
International Journal of Communication 10(2016), Feature 1660–1676 1932–8036/2016FEA0002 

Copyright © 2016 (Albert Chibuwe, albertchibuwe@yahoo.co.uk). Licensed under the Creative Commons 

Attribution Non-commercial No Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

 

 

The Herald and Daily News’ Framing  

of the Leaked Zimbabwean Draft Constitution  

and Vice President Joice Mujuru’s Fall from Grace 

 

ALBERT CHIBUWE 

University of Johannesburg, South Africa 

 

Debates in Zimbabwe give the impression that mass media are central to the country’s 

democratization. Focusing on two seemingly unrelated but defining events in 

Zimbabwe’s political life—the framing of the leaked draft constitution (January–February 

2012) and Vice President Joice Mujuru’s fall from grace (August 2014–June 2015)—this 

article investigates whether the concern about the media’s role in Zimbabwe’s 

democratic project is justified. A comparative analysis of Daily News and The Herald was 

carried out to ascertain how the two newspapers framed the two events and to judge 

the extent to which they can be said to be informative and educative. Content analysis 

of the two publications and in-depth interviews with The Herald news editor and a senior 

reporter and with Daily News’ news editor and political editor were used to establish 

their perceptions regarding their newspapers’ framing of the two events. The article 

reveals that the two publications’ framing of the events was polarized and did not assist 

citizens to make informed decisions. The Herald was pro-Mugabe, while Daily News was 

anti-Mugabe. 

 

Keywords: The Herald, Daily News, ZANU PF, Zimbabwe, Joice Mujuru, draft constitution 

 

Introduction 

 

Sometime in late January or early February 2012, a member of the Constitutional Select 

Committee in Zimbabwe leaked a draft constitution. Several clauses of the draft constitution elicited 

excitement from the media and drew angry responses from the Zimbabwe African National Union–Patriotic 

Front (ZANU PF). The clauses had to do with age and term limits for presidential candidates, devolution of 

power, dual citizenship, and homosexuality. And in August 2014, First Lady Grace Mugabe, in a move that 

drew extensive media coverage, formally entered politics after being asked to lead the ruling ZANU PF’s 

Women’s League. In preparation for her ascension to the post at the party’s congress scheduled for 

December 2014, she embarked on nationwide rallies dubbed “Meet the People.” During the rallies, she 

publicly accused Joice Mujuru, the then ruling party and state vice president, of being lazy, corrupt, a 

gossiper, a factional leader, and plotting to usurp power from Mugabe. The accusations precipitated the 

suspensions and dismissals of nearly 200 top party and government officials, including Mujuru. The two 

cases were defining events in Zimbabwe’s political life. 

 

 

http://ijoc.org/


International Journal of Communication 10(2016)  The Herald and Daily News’ Framing  1661 

This article examines how the privately owned Daily News and the state-controlled Herald, the 

two biggest dailies in Zimbabwe, covered the leaked draft constitution and Vice President Mujuru. The two 

newspapers, as platforms of political communication, should communicate “political views from all groups 

in a state” (Lilleker, 2006, p. 4)—that is, they should enable political ideas to clash with the dominant 

idea(s) carrying the day (see Gripsrud, 2002). This clash of ideas leads to enlightenment (Mill, 1860). The 

media should inform and educate the citizenry on political contestants and their offerings to enable them 

to make informed decisions (Moyse, 2009). And they should be a watchdog that holds the elite 

accountable for their actions (Lilleker, 2006; Mazango, 2005; Moyo, 2005; Moyse, 2009). The two 

newspapers should ideally lead to enlightenment in Zimbabwe. 

 

This article investigates how Daily News and The Herald framed issues regarding the leaked draft 

constitution and allegations against Joice Mujuru. It examines whether the newspapers adequately 

educated and informed the citizenry on the proposed constitution and on the allegations against Vice 

President Mujuru. The intention is to ascertain which of the two newspapers did more for the public 

interest, “the wider and longer-term good of society” (McQuail, 2010, p. 568). Finally, the article explores 

journalists’ perceptions regarding the usual polarized framing of events by the two newspapers. 

 

Historical Background of Daily News and The Herald 

 

Daily News was launched by the Associated Newspapers of Zimbabwe in March 1999 (Moyo, 

2005). By 2000 it had become one of the largest circulating dailies (along with The Herald) (Chuma, 

2008). It “broke the monopoly of state media in the dissemination of news” (Moyo, 2005, p. 113). It 

practiced oppositional journalism (Chuma, 2008) and was thus a fierce critic of the regime (Moyo, 2005). 

Consequently, Daily News was seen as a Movement for Democratic Change (MDC) mouthpiece, while The 

Herald was viewed as a ZANU PF government mouthpiece (Chuma, 2008; see also Chari, 2008; 

Chimedza, 2008; Nyamanhindi, 2008). 

 

Daily News was shut down in September 2003 for failing to register with the Media and 

Information Commission (now the Zimbabwe Media Commission) as required under the Access to 

Information and Protection of Privacy Act (Moyo, 2005). It was relaunched in 2011 after the Zimbabwe 

Media Commission issued the paper a new license. 

 

The Herald was founded in 1891 by W. E. Fairbridge as the Mashonaland Times. It changed its 

name to Zambesia Times before becoming the Rhodesia Herald. At independence in 1980, it became The 

Herald. During the colonial times, it was a subsidiary of the Argus Group–owned Rhodesia Printing and 

Publishing Company (Rusike, 1990). Newspapers under the company were tightly controlled by the 

colonial regime through a plethora of restrictive laws (Frederikse, 1982; Saunders, 1999). After 

independence, the new government set up the Zimbabwe Mass Media Trust and, through a deed of 

donation from the Nigerian government, acquired a controlling stake of 51% in Zimpapers, the former 

Argus Group (Saunders, 1999). The Zimbabwe Mass Media Trust was supposed to be a buffer between the 

government and Zimpapers, but due to financial constraints, it became reliant on government funding, 

which resulted in the government sidelining the Zimbabwe Mass Media Trust (Rusike, 1990). The 

government started hiring and firing editors (Rusike, 1990; Saunders, 1999). 



