is important to understand the early communist 

movement in the Indies as a loose network of SI, PKI, VSTP, and several other parties and unions. 

 

The newspaper Sinar Hindia was produced by the activists belonging to both Semarang-based SI 

and PKI. The name changes in the history of Sinar Hindia reflect an increased focus on enlightenment in 

the movement’s development of a revolutionary press. When several Indonesian communist leaders had 

begun joining SI and founded its more radical Semarang branch in 1918, they bought Sinar Djawa (light 

of Java) and changed the name to Sinar Hindia (light of the Indies). The name change was important 

because the new editors, Semaoen, Mas Marco Kartodikromo, and Darsono, no longer imagined the 

newspaper as the organ of the people of “Java” only, but rather of the “Indies.” Its masthead, “the 

newspaper for kromo people in the Indies,” clearly imagined its readership to have expanded beyond the 

kromo of Java. Kromo is a Javanese term, often contrasted with priyayi. The word priyayi is a term for the 

Javanese aristocratic class, which, since the 18th century, had been recruited into Dutch service holding 

key positions, such as bupati (regional heads), within the colonial hierarchy. Access to these positions was 

not on the basis of education, but on the basis of descent; however, because of their key roles in 

administration, the colonial authorities encouraged them to get Western education provided by the 

government. Kromo, on the other hand, referred to a status having a loose sense of lower class and 

usually provoked the imagination of the larger population of landless peasants. Very few kromo could 

enjoy education at the time. During the movement, the word kromo was used especially when talking 

about the oppressed and the colonized. In 1924, the newspaper changed its name again, this time to Api, 

and created a new masthead: “the voice of the proletariats of all nationalities and religions.” Api, meaning 

“fire,” still conveyed a sense of light/enlightenment, but it was also more aggressive, signaling the further 

radicalization of the movement.  

 

The shift in the newspaper’s masthead from the “newspaper for kromo” to a paper for 

“proletariats of all nationalities and religions” was more than a mere terminological change. It reflected a 

deeper split in the organization behind the paper, SI. The organizational split into a “white wing” and a 

“red wing” occurred due to a disagreement about whether Islamism and communism were mutually 

compatible ideologies. Eventually, the white wing of SI refused to stand together with the communist 

members, afraid that they would betray their belief in Islam in favor of communism. The red wing of SI 

responded to this by claiming not only that Islam and communism were compatible, but that it was in the 

interests of the Muslims that the communist struggles against Dutch imperialism should succeed. To fight 

Dutch rule, however, they suggested that the anticolonial communist movement should not use a religious 

banner—given that there were people of other nationalities and religions in the Indies who fought against 

colonialism—and instead should use nonreligious symbols as a way to unite the diverse anticolonial 

contingents.  

 



1362  Rianne Subijanto International Journal of Communication 11(2017) 

The use of the term proletariat to replace the Javanese term kromo also represented a reframing 

of the party’s membership, which was largely peasant, since the term proletariat is often understood as 

referring to industrial workers. It is important to note that the majority of people in the Indies at this time 

remained in rural areas (Cribb, 2000). As such, while the movement gained support from urban workers in 

port cities such as Semarang, Batavia, and Surabaya, it also mobilized the rural lower classes (Shiraishi, 

1990). But why did SI think of its membership as proletariat? Its use of the term can be read in two ways: 

(1) It affirmed the organization’s affiliation with the existing international communist movement and (2) it 

unified the diverse membership under a new proletarian identity. As the social movement with the largest 

following in 1924 (Shiraishi, 1990), the latter fact points to the inclusive nature of the movement, 

accommodating people of other nationalities—not just the natives—who supported their anticolonial cause 

as a part of the movement. The use of proletariat as a common, everyday word resonates with Anderson’s 

idea of “World-in-Motion universalism” (Anderson, 1996, p. 35) from which new representational 

imaginings of revolutionary movements in the Dutch East Indies and abroad were born. During this period 

of the movement, new political terms such as vergadering (meeting), kongres (congress), mogok (strike), 

klassenstrijd (class struggle), and revolutie (revolution) appeared and began to be used and interpreted 

not as “autochthonous,” but rather “universal” categories (pp. 35–36), enabling the people to imagine 

themselves as a part of a new global universe—”Workers of the world, unite!”  

 

Following the internal split within SI, the red wing of SI changed its name to Sarekat Rajat (SR; 

People’s Union) to distance itself from Islam. Between 1924 and 1926, Red SI, SR, and PKI were 

essentially operated by the same people—that is, those who fell under the banner of communism. The 

change of name to Api and Sarekat Rajat symbolized a revolutionary point in the history of native political 

associations in the Indies in that they were able to spread the movement across diverse constituents and 

move toward a more inclusive democratic community. 

 

Understanding the Claim “Revolutionary” 

 

It was the publishers, editors, and journalists behind the SH/Api newspapers who self-identified 

as “the revolutionary press” (pers revolutionair) with the expressed purpose of representing the voices 

and interests of the kromo people. A close read of their understanding of the revolutionary press, 

however, uncovers a more important development in the vernacular press. Namely, in making the case for 

the revolutionary press, they also effectively revolutionized the press by developing journalistic practices 

that embodied enlightenment ideals. 

 

In an April 9, 1924, article titled “The Freedom of Press, Sowing the Seeds of Hatred?” 

