
International Journal of Communication 11(2017), 1306–1322 1932–8036/20170005 

Copyright © 2017 (Melissa K. Chan). Licensed under the Creative Commons Attribution Non-commercial 

No Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

 

Reporting From China: 

400 Reports, on 1.4 Billion People, in One Authoritarian State 

 

Commentary 
 

MELISSA K. CHAN 

Al Jazeera, Qatar 

  

My posting as Al Jazeera’s correspondent in Beijing covered transformative years—from 

the run-up to the much anticipated 2008 Olympics to the post-Olympic period that saw 

the tightening of civil liberties and press freedom. The Chinese government’s decision to 

try to control the message took a toll on the foreign press corps, and I recount the nuts 

and bolts of trying to run a television news operation in the country and my experiences 

with reporting interference in roiling, rollicking China. In doing so, I examine the 

government’s uncomfortable relationship with the media, at times clumsy and 

incommensurate with its growing global status but also effective in controlling 

information. I discuss my own story, when the government expelled me from the 

country in 2012—an early clue that the media would become a greater diplomatic 

battleground. How China approaches its relationship to overseas journalists has a direct 

impact on how the country is viewed overseas. It is not clear whether Beijing fails to 

understand this or does not care. 

 

Keywords: Al Jazeera English, Melissa Chan, reporting, China, Foreign Correspondents 

Club of China, press freedom 

 

The 2008 Beijing Summer Olympic Games straddled the five-year period of my posting in China 

as correspondent for the new 24-hour global news channel, Al Jazeera English. Looking back, the event 

served as a signpost: of the change, hope, and excitement in China ahead of the historic affair and of the 

subsequent denouement that saw the pivoting away from civil liberties and press freedom. But even in its 

most liberal moments, China tried to control the message along every step of the way—sometimes with 

flexibility but other times with an overbearing, authoritarian hand. 

 

Television had its unique challenges. Unlike solo newspaper or radio reporters who could blend 

into city or village streets, the glaring gadgets and gear of a TV news crew meant creative subterfuge to 

stay one step ahead of officials opposed to free reporting. 

 

For China—and for me—it was a brave new world, with a government seeking to navigate and 

decide whether and how to engage with foreign media. As an eager emerging power, it discovered with 

                                                 
Melissa K. Chan: melissa.k.chan@mac.com 

Date submitted: 2016–02–13 

http://ijoc.org/


International Journal of Communication 11(2017)  Reporting From China  1307 

some annoyance that with such power came the reality of increased scrutiny by a curious world. In 

response, China sought to control the foreign press corps while simultaneously promoting its own country 

brand. 

 

Al Jazeera English in China 

 

Al Jazeera English launched on November 15, 2006, branding itself as the world’s first English-

language international news channel with headquarters in the Middle East. An offshoot of the Arabic-

language Al Jazeera (also referred to as Al Jazeera Arabic), it is funded by the state of Qatar. 

 

In the run-up to its launch and in the early days of its broadcast, editors sought to carve a space 

out for the channel as a global alternative, apart from its perceived competitors, BBC World News and 

CNN International. Newsroom discussion centered on the ambitious goal of reversing the flow of 

information from the developed world (“North to South”) to a new paradigm where news and stories from 

the global South would reshape and inform viewers up North.1 

 

China, with its own ambitions and plans to expand China Central Television’s English-language 

international news division, welcomed Al Jazeera English as a comrade-in-arms against the mediated 

Anglo-American and Western worldview. By mediate, I mean what reporters and media organizations do 

beyond reporting the facts when putting stories in context. Mediation is the framework through which 

news information is transmitted. For example, a foreign reporter’s decision on a given day to write about a 

Chinese activist over so many other potential stories is an act of mediation. By making the choice to 

pursue that story, he or she places implicit value on human rights. With Beijing interested in upstaging 

mediation by the North, I got the sense from Chinese officials that they watched Al Jazeera’s expansion 

closely as a possible blueprint to follow. 

 

Al Jazeera Arabic already had a news bureau in Beijing. In 2006, Al Jazeera English opened its 

own office with former BBC correspondent Tony Cheng, Chinese national and producer Ling Pei, and 

Australian cameraman and video editor Mark Dobbin. I joined in January 2007, a few months after the 

channel launched. The early days of the bureau included friendly luncheons with officials at the Ministry of 

Foreign Affairs (MOFA). They enthusiastically endorsed a channel they believed would provide a different, 

and therefore presumably friendlier, take on China. 

 

Al Jazeera English may have given its staffers a mandate to tell stories from the perspective of 

the South, but there was no clear road map for how that should be achieved in China. To their credit, my 

editors left the details in the hands of its reporters. As a Chinese American born in Hong Kong and now 

working for a Middle Eastern news organization, I found the opportunity to cover China with no rubric 

exciting and promising. 

 

                                                 
1 Al Jazeera English’s interest and continued commitment to this concept include a weekly program 

launched in 2012 called “South2North” based out of Johannesburg. 



1308 Melissa K. Chan International Journal of Communication 11(2017) 

In the early days, it wasn’t even clear who we reported for, and for what purpose. At launch, the 

channel reached 80 million households, but who tuned in—who our viewers actually were—was anybody’s 

guess. I put an unscientific placeholder in my mind that the average viewer was someone educated in the 

West, possibly living there but who might also be living in the developing world, a news junkie eager for 

more dynamic stories beyond the excellent, though poorly funded BBC World News. I also knew who my 

viewers were not: Chinese living on the mainland. Al Jazeera English did not have landing rights in the 

People’s Republic of China. 

 

Fluency in Mandarin and Cantonese Chinese was not an automatic equivalent to understanding 

China. Having only really ever known Hong Kong, I moved to Beijing, north of the Yangtze, as an 

outsider—but suddenly acting as a voice of authority on the subject in my role as a journalist. I had the 

medium—television news via Al Jazeera English, but becoming an expert and owning the beat would 

require building trust, as mentioned above, with an audience I could not readily identify. 