1662  Albert Chibuwe International Journal of Communication 10(2016) 

 

The Media and Political Communication in Zimbabwe 

 

Political communication involves “a competition for access to major communications media of the 

time, in which the ‘material and symbolic advantages’ of the various advocates; are unequally distributed” 

(Schlesinger, 1990, as cited by Blumler & Gurevitch, 2000, p. 157). This unequal distribution of “material 

and symbolic advantages” has been noted in Zimbabwe, where the state-controlled media are allegedly 

used as ZANU PF propaganda tools (Chuma, 2005, 2008; Moyse, 2009; Waldahl, 2005). For example, it is 

argued that in the disputed June 27, 2008, presidential runoff election, the state media were pro–ZANU PF 

and anti-MDC (Moyse, 2009). Contrastingly, the private media are hailed for playing a “critical, skeptical 

role, scrutinizing ZANU (PF)’s lies that the MDC was a violent party” (Media Monitoring Project Zimbabwe, 

2002, p. 9). However, others argue that the private media are usually anti–ZANU PF government and pro-

MDC (Chari, 2008; Nyamanhindi, 2008). As Chuma (2008) contends, “The Herald and the Daily News 

explicitly championed the causes of the ruling party and opposition MDC [respectively] ahead of elections” 

(p. 3). The two newspapers’ coverage of issues is polarized. 

 

In light of the above discussion, this article investigates how the selected newspapers framed the 

leaked draft constitution and Vice President Joice Mujuru’s fall from grace. Given that the state media’s 

pro–ZANU PF and anti-opposition stance and the private press’s anti–ZANU PF and pro-MDC stance are 

well documented (Chari, 2008; Chimedza, 2008; Chuma, 2005, 2008; Mazango, 2005; Media Monitoring 

Project Zimbabwe, 2002; Moyo, 2005; Moyse, 2009; Nyamanhindi, 2008; Rusike, 1990; Saunders, 1999), 

I seek to establish how the two newspapers covered Joice Mujuru, a ZANU PF and state deputy president, 

at a time when ZANU PF was at war with itself and Mujuru was under vicious attack from the first lady, 

the president, and some senior party officials. The article seeks to establish how Daily News and The 

Herald framed this far-from-ideal situation of ZANU PF versus MDC that they were used to. The article also 

seeks to establish how the newspapers portrayed the leaked draft constitution given that ZANU PF and 

MDC were both part of the government and the constitution-making process. The study answers the 

following questions: In light of the changing political dynamics in Zimbabwe, does the coverage by The 

Herald and Daily News reflect their traditional biases? If yes, how do journalists perceive this polarization? 

Did the newspapers objectively cover the issues? Did their portrayal of the issues help citizens make 

informed decisions regarding the constitution and Joice Mujuru? In whose favor were the debates slanted? 

 

Conceptual Framework 

 

The study is premised on framing theory and agenda-setting theory. Framing theory holds that 

“an issue can be viewed from a variety of perspectives and be construed as having implications for 

multiple values or considerations” (Chong & Druckman, 2007, p. 104). Framing enables people to 

“develop particular conceptualizations” (Chong & Druckman, 2007, p. 104) or reorientations about an 

issue. A frame “organizes everyday reality” (Tuchman 1978, as cited in Chong & Druckman, 2007, p. 106) 

and helps promote specific views and political agendas. Framing theory is closely related to agenda 

setting, where mass media make use of certain frames to shape political reality and promote preferred 

positions (McCombs & Shaw, 1972). It is the frames that a media organization uses and the salience it 

gives them that enables us to identify the agenda it is setting. By examining the salience or prominence 

given to certain frames and their positioning, this study seeks to establish the agenda the two newspapers 



International Journal of Communication 10(2016)  The Herald and Daily News’ Framing  1663 

were setting in the draft constitution and Joice Mujuru cases. As McCombs and Shaw (1972) point out, 

 

In choosing and displaying news, editors, newsroom staff, and broadcasters play an 

important part in shaping political reality. Readers learn not only about a given issue, 

but also how much importance to attach to that issue from the amount of information in 

a news story and its position. (p. 153) 

 

This study identifies the frames used by the two newspapers in the two selected cases and 

examines the intentions behind the use of such frames and whether they help readers make informed 

political decisions. 

 

Method 

 

I employed qualitative content analysis to analyze the frames used in the selected two cases by 

The Herald and Daily News, because I am interested in meanings (Corbin & Strauss, 2008; Schwandt, 

2003) attached to the leaked draft constitution and Vice President Mujuru’s fall from grace. Qualitative 

content analysis is flexible and allows researchers to explore meanings in context. It tries “to learn 

something about people by examining what they write, produce on television, or make movies about” 

(Berger, 1998, p. 23). It involves the study of written or spoken words with the intention of unpacking 

their meanings. It entails using semiotics, hermeneutics of interpretation, discourse analysis, and framing. 

But meaning is subjective, and media texts are polysemous (Krippendorff, 2004). There is no correct 

reading of text as researchers may reach different readings on the same text (Krippendorff, 2004; 

Schwandt, 2003). As a result, qualitative research findings need not be replicable (Krippendorff, 2004). 

This article examines the frames used by the two newspapers in the two selected cases with the intention 

of exploring their meanings. It seeks to establish whether the frames helped citizens make informed 

decisions. 

 

In the draft constitution case, articles were selected from Daily News (three stories) and The 

Herald (10 stories) from February 1 to February 29, 2012. In the Mujuru case, articles from October 17, 

2014 to June 20, 2015, were selected (14 articles from Daily News and 10 from The Herald). In-depth, 

face-to-face interviews were also conducted with Daily News’ news editor and political editor on April 13, 

2015, and with a senior reporter from The Herald on April 10, 2015. The Herald’s news editor was, 

however, interviewed by telephone on May 5, 2015. The intention was to find out about their perceptions 

on the framing of the two cases. I also wanted to establish whether their framing of issues was still 

polarized given the changing contexts in which the two selected events happened. In the first case, the 

MDC-T was part of the government, and in the second case, ZANU PF was at war with itself. Studying the 

framing of the two cases in changing contexts is pertinent when one considers that previously the 

newspapers were polarized into pro–ZANU PF (The Herald) and pro–MDC-T (Daily News). I used the 

interview method because it generates great detail and makes it easy to approach topics that may not be 

easy to broach (Wimmer & Dominick, 2000). For example, in a country where critics allege the regime 

deals ruthlessly with opponents, face-to-face interviews make it easier to discuss topics such as politicians’ 

behind-the-scenes attempts to influence news content. 

