
International Journal of Communication 2 (2008), 206-222 1932-8036/20080206 

Copyright © 2008 (Joseph Oliver Boyd-Barrett & Shuang Xie). Licensed under the Creative Commons 

Attribution Non-commercial No Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

 
 
 
 

Al-Jazeera, Phoenix Satellite Television and the Return of the State: 
Case studies in market liberalization, public sphere and media imperialism 

 
 
 

JOSEPH OLIVER BOYD-BARRETT  

SHUANG XIE 

   
Bowling Green State University 

 
 

The authors analyze two non-U.S. television systems, Al-Jazeera (based in Qatar) and 

Phoenix Satellite Television (based in Hong Kong, China), with reference to issues of 

market liberalization, public sphere, and media imperialism. Analysis of its origin and 

development, ownership, business models and programs suggests that Phoenix TV is a 

highly successful, China-oriented commercial venture. Inspired in part by the world’s 

most notorious media mogul, yet mostly compliant with a restrictive political 

environment, the station has transitioned from commercial, corporate ownership to an 

entity which state controlled entities have a significant, but not controlling ownership 

presence. Al-Jazeera started as a hybrid private-state entity, primarily oriented to the 

Arab and Islamic worlds and secondarily to a larger international audience interested in 

Arab and Islamic affairs. Its relatively aggressive editorial independence has occasionally 

alarmed — in diverse ways — domestic, regional and international elites. Its increasing 

commercial clout has been accompanied by notable adoption of British-style (BBC) 

formatting amid indications of greater state influence or control, at local and 

international levels, which may undermine its otherwise promising claim to a genuine 

public sphere function. By 2007, these two stations were both trending toward a model 

of Western-style formatting and greater commercial orientation, albeit within distinctive 

cultural frames. Additional content analysis will help assess whether the process of 

convergence with Western style entails enhanced “mainstreaming” in terms of content.   

 

 

 

                                                 
Joseph Oliver Boyd-Barrett: oboydb@bgnet.bgsu.edu  

Shuang Xie: sxie@bgsu.edu    

Date submitted: 2007-08-22 



International Journal of Communication 2 (2008)  Al-Jazeera, Phoenix Satellite Television  207 

 

 

From the end of World War II, as Herbert Schiller ([1969], 1992, 1998) observed, the U.S. 

played a pivotal role in the development of media networks worldwide, a process that Boyd-Barrett 

(1977), among others, dubbed “media imperialism.” Tunstall ([1977], 1994), chronicling media 

development from the 1940s to the 1970s in his book The Media are American, claimed, “in my view a 

non-American way out of the media box is difficult to discover because it is an American, or Anglo-

American, built box” (p. 63). Tunstall focused mainly on media content, whereas Schiller scanned content 

and hardware as well as infrastructure (e.g., telephony, satellite), an approach also adopted by Dan 

Schiller (1999, 2005) and Boyd-Barrett (2006).  Since the 1980s, significant worldwide changes in 

technology and communication policy affecting media ownership, distribution, and content, challenged the 

extent of U.S. dominance. Herbert Schiller (1998) remained insistent on the USA’s dominance, asserting 

that it is “easier said than done” (p. 24) to resist its power. Tunstall (2008) adopted a position contrary to 

both Schiller’s and his own earlier (1977) position, arguing in his 2008 book, The Media were American: 

U.S. Mass Media in Decline, that the U.S. had mainly lost its global media leadership. 

 

This project focuses on policies of market liberalization in the context of media, and their 

implications for media imperialism. Media liberalization is often associated with deregulatory policy which, 

according to Tunstall (2007), is “a 100 percent American term” (p. 58). He does not pursue the possibility 

that deregulatory policy, as a significant component of U.S.-inspired neo-liberal foreign policy, has become 

a form of U.S. global conquest. The impact on media industries worldwide has included privatization, 

enhanced commercialization, and intensification of concentration both within individual media sectors and 

among conglomerates that span different media and/or bridge media to non-media sectors of the 

economy. Conglomeration accentuates media imperialism through capital accumulation, saturating of 

domestic markets, and increasing the pressure on conglomerate formations to seek international or global 

expansion in order to sustain rates of profit.  

 

Until 2007, almost all major players in transnational communication markets were based in 

Western countries or Japan, most of them in the U.S. or, like Bertelsmann and Sony, significantly 

dependent on the U.S. market. There are other significant export centers, generally limited to specific 

genres or markets (such as telenovelas from Brazil primarily for Latin markets, Bollywood movies for an 

Indian diaspora, or Japanese “anime” for domestic and Western youth audiences). As implied in Boyd-

Barrett’s (1977, 1998) definitions of media imperialism, the spreading of deregulation to other nations not 

only facilitates media imperialism, but is itself a form of media imperialism. 

 

We shall consider two non-American television media: (1) Al-Jazeera, established in 1996 and 

based in Doha, Qatar, originally serving primarily the Arab and Muslim worlds and, 10 years later, 

distributing to a global market; and (2) Phoenix Satellite Television, based in Hong Kong up to 2007, now 

in Beijing, distributing primarily in China and to the Chinese diaspora. Qatar is a comparatively illiberal, 

autocratic Arab nation, yet Al-Jazeera has enjoyed a degree of media freedom experienced by few other 

agencies in the Arab world. Phoenix TV, established in 1996, draws most of its revenue from mainland 

China. It had been considered primarily a private media agency with little government investment until 

2007. It was launched with joint investment from Rupert Murdoch’s News Corporation, Today’s Asia Ltd. 



208 Joseph Oliver Boyd-Barrett & Shuang Xie International Journal of Communication 2(2008) 

(whose owner, Changle Liu is current president of Phoenix), and China Wisdom International — controlled 

by the Bank of China. In 2006, China Mobile, Ltd., a dominant mobile services operator-owned and run by 

the state, became its third biggest shareholder, which questions whether Phoenix should still be 

considered as an entirely private enterprise.   

 

Until 2006, there was relatively little government investment in Phoenix, which did not mean that 

it was free of government control, since media in mainland China is under the overall control of the 

Communist Party and subject to significant regulatory restrictions (e.g., foreign investors must feature 

Chinese themes in two-thirds of all programs) (Borton, 2004). One prerequisite for access to the huge 

market of China is to avoid offending the government at any cost.  

 

 How does Phoenix Television fit the framework of media liberalization? Tunstall (2007) says that 

deregulation is totally an American term because it “refers to Washington, D.C., tradition of regulatory 

agencies — and in the case of communications, the Federal Communications Commission (FCC)” (p. 58). 