 

My early attempts to approach China differently and in the context of a Western hegemony 

included how I covered the country’s announcement of an 18% increase to its military budget in March 

2007. My script pointed out that the United States spent more than 10 times what China spent and that 

new emerging powers, such as China but also India, were increasing military expenditure at the pace of 

their respective economic growth (Chan, 2007a). 

 

On November 7, 2007, I had my first experience with reporting interference in China. Our news 

crew had arrived in Anhui Province to profile the life of a young village girl who lived alone while her 

migrant parents worked in the provincial capital, Hefei. I had naïvely believed the story was fairly benign. 

 

Local officials stopped us and insisted that we head for the airport and leave. As part of our 

negotiations, we consented to having “tea,” a euphemism for detention. Over our hour-long discussion, we 

learned that officials had meanwhile dragged the father of the child to the police station in Hefei for 

questioning. I immediately insisted that we be allowed to go to the police station, at which point officials 

stopped us by locking us into the premises. We rang MOFA in Beijing for help. After another three hours, 

we were allowed to leave with no explanation. Peter Ford of The Christian Science Monitor has said: 

 

The problem with the local authorities [was that they] did not want anybody in Beijing to 

know there was something embarrassing happening on their patch. It wasn’t that those 

authorities are worried about what people are going to read in Boston or Berlin or 

Timbuktu. They were worried that via Boston, Berlin, or Timbuktu—Beijing would find 

out about it. (Chinoy, Stubing, & Dube, 2015) 

 

When I returned to Beijing, I reached out to the Foreign Correspondents Club of China (FCCC), 

an independent group formed by the foreign press corps that included a couple hundred members from 

30-odd countries. I filed a report with them. 

 



International Journal of Communication 11(2017)  Reporting From China  1309 

On December 28, 2007, the FCCC sent out a press release citing 180 incidents of reporting 

interference that year (personal communication, December 28, 2007).2 The press release provided 

examples, including my experience in Anhui. In the summary, I had credited MOFA for helping our news 

team out of the situation. That did not appear to matter. On December 29, an official from MOFA called 

me and told me that the ministry had expected Al Jazeera English to behave differently from the BBC and 

CNN—but if that wasn’t the case, our “special relationship” would end. The official also made vague 

threats about being less helpful in the future, possibly connected with providing additional journalist visas 

for overseas Al Jazeera English staff hoping to supplement our coverage of the upcoming Olympics.3 

 

I cannot say with certainty what precisely riled MOFA about my contribution to the FCCC report. 

The MOFA official hung up before I had the chance to ask, and I suspect it was the official’s deliberate 

intention to call on a Saturday morning, knowing I’d still be bleary-eyed and in bed. MOFA probably 

believed that we had had an understanding—that after MOFA helped our news crew out of a tough 

situation in Anhui, we would simply put the matter behind us. Instead, I talked about it. Even though I 

complimented MOFA in the report, it came across as a backhanded compliment, because while I didn’t 

criticize MOFA, I did complain about my experience in Anhui and from MOFA’s point of view, anything 

negative about China mattered. Ahead of the 2008 Olympics in Beijing, China could not be seen as a place 

that could not take care of its own children and where parents were compelled to make the hard choice of 

abandoning them to make ends meet (Chan, 2007b).4 But beyond that, MOFA wanted to show that 

reporting conditions in the country were improving, and my story did not support that narrative. 

 

That finale topped off my first year of reporting in China. My coverage had run the gamut: from 

stories inside the country’s factories to its space program, from the Shanghai Stock Exchange’s surprising 

tailspin in the spring to the annual National People’s Congress. I was learning on the go, and I learned just 

how surprised China was by—and uncomfortable with—being mediated by others. Beijing had sought to 

host the Olympics in part to use it as a symbolic coming-out party—to step on to the stage as a new 

global player. But while the world eagerly watched this change, the world also scrutinized. What its 

leaders forgot was that the Publicity Department of the Communist Party of China, its propaganda 

department, had far less impact beyond its borders. 

 

 

 

                                                 
2 From the Foreign Correspondents Club of China press release: “‘Reporting interference’ includes 

violence, destruction of journalistic materials, detention, harassment of sources and staff, interception of 

communications, denial of access to public areas, being questioned in an intimidating manner by 

authorities, being reprimanded officially, being followed, and being subjected to other obstacles not in 

keeping with international practices.” 
3 The government did grant Al Jazeera English applications for visas to report on the Olympic Games. 
4 In my report, 12-year-old Xie Xiang Ling laments, “I take care of myself. Sometimes, they come home 

on weekends, sometimes they don’t come home for a month. I call them and ask them to come back 

home.” 

 



1310 Melissa K. Chan International Journal of Communication 11(2017) 

The 2008 Beijing Summer Olympic Games 

 

Despite my first negative reporting experience in China and the FCCC’s early January 2008 press 

freedom summary, I had actually arrived in China during a period when it was making strides in press 

freedom—at least for the foreign press corps (the censors still had control over most domestic news 

organizations). 

 

Two years before the Olympics and in an effort to allay the International Olympic Committee’s 

concerns about press freedom in China, the country had relaxed its reporting rules for foreign 

correspondents. Reporters would no longer need to ask for permission to travel outside the capital. Many 

media organizations had been rushing to set up new or temporary bureaus in Beijing at the time, and the 

FCCC had projected that in the weeks before the Games, some 20,000 foreign journalists would come to 

the city (personal communication, December 27, 2007). The decision, therefore, was welcomed, including 

by Andrew Browne of The Wall Street Journal: 

 

From a reporting point of view we were told that the Olympics [were going to] be the 

turning event for us—that we would have freedom then—complete freedom to travel 

around the country. China was opening and it was opening to us as foreign reporters. 