 



1664  Albert Chibuwe International Journal of Communication 10(2016) 

 

Case 1: Contrasting Views on the Origins  

of the Mugabe Retirement Clausein the Leaked Draft Constitution 

 

In all three stories that Daily News carried on the leaked draft constitution issue, the origin of 

what it called the “Mugabe retirement clause” and the 70 years age limit was presented as the cause of 

factional fighting in ZANU PF. The stories published on February 14, February 15, and February 17, 2012, 

respectively, were titled “Zanu PF Officials in Mugabe Ouster Plot,” “Mugabe Ouster Plot Thickens,” and 

“Factions Want to Kick Out Mugabe.” The stories give the impression that the alleged factionalism in ZANU 

PF was the reason ZANU PF officials in the Constitutional Parliamentary Select Committee (COPAC) 

deliberately did not object to the clause that sought to bar the incumbent president, who was the party’s 

presidential candidate. The February 17, 2012, story states, 

 

Factions in Zanu PF opposed to President Robert Mugabe are now using a clause in the 

draft constitution which blocks him from participating in the next elections to settle the 

succession issue which has caused divisions in the former ruling party . . . [the clause 

states that] a person is disqualified for elections if he or she has already held office for 

one or more periods, whether continuous or not, amounting to 10 years.(p. 1) 

 

The story argues that the clause automatically disqualifies Mugabe because he has ruled Zimbabwe since 

1980. The February 15, 2012, story claims that the president had summoned his party’s co-chairperson in 

the COPAC to explain why he agreed to clauses that bar him from running for presidency, that legalize 

homosexuality and the devolution of power, and that are silent on the issue of land. Daily News reduced 

the issue to the alleged in-fighting in ZANU PF, where factions were jostling to replace President Mugabe 

as party leader and president of Zimbabwe. 

 

In contrast, The Herald reduced the origins of the clause to Western “imperialists” and their 

“puppets,” MDC-T. In all 10 stories in The Herald, the MDC and alleged Western imperialists are presented 

as the originators of the contentious clauses. In a story titled “Outrage Over New Draft Constitution” on 

February 10, 2012, then deputy editor Caesar Zvayi quotes an unnamed expert saying “The draft is 

personalized to attack President Mugabe.” Another unnamed expert is quoted as saying that “the Draft 

constitution is meant to please the MDCs’ Western masters. It totally ignores the views of the people. . . . 

Drafting must start afresh on the authority of the views of the people captured in the National Report.” In 

an opinion piece in The Herald of February 25, 2012, titled “COPAC the New Frontier,” Caesar Zvayi 

attacks then-prime minister Morgan Tsvangirai and MDC as puppets of the West and argues that “Copac 

[sic] is the new frontier for the battle of Zimbabwe.” In an article titled “SK Moyo Speaks on New 

Constitution,” The Herald quotes then ZANU PF national chairman SK Moyo arguing that the constitution 

was “now being dictated from some capitals.” Moyo castigates members of the MDC for delaying the 

process allegedly because they know that if there is to be a new constitution and elections they will be out 

of work. In the two stories and the opinion piece, The Herald does not give the MDC-T space to respond to 

ZANU PF’s allegations. The ZANU PF views are taken as fact. 

 

The two newspapers adopted different frames to report on what Daily News termed the “Mugabe 

retirement clause.” These differences are reinforced by the sources they used: Daily News mostly used 



International Journal of Communication 10(2016)  The Herald and Daily News’ Framing  1665 

anti–ZANU PF people, and ZANU PF people such as Didymus Mutasa and Goodwills Masimirembwa were 

quoted in situations where they gave weight to allegations of factional fighting within the party. For 

example, in the story “Zanu PF Officials in Mugabe Ouster Plot,” Masimirembwa is quoted as saying, “Yes, 

I did walk out of the meeting. . . . Those people [COPAC] want to write what they believe are best 

practices not what the people want and I was merely arguing against the whole approach.” “Those people” 

that Masimirembwa refers to included ZANU PF representatives, thus lending credence to Daily News’ 

claim that ZANU PF factional fighting has spilled into the constitution-making process. Furthermore, 

Masimirembwa’s statement implies a sinister plot by COPAC to subvert the people’s will and bring in 

Western practices as they were allegedly diverting from the National Report in favor of “international best 

practices.” 

 

In news framing, sources of news expose a newspaper’s ideological leanings and give salience to 

a certain point of view at the expense of others. The Herald made use of ZANU PF analysts and experts 

such as Jonathan Moyo and Charity Manyeruke. Experts who were known to oppose the constitution-

making process, such as the National Constitutional Assembly’s Lovemore Madhuku, were given the 

chance to tear apart the draft constitution. It is apparent that, whereas Daily News locates the origins of 

the retirement clause within ZANU PF, The Herald locates it within the MDC and “some [Western] 

capitals.” Furthermore, Daily News attributes everything to factional fighting within ZANU PF and says 

nothing about Western imperialists, while The Herald is silent on the alleged factional fighting in ZANU PF. 

The Herald is silent on the fact that ZANU PF and the bigger MDC formation had 10 members each in 

COPAC, while the smaller MDC had two and that these members agreed to the contentious clauses. The 

silence creates the impression that MDC had more control over the constitution-making process. The 

intention was to justify the criticism against MDC and obfuscate claims of factionalism raised by Daily 

News. 

 

However, in an article titled “Zanu PF Officials in Mugabe Ouster Plot,” Daily News quotes an 

unnamed Constitutional Select Committee member as saying, “all Select Committee members were 

agreeable to the clauses. People spoke about term limits not about presidents who had served before, 

drafters then used international best practices.” This was an apparent reference to claims by The Herald 

that the drafters drifted from the National Report. However, the statement and the article’s title imply that 

ZANU PF members’ agreement to the clause on term limits was a calculated move designed to elbow 

Mugabe out of power. But for the unnamed source, it indicates that Select Committee members were 

unanimous and that no one was manipulated into accepting the clause. Since the emergence of the MDC 

on the political scene, ZANU PF has used the threat of recolonization to retain power, and that discourse 

still pervades the state media. The discourse casts the MDC as puppets of Western imperialists. 

 

Draft Constitution Undermines Country’s Moral Values and Sovereignty: The Herald 

 

Another view that reverberates through The Herald’s stories is that the draft constitution 

weakens the country’s sovereignty and undermines the values of the liberation struggle by embracing the 

devolution of power and ignoring Zimbabwe’s liberation struggle and the land reform in its preamble and 

not granting land its own special rights. In an opinion piece titled “Outrage Over New Draft Constitution” 

(February 10, 2012), the newspaper’s then deputy editor (now editor) Caesar Zvayi quotes an unnamed 



1666  Albert Chibuwe International Journal of Communication 10(2016) 

 

expert as saying, “The Drafters did not write a Preamble to record the liberation history of the country, in 

particular, the sacrifices of the gallant sons and daughters of Zimbabwe who liberated our country from 

colonialism and colonial injustices.” This implies that the drafters deliberately left out the liberation 

struggle history to erase it from the national memory so that it becomes easier for alleged Western 

imperialists to recolonize Zimbabwe. It is argued that the draft seeks to leave room for the reversal of the 

gains of the liberation struggle and the land reform through “property rights.” 