Deregulation of national television systems started in the U.S. and then the UK in the 1970s and 1980s, 

but reached its peak after the 1996 Telecommunications Act (Gershon, 2006). This was “clearly 

deregulatory in nature and adopts competition as the basic charter for all telecommunication markets” (p. 

189). Deregulation was not the mere absence of regulation, but a politicized and carefully crafted stance 

of support for market policies, exposing the media to the full force of the market — a drive for profit, 

privatization and commercialization.  

 

Deregulation typically removes restrictions on media ownership, making it easier for media 

corporations to acquire or merge with one another within or across media sectors. In those countries that 

have had extensive state-owned or state-protected media, deregulation makes it easier for private 

enterprises to buy into state media and/or pushes state media to greater dependence on commercially 

generated revenue which, continued state surveillance notwithstanding, is the case of China. By annulling 

restrictions on mergers and acquisitions, deregulation almost everywhere has further concentrated media 

power in the hands of a few big conglomerates, even as it reduces government control. Processes of 

deregulation and privatization are closely interrelated. According to Tunstall (2007), Rupert Murdoch 

played an essential role in initiation of deregulatory policies in both the U.S. and the UK. For example, in 

the UK, Prime Minister Margaret Thatcher bent monopoly rules in order to allow Murdoch to acquire The 

Times and Sunday Times in 1981 and Today in 1987.  In 1990, Thatcher looked the other way as Murdoch 

merged with a regulated and official satellite service to establish BSkyB as the UK satellite TV monopoly. 

  

From 1980-2007, media liberalization became a global trend, transforming media markets 

domestically and impacting transnational communication. It was into this era that Al-Jazeera and Phoenix 

were born.  In both China and the Arab World during this period, there was a modest trend away from 

government control toward greater commercialization and internationalization, although we argue that in 

neither case was the movement from government control nearly as pronounced as many had once 

anticipated. 

 

 

 



International Journal of Communication 2 (2008)  Al-Jazeera, Phoenix Satellite Television  209 

Media Liberalization and Public Sphere 

 

Liberalization and deregulation have generally facilitated the privatization of what had been 

publicly accountable media, and concentrated communications power in the hands of a few big players. 

These trends of deregulation, privatization, and concentration naturally result in media commercialization, 

since private media owners’ primary interest is in profit and/or the pursuit of private ends through the 

exercise of political power that media ownership confers. Croteau and Hoynes (2006) argue that 

deregulation of media ownership defers to the power of the market, measures success almost solely in 

terms of corporate gain, and addresses its audiences as consumers rather than citizens. This argument 

implies that for those democratic countries where media systems have been governed according to 

notions of public interest, the trends of liberalization and deregulation are detrimental to the public 

sphere.  

 

The term public sphere was coined by Habermas ([1962], 1989) for whom the public sphere is a 

dialogic network of debate. It is a normative concept against which the actual potential of media as 

constituent enablers of and contributors to, democratic dialogue may be measured. McGuigan (1998) 

defines the public sphere as “the ideal of a democratic system of mass communication” (p. 91). It looks 

forward to a society that is governed through rational discourse among its members, where the power of 

the strong may be checked by that of the weak through access to communication resources and 

participation in political debate and decision-making. While deregulation and liberalization policies may 

proclaim positive benefits for diversity, they often undermine actual diversity, since the range of voices 

gaining access to media becomes subject to market criteria as opposed to notions of what is good for the 

health of society as a whole. As Gershon (2006) argues, “complete and unfettered deregulation can 

sometimes create the very problem it was meant to solve; namely, a lack of competition” (p.198) because 

deregulatory policies have consolidated the power of a few larger players who, by merger and acquisition, 

kick smaller players out of the arena. In the name of reducing the potential for government interference, 

deregulation opens the door to corporate dominance and, through manipulation of public opinion and 

expression, the corruption of the political realm by the corporate. Thus, the concentration of media 

ownership arguably has jeopardized the public sphere in democratic countries.  

 

However, for more authoritarian societies, where the media are tightly controlled by government 

for the perpetuation of bureaucratic, Party, or cultural elites, the commercialization of media may be 

positive for the public sphere, enhancing diversity of media content and challenging power. Applying the 

logic of Croteau and Hoynes (2006), we hypothesize that even in such circumstances, commercial media 

will tend to address audiences as consumers rather than as citizens, in a manner that tends to marginalize 

social and democratic discourse in favor of advertiser-sponsored entertainment and “infotainment.” 

 

   

Deregulation and Media Imperialism  

 

Boyd-Barrett (1977, 2006) observes that transnational media influence is not restricted to 

content but extends to such things as media policies, practices, and the shape of media systems. Since 

the advent of liberalization, and in response to opportunities created by the collapse of communism and of 



210 Joseph Oliver Boyd-Barrett & Shuang Xie International Journal of Communication 2(2008) 

one-party states, more governments have imported an American media model, accelerating a global trend 

of media privatization and commercialization. Tunstall (2008) notes that during a long-term process of 

relative decline in U.S. media influence worldwide, U.S. exports, nonetheless, benefit from the removal, in 

many parts of the world, of government regulations over ownership, technology, and content. This benefit 

has sometimes been merely temporary where U.S. imports are relegated by local productions to non-peak 

viewing hours. Boyd-Barrett (2006) argues that deregulation of media is not necessarily the road to 

authentic local autonomy, but rather leads to a tyranny of local media, organized by concentrations of 

local capital in alliance with local centers of political power, as well as with regional and global capital. 

Thussu (1998) concludes that neo-liberal deregulatory policy has “enabled the globalization of media 

markets and given free rein to mainly Western-based media conglomerates to become truly global in their 

operations” (p. 63). The rise of global media systems results from deregulatory policies (McChesney, 

1998), and the global media system is closely related to the global capitalist political economy. 

Deregulation has played an essential role in boosting media imperialism from countries with power over 

countries with less power, as was suggested long ago by Boyd-Barrett’s (1977) original definition of media 

imperialism as:  

 

the process whereby the ownership, structure, distribution, or content of the media in 

any country are singly or together subject to substantial external pressures from the 

media interests of any other country or countries, without proportionate reciprocation of 

influence by the country so affected. (p. 117)  

 

Two decades later, in his paper Media Imperialism Reformulated, Boyd-Barrett (1998) updated 

the media imperialism theory in general application to the colonization of consciousness by considering the 

monopolization of communications space, no matter in which specific localities this process unfolds. We 

can rephrase this formulation as a process that involves the financial domination of one country, area, or 

group by another, in part accomplished through and with the support of communications industries 

(hardware and/or software in production, distribution and reception) and the powerful multi-national 

corporations that control them. These global media industries constantly reproduce a materialistic, 

divided, capitalist consumer society that is currently in danger of exhausting planetary resources. Among 

many pernicious effects is their capacity to destroy, belittle, or co-opt local cultures, languages and 

representations.   