(Chinoy et al., 2015) 

 

The only exception to that regulation remained Tibet. That became an important restriction when 

riots broke out in Lhasa in March 2008. With limited information, the foreign press corps could only guess 

at the riots’ damage and scope. In this vacuum, media reports arguably sketched out a story more 

sympathetic to Tibetans, where more transparency might have actually worked in China’s favor. The only 

foreign correspondent to witness the unrest, James Miles of The Economist, supported Chinese state 

media’s accounts of targeted ethnic violence by Tibetans against Chinese, also reporting that Chinese 

security forces stayed their hand, sacrificing “the livelihoods of many, many ethnic Han Chinese in the city 

for the sake of letting the rioters vent their anger” (Miles, 2008, para. 9). The event tested the Chinese 

government’s ability to manage the message and convince a skeptical global audience that the situation 

would not impact the Olympics.  

 

The consensus among foreign reporters was that under the news rules, things were much 

improved—but could be better. Louisa Lim of NPR News ran into similar problems as I did in the 

countryside: 

 

We all wanted to test the rules to see whether there’d be a change. And so we all trotted 

out to the countryside bearing our copies of the regulations printed out to discover that 

although the regulations were there on paper, on the ground there was still this extreme 

reluctance by local officials to allow you to interview people. (Chinoy et al., 2015) 

 

Generally, though, my experience that first year reflected that new freedom, even if conditions 

did not yet meet, as the FCCC described it, “international standards and criteria” (personal 

communication, April 28, 2008). 



International Journal of Communication 11(2017)  Reporting From China  1311 

Unexpectedly, the story where reporters experienced the greatest freedom was the biggest China 

story of 2008—and it was not the Olympic Games, as everyone had anticipated. On May 12, a magnitude 

7.9 earthquake hit Sichuan Province, killing some 70,000 people. The chaos of the natural disaster in the 

initial days meant officials really did not—perhaps could not—stop the surge of reporters making their way 

to the disaster zone. It was beyond authorities’ control. Once Beijing had a chance to assess the situation, 

it appeared that the central government opted to stick to the free-for-all media strategy—at least for one 

remarkable month. Lim was astounded by the freedom:  

 

In a way it was the most exciting time that I was in China as a journalist. It was the only 

time where I felt I was working alongside Chinese colleagues and we were working 

together. . . . Suddenly, there was this little window as to what reporting in China might 

have been like—without all that harassment. (Chinoy et al., 2015) 

 

One incident of reporting interference stands out from the blur of those sleepless days and nights 

covering the tragedy. Police officers would not let us hike down to the destroyed county town of Beichuan. 

According to local reports, half the population of 20,000 had died, and our crew, along with a gaggle of 

other reporters, could not convince officials to give us access to Beichuan, which sat at the base of a steep 

valley (“Beichuan county town,” 2008). We argued with them for what felt like hours (Chan, 2008a). We 

called MOFA. In the end, the officers simply gave up and let everyone trek down.  

 

When our team arrived at the bottom of the valley, we found the town deserted, with no People’s 

Liberation Army soldiers or rescue workers in sight. It wasn’t until later that we learned that officials had 

received orders not to let anyone down for fear of a dam bursting upstream, which would have flooded the 

entire city—drowning everyone at the bottom. In a country whose officials constantly blocked reporters’ 

access and repeatedly lied to media, we could not accept officials on their word the one time they tried to 

stop us from going somewhere for our own personal safety. 

 

Chinese superstition would say that the timing of the earthquake, just months ahead of the 

Olympic Opening Ceremony, was a bad omen for the country’s rulers. But the event went off without a 

hitch. China won more gold medals than any other country (51!), beating the United States and Russia 

(ESPN, 2008). It had been an expensive coming-out party, costing an estimated US$40 billion, but the 

pricy play worked (Rabinovitch, 2008). It was a success for people around the world who oohed and 

aahed over the Opening Ceremony, gasped at surprise wins on the track, and marveled at athletes’ feats. 

As with most Olympic Games, the host city pulled off a great Games, despite negative news coverage in 

the run-up. For China, it was a soft power win. 

 

The general sense of friendship and goodwill during the Olympic period did not comport with 

some foreign media’s experiences. Ahead of the Games, protests along the torch relay route had surprised 

Chinese citizens, many of whom were unaware of negative overseas views of their country. Resentment 

against Western media organizations grew and did not necessarily abate during the Games. An e-mail 

from the FCCC days before the Closing Ceremony reported more than 30 cases of reporting interference,  

including 10 cases of violence and 8 cases of damage to equipment or destruction of video/photos 

(personal communication, August 21, 2008). 



1312 Melissa K. Chan International Journal of Communication 11(2017) 

In taking stock of how Al Jazeera English and other media groups experienced and covered the 

Games and that year in China, I wonder how close we came to getting the overall picture right—or how far 

we strayed from it as journalists because we naturally seek out fault lines. Headlines ricocheted from the 

earthquake, to Tibet, to human rights. But reporters also covered the excitement and pride most Chinese 

felt about hosting the Games. Global audiences had the opportunity to see dual, sometimes competing 

representations of China and the Olympics, first from China and then from their own countries’ reporters. 

China’s message, carefully constructed and crafted, was consistent. The Olympic Games provided a forum 

to observe how state propaganda pitched its message against the disparate cacophony of individual 

reporters and news sources around the world. 

 

The Olympic Hangover 

 

After great uncertainty, on October 17, 2008, China confirmed that the Olympic-period reporting 

regulations would become permanent rules for foreign reporters in the country (“China’s Reporting Rules,” 

2008). It was good news—none of us had been sure how the government would swing, one way or the 

other, until the announcement. I filed a video report on the decision that evening, explaining to viewers 

that newsgathering in China had been and would continue to be a challenge, but “still, in our travels 

around China, it has helped to know that the law, at least, was on our side” (Chan, 2008b). 