Synthema—the pen name of Soemantri, who took over as editor of Sinar Hindia when Semaoen was 

banished from the Indies in 1923—defined the goal of “the revolutionary press of Indonesia” as “the effort 

to seek an improvement for a better fortune and liberation for the Kromo class” (n.pag.). Soemantri wrote 

this in response to the accusation made by D. A. Rinkes, an adviser for native affairs in the Indies who 

would later found Balai Pustaka to promote the publication of reading materials and the foundations of 

libraries for the indigenous population (Drewes, 1961). To Rinkes, the revolutionary press spread the 

“seeds of hatred” between classes. Using the language of the colonial haatzaai artikelen (hatred-sowing 

articles; Wiratraman, 2014), Rinkes suggested that the government release a new regulation requiring all 



International Journal of Communication 11(2017)  Revolutionary Press  1363 

newspaper publishers to pay insurance in the amount of 5,000 roepijah.2 According to Soemantri, as 

Rinkes threatened,  

 

If that press has a revolutionary direction and does not listen to the warning of the head 

of the government up to three times, then the money will not be returned and the 

newspaper will be banned from being published. (n.pag.) 

 

This conflict reflected a broader power struggle between the government and the movement in 

assigning different meanings to the revolutionary press. Whereas Rinkes saw the revolutionary press, 

especially the one associated with SI, as troublesome (Toer, 1985), Soemantri instead saw it as necessary 

to realize an accountable government. In the same article, Soemantri asked, “How could stealing the 

government’s money [corruption] that has put people at a disservice happen?” and he answered, “It is 

because we do not have the right to control and criticize. And if we dare to express criticism to keep watch 

over crimes not to happen, these writings were considered sowing hatred [emphasis in the original]” 

(Synthema, 1924, n.pag.). Even at this time, the revolutionary journalists had seen their role as a 

controlling and criticizing mechanism toward the activities of the government. Therefore, Soemantri ’s 

article is revealing in two ways. First, he saw the need for a newspaper to represent the voices of the 

kromo people, which was clearly absent in the mainstream papers. Second, in his demand to create an 

alternative space for the kromo, Soemantri offered a new concept of the role of the press as a means of 

keeping the government in check through control and criticism facilitated by the newspapers. While he 

sought to make a case for the revolutionary press, Soemantri offered revolutionizing ideas about the press 

in general, making the case for newspapers’ function for “critical publicity” (Habermas, 1992, p. 440). 

 

A Struggle Through Pens and Words 

 

In fact, the agenda to turn SH/Api into a revolutionary newspaper was a conscious one, intended 

to differentiate it from mainstream newspapers. In discussing the role and job of a journalist, Darsono, 

under the pen name D.A.S. (1925), wrote an article arguing for a differentiation between “journalists of 

rice/bread” (“journalis roti of nasi”) and “journalists as defenders” (“journalis pembela”). This distinction 

was triggered by an article by a peranakan Chinese journalist with the pen name Koetoe Bolspik 

(Bolshevik flea), who, while observing the mushrooming of new young journalists, also lamented their 

qualities. He called them “tjingtjau.” The word tjingtjau here is used metaphorically to refer to 

“mushrooms [growing wild] in the rainy season” (Bolspik, 1925, n.pag.). The word was used to describe 

the mushrooming of journalists who took the job for money and who produced writings that “lowered their 

status” (Bolspik, 1925, n.pag.) as journalists.  

 

In the article, Darsono made a comparison between journalists of rice/bread and journalists as 

defenders. He wrote: 

 

                                                
2 With the price of a single copy of the newspaper at 0.10 roepijah, the proposed fine was heavy. Roepijah 

and gulden were both the circulating units of currency bearing the same value (e.g., 1 roepiah = 1 

gulden; Lane 2008, pp. 382–384). Guilders was another term used interchangeably with them. 



1364  Rianne Subijanto International Journal of Communication 11(2017) 

Indeed, in the world of journalism there are two categories, i.e., journalists of bread or 

rice and journalists of “the defenders.” 

 

Of course the destiny of these two journalists is different. Journalists of bread, if they 

happen to find themselves in trouble because of their writings, it is just an accidental 

matter. This is because they already take side with the people or the class who have 

power over bread (bread here means living necessities), so everything for them is better 

and more liberating than it is for the journalists of the defenders. 

 

The journalists of the defenders in general consist of two groups: the defenders of the 

workers and peasants, and the defenders of our land and nation [nationalist]. These two 

groups of journalists—their mind and action—are not interested in money, but are 

interested in their knowledge and their belief. But, the nations who have power over the 

world, the oppressors, they really hate these revolutionary journalists, who defend those 

who are oppressed and humiliated. Not only do they hate them, but they also create a 

law to protect themselves so they do not lose their power. . . . 

 

In our group there are many who have become the victims of their writings. But, our 

enemies’ purpose to oppress our journalists has not succeeded. Instead it leads the 

proletariats to think that if the front row gets oppressed, the back row will replace them 

by rolling up their sleeves and sharpening their pens. One [writer] down . . . one 

[writer] up! (D.A.S., 1925, n.pag.) 

 

The contrast is clearly made between journalists who did not actively involve themselves in the 

movement, seeing the badge of journalism as simply a profession, and those who actively took risks and 

launched active defense for the people. The contrast is also made between the revolutionary and the 

“reactionary,” “capitalist,” “white” press. The former were journalists who appealed to knowledge. They 

engaged in risky work, because they were always at risk of arrest, and were seen by the government and 

police as troublemakers who sowed the seeds of hatred. The latter were journalists by profession who 

worked simply for the money (for the bread/rice). These journalists, instead of joining the movement, 

“slept at home and then wrote all of [their] dreams in their newspapers” (“Journalistiek Indonesia,” 1925, 

n.pag.). Respectful journalists instead “will not sensationalize an event, the news of which will not be 

shortened or added. They will just take the essence, so people understand because newspapers should be 

educative, propagandistic, defensive, and helping for our class” (“Journalistiek Indonesia,” 1925, n.pag.). 