 

In another opinion piece on February 25, 2012, titled “COPAC The New Frontier,” Caesar Zvayi 

castigates especially the “right to property that all . . . Western sponsored documents [African 

constitutions] inadvertently call for? Which property always relates to ill-gotten colonial loot.” The 

argument is that property rights, a key principle of capitalism, are an attempt by the West to reverse the 

economic indigenization drive and land reform program, because they are the “gains of the liberation 

struggle” in ZANU PF discourse. In an article on February 13, 2012, titled “New Constitution’s Principal 

Drafters Must Be Fired,” The Herald reporters write, “legal experts equating it [the draft constitution] to an 

orchestrated attack on the country’s moral, cultural and revolutionary pillars.” Some of the “legal experts” 

quoted in the story include ZANU PF members Christopher Mutsvangwa and Jonathan Moyo, and the story 

obfuscates the fact that Moyo is a political scientist. This view is repeated in an article by Felix Share titled 

“COPAC Overhauls Draft Constitution” on February 23, 2012, which states that “Analysts and legal experts 

want the principal drafters fired because their initial draft was an ‘orchestrated’ attack on the country’s 

moral, cultural and revolutionary pillars.” The use of the phrase “orchestrated attack” implies a deliberate, 

methodical, and sophisticated plan by the drafters to undermine the revolution. An editorial comment on 

February 11, 2012, titled “Supreme Law Should Be People-Oriented” contends that “outsiders have no role 

at all to play in such an intimately national exercise.” It goes on to argue that the fact that the process is 

donor funded makes it susceptible to outside influence. The comment concludes, “The people’s views are 

sacrosanct, no matter how unpalatable they may appear to be to some quarters . . . let the people’s voice 

ring in every chapter, clause, section and sub-section for the people spoke.” The Herald argues that, 

because Western donors were funding the process, they smuggled their views into the draft constitution. 

This is a clear reflection of the ZANU PF argument that the drafters drifted from the people’s views as 

contained in the National Report obtained from the outreach program. 

 

The Herald also argues that the people rejected homosexuality and dual citizenship and opted for 

decentralization and not devolution of power while also asserting their right to land—issues that the draft 

constitution allegedly subverted due to Western imperialists’ influence fronted by the MDC. In the story 

titled “Outrage Over New Draft Constitution” (February 10, 2012), Caesar Zvayi charges that “the draft 

uses the phrase natural difference or condition” to camouflage homosexuality. Section 4.11 (1) (d) [is a] 

threat to national security because it grants foreigners freedom of expression and access to information 

held by the state.” It should be noted that President Mugabe is a staunch critic of homosexuality, and he 

has on several occasions described homosexuals as “worse than dogs and pigs,” as people who do things 

that even cockroaches and flies view as abhorrent. The phrase “threat to national security” is in tandem 

with ZANU PF’s argument that the nation’s sovereignty is at stake from imperialists who are fronted by the 

MDC. The Herald’s stance on issues of land, homosexuality, dual citizenship, and devolution of power flows 

directly from the person of the president and ZANU PF. Daily News did not give much prominence to these 

issues—perhaps because, as a business entity, Daily News stands to benefit from MDC’s neoliberal 



International Journal of Communication 10(2016)  The Herald and Daily News’ Framing  1667 

policies; in contrast, ZANU PF’s policies at one time saw the paper being shut down (see Moyo, 2005). 

 

The Herald further argued that the devolution of power is meant to weaken the country with the 

intention of eventually breaking it up, as is intended by some members of society calling for secession. It 

argued that Western influence seeks to create a weak presidency that would consult the parliament on 

every decision—a presidency whose power is reduced to that of a cabinet minister. Furthermore, dual 

citizenship is rejected on the basis that it gives “Rhodesians” the right to vote even though they left the 

country ages ago. However, critics argue that ZANU PF outlawed dual citizenship to disenfranchise 

Zimbabweans in the diaspora whom it perceived as hostile. Dual citizenship allegedly only became an 

issue after 2000, when ZANU PF faced strong opposition in the MDC. As a result of those contentious 

issues’ inclusion in the draft, The Herald wanted the principal drafters fired. For example, in the article 

titled “COPAC Overhauls Draft Constitution” on February 23, 2012, Felix Share writes that, “Analysts and 

legal experts want the principal drafters fired because their initial draft was an ‘orchestrated’ attack on the 

country’s moral, cultural and revolutionary pillars.” This call was first made in an article on February 13, 

2012, titled “New Constitution’s Principal Drafters Must Be Fired.” Their crime is that they allegedly drifted 

from the National Report and put more than 70% of their own views in the draft constitution. 

 

Daily News gave less prominence to these issues and at no time calls for the firing of the principal 

drafters. All articles in Daily News placed less prominence on issues considered as outstanding in the draft 

constitution—that is, devolution of power, homosexuality, dual citizenship, and presidential powers. For 

Daily News to give these issues prominence arguably would have had the effect of legitimizing ZANU PF’s 

claims that the draft is “a regime change” document, reducing the newspaper to the party’s mouthpiece. 

An article titled “Zanu PF Officials in Mugabe Ouster Plot” (February 14, 2012) alleges that ZANU PF’s 

special advisor to the party’s COPAC co-chairperson had accused other party members in COPAC of being 

sellouts who had allowed an anti-Mugabe clause to be included in the draft constitution. They go on to say 

that hawks loyal to President Mugabe “accuse Zanu PF representatives in the Select Committee of letting 

the party down on what they view as key issues such as land, homosexuality and the Mugabe retirement 

clause.” In the article titled “Mugabe Ouster Plot Thickens,” Daily News quotes an unnamed source as 

saying, “Those clauses were agreed to by all Select Committee members. No-one opposed these particular 

clauses, even members of Zanu PF.” 

 

The contentious issues are not given the same prominence in Daily News, and they are 

referenced to show the alleged divisions in ZANU PF that led some of its members to agree to clauses that 

were not only against their own party leader and presidential candidate but against what the party 

considers to be its revolutionary and cultural principles. Daily News sought to deconstruct ZANU PF’s 

Western imperialists discourse by showing that the clauses were neither the work of members of the MDC 

nor the so-called Western imperialists. To buttress its case, Daily News makes reference to WikiLeaks, 

which exposed how some top ZANU PF officials allegedly met the president’s Western (American) enemies 

without his knowledge. It also quotes an angry Didymus Mutasa, then ZANU PF secretary for 

administration, in one of the stories castigating his party’s representatives in COPAC and warning them 

that the party is bigger than them. Daily News did this to drive home the point that factional fighting in 

 

 ZANU PF had spilled into the constitution-making process, where factions had allegedly ganged 



1668  Albert Chibuwe International Journal of Communication 10(2016) 

 

up against Mugabe by agreeing to the retirement clause. 