 

I had hopes the move might improve reporting conditions. But the opposite happened: Slowly, 

almost indiscernibly, covering China became more difficult for our news crew. At first, I didn’t even catch 

the change. But we were spending more time planning our travel and logistics in order to evade local 

officials or thugs because of the growing frequency of reporting interference. The thugs would tail us, 

intimidate us or those we sought to interview, or even physically stop us from going places. Hired from 

the local population, they did not wear uniforms and never identified themselves, serving as proxy 

amateur police. Officials who showed up later would look blankly and innocently while we complained 

about the mysterious men in black running amok around their county. The cadres would then offer to 

“help,” only to frustrate us in bureaucratic red tape and endless rounds of meetings instead—an effective 

ploy for any news team on deadline.  

 

We experienced reporting interference even while covering stories we didn’t consider terribly 

negative or sensitive, including ones on the economy or manufacturing. Often, I had the feeling local 

officials stopped us out of fear we were investigating some other malfeasance of which we were unaware. 

 

For a TV news crew, avoiding attention required creativity. We traveled with eight or nine pieces 

of excess baggage—a hodgepodge of lights, extra lenses, transmission equipment, sound equipment, and 

a tripod. To maintain high production value for the channel, we tried our best not to work with smaller, 

less professional-quality cameras even if they were more convenient. Although I was ethnic Chinese, the 

rest of the team often included at least one non-Asian, which meant that camouflage in a Chinese town or 

village was impossible. No matter how remote a location, we often had a two-hour window to film material 

before—like clockwork—a local party cadre or someone representing him or her would show up in a black 

Audi to ask questions. 

 



International Journal of Communication 11(2017)  Reporting From China  1313 

Once anyone arrived, it was pretty much game over. People who had agreed to speak to us often 

still wished to, but not under the watchful eye of the Communist Party. Sometimes their association with 

our team meant significant trouble or even danger—everything from a visit to the local police station, to 

short-term detention, to physical harassment. The stakes were high—both to protect our sources and to 

make sure we returned to Beijing with enough material to edit a video report.5 

 

To avoid any confrontation, we would often arrive at our interview location just before dawn, 

calculating that at that hour, cadres were in bed and would take extra time to show up after being tipped 

off. It was a cat-and-mouse game. Hotels were required to let local authorities know about any foreign 

guests, which often meant we’d overnight a few cities away from the target story or fly into the second-

nearest airport to throw snoops off our scent. Sometimes that didn’t work: On one trip to Xinjiang, China’s 

westernmost territory bordering Pakistan, two carloads full of men tailed us over nine days and across 

three cities. We could not interview a single Uighur without compromising him or her.6 By that time, the 

online social media website Twitter had become popular with many foreign reporters in China, and I would 

often post tweets and photos, real-time play-by-plays, of our encounters with officials or non-uniformed 

thugs. In those moments, I shared my field reporting experiences as much to inform people as to protect 

myself. The thought occurred to me that in the case of a serious detention or danger—where the team 

was, what we were doing, and when—would be public information that my peers or even my editors would 

find helpful. 

 

I was not alone in my assessment that our work had become more difficult. On August 6, 2009, 

the FCCC issued a statement on reporting conditions one year after the Olympics. “FCCC members report 

increased intimidation of sources and domestic staff, a trend that threatens progress toward greater 

openness,” the release read. The e-mail went on to tally 16 incidents of violence against reporters, 100 

incidents of being turned away from public spaces, and 75 cases of being followed (personal 

communication, August 6, 2009). 

 

If I had to pinpoint one moment when I personally and definitively felt the country’s swing away 

from liberalization, it was in July 2009 in the offices of Gongmeng Law Center, otherwise known as the 

Open Constitution Initiative, an organization of lawyers and academics who fought for greater rule of law 

in the country. Prominent rights attorney and activist Teng Biao of the University of Politics and Law in 

Beijing was a founder. In 2011, he would be arrested and jailed. Xu Zhiyong, another attorney and 

                                                 
5 Our team had three things we made clear to all our sources ahead of interviews: (1) Our report would 

not likely benefit their situation and could even harm their interests if party officials learned they were 

speaking to foreign media; (2) our position as foreign reporters did not and could not protect them in the 

event of harassment from officials or thugs, though we’d try to the best of our ability to help; and (3) 

viewers watching any report outside of China would also be unlikely to help. Often, and to my surprise, 

people still accepted our interviews. I think and suspect that it’s psychologically important for those who 

have been voiceless and powerless to find a voice, and that our reports served almost as a record and 

existential acknowledgment of their injustice or grievance. 
6 Uighurs are an ethnic minority group in the country with an often tense relationship with its Chinese 

rulers. 



1314 Melissa K. Chan International Journal of Communication 11(2017) 

founder, is currently in jail.7 But on that day back in 2009, both men were still free. I had shown up at the 

office to interview Teng about some of the work he was doing. Instead, we found him distracted, forlorn, 

and a little lost standing in an empty office. Authorities had shown up and cleared the place out under the 

pretext of launching a tax evasion investigation. Civil society groups were feeling the pressure in a way 

they had not for a few years. Over the last few months, Teng Biao told me, “I’m guessing about 70% of 

rights attorneys have been harassed.” In my news report, I said: 

 

Officials have decided on a heavy-handed strategy to deal with rights lawyers and 

NGOS. The assault on these institutions means that after the dust settles, if the 

government succeeds—there may well be no one left to fight for the public interest. 

(Chan, 2009b) 

 

During those months, I questioned the sincerity of the government’s liberalization before the 

Olympics given its about-face so soon after the end of the Games. Had the Foreign Ministry and other 

officials gritted their teeth all the while, giving in to International Olympic Committee demands in order to 

ensure a smooth, drama-free event, but inwardly detesting the concessions? President Hu Jintao was still 

in charge at this point—this was before Xi Jinping’s period of increased authoritarianism and his campaign 

against civil society and rights. At the very least, the pulling back reflected the feeling in some quarters of 

the party that the Olympics had allowed for too much political relaxation. 