 

The contrast that Darsono highlights points to a larger problem of press in the Indies. Colonial 

capitalism seemed to have led to the creation of journalism as a career, leaving behind its political 

potential as bearer of reason and truth. By questioning the integrity, duty, and responsibility of the 

journalists of his time, Darsono demonstrated that being revolutionary journalists meant more than just 

defending the kromo class; in their reporting, journalists also had to seek truth and reason, disdaining 

sensationalism.  

 

In addition, Darsono’s likening the duty of journalists with that of soldiers “rolling up their 



International Journal of Communication 11(2017)  Revolutionary Press  1365 

sleeves” points to how the revolutionary press recruited writers and editors from the ranks of the 

proletariat, inviting them to join the struggle by “sharpening their pens” to write. As on the battlefield, 

Darsono wrote, “one writer down, one writer up” (D.A.S., 1925, n.pag.). However, this militaristic 

metaphor also resonates with what Atkinson (2010) calls the “decentralization” process allowing for 

“multiple people to play important roles simultaneously . . . so that as circumstances develop different 

people can step up and fill in any voids” (p. 18). This is an important mechanism in light of the 

persecution of SH’s writers and editors. In any case, Darsono’s writing strikingly demonstrates the 

adoption of reading and writing as weapons of struggle. This shift in the movement reflected its broader 

commitment to the promotion of a project of enlightenment. 

 

Equally telling was the fact that Darsono was at the forefront in the call for a more accountable 

journalism with integrity and dedication to reason and truth. Darsono was an editor for SH/Api and made 

his way to journalism via the movement, another key characteristic distinguishing SH/Api from the 

vernacular press. Whereas the previous generation of pergerakan newspapers was produced by 

“journalists-turned-professional” leaders (Shiraishi, 1990, pp. 48, 59), SH/Api was led by propagandists-

turned-journalists.3 This postwar generation of propagandists such as Semaoen (b. 1899; Yuliati, 2000) 

and Darsono (b. 1897; Ricklefs, 2001) were also younger than the previous pergerakan leaders, Mas 

Marco (b. 1890) and Tjokroaminoto (b. 1882; Shiraishi, 1990). Since they grew up during the time when 

the language of resistance and anticolonial consciousness had already become part of everyday life, unlike 

the writing of earlier pergerakan journalists, the writings of Semaoen’s generation were more direct, 

fierce, and strong—similar to the language in their speeches, rallies, and strikes. 

 

Indeed, journalists of this period played dual roles as both writers and movement leaders. 

Semaoen and Darsono, like other editorial members, were leaders in the communist movement. The 

correspondents of the newspapers, who were also members or sympathizers of the movement, came from 

all over Java, West Sumatra, and several outer islands,4 the regions with the most followers of Red SI, SR, 

and PKI. SH/Api for the next eight years would produce revolutionary journalists recruited from rank-and-

file membership of these parties and unions to produce and write in the newspaper. This included its first 

woman editor, Djoeinah, who was the leader of the women’s branch of SR in Salatiga. Together, these 

people wrote in the newspapers and led strikes and public meetings.5  

                                                
3 In the contemporary context in which the word propagandist carries a negative meaning, it is probably 

more fitting to call them instead “activists-turned-journalists.” 
4 Recent research reveals that the early communist movement also reached Aceh, Timor and Alor 

(Farram, 2004), Kalimantan (Klinken, 2001), and West Sumatra (Kahin, 1999), besides Java. 
5 SH is by no means the only newspaper that saw the revolutionary mission as a part of a larger project of 

enlightenment by the movement. Other revolutionary/radical press included Neratja (Batavia), Oetoesan 

Hindia (Surabaya), Sri Djojobojo (Kediri), Benih-Mardeka (Medan), Hindia-Sepakat (Sibolga), Heroe-

Tjokro (Kediri), Matahari (Bandung), Padjadjaran (Bandung), Soeara-Ra’jat (Semarang), Tjokrowolo 

(Kediri), Ma’loemat (Fort de Kok), Ra’jat Bergerak (Solo), Halilintar (Pontianak), Panggoegah 

(Yogyakarta), Soeropati (Sukabumi), Djago-Djago (West Sumatra), Proletar (Batavia), Soeara Tambang 

(West Sumatra), Pemandangan Islam (West Sumatra), Njala (Batavia), Doenia Achirat (West Sumatra), 

and Pandoe Merah (The Netherlands) (also noted in Zwemer, 1923). 



1366  Rianne Subijanto International Journal of Communication 11(2017) 

 

Figure 1. SH/Api Editors. 

The same editors who produced SH/Api also produced the organs of VSTP, Si Tetap and De 

Volharding. This is the room of the VSTP board of directors. Sitting down, from left to right: 

Semaoen (1), Soedibio (editor in chief of Si Tetap) (4), Abdoelrachman (propagandist) (5), 

Soegono (editor in chief of De Volharding) (3), and Kadarisman (secretary) (2). Attached 

photos left to right: Zainoedin (committee from Aceh), F. A. Zeijdel (treasurer) (6), Mohamad 

Ali (treasurer) (7), and Abdoelwahab (committee from Padang) (9). 