 

Critics have argued that the term “imperialism”, which can be seen as the imposition of power by 

rich on poor, by powerful on weak, implies a degree of political control by powerful nations which 

disappeared with the collapse of Soviet-led communism. Whether we choose to see the world as uni-polar, 

aspirationally uni-polar (the U.S.) or multi-polar, there can be little doubt in the new millennium that the 

world is experiencing volcanic struggles for power which demonstrate instances of both territorial and 

corporate imperialism. Other problematic trends of this era include the rampant growth of 

commercialization; the decline of public broadcasting; the dominance of entertainment programming; a 

lack of genuine diversity in program genres and formats. We may agree with Tunstall (1986) that 

deregulation and commercialization do not remove the media from politics or political attention. While to 

liberalize is to release the media from “bureaucratic control” (a negative characterization of systems that 

seek to regulate media for the “public interest”), the effect is to subject media policy to the private 



International Journal of Communication 2 (2008)  Al-Jazeera, Phoenix Satellite Television  211 

interests of competing media titans whose market strategies have implications at national, transnational 

and global levels.  

 

 

Al-Jazeera 

Al-Jazeera and Media Liberalization: Background, Channels and Programs 

  

Al-Jazeera started in Doha, Qatar, in November 1996, specializing in news and current affairs, 

with the support of a team of former BBC Arabic Service editorial staffers who became available when the 

Saudi Arabian corporation, Mawarid — reportedly angered by a BBC documentary critical of Saudi Arabian 

executions — withdrew financial support from the project (El-Naway & Iskandar, 2003). At the beginning, 

broadcasting time was six hours, later rising to 12 hours, and by the year 2000, it had begun to broadcast 

24 hours a day. To date, Al-Jazeera is estimated to have about 50 million viewers worldwide. Channels 

include the original international service, a news channel broadcasting 24-hours in Arab language; Al-

Jazeera Sports 1 and 2; a children’s channel; a documentary channel, and Al-Jazeera Mobasher, a live 

political and public interest channel similar to C-SPAN or BBC that broadcasts conferences in real-time 

without editing or commentary. In 2006, Al-Jazeera launched its global service, Al-Jazeera English, “the 

world’s first global English language news channel to be headquartered in the Middle East” 

(english.aljazeera.net, 2007).  

 

In terms of ownership, Al-Jazeera can be considered a hybrid private and commercialized state 

enterprise, funded initially from a five-year loan of $150 million in total from the emir of Qatar and 

expected to be self-financing by 2001. When this failed to occur on time, the emir continued his subsidy.  

With ownership in the hands of the emir, it is not wrong to say that Al-Jazeera is government-owned. 

However, Al-Jazeera does not seem, by any means, to be government-controlled.  The emir abolished 

media censorship by disbanding the Information Ministry, and Al-Jazeera has enjoyed a margin of editorial 

independence unprecedented in the Arab world. In this sense, Al-Jazeera did take advantage of the trend 

toward media liberalization which very likely enhanced its popularity among Arab audiences.  

 

Al-Jazeera’s program topics include news, current affairs, features, analysis, documentaries, live 

debates, entertainment, business and sport. Especially popular are Al-Jazeera This Morning, its main 

morning show broadcasting the latest news items and reports, in addition to sports, press review and 

feature stories; and Today's Harvest, an extensive one-hour news bulletin program offering news 

coverage, compiling the headline news of the day along with in-depth analysis and interviews. In addition 

to politics, the program also features highlights of economic and sports news. There are popular 

discussion shows, including More than One Opinion, a weekly platform for a variety of opinions and views 

on political, economic, social, scientific and cultural issues; and No Frontiers, a discussion program that 

focuses on current affairs of interest to viewers from all sectors of society. Guests include politicians, party 

leaders, intellectuals, academics, experts and Islamic scholars who share their knowledge with the public 

and provide answers to audience queries. Opposite Direction, is a weekly program that debates two 

opposing viewpoints on a controversial issue (www.allied-media.com, 2007). 

 



212 Joseph Oliver Boyd-Barrett & Shuang Xie International Journal of Communication 2(2008) 

Al-Jazeera, as a non-regulated media agency, did not chase profit as desperately as newly 

deregulated media in the West. In 2006, through Al-Jazeera English, it began global distribution, including 

to the U.S., where its penetration of the market has been stymied by the near total disdain of cable and 

satellite distributors. Typically, deregulation of the media has made them less dependent on national 

subsidies and more dependent on advertising. This may eventually be the case with Al-Jazeera, which has 

also attracted significant revenue through the sale of programming, especially of its news coverage of 

conflicts in Iraq, Palestine and Afghanistan.  

 

 

Al-Jazeera and the Arab Public Sphere  

 

Al-Jazeera has attracted considerable Western attention, despite the enormous rival media 

investments of the state of Dubai, in the United Arab Emirates, whose state-of-the-art Media City was 

designed to establish Dubai as a global communications hub. The U.S., itself accustomed to a relatively 

docile domestic press (at times of most critical importance to the Administration, as in the lead-up to the 

invasion and occupation of Iraq in 2003), has criticized Al-Jazeera for irresponsible and unprofessional 

journalism, even of supporting terrorism. Critics often cite as evidence the exclusive broadcasting of taped 

interviews of Osama bin Laden (whose provenance is often doubtful, not least in view of suggestions from 

Pakistani sources President Musharraf and former opposition leader Benazir Bhutto, among others, that 

Bin Laden may have died in 2001-2003). Defenders of the channel, on the other hand, point to the BBC 

backgrounds of many of its founding journalists, and its pledge to present all viewpoints, as suggested by 

the motto “the opinion and the other opinion.”  This is in accordance with the thesis of the public sphere; 

that is, diversity of voices as an absolute good. Al-Jazeera has endeavored to open its airtime to voices 

from a variety of nations (including the U.S.), ethnic groups, and perspectives. Miles (2005) states that Al-

Jazeera was the first Arab channel to allow Israelis to present their case in their own words, in Hebrew, 

English, or Arabic. This is a significant departure from past practices of the Arab media, a shock perhaps 

to the Arab public and a greater shock to Arab ruling elites. Al-Jazeera regularly broadcasts clips of Israeli 

officials within news bulletins and conducts live interviews with six to 10 Israelis monthly. Miles finds that 

Al-Jazeera actually gives more airtime to Israeli issues than any other channel outside Israel itself. 