 

I do not believe Teng Biao and other civil society activists grew bolder ahead of the Games. They 

carried on with their work with no sharp deviations between 2008 and 2009. Instead, the system 

changed. Beijing decided to move the goal posts after the Olympics. It rewrote the rules and did not 

inform anyone. And they did so, I believe, intentionally. Obfuscation and uncertainty are effective ways to 

exert power over people. The only way for members of civil society or for foreign reporters to learn where 

the new lines were drawn was empirically—through experience. Often the outcomes from these trial-and-

error efforts were in neither activists’ nor reporters’ favor. 

 

For the country’s rights activists, inadvertently stepping over the line had serious consequences. 

Many people I interviewed are now in or have been in jail. They include: Teng Biao, detained for two 

months in 2011; Xu Zhiyong, presently in jail; rights attorney Pu Zhiqiang, detained and in custody since 

May 2014; artist Ai Weiwei, held for three months; and Ilham Tohti, an Uighur scholar with a life 

sentence.8 

 

As mere witnesses to the changes, foreign reporters faced far smaller consequences for our 

infractions. But the constant battling and hustling our way out of situations wore on many of us. There 

was the car chase during our investigation of a family planning unit in Hunan that had kidnapped children 

to sell to adoption centers. There was the chaos of the land grab protest in Zhejiang Province. There were 

the Beijing-based plainclothes surveillance men I noticed, who would occasionally follow me around on my 

weekend days off. By the time 2012 rolled around, I was very much ready to leave. 

                                                 
7 As of November 2015. 
8 As of November 2015. 



International Journal of Communication 11(2017)  Reporting From China  1315 

The Departure  

 

Unfortunately, I did not leave China on my own terms. The government expelled me. After five 

years, my time in China ended in the most unexpected and dramatic manner. 

 

My first clue there was a problem came while I was vacationing in London in November 2011. 

Before departing Beijing, I had started the annual process of renewing my press credentials and J-1 visa. I 

had already done this four times for every year I had spent in China. The first step was always to apply for 

a new press card at MOFA. I had submitted the form before the start of my trip, and the bureau’s office 

manager had plans to pick up the card one week later. Instead, she interrupted my trip in London to 

inform me something was wrong. The press center claimed the card was not ready. MOFA then asked to 

meet me, but since I was out of the country, Al Jazeera Arabic’s bureau chief, Ezzat Shahrour, took the 

meeting instead. MOFA, it turned out, was upset that Al Jazeera English had aired a documentary on slave 

labor in Chinese prisons. I had no part in producing that story. An independent team based in London had 

worked on the story and had primarily relied on interviews outside China as their main sources. That 

didn’t matter. MOFA intended to create a link between the airing of the documentary and my press 

credential. 

 

The uncertainty lasted a month, but on December 22, 2011, I finally received my new press card, 

with one big catch: Instead of credentials for the next year, the expiry date for the card read February 29, 

2012. I would have to repeat the entire application process in a few weeks. The matter was not finished. 

 

The FCCC, which I approached on the matter, could not remember an instance when a resident 

foreign reporter received a short-term press credential in that manner. The ploy appeared to be a new 

one, and it was tough trying to decide how best to move forward. Efforts over the subsequent two 

months, sometimes with calls to MOFA, but also attempts by Al Jazeera’s management in Doha to engage, 

produced limited results. MOFA handed out a one-month press credential to me at the end of February. 

 

March is always a busy month in China because of the annual National People’s Congress. MOFA 

had put me on a tight leash, but our team carried on filing reports. The biggest buzz that month was the 

expected overhaul of the country’s Criminal Procedure Law. I headed out one morning to interview rights 

attorney Pu Zhiqiang about the impending new law. At Pu’s law offices, plainclothes national security 

officers showed up and stopped our interview. As I argued with them, I started recording the exchange 

with the iPhone in my pocket. In the end, our news crew left without the interview with Pu. Frustrated by 

the entire charade, I transcribed and translated my conversation with the unidentified men and published 

it on Al Jazeera English’s website (Chan, 2012a). I tweeted out the link. 

 

On March 12, I filed a report on “black jails.” It was a follow-up story to my 2009 investigation of 

these extralegal detention centers in Beijing. In my original story, I caught on tape a woman screaming 

and pleading for help as the door to one of the facilities shut in my face (Chan, 2009a). My fluency in 

Chinese maximized the television drama, allowing me to provide simultaneous translation to the cameras 

of the events happening around me. Three years after my first investigation, I wanted to highlight the 

problem that had continued despite government claims that it had closed illegal detention centers in the 



1316 Melissa K. Chan International Journal of Communication 11(2017) 

capital (Chan, 2012b). The discovery of more black jails at a time when the central government unveiled 

the new Criminal Procedure Law revealed the gulf between published laws and the reality on the ground. 

In the back of my mind, I wondered whether doubling down on human rights stories while on a one-

month press visa was the best idea. The answer was no. 

 

On the day of my visa expiry, I rang MOFA and asked whether I would receive new credentials. I 

was told I would not. I asked whether I should outstay my visa in the hopes of a delayed resolution. The 

woman at the other end of the line cryptically told me, “You know what to do.” After checking in with my 

editors at headquarters, we decided that outstaying my visa only to face possible detention was too risky, 

so I grabbed my bag and headed to the airport for Hong Kong. 

 

From a legal perspective, authorities had simply allowed my visa to lapse. De facto, I was the 

first foreign reporter in 14 years they had pushed out with this strategy (Wines, 2012). Al Jazeera English 

had the choice to describe the incident in multiple ways or not at all. In May, the channel decided to move 

forward and publicly label it an “expulsion,” declaring the bureau effectively closed with my departure 

(personal communication, May 7, 2012).9 Chinese officials, who had such high hopes over the launch of a 

South-to-North-oriented news channel, reacted sharply. By now, Chinese officials targeted both Al Jazeera 

English and me. In one missive printed just days after the public disclosure of my departure, state media 

paper Global Times pinned the fault squarely on me: “Melissa Chan holds an aggressive political 

stance. . . . She has produced some programs which are intolerable for China” (Shan, 2012, para. 3). In 

doing so, officials actually laid the groundwork for an eventual rapprochement between the two 

institutions, the Chinese government and Al Jazeera English, by cutting out and isolating the individual 

troublemaker from the picture. 