Source: Hoofdbestuur, Poesaka V.S.T.P. (Semarang: Drukkerij V.S.T.P. Semarang, 1923), Collectie 

Documentatiebureau voor Overzees Recht (2.20.61, Folder: 144), National Archives of the Netherlands, 

The Hague, The Netherlands. 

 



International Journal of Communication 11(2017)  Revolutionary Press  1367 

 

Figure 2. SH/Api printing staff. 

SH/Api and VSTP printing staff in the printing office, left to right: Oesin (12), Partondo (head 

of printing and administration) (1), Bibit (11), Doeldjalil (10), Markimin (9), Djaspan (8), No-

ong (7), Koming (6), Satiman (5), Drachman (head of printing) (3), Kasman (head of 

typesetter) (2), Kaslan (4). (Partondo was the first person to translate Marx’s Communist 

Manifesto into Malay [advertised in Sinar Hindia on July 2, 1923.]) 

Source: Hoofdbestuur, Poesaka V.S.T.P. (Semarang: Drukkerij V.S.T.P. Semarang, 1923), Collectie 

Documentatiebureau voor Overzees Recht (2.20.61, Folder: 144), National Archives of the Netherlands, 

The Hague, The Netherlands. 

 

The idea of “revolutionary” carried a specific meaning in this movement. It criticized the way 

knowledge and journalistic products were produced within colonial capitalism, and it practiced an 

alternative form of knowledge production—one that was tied directly to the larger project of anticolonial 

struggle. This enlightenment project during the movement, so to speak, was vibrant and came from 

below. This contrasts with the notion of “revolutionary” decades later, when the word became entangled 

with the national revolution against the Dutch that ended in 1949. Since then, Soekarno—the first 

president of Indonesia—used it to motivate a nation-building project. The bottom-up, emergent, creative, 

and vibrant energy that the idea of “revolutionary” carried in the early communist period was replaced 

with the top-down language of bureaucracy and formal party politics during Soekarno’s time. After the 

putsch in 1965, the word revolutionary was given a bad reputation under the Soeharto regime and would 

be replaced with the spirit of “nationalism” (see also Hill, 1994, pp. 14, 29).  

 



1368  Rianne Subijanto International Journal of Communication 11(2017) 

To speak of the press during this movement as “vernacular press,” “party media,” “political 

press” (Adam, 1995, pp. 173–176), and “party organs” (Sullivan, 1967, p. 100), therefore, implies that 

there was no room for objectivity and public interests in a way that the pers revolutionair has 

demonstrated. In fact, the tradition of the revolutionary press not only appealed to the interests of the 

public but also in the process became an institution that produced enlightenment ideas and practices. 

 

A Culture of Criticism and Debate 

 

On February 28, 1922, a slogan at the bottom page of that day’s issue read “Sinar Hindia akan 

memberi penerangan [emphasis added] oentoek memboeka pikiran baroe” (“Sinar Hindia will give 

enlightenment to begin a new thought”),6 which illustrated one of SH/Api’s projects as a revolutionary 

newspaper: to build a new system of enlightened thinking. SH/Api’s conscious characterization of itself as 

an institution producing new lines of thought seems to rightly perceive “media as epistemology,” 

institutions that produce knowledge and meaning, as Neil Postman (2006) suggests. Viewing the need to 

produce new knowledge through what Mas Marco (1921) called “a struggle with pens and words” (n.pag.) 

as a part of an anticolonial struggle is telling, especially in light of the prevalence of violent resistance for 

two centuries prior. As an epistemological institution, SH/Api sought to revolutionize through 

enlightenment. However, enlightenment voices were not unified; instead, they were a cacophony of 

contrasts, debates, and conflicts, and the newspaper saw criticism and debate necessary to allow such 

conflicts to be voiced and witnessed by the general public. These were expressed through not just 

analyses and news reports, but feuilleton, caricatures, poems, innuendos, and public gossip such as in the 

case of Darsono versus Tjokroaminoto. 

 

In 1912–3, when the Sarekat Islam party was first founded, its leader, Tjokroaminoto, was so 

popular and well respected by the ordinary mass that he was seen as a messiah. This myth was 

deconstructed a few years later in 1920, when Darsono, a young radical leader from SI Semarang branch, 

criticized Tjokroaminoto on a possible corruption case. The article in which Darsono explained his criticism 

was published in three parts. The first part was a lengthy justification for why a “criticism” was needed for 

the movement and the collective organization: 

 

We have to express this criticism because we believe that with a criticism all mistakes 

and fraudulence can be fixed and then prevented [so as] not to affect our movement 

and association. . . . A criticism, as we perceive it, is like a soap that can clean all 

dirt. . . . A criticism is an effective medicine that can cure all diseases that can lure the 

association and other order. (Darsono, 1920, n.pag.)  

 

The argument expressed by Darsono highlighted the need for a culture of criticism on the internal 

workings of the leaders. This culture of criticism, or rather self-criticism for the movement, was deemed 

important for the collective good. Like “soap” or “medicine,” criticism could fix, clean, and cure problems. 

                                                
6 The meaning of penerangan (root: terang, “clear, bright”) has evolved over time. Compare Suharto’s 

(1966–98) ministry of penerangan (information), the regime’s propaganda arm. I translate it as 

“enlightenment” for the period 1920–6, which better reflects the practices of the revolutionary press. 