Although Israel has accused Al-Jazeera of being biased, many Israelis regard Al-Jazeera as an important 

new force in the Arab world. Lynch (2006), through analysis of media texts, argues that Al-Jazeera 

constitutes a genuine public sphere where a wide range of opinions are debated. However, this might be 

just one side of the story.  

 

 Al-Jazeera has indeed enjoyed a measure of freedom of speech that is uncommon in the Arab 

world. No Arab government (not excluding Qatar, although Qatar has received much less criticism 

compared to other Arab nations) is exempt from Al-Jazeera’s on-air criticism, and this has led to multiple 

complaints from, and even conflicts with, other Arab nations. In 2002, Saudi Arabia recalled its 

ambassador from Qatar because Al-Jazeera had broadcast programs deemed by Saudi Arabia as harmful 

to relations between the two countries. Similar episodes occurred in Kuwait, Algeria, and Egypt.  Each 

time a government complained to the Qatari government about a particular program on Al-Jazeera, Qatar 

maintained that it could not interfere with Al-Jazeera’s editorial independence (Lage, 2005). To this 

degree, we can think of Al-Jazeera as introducing a profound, if fragile or temporary, change to the Arab 



International Journal of Communication 2 (2008)  Al-Jazeera, Phoenix Satellite Television  213 

World — and to the World generally, since an opening up to critical voices in the Arab World represents a 

process of enlightenment that may be of benefit to an emerging global public sphere. However, we should 

consider whether, and in what senses, Al-Jazeera works to promote a public sphere or an Arab public 

sphere. Successful U.S. pressures notwithstanding, should we conclude with Tunstall (2008) that Al-

Jazeera will continue to present a uniquely different voice on Arab affairs? 

 

In the Arab world generally, by the mid-1990s there was clear evidence of a profusion of 

commercial media activity within the confines of a deeply conservative political and religious order (Boyd-

Barrett, 2000). Mohammadi (1998), addressing the electronic media impact on the Islamic world, also 

points out that “the priorities of national interests become secondary to global market forces and that the 

emergence of a few powerful mega-corporations is instrumental in establishing the domination of Western 

culture and consumer society in the Islamic world” (p. 257). Al-Jazeera seems not to be immune from this 

rule. Political subsidy ($30 million a year from the state of Qatar for the first five years) reduced the 

immediacy of financial pressure to commercialize (initially the station aired relatively few commercials, 

and in any case was boycotted by many Arab advertisers) and this did not seem to inhibit the station’s 

political coverage even of local Arab politics (Zayani, 2005). Yet continuing dependence on subsidies may 

not have been sufficient to enable Al-Jazeera resist pressures in 2007 toward a more pro-U.S. position. It 

is unlikely that a more commercially-independent station would have resisted strong pressure from the 

U.S. and Qatari governments any more successfully.  

 

This said, one should not conclude that Al-Jazeera is all that it seems. By performing in the way 

that it does, Al-Jazeera plays important diplomatic roles for different players, both nationally and 

internationally The favorable international reputation of the BBC World Service may serve as a guide here, 

since its apparent objectivity and fairness contributed to positive perceptions of Britain and British foreign 

policy in general. Such a reputation is an alluring beacon to propagandists, as black propaganda is all the 

more likely to be effective if planted in such a location. Of Al-Jazeera, Sakr (2007) quotes the view of 

critics that the station’s apparent boldness is a deception, “giving a false impression that political reform is 

under way so as to distract attention from deep structures of political repression in individual Arab states 

(p. 123).” It is situated, after all, in a conservative Arab state that has close ties to the U.S. and hosts a 

major U.S. military presence that has been used against Iraq and, according to Lebanese sources, in 

support of Israel against Hezbollah in the Lebanese-Israeli war in 2006.  For many years, the station has 

given substantial airtime to U.S. officials (Schechter, 2007).  

 

 

Al-Jazeera under Western Pressure.  Can It Really Resist? 

 

 Al-Jazeera’s popularity (ranking as the world’s fifth most recognized brand, according to Zayani, 

2005) greatly encouraged it to go global. As we mentioned above, Al-Jazeera launched its international 

channel, Al-Jazeera English, in October, 2006. At that time, the station claimed that it would be 

attempting to provide an alternative to what it sees as the Western perspective of rivals CNN and BBC 

World, offering a “south to north” interpretation of the news. In a sense, it made it. Meanwhile, however, 

is its stance also changing under American pressure? Joining Al-Jazeera English was Nigel Parsons, who 

had previously been a director of APTN. Parsons brought in mainly mainstream journalists from the UK’s 



214 Joseph Oliver Boyd-Barrett & Shuang Xie International Journal of Communication 2(2008) 

ITN, BBC, Tribune (a left wing weekly), Canadian Broadcasting Corporation (Sakr, 2007), Rupert 

Murdoch’s Sky News and his Sun newspaper, and CNN. Strong U.S. pressure on the Qatari government 

and the station had already helped remove Al-Jazeera’s first managing director, Mohammed Jassem al-Ali, 

in 2003, and Yvonne Ridley, a British journalist (Sakr, 2007). A Board shuffle in May 2007 saw the exit of 

Wadah Khanfar, director-general of Al-Jazeera Networks, and the appointment to the board of the former 

Qatari ambassador to the U.S., Hamad Al Kuwari, and the appointment of pro-U.S. Ahmad Kholeifi to 

oversee the channel’s financial and administrative operations. While former Washington bureau chief 

Hafez Al-Mirazi complained that the service (under the care of recently ousted Khanfar), was becoming too 

Islamist and illiberal, Danny Schechter (July 2007) confirmed that an internal power struggle was in play 

“that may dilute Al-Jazeera’s independence and steer it in a more pro-Western, pro-U.S. direction.”  Thus, 

arguably, we can conclude that Al-Jazeera English challenges the continuing Western monopoly on the 

reporting of news and current affairs, although the formatting and style of debate is sometimes barely 

distinguishable from Western counterparts.  