 

The departure brought my own 15 minutes of fame. I believe Chinese officials had believed I 

would leave quietly. But I did not because I would not—and it was also simply not feasible, considering the 

farewells and accompanying explanations I had to provide my friends, many of whom were journalists and 

outraged that I had been censored. News wires and major Western publications carried the story. In my 

hometown of Hong Kong, the story carried the day. 

 

China has never provided a clear explanation for my expulsion. Officials accused me of breaking 

the law, though they never specified which laws. In one conversation with Al Jazeera English 

management, officials apparently brought up a conflict I had with the People’s Armed Police during the 

Olympics (personal communication, 2012). That allegation holds little water—the transgression would 

have taken place in 2008, and officials could not explain why they waited until 2012, five years later, to 

take action. They told one American diplomat that I was an “aggressive reporter.” They said the same to a 

group of Scandinavian diplomats and reporters, admonishing them not to be like me. The character 

assassination campaign continued at an embassy luncheon in Washington, DC, and to another journalist 

who happened to be a friend of mine (personal communication, 2013). Even after Al Jazeera English 

eventually reopened its bureau in China, new staff members there were reminded of my unidentified 

                                                 
9 Local staff remained on payroll, and when the bureau reopened with the arrival of Al Jazeera English 

correspondent Adrian Brown in early 2014, staff maintained and continued their positions. 



International Journal of Communication 11(2017)  Reporting From China  1317 

crimes (personal communication, September 2014). 

 

Unless I can one day walk down the halls of MOFA and pull out my dossier, there are few ways of 

ever really knowing the calculus that went into China’s decision about me. This is a dissatisfactory and 

necessarily ambiguous answer, but it cannot be helped. My own best guess is that a combination of 

factors led to my expulsion. It was an opportunity for the government to send a message to the rest of 

the foreign press corps by making an example out of me, much like the Chinese proverb to “kill the 

chickens and scare the monkeys.” I was the proverbial chicken. Maybe after a break of 14 years, some 

conservative officials felt that the foreign press corps had developed too much leeway and believed that 

the expulsion would send a warning to others and encourage self-censorship. 

 

Race may have played a factor. Officials may have felt more comfortable ejecting an ethnic 

Chinese, whom they somehow felt more ownership over due to misperceptions of the hierarchy of loyalty 

from the Chinese global diaspora. Chinese American (and Chinese Canadian) journalists have discussed 

how officials hold us to a different standard—almost as if we are Chinese citizens—for any critical reports 

perceived as traitorous against the motherland. In conversations with MOFA over the years, I would often 

get the rebuke that I should know better “as a Chinese” than to make China look bad. 

 

As I tried to understand my own expulsion back in 2012, one source of mine informed me that 

the decision involved not just MOFA but the propaganda department and the Ministry of Public Security. If 

true, MOFA, often viewed as one of the weakest yet more liberal ministries in China, probably had no 

choice in a three-way decision involving two of the more conservative divisions of the government. 

 

Targeting a journalist in my position also made strategic sense: I was an American working for a 

Middle Eastern news organization. The Foreign Ministry and other departments involved could show they 

had flexed their muscles by ejecting an American—yet did not have to worry about taking on an 

established, American news organization such as CNN, which would have created bigger waves and 

diplomatic headaches. Additionally, Al Jazeera English, itself a fairly new media organization, had few 

senior editors with knowledge on how to most effectively engage with Chinese diplomats. The channel had 

no bureau chief in Beijing, although Al Jazeera Arabic did. But the two channels had different editorial 

pursuits, with the Arabic channel more narrowly focused on energy and trade between the Middle East and 

China. My counterparts in the Arabic bureau showed less interest in human rights stories, and I was never 

entirely sure why, considering Al Jazeera Arabic’s tough coverage of citizens’ rights during the Arab Spring 

in that same period. Even within the network, we had different ideas on how to cover China. 

 

The network did task Al Jazeera Arabic’s bureau chief to lobby on my behalf. Shahrour had done 

so in the past when the Foreign Ministry expressed dissatisfaction over reports of mine. He had expended 

political capital in doing so. The same source who provided me information about the involvement of three 

government divisions in my removal believes that this time, Shahrour disregarded management’s request 

and opted to no longer support my case. 

 

At the embassy level, diplomats at both the American and Qatari embassies were uncertain about 

taking on responsibility for my case, each referring to the other as the primary embassy that should lobby 



1318 Melissa K. Chan International Journal of Communication 11(2017) 

on my behalf, a conundrum that worked in China’s favor. After my departure, the State Department 

confirmed that it had raised my case to the Chinese, though it was not clear whether it had done so before 

or after my departure (Toner, 2012). 

 

I started out in China in 2007 with a sincere desire to provide the most honest account of the 

country. It was also inevitable as I crisscrossed the provinces that I’d witness the many kinds of harm and 

hardship experienced by ordinary Chinese from a system with a weak rule of law and corrupt governance 

by a one-party state. According to my own records and assessment of the 400-odd stories I filed from 

there, my coverage did not skew disproportionately to human rights reports, but it probably felt that way 

to Chinese officials who watched my most dramatic moments of coverage. I do not know to what extent 

those stories contributed to the decision to expel me, but I know they did not help. 

 

Where Things Stand 

 

In hindsight, my departure was not the one-off many people had assumed it was. It became the 

first of many incidents pitting the Chinese government against foreign journalists in a tough period for the 

foreign press corps that, to date, has not seen much improvement. 

 

The New York Times, an organization that authorities had most likely hoped to avoid direct 

confrontation with, became the primary target after David Barboza’s 2012 Pulitzer Prize–winning 

investigation into the vast web of wealth former premier Wen Jiabao’s family had accumulated. In a war of 

attrition, China did not hand out any new visas for The New York Times for the next three years. 