International Journal of Communication 11(2017)  Revolutionary Press  1369 

Only then, in the second part of his article, did Darsono explain in detail the accusations against 

Tjokroaminoto (Tjokro) over the case of a fraudulent use of party money. Darsono’s profane treatment of 

Tjokro’s image, demanding clarification of the case as a part of his duty as a leader and pointing out that 

it was the people’s collective rights to know the truth, was foreign even for the pergerakan; however, it 

expressed a pursuit for openness and publicity disavowing seclusion and secrecy.  

 

In line with the hierarchical nature of Javanese culture, Darsono’s criticism did not just create a 

controversy; it also divided the people. People wrote letters and opinion articles accusing Darsono for 

making gossip and saying that it was very un-Javanese to criticize the leader Tjokro, who was believed to 

be immune from sins and mistakes. Some welcomed this criticism as a healthy tradition for the 

movement. Tjokro himself wrote a response article in Neratja, later reprinted in Sinar Hindia, brushing off 

all the accusations as not true and refusing to address them (Tjokroaminoto, 1920). Heated debates 

followed, with articles such as “Darsono ngamoek” (“Darsono runs amok”), “Kritiknja kommunist Darsono 

pada pimpinan C.S.I. berekor” (“Communist Darsono’s criticism against long-tailed C.S.I. leaders”), and 

“Kritik Darsono!” (“Darsono’s criticism!”). Soon enough, the words menjokro (to tjokro) and tjokroisme 

(tjokroism) alluding to Tjokro’s unresolved case were used to describe an act of “corruption” whenever 

corruption cases were reported. The criticism against Tjokro expressed in a possible act of slander and 

gossip demonstrates how, to be effective, public debates and dialogues did not always have to come in a 

form of “sober, clearly argued debate” (Downing, 2001, p. 28). In fact, this altercation represented a 

more serious turn for the movement.  

 

The divide in the movement following this altercation was exacerbated by the news of Lenin ’s 

statement on the national and colonial questions that were uncompromising on pan-Islamism, expressed 

in the Comintern’s (Communist International) second congress (July–August 1920). In the congress, Lenin 

said: 

 

It is necessary to struggle against the pan-Islamism and the pan-Asian movement and 

similar currents of opinion which attempt to combine the struggle for liberation from 

European and American imperialism with a strengthening of Turkish and Japanese 

imperialism and of the nobility, the large landowners, the clergy, etc. (McVey, 1965, p. 

61; also see Fowkes & Gökay, 2011) 

 

The news of Lenin’s hostile position vis-à-vis Islam shook the pergerakan in the Indies. Progovernment 

newspapers took this opportunity to attack the communists, saying that they were just passively following 

imported communist ideas. On February 12, 1921, PKI released a statement to clarify the relation 

between Islam and communism, but this was not enough to avoid the split that followed. Articles such as 

“Kommunisma dan Islamisma” (“Communism and Islamism”) and “Kommunisme dan Igama” 

(“Communism and Religion”) appeared in the subsequent months, beginning a long debate on the 

compatibility of communism and Islam. At this point, SI followers were divided between those who saw 

communism with suspicion and those who believed that communism strengthened the Muslim cause for 

anticolonial liberation. In light of Darsono’s attack on Tjokroaminoto, anticommunist SI members saw 

communism as creating trouble for the unity and strength of the SI party. Not long after, the debate on 

communism and religion turned into a discussion on partijdiscipline (party discipline), suggesting that SI 



1370  Rianne Subijanto International Journal of Communication 11(2017) 

should separate from the communist-leaning members and leaders. Though the actual break between Red 

SI and White SI did not happen until 1923, the intense sentiments against and for communism were first 

triggered by the young Communist Darsono’s attack on the SI leader Tjokroaminoto, and aggravated by 

Comintern’s policy on pan-Islamism. Despite that, an effort to build a new system of thinking had been 

started by SH/Api editors by introducing a new culture of criticism and debate. 

 

Public Reading as Political Participation 

 

Although Sinar Hindia was initiated by an educated segment of both priyayi and kromo classes, it 

was by no means only distributed among the educated Indonesians. Given that by 1920 only between 4% 

and 12% of indigenous men and between 0.1% and 1.8% of indigenous women in Java could read and 

write (Cribb, 2000), how did SH/Api manage to play an important role in a popular movement? The key 

was in the practices of public reading. SH/Api was not primarily consumed in private, but rather in public 

events such as openbare vergaderingen (public meetings). Public reading, however, was not the invention 

of the early communist movement, but rather a common practice at the time.  

 

 

Figure 3. Public reading. 

This photo, taken from Balai Pustaka’s propaganda book, shows a schoolboy reading to his 

parents and neighbors. 

Source: Bureau voor de Volkslectuur, 1929, p. 26. 

 

However, it was during the time of the early communist movement that public reading developed 

into a form of political participation, integrated with political meetings (vergaderingen) held by the parties 



International Journal of Communication 11(2017)  Revolutionary Press  1371 

and communist-affiliated unions. It was not uncommon for a meeting to require its attendees to bring a 

particular issue of a newspaper. The meeting’s agenda would be to discuss an article in the paper deemed 

relevant for the attendees.  

 

 

Figure 4. A sample invitation to a meeting. 

“On Wednesday March, 26–27 1924, starting at 7 PM, a leden vergadering [member gathering] 

will be held in V.S.T.P. office to discuss recent Congress motions. All members should bring 

their membership card and Soeara-Ra’jat newspaper number 5 and 6.”  

Source: Sinar Hindia, March 24, 1924, n.pag. 