 

Both Zayani (2005) and Sakr (2007) note that the station may play a diplomatic role for the 

Qatari government, providing an opportunity for its ruler (Sheikh Hamad Khalifa al-Thani, Emir) to 

“burnish his Arab nationalist credentials” and helping create a “buffer” between Qatar and those Arabs 

critical of its role of support to the U.S. in the 2003 invasion of Iraq. The station does not provide much 

coverage of countries like Syria, Egypt, and Saudi Arabia, while its concentration on violence in Palestine 

may even be said to provide Israel with further pretexts for its policy of occupation and oppression. 

Tendencies toward greater conservatism of coverage were evident from 2005 as the station geared up for 

international distribution in November, 2006 (60%, or approximately 20,000 of the station’s online 

audience for streaming, YouTube, etc., are based in the U.S., according to Parsons, quoted by Edgecliffe-

Johnson, 2007).  

 

In summary, commercial and political considerations appear to be moving, hand in hand, toward 

the “mainstreaming” of Al-Jazeera. In 2006, the channel recruited veteran UK broadcaster and interviewer 

Sir David Frost to host the show Frost Over the World. Frost told the Independent’s Ian Burrell (2008) that 

the reputation of the channel would be boosted when “people realized that the Emir of Qatar, the owner of 

Al-Jazeera, is our most important ally in the Middle East, meaning Britain and America’s ally. All our 

planes are there, all our airmen are there, all our soldiers are there. It’s clearly not an al-Qa’ida hangout.”  

MediaChannel (2007) reported rumors of a “soft editorial shift” toward a more pro-Qatari and pro-

American agenda in 2007, inaugurated with a new pro-U.S. Board of Directors “which include the former 

Qatari Ambassador to the United States, Hamad Al Kuwari and Mahmood Shaman, who are both clearly 

sympathetic to the U.S. Agenda in the region,” (Friends of Al-Jazeera, 2007). Another commentator, 

Siddharth Ramana (2007), notes that “Qatar and the United States are sharing an increasingly friendly 

relationship” and that this may be the reason for Al-Qaeda’s decision to “ditch” Al-Jazeera. Al Qaeda 

source Al-fajir Media was reported in October and December 2007 to have criticized Al-Jazeera as having 

jointed the ranks of the “crusaders.” 

 

           Earlier, the channel had often drawn the ire of top U.S. officials, including that of former Secretary 

of Defense, Donald Rumsfeld, and had been the target, intentionally or otherwise, of U.S. missiles in Kabul 

and Baghdad. President Bush reportedly considered the possibility of bombing its headquarters in Doha, 



International Journal of Communication 2 (2008)  Al-Jazeera, Phoenix Satellite Television  215 

and an Al-Jazeera cameraman, Sami al-Haj was arrested in Afghanistan 2001 and later transferred to 

Guantanamo where, six years later, he remains. On the other hand, Al-Jazeera has worked as a source for 

CNN (in Afghanistan). Its airing of video and radio broadcasts purported to be from Osama bin Laden 

(verification of the authenticity of such tapes often leaves room for doubt) may have been black 

propaganda to stoke fear of terrorism for U.S. political advantage, while further vilifying bin Laden for 

Western consumption and reinforcing official, U.S. government narratives of 9/11.   

 

 

Phoenix Satellite TV 

Phoenix and Media Commercialization: Background, Ownership and Financial Success 

 

Rupert Murdoch’s worldwide media investments have been a feature of global media for over a 

quarter of a century and appear to be accelerating with his acquisition in 2007 of the Dow Jones company, 

(publisher of the Wall Street Journal). A significant aspect of his previous globalizing strategy has been to 

form partnerships with, and sometimes eventually to acquire, local media corporations. In China, one of 

Murdoch’s partners is the Hong Kong- based Phoenix Satellite Television, which was established by a joint 

investment from Murdoch’s News Corporation, in partnership with Today’s Asia Ltd., and China Wisdom 

International — a company invested and controlled by the Bank of China. 75% of Phoenix was owned by 

Today’s Asia and News Corporation. Most (93%) of the capital of Today’s Asia Ltd., based in Hong Kong, is 

owned by its chairman, Mr. Changle Liu, also currently  chairman of Phoenix, with a controlling interest of 

38%. Liu had previously served as colonel of the People’s Liberation Army, was a propagandist during the 

Cultural Revolution, and has reported for China National Radio (Chinavitae.com, 2007). News Corporation 

owns STAR Television (broadcasting widely through China, Asia and America), one of the founding 

members of Phoenix. The smaller owner of Phoenix, China Wisdom International, has been acquired by a 

state enterprise, the Bank of China., and in 2006, a 20% stake in the company was acquired by China 

Mobile, a state-owned and state-run enterprise of the People’s Republic of China government, registered 

in Hong Kong, with a 65% share of the mainland Chinese mobile market. The stake was bought from 

News Corp. whose Phoenix holding fell to 17.6%. China Mobile has an alliance with Viacom’s MTV China, 

ostensibly a competitor of Star TV.  By 2004, Phoenix had reached a relatively affluent audience of 50 

million households (Borton, 2004). In 2007, Phoenix announced that it would move its headquarters to 

Beijing. China Mobile’s entry puts a question mark over whether it is appropriate to continue to describe 

Phoenix as a purely commercial as opposed to a hybrid private and commercialized state-controlled 

operation.  

 

By 2007, Phoenix had five channels, three domestic (Phoenix Chinese, established 1996; Phoenix 

Movie Channel, established 1998; Phoenix InfoNews Channel, established 2001) and two international 

(Phoenix North American Chinese Channel, established 2001 and Phoenix Chinese News and 

Entertainment Channel (CNE), established in 1999, and based in London for European distribution). All of 

them broadcast in Chinese Mandarin (www.phoenixtv.com). Phoenix features a variety of programs 

including broadcast news, current affairs, talk shows, analysis, documentaries, and entertainment 

programs like TV drama and movies. According to its website, its main target audiences are “urban 

residents, higher income earners and educated sectors” (www.ifeng.com) of Chinese society. This group of 



216 Joseph Oliver Boyd-Barrett & Shuang Xie International Journal of Communication 2(2008) 

people arguably constitutes the social class which benefited most from the economic development of 

China, during which time it has acquired considerable purchasing power. 

 

Phoenix’s commercialization is more immediately apparent than in the case of Al-Jazeera. This is 

evident from the titles of its popular programs, many of which include brand or company names, 

sometimes added only after a program has proven popular. For example, A Date with Lu Yu, a talk show 

with high viewership in the format of The Oprah Winfrey Show, was renamed KunLun Lubricant Oil’s Date 

with Lu Yu. Other examples include Kang Hong Summary of Press (Kang Hong is a big pharmaceutical 

company in mainland of China) and Wei Chai Dong Li Panoramic Eyeshot of Phoenix (Wei Chai Dong Li is a 

major mechanic engineering enterprise in China).  