 

In November 2013, China rejected the visa application of veteran American reporter Paul 

Mooney, who had a new job with Reuters (Jacobs, 2013). That same month, Bloomberg suspended 

investigative reporter Michael Forsythe, who had been working on a story about a Chinese billionaire with 

ties to the Communist Party leadership. Its editor-in-chief, Matthew Winkler, reportedly axed the story 

over concerns it would impact the company’s lucrative financial terminals business (Wong & Haughney, 

2013). 

 

Al Jazeera English’s new correspondent, Adrian Brown, did not dodge trouble. In May 2015, police 

pointed assault rifles and shotguns at the news team while they were covering protests in Sichuan 

Province. They took the cameraman’s equipment and returned it only after deleting the footage (Brown, 

2015). 

 

The incident was included in the FCCC’s 2015 report on working conditions, which started out 

with this assessment: 

 

China’s importance in current affairs continues to grow, and foreign journalists’ efforts to 

chronicle the important events and changes have kept pace. Unfortunately, getting 

access to the news in China is not getting any easier. Official harassment, obstructions 

and intimidation of foreign correspondents and their local staff remain serious problems. 

(personal communication, May 26, 2015) 



International Journal of Communication 11(2017)  Reporting From China  1319 

The report went on to say that 96% of foreign journalists surveyed felt China almost never met 

international standards for reporting. Thirty-three percent of reporters said conditions had deteriorated 

from the previous year. 

 

If some had doubts about the state of media rights in the year after the Olympics, by 2015 and 

two years into Xi Jinping’s presidency, it was clear that Chinese officials had a new set of marching orders 

on how to deal with the press. Xi may have felt that controlling information was critical to his 

anticorruption campaign. Another possibility is ideological—Xi simply believed in the media’s subservient 

role in Communist orthodoxy as a tool to further party interests. Historically, that has been the place of 

media in China. Tim Weston’s article in this journal collection, “Finger Pointing in Both Directions: The 

Politics of Sino-American Discourse on the Media, Past and Present,” delves into this dynamic further (this 

Special Section). China’s different expectations would naturally lead to conflict, both presently and in my 

personal story from 2007 to 2012. With Xi, a somewhat revealing moment came during a joint media 

event with President Obama in 2014. When asked about China’s refusal to grant journalist visas to certain 

U.S. news organizations, Xi offered this metaphor, suggesting that the news outlets themselves were the 

problem:  

 

When a car breaks down in the road, perhaps we need to get out of the car to see where 

the problem lies. . . . In Chinese, we have a saying, “The party which has created the 

problem, should be the one to resolve it.” (Gerstein, 2014, para. 8) 

 

With Xi still early into his 10-year tenure as president, the foreign press corps should expect no 

sympathy or reprieve in the foreseeable future. 

 

Conclusion 

 

This article is framed around the 2008 Beijing Summer Olympic Games and the entrance of Al 

Jazeera English the year before. The new, non-Western media organization had ambitions to change the 

prevailing English-language narrative, and as one of its correspondents in China, I traversed 19 of the 

country’s 22 provinces searching for that alternative story. Those travels informed and changed my 

attitude of the country, but I do not believe I came up with anything radically different from the 

experiences of Western foreign correspondents before me or from the experiences of my contemporaries 

during my posting. As my negative experiences increased, so did my more critical view of the government 

and those people who kept the Communist Party in absolute power. And if I had failed to come up with a 

different set of China stories from the prevailing ones that the West presented and China resented, then 

would it not be unreasonable for me to conclude, at least to my own satisfaction, that the foreign press 

corps had done its job, and continues to do so, reporting China as fairly and accurately as possible? I am 

comfortable with my five years mediating China. 

 

The ebb and flow of media restrictions in the years ahead of and after the Olympics have since 

been replaced by a much clearer position and message from the government. That a foreign reporter 

might be forced to leave, might not receive visa accreditation, or the possibility of direct intervention in 

the ordinary newsgathering process have become new norms. For some journalists, these threats play 



1320 Melissa K. Chan International Journal of Communication 11(2017) 

into their decision to self-censor or their selection of stories in order to remain in the country. On the 

other hand, many other journalists continue to produce strong coverage of the country under much 

tougher circumstances, regardless of possible threats of expulsion or limitations to their reporting. 

 

Compared to China’s own approach to domestic news, with the clean, singular narrative arc 

authored by an on-message propaganda department, the individualism and independence of foreign 

reporters accustomed to a different set of standards must seem cacophonous and confusing to Chinese 

authorities. Unfortunately, I believe distrust between the government and foreign press corps will not 

change. Foreign reporters will continue to guess where the line is when pushing for press freedom. In 

turn, Chinese officials will never know what we will write next. The tussle continues. 

 

 

References 

 

Beichuan county town to be made a memorial. (2008, May 23). China Daily. Retrieved from 

http://www.chinadaily.com.cn/china/2008-05/23/content_6707116.htm  

 

Brown, A. (2015, May 19). How a violent protest unfolded in China. Al Jazeera English. Retrieved from 

http://www.aljazeera.com/blogs/asia/2015/05/violent-protest-unfolded-china-

150518145553715.html  

 

Chan, M. (Correspondent). (2007a, March 4). Military budget [Cable broadcast]. Doha, Qatar: Al Jazeera 

English. 

 

Chan, M. (Correspondent). (2007b, November 15). First person: Anhui girl [Cable broadcast]. Doha, 

Qatar: Al Jazeera English. 

 

Chan, M. (Correspondent). (2008a, May 14). The smell of death [Cable broadcast]. Doha, Qatar: Al 

Jazeera English. Available from https://www.youtube.com/watch?v=VNppHdE6WZ4  

 

Chan, M. (Correspondent). (2008b, October 17). Media regulations [Cable broadcast]. Doha, Qatar: Al 

Jazeera English. 

 

Chan, M. (Correspondent). (2009a, April 27). Screams for help [Cable broadcast]. Doha, Qatar: Al Jazeera 

English. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=NsN4-A1G5zc  

 

Chan, M. (Correspondent). (2009b, July 30). Gongmeng [Cable broadcast]. Doha, Qatar: Al Jazeera 

English. 