 

Case 2: Contrasting Frames in the Portrayal of Joice Mujuru 

 

All stories about Mujuru were front-page material in the two newspapers, but that is where the 

similarity ends. In its portrayal of Vice President Joice Mujuru, The Herald regurgitated as fact the 

accusations leveled against her. It portrayed Mujuru as dabbling in witchcraft, corrupt, inept, a factional 

leader, and a coup plotter. In all 10 stories from The Herald that I analyzed, the allegations are repeated 

as fact even though Mujuru has never been arrested and charged for the alleged plot to overthrow and 

assassinate Mugabe. For example, in a front-page story on October 17, 2014, titled “Apologise or Face the 

Boot, VP Told,” The Herald quotes the first lady extensively but does not give Mujuru space to respond. On 

the same front page, an extension to the story is added in an insert titled “. . . Resign Instead, Say 

Analysts.” By not giving the vice president space to reply, The Herald implied that the first lady’s 

accusations were true; therefore, Mujuru should resign. It quoted analysts who supported that view. One 

of the analysts, Christopher Mutsvangwa, had recently attacked Mujuru, casting aspersions on the widely 

held belief that she downed a helicopter during Zimbabwe’s liberation struggle. The other analyst was 

Charity Manyeruke, a pro–ZANU PF academic. This selection of analysts who toe the line is deliberate, as 

explained by The Herald news editor and one of the senior reporters in interviews with me. They stated 

that they look for analysts sympathetic to their agenda. It was revealed that, even if Mujuru does 

extraordinary things, it is not news. Political news is shaped by the agenda the media are pushing. 

 

The Herald also portrayed Mujuru as a sellout and a puppet of the West who undermined the 

ruling party by working with the MDC in efforts to stop the July 2013 national elections. Mujuru was 

accused of plotting with the United States to topple Mugabe; aiding the formation of opposition parties 

Mavambo and MDC; and trying to hire assassins and witches to kill Mugabe. This is evident in stories titled 

“Mujuru Hires Nigerian Sangomas” [witch doctors] and “Mujuru Linked to Mavambo, MDC” (October 18, 

2014) and “US Exposes Mujuru Conspiracy” (June 19, 2015). In the first two articles, The Herald merely 

regurgitated the president’s and first lady’s accusations that Mujuru hired Nigerian witch doctors to kill 

Mugabe and that the two opposition parties had been formed in her house. In the article on the opposition 

parties, The Herald links Mujuru to the British by arguing that the MDC was founded in 1999 with the 

assistance of the United Kingdom’s Labour, Liberal Democrats, and Conservatives under the Westminster 

Foundation for Democracy. In the same article, The Herald blames Mujuru for Mugabe’s loss to Tsvangirai 

in the first round of the March 2008 elections. It claims that Mujuru masterminded the “Bhora 

Musango/ibhola egan’eni/Kick the ball out” campaign of 2008. In this campaign, ZANU PF parliamentary 

and senatorial candidates allegedly told followers to vote for them, but for president, “Kick the ball out,” 

which meant not voting Mugabe. In all these articles, Mujuru is not given the right of reply. The intention 

by The Herald is to create the impression that she is guilty as charged. To lend credence to the 

accusations, The Herald, in an article titled “Step Down, War Vets Tell Mujuru” (November 17, 2014), 

claims to have carried out investigations that revealed that a minister and alleged Mujuru ally had met 

assassins in South Africa and Israel. The assassins were allegedly being lined up to assassinate Mugabe 

should the witch doctors fail to kill him. To lend credence to accusations that Mujuru was working with the 

 

 United States, The Herald claims in an article titled “U.S. Exposes Mujuru Conspiracy” on June 19, 



International Journal of Communication 10(2016)  The Herald and Daily News’ Framing  1669 

2015, that a U.S. senator had revealed that country’s links to Mujuru. 

 

The Western imperialists’ motif is evident again in an article titled “Mujuru Cabal Sponsors Bye-

Election Candidates” (May 13, 2015). The story claims that Mujuru was sponsoring independent 

candidates in bye elections called to fill parliamentary seats that had fallen vacant due to dismissals 

inspired by factional fighting of legislators by both ZANU PF and MDC. The article claims that “there is a 

visible external hand in its [Mujuru camp] programmes and campaign trail”. The article downplays 

Mujuru’s popularity, quoting Saviour Kasukuwere, ZANU PF’s political commissar, “warning” people not to 

overestimate Mujuru’s popularity and saying that only Mugabe had “immeasurable” popularity. 

Furthermore, The Herald sought to criminalize opposition to Mugabe by continuously labeling Mujuru and 

her alleged allies as “the putschist cabal” even though they are constitutionally free to participate in 

Zimbabwe’s politics. Continuously labeling them the “putschist cabal” creates the impression that the coup 

allegations were true. 

 

In contrast, Daily News was sympathetic to Mujuru. In all 14 articles analyzed, Daily News 

maintained that the accusations against Mujuru remain “untested claims” since she has not been arrested, 

charged, and convicted. It could be because Daily News, as stated by the news editor (personal interview, 

April 23, 2015), identifies with the underdog. In most articles, Daily News uses the phrase “untested 

allegations” or “untested claims” when referring to the accusations leveled against Mujuru. It argues that 

they could be the work of her political enemies in ZANU PF. It presents Mujuru as a victim of a rival faction 

vying to succeed Mugabe as leader of ZANU PF and as president of Zimbabwe. The rival faction, Daily 

News implies, could be taking advantage of the fact that her powerful husband, retired general Solomon 

Mujuru, is dead. It also implies that the rival faction could be responsible for his death in a mysterious fire 

in 2011. For example, the stories “Ditch ZANU PF, Support Mujuru” (May 30, 2015) and “Mujuru Fears for 

Her Life” (April 28, 2015) imply that Mujuru’s husband could have been assassinated by the family’s 

political rivals in ZANU PF who wanted him out of the way in order for them to be able to get rid of his 

wife. The “Ditch ZANU PF, Support Mujuru” story contains this line: “Mujuru . . . whose decorated 

liberation struggle war husband died in a suspicious fire in 2011.” The “Mujuru Fears for Her Life” article 

reports on the arrest of suspicious people at her farm: 

 

It has not assisted the mood and anxiety in the Mujuru family and the ranks of her 

supporters that her decorated late husband, Retired General Solomon Mujuru, died after 

a mysterious fire gutted their house at the same farm in 2011. His charred remains were 

found after an inferno amid suspicions that he may have been murdered by the family’s 

political foes in the ruling party. (pp. 1–2) 

 

In the same story, Daily News quotes Rugare Gumbo, who was fired together with Mujuru from ZANU PF, 

saying that Mujuru’s husband’s death was suspicious; consequently, they feared for her life. Daily News 

mostly quoted analysts sympathetic to Mujuru and hostile to ZANU PF, and it made reference to the 

manner in which Mujuru’s husband died. The intention was to create the impression that Mujuru’s husband 

was assassinated and that the allegations against her were the work of her political adversaries. 