 

The synergy between verbal and written cultures explains the relation between the movement’s 

media and nonmedia communicative networks. In this case, newspapers supplied information to be 

discussed in the vergaderingen—nonmedia communicative networks—and in return, these interpersonal 

communication networks supplied new material to be reported and debated in the newspapers, making 

both the media and interpersonal communications constitutive and indispensable parts of the movement. 

 

Indeed, openbare vergaderingen were one of the central communicative means of the 

movement, both political and educational. In these meetings, newspapers were usually read aloud to the 

attendees. News was reported, opinion articles were discussed and debated, and political actions such as 

strikes, donations, and protests were organized. Toer (1985) argues that the early native vernacular 

newspapers played a role in shaping political opinions. In this period, instead, newspapers took the role of 



1372  Rianne Subijanto International Journal of Communication 11(2017) 

organizing the people and facilitating them for collective actions, achieved partly through the public 

reading.  

 

One might expect that the public reading led to the homogenization of interpretation among the 

followers of the movement. However, with the culture of debate integrated to the tradition of public 

reading and public meetings, this tradition offered new possibilities for political participation and 

democratization of ideas.  

 

The New From the Old 

 

When the newspaper Sinar Djawa was founded at the end of 1913 (before it was changed to 

Sinar Hindia in 1918), it was purchased from a Chinese firm, Hoang Thaij and Co. At the time, the prime 

objectives of Sinar Djawa were still for commerce and trade (Adam, 1995); thus, aside from subscriptions, 

advertisements were still the main source of revenue for its operation. When Sinar Djawa became Sinar 

Hindia, however, the editors sought to change the production system by changing its financial sources.7  

 

SH/Api was among the first newspapers in the Indies to strongly criticize capitalist encroachment 

in newspaper production, which it claimed compromised the quality of reporting (“Journalistiek Indonesia,” 

1925). In an article on the cost of subscription, the editors explained that they were against the support of 

big capitalists who “sucked the sweat and the energy of the workers in the Indies” (Administrasi dagblad 

Api Semarang, 1925, n.pag.). As “a weapon of workers who are weak and oppressed” (Administrasi 

dagblad Api Semarang, 1925, n.pag.), instead, they invited the kromo people to advertise their business 

in SH/Api. Accordingly, they asked the readers to support these advertisers by buying goods and services 

from those merchants who advertised in SH/Api. “By so doing, Ra’jat [lower-class people] could 

strengthen their business and organ!” (Administrasi dagblad Api Semarang, 1925, n.pag.). SH/Api’s 

attitude against capitalist commerce and trade consolidated when, on May 16, 1924, Sarekat Rajat 

(People’s Union) of Semarang bought off the printing company N.V. Sinar Djawa at 3,200 guilders2 

(Directie Api, 1925). The production of SH/Api was then solely in the hands of this radical party. The 

criticism against capitalist newspapers uncovered a new concept among the producers: that it was 

important to continue the support for the businesses of lower-class people while fighting the domination of 

the colonial government and more powerful capitalist industries.  

 

However, because advertising from lower-class business could not generate much income, 

SH/Api relied on subscriptions not only as its main source of income but also to expand its readership. 

There was no complete annual report on the exact number of subscribers over the years, but at the end of 

1924, Api reported that it earned a total of 36,999 guilders, of which 26,438 guilders came from 

subscriptions and 5,004.93 guilders from advertisements. Based on that year’s subscription yield divided 

by the price of a single copy at 0.10 guilders and a monthly subscription cost at 1.70 guilders (Directie 

Api, 1925), there were about 1,101 to 1,295 subscribers that year. This shows an increase in subscribers 

from 720 people in 1918 to 1,126 people a year later (Redactie, 1919). Toer (1985) notes that normally a 

                                                
7 Although both used the word light in their names, the practices of the enlightenment project were 

purposefully adopted only during the time of SH/Api.  



International Journal of Communication 11(2017)  Revolutionary Press  1373 

newspaper during the period would be considered popular if it reached 2,000 subscriptions; however, 

despite the seemingly lower subscription, newspapers that were tied to “The Sarikat-Islam . . . are the 

best known” (Zwemer, 1923, p. 41). How? SH/Api’s large readership can be detected not from the 

number of subscriptions, but from the distribution mechanism that helped spread the newspapers. As the 

paper repeatedly announced, there were five duties of SH/Api subscribers (“5 Kewadjiban bagi abonne 

Api,” 1926):  

 

1. After reading, pass API on to those who could not afford subscriptions. 

2. Send articles on events based on facts to the editorial staff. 

3. Help find new subscribers. 

4. Help find new advertising clients. 

5. Pay subscription cost ON TIME! 

 

The first “duty” itself ensured that the number of actual readers was much higher than the number of 

subscribers. Further, the number of people familiar with the newspaper and its content would increase 

even more as the newspapers were often read aloud to groups in public meetings. In addition, just like 

the propagandists in the movement, the subscribers were also responsible for helping find new subscribers 

and new advertising clients, so the expansion of the readership would eventually expand the movement 

itself. 