 

Phoenix, with little subsidy or investment from government, has been impressively successful in 

finance. According to the annual report, net profit in 2005 was $US20 million, an increase of 20.6% over 

the previous year.  The company has been valued at HK$22 billion (equal to about $US2.7 billion) (Borton, 

2004). According to Curtin’s report (2007), by 2000, Phoenix had attracted close to $65 million in revenue 

from a roster of 300 advertisers.   

 

 

Al-Jazeera and Phoenix Compared 

 

As in the case of Al-Jazeera, Phoenix was launched in 1996 and has grown legendarily in the 

succeeding decade. Phoenix was not conceived primarily as a media agency of news and current affairs, 

but was focused on offering entertainment. As it developed, it gradually shifted its main mission to 

incorporate the provision of news and information. Especially after it launched its Channel of InfoNews in 

January 2001, it became a major source of current affairs and financial information for Chinese audiences. 

It was the only television source of news to mainland China that operated 24 hours each day, 7 days a 

week, until in May 2003, when The China Central Television started CCTV-news. Phoenix had continued, 

until the involvement of China Mobile in 2007, as the only non-government television agency broadcasting 

24 hours a day, reaching some 50 million households. Besides the Greater China Area, it can be accessed 

in Southeast Asia, Australasia, Europe and the U.S. Thus, with news and information as its main mission, 

Phoenix can be considered as a major media agency, an important constituent of the mediascape of the 

Chinese-speaking world.  

 

In terms of ownership, Phoenix TV was predominantly private up until 2007, and this constituted 

a significant difference from Al-Jazeera, which was tied to the State via the subsidies it received from the 

emir of Qatar. Geographically, Phoenix TV is headquartered in Hong Kong, believed to enjoy the freest 

media environment in Asia, whereas Al-Jazeera is located in Qatar, a nation in the oil-rich Middle East that 

had not previously been associated with media freedom. Most of Phoenix’s target viewers are in mainland 

China, however, a nation associated with strict state ownership and control of media. The international 

channels of Phoenix are directed primarily at the Chinese diaspora, whereas Al-Jazeera is reaching out to 

an international audience that combines both the conservative and media-restrictive regimes of the Middle 

East and the liberal market regimes of the Western world.  

 



International Journal of Communication 2 (2008)  Al-Jazeera, Phoenix Satellite Television  217 

Phoenix: Pro-China Stance and Public Sphere 

 

Phoenix had been virtually the only “non-government station” in China and even now, at the time 

of writing, it is not clear to what extent the involvement as majority owner of government-run China 

Mobile will incorporate the station within the formal state sphere. Known among audiences worldwide as 

the “Chinese station,” Phoenix focuses on news and information, yet also beams a mixture of light 

entertainment such as drama, talk shows, and movies. It is popular domestically because it is quicker, 

livelier, and more aggressive in its reporting and presentation than the Chinese state television, China 

Central Television (CCTV).  It acquired some notoriety by adopting a Western “CNN” style, drawing heavily 

on Western news sources such as Reuters, Bridge, Fox, Sky and AP news, calling itself a Chinese version 

of the U.S. television networks, and covering some news (e.g., about Taiwan, SARS, mining accidents, 

homosexuality) in greater detail and more promptly than state television. Nonetheless, it generally 

conforms to the policy directives of the Chinese government, observing restrictions on coverage of 

sensitive issues such as Tiananmen Square massacre of 1988 and abortion (Borton, 2004). Its strong 

relations with government were confirmed in 2003 when the Chinese State Administration of Radio, Films 

and Television made Phoenix one of the few “non-government”-related television broadcasters in mainland 

China allowed to broadcast information about events covered only by the government media. In 2007, 

Phoenix Info News claimed to be the only “non-government” channel televising the weekly briefing of the 

State Council of China. Additionally, it has collaborated with the United Nations in broadcasting UN 

programs.  

 

In contrast to Al-Jazeera, many of whose editorial personnel were hired from a relatively 

unrestricted but state-controlled broadcaster, the BBC, and other Western channels, Phoenix staff were 

mainly recruited from state broadcaster CCTV. While claiming to offer in-depth news analysis from 

different perspectives, news output is still very much in line with the coverage of state media outlets. Its 

highly popular morning news program Good morning, China, for example, reports editorials from the 

major state newspapers.  Based on our long-term viewing of this channel, we find that for most sensitive 

events, Phoenix keeps silent. As we have seen, Phoenix has barely mentioned Falun Gong, the meditation 

sect outlawed by the Chinese government. It has never mentioned the protests in China’s special 

economic zones by laid-off workers. Changle Liu, corporate president, admits that it is hard for Phoenix to 

establish a balance between appealing to the public and avoiding giving offence to government 

authorities.  

 

 As it claims on their Website, Phoenix TV has arguably provided a primarily urban and more 

affluent section of the Chinese people (50 million households, representing some 150 million viewers) with 

one more choice, a choice whose style and influences represent modernity and Westernization.  It may 

have been the first television source to singly represent voices from the mainland, Hong Kong, and 

Taiwan. It might be said to have done relatively little to promote freedom of speech and diversity of 

opinion beyond what is permitted by government. Declining the possibility of a public sphere function, 

profit is the station’s main motivation. A relatively affluent audience on mainland China is Phoenix’s 

primary target market, and this market is tightly controlled by the Chinese government. A good 

relationship with the Chinese government is a necessary precondition for survival, and Phoenix TV has 

autonomously accepted the Chinese government’s restrictions on journalism. The lure of the market in 



218 Joseph Oliver Boyd-Barrett & Shuang Xie International Journal of Communication 2(2008) 

China is too big to resist for business entrepreneurs who also happen to be media moguls. As Tunstall 

(2008) demonstrates, size of regional population is positively related with media development. A media 

market of 1.3 billion potential viewers is difficult to resist.  

 

 

Phoenix: Resistance to Media Imperialism?  

 

Can we say that Phoenix Television resists or embraces media imperialism? Phoenix is targeted to 

a market which is highly regulated politically, yet simultaneously moving toward liberalization (albeit 

slowly) economically. Writing before China’s access to the World Trade Organization, Thomas (1999), 

analyzing the media policies of various nations in Northeastern Asia, classified Northeastern Asian nations’ 

response to transnational satellite television. According to him, China’s response could be described as 

“latent suppression,” meaning that the government has “policies against the ownership of satellite dish 

antennae or cable access which are not enforced or irregularly enforced” (p. 246). Maybe this can account 

for why the legal access rate to Phoenix is only 14%1. “Latent suppression” arguably suggests that the 

Chinese government did wish to ban foreign media but lacked the political will or logistical ability to do so. 