 

Daily News also portrayed Mujuru as a moderate and popular politician who could defeat ZANU PF 



1670  Albert Chibuwe International Journal of Communication 10(2016) 

 

at the next elections in 2018. It praised Mujuru’s response to the attacks by the first lady as dignified. For 

example, in a story titled “Total Chaos in ZANU PF” (November 11, 2014), Daily News openly applauds 

Mujuru’s “dignified response” to the attacks by the first lady, whom it describes in another story as 

“quarrelsome.” In the same story, Daily News labels the attacks as “extreme provocation,” implying the 

allegations were mere politicking designed to damage Mujuru politically. The phrase “the popular widow” 

of the late decorated retired general Solomon Mujuru recurs in most of the stories. This popular-humble-

moderate motif is evident in the following stories: “Ditch ZANU PF, Support Mujuru” (May 30, 2015); 

“Angry Mujuru Breathes Fire . . . and Apologises for ZANU PF Misrule” (June 2, 2015); “Rattled ZANU PF 

Goes for Broke . . . Ghost of Mujuru at Heart of Bye-Elections (June 9, 2015); and “Mujuru Can Slay ZANU 

PF in 2018” (May 29, 2015). Daily News urges Mujuru to form a political party that will take on ZANU PF in 

the 2018 elections. It claims that Mujuru is very popular and that her expulsion from ZANU PF has not 

finished her politically. The article “Ditch ZANU PF, Support Mujuru” quotes Jabulani Sibanda, also fired 

together with Mujuru from ZANU PF, urging Zimbabweans to support Mujuru because she was humble. 

Sibanda is quoted saying “Mujuru . . . is a patriot. She is a freedom fighter. . . . She is a very humble 

woman” (p. 2). In the “Rattled ZANU PF Goes for Broke” article, Daily News quotes Rugare Gumbo, 

another alleged Mujuru ally, saying “People understand her. She is a sober leader, is very humble. . . . 

Amai (Mrs.) Mujuru represents the future and that is what people aspire for” (p. 2). Daily News’ intention 

was to legitimize Mujuru’s future presidential candidature. 

 

To buttress Mujuru’s liberation war credentials and rebut state media claims that her liberation 

war exploits were fictional, Daily News constantly points out that she is a decorated liberation war heroine 

and is the widow of Zimbabwe’s first black army general, a celebrated liberation war commander. Implied 

is that Mujuru derives her legitimacy to lead from not only the fact that she was married to a national hero 

but that she is a decorated liberation war heroine. The story titled “Mujuru Has Not Resigned: Govt” 

(November 12, 2014) contains the following line: “the widowed Mujuru, a decorated liberation war 

heroine.” Similar phrases, such as “the widow of liberation icon, the late Solomon Mujuru,” and references 

to Mujuru’s late husband are used in the following articles: “I Am Ready—Mujuru” (February 2, 2015); 

“Mujuru Can Slay ZANU PF in 2018” (May 29, 2015); “Angry Mujuru Breathes Fire . . . and Apologises for 

ZANU PF’s Misrule” (June 2, 2015); “Ditch ZANU PF, Support Mujuru” (May 30, 2015); “Mujuru Imported 

Nigerian N’angas” [witch doctors] (March 1, 2015). Daily News’ framing of Mujuru was designed to dismiss 

accusations against her as malicious and as the work of her party adversaries. It was intended to 

deconstruct the state media narrative of Mujuru’s liberation war credentials as questionable and of Mujuru 

as corrupt, a coup plotter, and a person who dabbles in witchcraft. It dismisses the accusations against 

Mujuru as baseless on account of the fact that she has not been arrested, charged, and convicted. 

 

The first lady accused Mujuru of owning a 10% stake in Daily News, which the news editor 

dismissed as false (personal interview April 23, 2015). In the article titled “I Am Ready—Mujuru,” in which 

Mujuru challenges her accusers to arrest and charge her, Daily News describes the accusations against 

Mujuru as “an avalanche of unspeakable abuse.” Commenting on allegations that Mujuru owns a 10% 

stake in the newspaper, it says, “Grace [Mugabe] lied maliciously and egregiously that Mujuru owned a 10 

per cent stake in the paper” (p. 2). It describes the claim as “a ginormous fabrication” and the first lady as 

“quarrelsome” (p. 2). Implied here is that if the first lady could lie about Mujuru having shares in Daily 

News, then all the other accusations against Mujuru could be lies as well. 



International Journal of Communication 10(2016)  The Herald and Daily News’ Framing  1671 

Ideological Inclination, Ownership, Control, and Profit:  

The Causes of Daily News’ and The Herald’s Polarized Coverage of Issues 

 

The two newspapers’ opposed ideological positions are the reason that there is polarization in 

coverage of events. The regime’s control over the state media explains The Herald’s pro-ZANU PF stance. 

But Daily News argues that its neoliberal stance and the hunt for profits explain its anti–ZANU PF and anti-

Mugabe stance. However, in the case of Joice Mujuru, it is arguable that The Herald’s framing was 

influenced by ZANU PF factionalism. As The Herald’s senior reporter observed, the faction in control of the 

Ministry of Information—and, by extension, the state media—dictated state media content. He observed 

that, “even if Mujuru does something extraordinary, it is not news” (personal interview April 10, 2015). It 

is thus possible that the frames used by the state media in the two cases were influenced by its control 

mechanism. For example, The Herald’s news editor stated that “there are people we do not quote because 

their views are not in tandem with our editorial policy” (personal communication, May 4, 2015). The 

sources the two newspapers utilized were influenced by ownership and control. Government control over 

The Herald and the influence of ZANU PF’s factionalism were evident in the frames used. The journalists 

may have been sympathetic to different factions, but the views of the faction in control of state media 

carried the day. 

 

Predictably, the news editor at Daily News pointed out that the reason the paper’s framing of the 

two cases under study was different from the state-controlled media’s was because the state media are 

abused by the ZANU PF regime (personal interview April 23, 2015). He further stated that “we are critical 

of everyone—we criticize everyone . . . without fear or favour.” For the Daily News editor, the differences 

in frames used were because Daily News was an impartial ideal watchdog that holds the elite to account 

for their actions. However, when I put it to him that Daily News is always anti–ZANU PF, he stated that 

“we are for the underdogs; we are against the status quo. We are the voice of the voiceless. The powerful 

are abusing state media” (personal interview, April 23, 2015). Daily News’ political editor expressed the 

same sentiments. The paper carried a sympathetic portrayal of Joice Mujuru because she was the 

underdog. The Herald attacked her because the ZANU PF faction opposed to her was in control of the 

Ministry of Information. It is thus arguable that the differences are because of the newspapers’ 

positioning, where The Herald is pro-government and the Daily News is anti–status quo. 