 

Enlightenment as a Practice of Contention 

 

The revolutionary press, emerging out of the tradition of the vernacular press, took a different 

role in the anticolonial struggle in the Dutch East Indies. Instead of merely creating “imagined 

communities” (Anderson, 1991), the revolutionary newspapers became the handmaiden of “organized 

communities,” alternative kromo public spheres that constituted countercultures whose voices otherwise 

remained absent in colonial Indonesia. The revolutionary energy exemplified through the activities of 

revolutionary press, however, was not limited to national struggles against colonialism. More important, it 

was dedicated to producing enlightenment practices and ideas. As a part of the movement, journalistic 

roles were redefined, ethical journalistic practices and cultures of criticism and debate were promoted, and 

public reading was adopted as a form of political participation. Likewise, public debate, conversation, and 

criticism took place within the movement, placing openness and publicity on the agenda as important 

features for which to struggle. Literacy in turn became an area of struggle through which political 

solidarity was diffused. The movement’s vision of a future society free from colonial rule was embodied 

within these practices. This vibrant, spontaneous, and voluntary energy resulted in bottom-up, inclusive, 

and democratic networks of political parties and unions that constituted the “age in motion.”  

 

To think of an enlightenment project as a project of anticolonial struggle carries with it at least 

two important implications. First, it promotes the idea of literacy, education, and the public sphere as 

themselves forms of “popular contention” (Tilly, 1995). This is different than if they were to be held by 

official institutions of democracy, such as the state, which often placed them within national interests. 

Second, by understanding it within the context of the movement’s anticolonial struggle against Dutch rule, 

the project of enlightenment mobilized within and by the movement cannot be read as merely a product of 



1374  Rianne Subijanto International Journal of Communication 11(2017) 

the West; rather, it is the product of a complex amalgamation of tactics and inspirations coming from 

other movements across the globe. This is apparent, for example, in the communist language the 

movement adopted, the print technology it used, and the global political discourses within which it 

situated its own struggle. In other words, enlightenment itself is a product of struggle. 

 

References 

 

Adam, A. (1995). The vernacular press and the emergence of modern Indonesian consciousness (1855–

1913). Ithaca, NY: Cornell University Press. 

 

Administrasi dagblad Api Semarang. (1925, July 30). Bagaimana Api bisa dimadjoekan? [How to develop 

Api?]. Api, n.pag. 

 

Anderson, B. R. O’G. (1990). Language and power: Exploring political cultures in Indonesia. Ithaca, NY: 

Cornell University Press. 

 

Anderson, B. R. O’G. (1991). Imagined communities: Reflections on the origin and spread of nationalism. 

London, UK: Verso. 

 

Anderson, B. R. O’G. (1996). Language, fantasy, revolution: Java 1900–1950. In D. Lev & R. McVey 

(Eds.), Making Indonesia (pp. 26–40). Ithaca, NY: Cornell University Press. 

 

Atkinson, J. D. (2010). Alternative media and politics of resistance: A communication perspective. New 

York, NY: Peter Lang. 

 

Behn, W. (1980). Revolutionary publishing in Iran from the overthrow of the Shah until his death. MELA 

Notes, 21(October), 11–15. 

 

Blumberger, J. T. P. (1935). De communistische beweging in Nederlandsch-Indië [The communist 

movement in the Dutch East Indies]. Haarlem, Netherlands: H. D. Tjeenk Willink & Zoon. 

 

Bolspik, K. (1925, August 21). Djournalist tjingtjau [Journalists of mushrooms]. Api, n.pag. 

 

Brummett, P. J. (2000). Image and imperialism in the Ottoman revolutionary press: 1908–1911. Albany: 

State University of New York Press. 

 

Bureau voor de Volkslectuur. (1929). What it is and what it does. Batavia, Dutch East Indies: Kantoor 

voor de Volkslectuur. 

 

Carey, D., & Festa, L. M. (2015). The postcolonial enlightenment: Eighteenth-century colonialism and 

postcolonial theory. Oxford, UK: Oxford University Press. 

 



International Journal of Communication 11(2017)  Revolutionary Press  1375 

Chakrabarty, D. (2008). Provincializing Europe: Postcolonial thought and historical difference. Princeton, 

NJ: Princeton University Press. 

 

Conrad, S. (2012, October). Enlightenment in global history: A historiographical critique. American 

Historical Review, 999–1027. 

 

Cribb, R. (2000). Historical atlas of Indonesia. Honolulu: University of Hawai’i Press. 

 

Cutler, C. L. (1975). Connecticut’s revolutionary press. Chester, CT: Pequot Press. 

 

Daley, P. (2009). Newspaper competition and public spheres in New Hampshire in the early revolutionary 

period. Journalism & Communication Monographs, 11(1), 3–65. 

 

Darsono. (1920, October 6, 7, 9). Pimpinan, centraal Sarekat Islam (kritik terhadap kepada Kongres 

1920) [Leadership, central Sarekat Islam (A critique of the 1920 Congress)]. Sinar Hindia, n.pag. 

 

D.A.S. (1925, October 2). Persdelict dan preventief [Press offense and preemptive]. Api, n.pag. 

 

Directie Api. (1925, May 28). Apa sebabkah Api begitoe mahal harganja? [Why is the cost of Api 

expensive?]. Api, n.pag. 

 

Downing, J. (2001). Radical media: Rebellious communication and social movements. Thousand Oaks, CA: 

SAGE Publications. 

 

Drewes, G. (1961). D. A. Rinkes: A note on his life and work. Bijdragen tot de Taal-, Land- en 

Volkenkunde, 117(4), 417–435. 

 

Edelstein, M. (1971). La feuille villageoise, the revolutionary press, and the question of rural political 

participation. French Historical Studies, 7(2), 175–203. 

 

Elson, R. E. (2008). The idea of Indonesia: A history. Cambridge, UK: Cambridge University Press. 