 

Chan, M. (2012a, March 10). Chatting with China’s security apparatus. Al Jazeera English. Retrieved from 

http://www.aljazeera.com/blogs/asia/2012/03/104086.html  

 

http://www.chinadaily.com.cn/china/2008-05/23/content_6707116.htm
http://www.aljazeera.com/blogs/asia/2015/05/violent-protest-unfolded-china-150518145553715.html
http://www.aljazeera.com/blogs/asia/2015/05/violent-protest-unfolded-china-150518145553715.html
https://www.youtube.com/watch?v=VNppHdE6WZ4
https://www.youtube.com/watch?v=NsN4-A1G5zc
http://www.aljazeera.com/blogs/asia/2012/03/104086.html


International Journal of Communication 11(2017)  Reporting From China  1321 

Chan, M. (Correspondent). (2012b, March 12). Black jails and the new criminal law [Cable broadcast]. 

Doha, Qatar: Al Jazeera English. Retrieved from 

https://www.youtube.com/watch?v=yA8dQE0mLcw  

 

China’s reporting rules. (2008, October 17). Foreign Correspondents Club of China. Retrieved from 

http://www.fccchina.org/reporters-guide/chinas-reporting-rules/  

 

Chinoy, M. (Reporter), Stubing, C. (Editor), & Dube, C. (Producer). (2015, September 30). Tremors 

[Online series segment]. Assignment China. Los Angeles, CA: University of Southern California 

U.S.-China Institute. Retrieved from 

https://www.youtube.com/watch?v=_BKwo5YI0sY&feature=youtu.be&list=PLZoSvm2n7tkcHkxfcR

uu0B5N0QSnBfzSd  

 

ESPN. (2008). 2008 Summer Olympics medals—Totals by country. Retrieved from 

http://sports.espn.go.com/oly/summer08/medals  

 

Gerstein, J. (2014, November 12). At press conference, China leader lectures U.S. media. Politico. 

Retrieved from http://www.politico.com/story/2014/11/obama-china-visit-xi-jinping-112808  

 

Jacobs, A. (2013, November 9). Reporter for Reuters won’t receive China visa. The New York Times. 

Retrieved from http://www.nytimes.com/2013/11/10/world/asia/reporter-for-reuters-wont-

receive-china-visa.html  

 

Miles, J. (2008, March 20). Transcript: James Miles interview on Tibet. CNN. Retrieved from 

http://www.cnn.com/2008/WORLD/asiapcf/03/20/tibet.miles.interview/  

 

Rabinovitch, S. (2008, August 5). Beijing Games to be costliest, but no debt legacy. Reuters. Retrieved 

from http://www.reuters.com/article/2008/08/05/us-olympics-cost-

idUSPEK25823820080805#rBck4ayVQWx2DjdH.97  

 

Shan, R. (2012, May 10). Chan case not a sign of growing tensions with journalists. Global Times. 

Retrieved from http://www.globaltimes.cn/content/708713.shtml  

 

Toner, M. C. (2012, May 8). Daily press briefing of the U.S. Department of State. Retrieved from 

http://www.state.gov/r/pa/prs/dpb/2012/05/189483.htm  

 

Weston, T. (2017). Pressing the issue: Sino-American discourse on the proper role of the media, past and 

present [this Special Section on Mediating Asia]. International Journal of Communication, 11. 

 

Wines, M. (2012, May 7). China expels Al Jazeera channel. The New York Times. Retrieved from 

http://www.nytimes.com/2012/05/08/world/asia/china-expels-al-jazeera-english-language-

channel.html?_r=1  

https://www.youtube.com/watch?v=yA8dQE0mLcw
http://www.fccchina.org/reporters-guide/chinas-reporting-rules/
https://www.youtube.com/watch?v=_BKwo5YI0sY&feature=youtu.be&list=PLZoSvm2n7tkcHkxfcRuu0B5N0QSnBfzSd
https://www.youtube.com/watch?v=_BKwo5YI0sY&feature=youtu.be&list=PLZoSvm2n7tkcHkxfcRuu0B5N0QSnBfzSd
http://sports.espn.go.com/oly/summer08/medals
http://www.politico.com/story/2014/11/obama-china-visit-xi-jinping-112808
http://www.nytimes.com/2013/11/10/world/asia/reporter-for-reuters-wont-receive-china-visa.html
http://www.nytimes.com/2013/11/10/world/asia/reporter-for-reuters-wont-receive-china-visa.html
http://www.cnn.com/2008/WORLD/asiapcf/03/20/tibet.miles.interview/
http://www.reuters.com/article/2008/08/05/us-olympics-cost-idUSPEK25823820080805#rBck4ayVQWx2DjdH.97
http://www.reuters.com/article/2008/08/05/us-olympics-cost-idUSPEK25823820080805#rBck4ayVQWx2DjdH.97
http://www.globaltimes.cn/content/708713.shtml
http://www.state.gov/r/pa/prs/dpb/2012/05/189483.htm
http://www.nytimes.com/2012/05/08/world/asia/china-expels-al-jazeera-english-language-channel.html?_r=1
http://www.nytimes.com/2012/05/08/world/asia/china-expels-al-jazeera-english-language-channel.html?_r=1


1322 Melissa K. Chan International Journal of Communication 11(2017) 

Wong, E., & Haughney, C. (2013, November 17). Bloomberg News suspends reporter whose article on 

China was not published. The New York Times. Retrieved from 

http://www.nytimes.com/2013/11/18/world/asia/reporter-on-unpublished-bloomberg-article-is-

suspended.html  

http://www.nytimes.com/2013/11/18/world/asia/reporter-on-unpublished-bloomberg-article-is-suspended.html
http://www.nytimes.com/2013/11/18/world/asia/reporter-on-unpublished-bloomberg-article-is-suspended.html