 

The hunt for profit also influenced Daily News’ framing of the two cases. The news editor stated 

that consideration of whether the story will sell influences the slant given to their stories. The differences 

in how the two newspapers framed the cases are a result of different ideological inclinations/positioning, 

the hunt for profits, and control and ownership dynamics. These factors in turn influence the newspapers’ 

ideological inclinations. For example, on one hand, Daily News’ motto “Telling it like it is. Without fear. 

Without favour” implies that the newspaper will not spare anyone critical scrutiny. On the other hand, The 

Herald’s editorial policy stipulates that it should support the government of the day. This positioning 

ultimately leads to polarization in the two newspapers’ portrayal of events in Zimbabwe. Daily News’ pro- 

underdog stance makes it pro-opposition and anti–ZANU PF. The Herald’s pro-government stance largely 

supports the ruling ZANU PF and is anti-opposition. 

 

 



1672  Albert Chibuwe International Journal of Communication 10(2016) 

 

The effects of ideological inclinations can be noted in The Herald’s and Daily News’ selection of 

analysts sympathetic to their respective causes. For example, The Herald always selected analysts 

opposed to Mujuru, and Daily News selected those sympathetic to her. Responding to a question about 

what influences its selection of analysts, The Herald news editor stated that, among other things, the 

paper considers “whether they are sympathetic to the cause we are pushing. There are certain people we 

do not quote . . . they are functionaries of certain political parties. We will be in trouble if we quote them” 

[emphasis mine] (personal communication, May 4, 2015). It can be concluded from this statement that 

self-preservation among journalists leads them to stick to frames that are acceptable to those who control 

the media. Failure to toe the line will lead to “trouble,” which might mean being rebuked, demoted, or 

fired. 

 

Similarly, Daily News’ political editor grudgingly conceded that the paper selects sources that are 

anti–ZANU PF. But she then argued that “an analysis is an analysis” and it is easy to pick when an expert 

is speaking as a party functionary (personal interview, April 23, 2015). However, Daily News’ news editor 

argued that, “experts have political and economic leanings—we talk to those with opposing views; we are 

not like [the state-controlled] ZBC (Zimbabwe Broadcasting Corporation)” (personal interview, April 23, 

2015). The paper views itself as the voice of the voiceless/underdogs. This positioning, as explained by 

the editor, is the reason why the Daily News’ content is different from state-controlled media content—for 

example, The Herald. 

 

Discussion 

 

News framing in the two publications is influenced by powerful interests in society. The Herald is 

controlled by the ZANU PF regime, and during the era of Mujuru’s purging, it was controlled by a faction 

opposed to her famously labeled “Weevils.” In the two cases, The Herald for the first time post-2000 

attacked senior ruling party officials—a development that is a result of the struggle to succeed Mugabe as 

ZANU PF’s leader and Zimbabwe’s president. In both cases, the Daily News was anti–ZANU PF—specifically 

anti-Mugabe, because it tends to sympathize with anyone who would have fallen foul of Mugabe. Daily 

News’ framing of news is influenced by considerations of whether the story sells the paper and its 

positioning as a voice of the voiceless/underdogs. The paper is anti–status quo since it views the powerful 

as abusing the state media. It could be that Daily News realized that being anti–status quo (ZANU PF) is 

profitable. But for The Herald in this era of ZANU PF in-fighting, it is the ruling party faction in control of 

the state media that uses it to attack internal opponents such as Mujuru. This positioning leads to 

polarization between Daily News and The Herald, and it jeopardizes their educative and informative roles. 

 

However, it could be argued that the two newspapers were fulfilling their informative role by 

publishing the leaked draft constitution and the accusations against the vice president. But the two 

publications’ polarized framing raises questions about the extent to which their coverage of the two cases 

educated the citizenry. Whereas in the Vice President Mujuru case, The Herald was anti-Mujuru and pro-

Mugabe and the “Weevils” ZANU PF faction, Daily News was sympathetic to Mujuru and the ZANU PF 

faction aligned to her. While The Herald, for the first time since 2000, savagely attacked a sitting vice 

president and scores of other senior ZANU PF officials, Daily News, perhaps for the first time since its 

inception, was sympathetic to some ruling ZANU PF officials. Daily News, instead of criticizing ZANU PF en 



International Journal of Communication 10(2016)  The Herald and Daily News’ Framing  1673 

masse, was sympathetic to Mujuru and her alleged faction. However, in the draft constitution case, the 

two newspapers failed to educate readers on the pros and cons of the contentious clauses in the leaked 

draft constitution, instead choosing to take sides. 

 

In both cases, the two newspapers failed to report in a way that enabled citizens to make 

informed political decisions. However, although the two newspapers may be polarized, they have no fixed 

positions and they have no permanent friends or foes. For example, Mujuru was part of the ZANU PF that 

Daily News attacks, but once she became the target of attacks by Mugabe and his wife and other ZANU PF 

officials, the paper started giving her positive coverage because she was now the underdog. Contrastingly, 

The Herald, which used to cover Mujuru glowingly, savagely attacked her as a corrupt, coup-plotting 

extortionist who dabbles in witchcraft and whose liberation war exploits were fictitious. At the time, she 

was still the ZANU PF and state vice president. 

 

During the period under study, The Herald ceased being merely pro–ZANU PF and pro-

government, and the Daily News ceased being merely anti–ZANU PF, as had been noted by critics such as 

Moyse (2009), Chuma (2005, 2008), Moyo (2005), Mazango (2005), and Rusike (1990). Instead, The 

Herald became pro–first lady, pro-Mugabe, and pro a specific faction in ZANU PF that had control over 

state media. As one of The Herald’s senior reporters observed, the faction in control of the Ministry of 

Information is the one “whose views carry the day—this applies only during the Gamatox [Mujuru 

faction]–Weevils era” (personal interview, April 10, 2015). Where previously the state media had been 

used to attack and delegitimize the opposition as puppets of the British and Americans, it was now being 

used to attack perceived opponents of the Mugabes within ZANU PF. From this observation, one can argue 

that the state media do not play their educative and informative roles in ways that enhance democracy. 

They are political tools in the hands of the powerful ruling ZANU PF elite. Their sole purpose in Zimbabwe’s 

political life is to perpetuate President Mugabe’s rule. In the era of ruling party factionalism, merely being 

in ZANU PF but without the protection of the president does not shield one from savage attacks by the 

state media. 