In making it possible for Western multinationals to partner with local operations, it opened the door to 

foreign investment and the transplanting of business know-how, and prepared the way for its membership 

in the World Trade Organization, yet without conceding much in the way of its continuing political control.  

 

 Programming on Phoenix may be said to be “localized” – the majority of its airtime is dedicated 

to events in or related to China. However, its formats are very “American,” involving infotainment, tabloid-

style coverage of events which are selected on the basis of news value in the standard Anglo-American 

journalism tradition. Its operational strategies draw substantially from “American” examples.  In the USA, 

it is common to name a TV program after the host or hostess, especially for talk shows or commentary of 

current affairs.  Oprah Winfrey may be the most well-known example. However, in China, this strategy 

had been absent until Phoenix adopted this model to promote its programs successfully. Phoenix claims 

that plenty of its programs are specially designed or “tailor-made” for a certain host or hostess, and 

accordingly these programs are named after these hosts/hostesses. Such cases include Luyu Chen, the 

hostess of A Date with Luyu, Sally Wu, the hostess of Sally Wu — Eyes on World, and Wentao Dou, the 

host of Behind the Headlines with Wentao. This strategy of creating “stars” has been proven very 

successful. Quite a few hosts and hostesses become symbols of Phoenix and, to an extent, help cultivate 

audience loyalty to Phoenix. Now, more and more TV stations located in mainland China, including CCTV, 

imitate this Western model.   

 

Based on the above analysis, maybe it is safe to say that Phoenix has embraced and extended 

American media imperialism, while being very careful not to transgress political boundaries monitored by 

the Chinese government. Phoenix exemplifies the surprisingly weak connection between Anglo-American 

news traditions, on the one hand, and free and investigative reporting, on the other. Thus, Phoenix can be 

considered as an example of a “local” institution that borrows heavily on Western formats, fawns to the 

                                                 
1 Phoenix achieves large audience share in part because of pirated access.  



International Journal of Communication 2 (2008)  Al-Jazeera, Phoenix Satellite Television  219 

Chinese political bureaucracy, and produces a highly commercialized, if Chinese-looking, package of 

entertainment pabulum. 

 

 Thomas (1999) predicted that continued economic liberalization in China would lead it inevitably 

toward “complacent inaction,” that is, “lack of laws concerning access to satellite and cable television due 

to government disinterest or negligence” (p. 246). Can Phoenix, as a local media giant, shift toward a 

public interest, public sphere mission?  It seems very unlikely. Phoenix TV is no different from Western 

conglomerates in its hunger for market share.  

 

 

Conclusion and Discussion 

 

In this project, we analyzed two non-U.S. television systems, Al-Jazeera and Phoenix Satellite 

Television, with reference to issues of market liberalization, public sphere, and media imperialism. Both 

Al-Jazeera and Phoenix TV are popular in their respective principal markets. However, we are reluctant to 

offer them as examples of successful cases of regional resistance to American or Western imperialism. 

Both stations operate in comparatively liberalized environments (i.e., when compared with previous 

regulatory eras of their respective regions of operation). Phoenix buys into the American model of a 

hyper-commercialized and (mostly, but not totally) politically compliant media operation, to a considerably 

greater extent than Al-Jazeera. Al-Jazeera increasingly aspires to commercial success while pursuing a 

mission that certainly speaks to ideas of “public sphere,” both for the Arab world itself, and for the Arab 

world in dialogue with the West. Previous ventures in the Arab world had demonstrated that it was 

possible to aggressively pursue commercial goals while remaining politically compliant. For a range of 

possible motives, as we have seen, Al-Jazeera and its sponsors chose a different path.  After 10 years of 

operation, however, we encounter the development of a remarkable paradox. In the one case we have a 

highly successful, nationally-focused commercial venture, inspired in part by the world’s most notorious 

media mogul, yet mostly compliant with political restrictions that transitions from corporate commercial 

ownership to an entity which state-controlled entities have a significant but not controlling ownership 

presence. In the other case, a hybrid private-state entity, both regionally and internationally focused, 

pursues a path of relatively aggressive editorial independence that seemingly alarms domestic, regional, 

and international elites. Its increasingly successful commercial clout is accompanied by the adoption of 

Western-style formatting and indirect state (national and international) influence or control that may 

weaken its claim to a genuine public sphere function. By 2006, these two operations, once divergent, had 

seemingly converged toward a Western-style (American or British), commercial model increasingly subject 

to potential state control, direct or indirect. Much more content analysis is needed in order to explore 

whether this is leading to greater political conservatism or “mainstreaming.” 

 

Tunstall (2008) argues that local and regional media are more significant today than the Anglo-

American media that once dominated the global media scene. In this paper, we have considered the 

paradox that the apparent triumph of the local or regional may, in fact, obscure the actual triumph of a 

global economic order dominated by a few Western powers. Phoenix TV claims that it wishes to be the 

“CNN” of the Chinese-speaking world, and Al-Jazeera is often referred to as the “Arab CNN.”  Have they 

perhaps succeeded too well? 



220 Joseph Oliver Boyd-Barrett & Shuang Xie International Journal of Communication 2(2008) 

 

References 

 

Bennett, W. L. (2004). Global media and politics: Transnational communication regimes and  

civic culture. Annual Review of Political Science, 7, 125-148.  

 

Borton, J. (2004, Dec. 9). Phoenix TV Spreads its Wings in China, Asia Times Online.  

Retrieved July 7, 2007, from http://www.atimes.com/atimes/China/FL09Ad01.html  

 

Boyd-Barrett, O. (1977). Media imperialism: Towards an international framework for an  

analysis of media system. In J. Curran, M. Gurevitch, & J. Woollacott (Eds.), Mass communication 

and society (pp. 116-135). London: Edward Arnold.  

 

Boyd-Barrett, O. (1998). Media imperialism reformulated. In D. K. Thussu (Ed.), Electronic  

empires: Global media and local resistance (pp. 157-156). London: Arnold.  

 

Boyd-Barrett, O. (2000). Pan-Arab satellite television: the politics of identity. In H.Tumber (Ed.), Media  

Power, Professionals and Policies (pp. 314-331). London: Routledge. 