 

Farram, S. (2004). From “timor Koepang” to “timor NTT”: A political history of West Timor, 1901–1967 

(Doctoral dissertation, Charles Darwin University, Casuarina, Australia). 

 

5 Kewadjiban bagi abonne Api [5 Duties of Api subscribers]. (1926, March 23). Api, n.pag. 

 

Fowkes, B., & Gökay, B. (2011). Muslims and communists in post-transition states. London, UK: 

Routledge. 

 

Habermas, J. (1992). Further reflections on the public sphere. In C. Calhoun (Ed.), Habermas and the 

public sphere (pp. 421–461). Cambridge, MA: The MIT Press. 

 



1376  Rianne Subijanto International Journal of Communication 11(2017) 

Hagen, J. M. (1997). “Read all about it”: The press and the rise of national consciousness in early 

twentieth-century Dutch East Indies society. Anthropological Quarterly, 70(3), 107–126. 

 

Hill, D. T. (1994). The press in new order Indonesia. Nedlands, Australia: University of Western Australia 

Press. 

 

Houssaini, S. (2013). Rationality in Islamic peripatetic and enlightenment philosophies. In W. Sweet, G. F. 

McLean, O. Blanchette, & W. Park (Eds.), Philosophy emerging from culture (pp. 71–85). 

Washington, DC: Council for Research in Values and Philosophy. 

 

Israel, J. I. (2001). Radical enlightenment: Philosophy and the making of modernity, 1650–1750. Oxford, 

UK: Oxford University Press. 

 

Journalistiek Indonesia [Indonesian journalism]. (1925, October 26). Api, n.pag. 

 

Kahin, A. (1999). Rebellion to integration: West Sumatra and the Indonesian polity, 1926–1998. 

Amsterdam, Netherlands: Amsterdam University Press. 

 

Klinken, G. (2001). Dayak ethnogenesis and conservative politics in Indonesia’s outer islands. Unpublished 

manuscript. 

 

Korver, A. P. E. (1982). Sarekat Islam, 1912–1916: opkomst, bloei en structuur van Indonesie’s eerste 

massabeweging [Sarekat Islam 1912–1916: The emergence, development, and structure of 

Indonesia’s first mass movement]. Amsterdam, Netherlands: Historisch Semenarium van de 

Universiteit van Amsterdam. 

 

Lane, R. (2008). Encyclopedia of small silver coins (3rd ed.). Raleigh, NC: Lulu Press. Retrieved from 

https://books.google.com/books?id=IvqVxwpDK2UC&printsec=frontcover&source=gbs_ge_summ

ary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false  

 

Marco. (1921, July 11). Nasib kami [Our fate]. Sinar Hindia, n.pag. 

 

McVey, R. T. (1965). The rise of Indonesian communism. Ithaca, NY: Cornell University Press. 

 

Popkin, J. D. (1999). Revolutionary news: The press in France 1789–1799. Durham, NC: Duke University 

Press. 

 

Postman, N. (2006). Amusing ourselves to death: Public discourse in the age of show business. New York, 

NY: Penguin Books. 

 

Redactie. (1919, May 1). 1 Mei [May 1]. Sinar Hindia, n.pag. 

 

https://books.google.com/books?id=IvqVxwpDK2UC&printsec=frontcover&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
https://books.google.com/books?id=IvqVxwpDK2UC&printsec=frontcover&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false


International Journal of Communication 11(2017)  Revolutionary Press  1377 

Ricklefs, M. C. (2001). A history of modern Indonesia since c. 1200. Stanford, CA: Stanford University 

Press. 

 

Shiraishi, T. (1990). An age in motion: Popular radicalism in Java, 1912–1926. Ithaca, NY: Cornell 

University Press. 

 

Soekin. (1922, January 2). Pergantian hawa dari tahoen 1921 ke 1922 [The change of atmosphere from 

1921 to 1922]. Sinar Hindia, n.pag. 

Sullivan, J. (1967). The press and politics in Indonesia. Journalism Quarterly, 44(1), 99–106. 

 

Synthema. (1924, April 9). Kemerdika’an soeara pers, menaboer benih kebentjian? [The freedom of 

press, sowing the seeds of hatred?]. Sinar Hindia, n.pag. 

 

Tichelman, F. (1985). Socialisme in Indonesië: bronnenpublicatie: De Indische Sociaal-Democratische 

Vereeniging, 1897–1917 [Socialism in Indonesia: Source publication: The Indies Social-

democratic Association, 1897–1917]. Dordrecht, Netherlands: Foris. 

 

Tilly, C. (1995). Popular contention in Great Britain, 1758–1834. Boulder, CO: Paradigm. 

 

Tjokroaminoto. (1920, October 21). Pemboekaan rahasia pemimpin C.S.I. [Revealing the secret of C.S.I. 

leadership]. Sinar Hindia, n.pag. 

 

Toer, P. (1985). Sang pemula [The pioneer]. Jakarta, Indonesia: Hasta Mitra. 

 

Wiratraman, H. P. (2014). Press freedom, law and politics in Indonesia: A social-legal study (Doctoral 

dissertation, Leiden University, Leiden, Netherlands). 

 

Yuliati, D. (2000). Semaoen, pers bumiputera, dan radikalisasi Sarekat Islam Semarang [Semaoen, 

indigenous press, and the radicalization of Sarekat Islam]. Semarang, Indonesia: Penerbit 

Bendera. 

 

Zwemer, S. M. (1923). The native press of the Dutch East Indies. The Muslim World, 13(1), 39–49.  

 