 

Judging by the newspapers’ performance in the two cases, the citizenry cannot expect to be 

assisted by the Zimbabwean media to make informed political decisions. In the first case, The Herald 

actively promotes ZANU PF ideology while deconstructing MDC’s, and Daily News promotes MDC’s ideology 

while deconstructing ZANU PF’s. In the second case, The Herald negatively portrays Mujuru while 

presenting those accusing her as upright politicians. It set an agenda for the arrest, resignation, and/or 

expulsion of Mujuru from both ZANU PF and the government. In contrast, Daily News praises Mujuru as a 

moderate and casts her as a victim of ZANU PF hardliners, as a patriot and a liberation war heroine, as 

popular and having the potential to defeat Mugabe or any ZANU PF presidential candidate in the 2018 

elections. It casts doubt on the allegations leveled against her, labeling some of them “malicious lies,” 

“unspeakable abuse,” and “untested allegations.” Unlike The Herald, which did not give Mujuru the right of 

reply or even consult sources sympathetic to her, Daily News strived to hear Mujuru’s side of the story, 

but it (like The Herald) sought comments from analysts sympathetic to the agenda it was pushing. It was 

setting an agenda for Mujuru to form an opposition political party to challenge Mugabe and ZANU PF and 

to form a coalition with MDC-T’s Tsvangirai to challenge ZANU PF in the 2018 election with either Mujuru 

or Tsvangirai as leader. 



1674  Albert Chibuwe International Journal of Communication 10(2016) 

 

 

Conclusion 

 

Even though The Herald and Daily News newspapers are polarized, they do not have fixed 

positions and permanent friends or foes. The differences in framing can be attributed to the differences in 

ideological positioning between Daily News and The Herald. However, Daily News may also still have an ax 

to grind with the ZANU PF government that once banned it. Furthermore, Daily News was probably 

angered by the first lady’s claim that Joice Mujuru owned a 10% share in the paper. Or perhaps its 

knowledge that the claim was not true, as it claims, made it highly skeptical of all the allegations leveled 

against Mujuru. Finally, it can be concluded that the two newspapers did inform the public about the 

contentious draft constitution clauses and the allegations against Mujuru but did not adequately educate 

the citizenry, as shown by the polarized nature of their framing of the two cases. 

 

 

References 

 

Berger, A. A. (1998). Media research techniques. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications. 

 

Blumler, J. G., & Gurevitch, M. (2000). Rethinking the study of political communication. In J. Curran & M. 

Gurevitch (Eds.), Mass media and society (pp. 155–169). London, UK: Arnold. 

 

Chari, T. J. (2008). Worlds apart: Representation of Operation Murambatsvina in two Zimbabwean 

weeklies. In M. Vambe (Ed.), The hidden dimensions of Operation Murambatsvina in Zimbabwe 

(pp. 103–117). Harare, Zimbabwe: Weaver Press. 

 

Chimedza, T. (2008). Bulldozers always come: “Maggots,” citizens and governance in contemporary 

Zimbabwe. In M. T. Vambe (Ed.), The hidden dimensions of Operation Murambatsvina in 

Zimbabwe (pp. 87–102). Harare, Zimbabwe: Weaver Press. 

 

Chong, D., & Druckman, J. N. (2007). Framing theory. Annual Review of Political Science, 10, 103–126. 

 

Chuma, W. (2005). Zimbabwe: The media, market failure and political turbulence. Ecquid Novi: African 

Journalism Studies, 26(1), 46–62. 

 

Chuma, W. (2008). Mediating the 2000 elections in Zimbabwe: Competing journalisms in a society at the 

crossroads. Ecquid Novi: African Journalism Studies, 29(1), 1–21. 

 

Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE 

Publications. 

 

Frederikse, J. (1982). None but ourselves: Masses vs media in the making of Zimbabwe. Harare, 

Zimbabwe: Zimbabwe Publishing House. 

Gripsrud, J. (2002). Understanding media and culture. London, UK: Arnold. 



International Journal of Communication 10(2016)  The Herald and Daily News’ Framing  1675 

 

Krippendorff, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology. London, UK: SAGE 

Publications. 

 

Lilleker, D. G. (2006). Key concepts in political communication. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications. 

 

Mazango, E. M. (2005, October). Media games and shifting of spaces for political communication in 

Zimbabwe. In Westminster Papers in Communication and Culture, Special Issue, 33–55, 

Retrieved from http://www.westminsterpapers.org/articles/abstract/10.16997/wpcc.40/  

 

McCombs, M. E., & Shaw, D. L. (1972). The agenda-setting function of mass media. In O. Boyd-Barrett & 

C. Newbold (Eds.), Approaches to media: A reader (pp. 153–163). London, UK: Arnold. 

 

McQuail, D. (2010). McQuail’s mass communication theory (6th ed.). Los Angeles, CA: SAGE Publications. 

 

Media Monitoring Project Zimbabwe. (2002). Media under siege: Report on media coverage of the 2002 

presidential and mayoral elections in Zimbabwe. Harare, Zimbabwe: Author. 

 

Mill, J. S. (1860). On liberty. Harvard Classics Vol. 25. Retrieved from http://www.constitution.org/jsm 

/liberty.htm  

 

Moyo, D. (2005, October). The “independence” press and the fight for democracy in Zimbabwe: A critical 

analysis of the banned Daily News. Westminster Papers in Communication and Culture, Special 

Issue, 109–128. Retrieved from www.westminsterpapers.org/articles/10.16997/wpcc.45/ 

 

Moyse, A. (2009). The media environment leading up to Zimbabwe’s 2008 elections. In E. Masunungure 

(Ed.), Defying the winds of change (pp. 43–60). Harare, Zimbabwe: Weaver Press. 

 

Nyamanhindi, R. (2008). Cartooning Murambatsvina: Representations of Operation Murambatsvina 

through press cartoons. In M. Vambe (Ed.), The hidden dimensions of Operation Murambatsvina 

in Zimbabwe (pp. 118–134). Harare, Zimbabwe: Weaver Press. 

 

Rusike, E. T. M. (1990). The politics of the mass media: A personal experience. Harare, Zimbabwe: 

Roblaw Publishers. 

 

Saunders, R. (1999). Dancing out of tune: A history of the media in Zimbabwe. Harare, Zimbabwe: 

Edwina Spicer Productions. 

 

Schwandt, T. A. (2003). Three epistemological stances for qualitative inquiry: Interpretivism, 

hermeneutics, and social constructivism. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln, (Eds.), The landscape of 

qualitative research: Theories and issues (2nd ed., pp. 292–331). Thousand Oaks, CA: SAGE 

Publications. 

http://www.westminsterpapers.org/articles/abstract/10.16997/wpcc.40/
http://www.constitution.org/jsm%0b/liberty.htm
http://www.constitution.org/jsm%0b/liberty.htm


1676  Albert Chibuwe International Journal of Communication 10(2016) 

 

Waldahl, R. (2005). Mediated political cleavages: Zimbabwe’s 2000 elections seen through the media. 

Critical Arts, 19(1 & 2), 61–73. 

 

Wimmer, R. D., & Dominick, J. R. (2000). Mass media research: An introduction. London, UK: Wadsworth. 

 