 

Boyd-Barrett, O. (2006). Cyberspace, globalization, and empire. Global Media and Communication, 2(1),  

21-42. 

  

Burrell, I. (2007). Al Jazeera: ‘It’s no hangout for al-Qa’ida’ Retreived November 19, 2007, from 

http://news.independent.co.uk/media/article3172345.ece 

 

China Vitae. (2007). Liu Changle. China Vitae, Retrieved July 7, 2007, from 

http://www.chinavitae.com/biography/Liu_Changle 

 

Croteau, D. R., & Hoynes, W. (2006) The Business of Media: Corporate media and the  

public interest. Thousand Oaks, CA: Sage.  

 

Curtin, M. (2007). Playing to the world’s biggest audience: The globalization of Chinese film and TV. 

Berkley, CA: University of California Press. 

 

Edgecliffe-Johnson, A. (2007, July 3). Al-Jazeera English Channel lures U.S. subscribers, 

Retrieved July 3, 2007, from http://www.ft.com/cms/s/95a4a1d0-298d-11dc-a530-

000b5df10621,dwp_uuid=697b055c-4d13-11da-ba44-0000779e2340.html 

 

El-Nawawi, M. and Iskandar, A. (2003). Al-Jazeera: The story of the network that is rattling  

governments and redefining modern journalism, Cambridge, MA: Westview. 

 

Friends of Al Jazeera. (2007, June 6) Silent coup at Al Jazeera? Retrieved December 12, 2007, from 

www.mediachannel.org 



International Journal of Communication 2 (2008)  Al-Jazeera, Phoenix Satellite Television  221 

 

Garnham, N. (2004). The media and public sphere. In O. Boyd-Barrett & C. Newbold (Eds.), Approaches 

to media (pp. 245-251). London: Arnold.  

 

Gershon, R. A. (2006). Deregulation, privatization and the changing global media environment. In O. 

Boyd-Barrett (Ed.), Communication, media, globalization and empire (pp. 185-205). Eastleigh, 

UK: John Libbey.  

 

Habermas, J. (1989). The structural transformation of the public sphere: An inquiry into a category of 

bourgeois society. Cambridge: Polity. 

 

Herman, E. S., & McChesney, R. W. (1997). The global media: The new missionaries of corporate 

Capitalism. London: Continuum.  

 

Lage, O. D. (2005). The politics of Al-Jazeera or the diplomacy of Doha. In In M. Zayani (Ed.), The Al-

Jazeera phenomenon (pp. 49-65). Boulder, CO: Paradigm Publishers.  

 

Lynch, M. (2006). Voices of the new Arab public: Iraq, Al –Jazeera and Middle East politics today. New 

York: Columbia University Press. 

 

McChesney, R. W. (1998). Media convergence and globalization. In D. K. Thussu (Ed.), Electronic empire: 

Global media and local resistance (pp. 27-46). London: Arnold.   

 

McGuigan, J. (1998). What price the public sphere? In D. K. Thussu (Ed.), Electronic empire: Global media 

and local resistance (pp. 91-107). London: Arnold.  

 

Miladi, N. (2006). Satellite TV news and the Arab diaspora in Britain: Comparing Al-Jazeera, the BBC and 

CNN. Journal of Ethnic and Migration Studies, 32(6), 947-960. 

 

Miles, H. (2005). Al-Jazeera: The inside story of the Arab news channel that is challenging the West. New 

York: Grove Press.  

 

Mohammadi, A. (1998). Electronic empire: An Islamic perspective. In D. K. Thussu (Ed.), Electronic 

empire: Global media and local resistance (pp. 257-272). London: Arnold. 

 

Oifi, M. E. (2005). Influence without power: Al-Jazeera and the Arab public sphere. In M. Zayani (Ed.), 

The Al-Jazeera phenomenon (pp. 66-79). Boulder, CO: Paradigm Publishers. 

 

Ramana, S. (2007). Al-Jazeera: Al-Qaeda’s Brutus?, Retrieved January 6, 2008, from 

http://www.opednews.com/maxwrite/print_friendly.php 

 

Sakr, N. (2007). Challenger or lackey? The Politics of news on Al-Jazeera, in D. Thussu (Ed.), Media on the 

Move: Global Flow and Contra-Flow( pp. 116-132), London: Routledge.  



222 Joseph Oliver Boyd-Barrett & Shuang Xie International Journal of Communication 2(2008) 

 

Schechter, D. (2007, July 6). Is there a ‘Foxification’ Underway at Al Jazeera Television? 

CommonDreams.org News Center, Retrieved  July 7, 2007, from 

http://www.commondreams.org/archive/2007/06/09/1773 

 

Schiller, H. I. (1992). Mass communications and American Empire (2nd ed.). Boulder, CO: Westeview. 

 

Schiller, H. I. (1976). Communication and cultural domination. White Plains, NY: International Arts and 

Science Press.  

 

Schiller, H. I. (1998). Striving for communication dominance: A half-century review. In D. K. Thussu 

(Ed.), Electronic empires: Global media and local resistance (pp. 17-26). London: Arnold. 

  

Schiller, D. (1999). Digital Capitalism: Networking the Global Market System, Cambridge, MA: The MIT 

Press. 

 

Schiller, D. (2005). Poles of market growth? Open questions about China, information and the world 

economy, Global Media and Communication, 1(1), 79-104. 

 

Sinclair, J. (2004). Globalization, supranational, institutions, and media. In J. H. Downing, D.  

McQuail, P. Schlesinger, & E. Watella (Eds.), The Sage handbook of media studies (pp. 65-82). 

Thousand Oaks, CA: Sage.  

 

Thomas, A. O. (1999). Regulating access to transnational satellite television: Shifting  

government policies in Northeast Asia. International Communication Gazette, 61(3-4), 243-254.  

 

Thussu, D. K. (1998). Introduction. In D. K. Thussu (Ed.), Electronic empire: Global media  

and local resistance (pp. 1-10). London: Arnold. 

 

Tunstall, J. (1986). Communication deregulation. In R. Davis (Ed.), Politics and the media  

(pp. 109-113). Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.  

 

Tunstall, J. (1997). The media are American. London: Constable.  

 

Tunstall, J. (2007). The media were American: U.S. mass media in decline. New York: Oxford University 

Press. 

 

Zayani, M. (2005). Introduction—Al-Jazeera and the vicissitudes of the new Arab mediascape.  

In M. Zayani (Ed.), The Al-Jazeera phenomenon (pp. 1-46). Boulder, CO: Paradigm Publishers.  

 

 
 


