
International Journal of Communication 15(2021), 2547–2568 1932–8036/20210005 

Copyright © 2021 (Nathaniel Greenberg). Licensed under the Creative Commons Attribution Non-
commercial No Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

 
American Spring: 

How Russian State Media Translate American Protests 
for an Arab Audience 

 
NATHANIEL GREENBERG1 

George Mason University, USA 
 

Media coverage of protests following the murder of George Floyd on May 26, 2020, tended 
to ascribe to the demonstrations two faces: One, presented by organizers and supporters, 
was a decentralized movement for peaceful change; the other was a violent conspiracy 
for the disruption of order. Good analysis has flowed into the question of domestic media 
bias in the coverage of Summer 2020’s historical events. Less attention, however, has 
been directed to the ways foreign media covered the protests. One of the most powerful 
voices in framing the story of the protests to a global audience was Russia’s state-
sponsored media behemoth RT. And nowhere was RT’s particular take on the 
demonstrations more pronounced than its Arabic-language broadcast RT Arabic or RT3. 
Through the lens of discourse analysis, I focus on a small sample of quintessential reports 
to explore how RT3 covered Summer 2020’s momentous events, what their reporting tells 
us about Kremlin disinformation strategies, and how RT3’s coverage of the protests factors 
into the Kremlin’s greater geopolitical agenda vis-à-vis the Middle East and North Africa. 
 
Keywords: disinformation, Black Lives Matter, BLM, Russia, RT, RT Arabic, active 
measures, translation 
 
 
News media coverage of Black Lives Matter (BLM) protests, with some notable exceptions (Elmasry & 

el-Nawawy, 2017), has tended to reflect well-known patterns in reporting on social protests. Several recent 
studies have shown how “racialization” and the dramatization of clashing between protesters and police (Leopold 
& Bell, 2017, p. 732) reinforce McLeod and Hertog’s (1992) notion of a “protest paradigm,” with outlets placing 
emphasis on the behavior of outlying individuals, unusual incidents, and the perspective of officials rather than 
protesters on the ground (p. 260). Kilgo and Mourão (2019) argue that the long arc of the BLM movement, 
beginning with the killing of Michael Brown in Ferguson, Missouri, in 2014, and extending through the present 
day, have been regularly marginalized in mainstream media, allowing the movement’s core message of 
antipolice brutality to become easily manipulated along partisan lines (p. 4287). This does not imply that BLM 
protests have not garnered enormous attention in the media. Rather, coverage of the movement had tended to 

 
Nathaniel Greenberg: ngreenbe@gmu.edu 
Date submitted: 2020-12-22 
 
1 The author would like to thank the Center for Humanities Research at George Mason University that 
provided fellowship support during the writing of this article. 



2548  Nathaniel Greenberg International Journal of Communication 15(2021) 

ebb and flow with major spikes in volume during the summers of 2016 and 2020 (Meta, 2020), two periods in 
which partisan activity, in advance of the U.S. presidential elections, was at a fever pitch. 

 
The concentration in reporting on BLM protests over the summers of 2016 and 2020 is doubly 

significant because BLM has also been a major target of disinformation operations seeking to influence the 
course of American politics. As I discuss in the final section of this article, new research, including that 
commissioned by the U.S. Senate’s Select Committee on Intelligence following the 2016 presidential 
elections, has begun to shed light on the use of social media platforms as major disseminators of 
disinformation surrounding BLM. But the international scope of these operations as well as the role of 
traditional and state-run media in the Kremlin’s greater geopolitical strategy remain less well understood. 

 
Mediating BLM 

 
In the following, I look at one branch of the Russian state news behemoth RT to examine how the 

(mis)translation and dissemination of mainstream reporting on BLM was deployed against a broader wave of 
protest activity in the Middle East and North Africa (MENA). RT Arabic (RT3) was hardly the only international 
news outlet to cover the 2020 protests. The phrase hayat al-soud mohema (Black Lives Matter) became 
inextricable from the ecosystem of the news media in Arabic such that by Fall 2020, the three most dominant 
websites associated with the phrase, after Wikipedia, were all news media outlets (see Alexa, 2021b).2 
Prominent columnists and pundits expanded on events breathlessly and major state-run organizations, from 
the Emirati-based Sky News Arabia to the Saudi-backed Al-Arabiya, Turkey’s multilingual Anadolu, or Qatar’s 
Al-Jazeera, staked a place in the global conservation. As noted by the BBC, a number of prominent writers in 
the Arabic media sphere concentrated on the ostensible “divisions” (inqisam) in American society made vivid 
by the killing of George Floyd and the protests that followed (BBC, 2020, para. 3). Al-Jazeera’s chief 
Washington correspondent Mohammad Elmenshawy remarked, in a similar vein, that many Arabic news 
producers were eager to replay scenes of chaos as they unfolded in the streets of the world’s mighty bastion 
of democracy (M. Elmenshawy, personal communication, November 5, 2020). For a number of writers in the 
region’s network of state news organizations, the protests became a platform for denouncing America’s 
perceived role in fostering demonstrations abroad or the ostensible hypocrisy of its support for human rights 
in light of Floyd’s killing (al-Nashar, 2020). Still others, like Illyas Kharfoush, writing for the London-based Al-
Sherq al-Awsat, took note of such “opportunism” (al-intihaziya), reading the critical tone of coverage 
emanating from places like China, Iran, and Russia as an attempt to deflect attention from unrest at home 
(Kharfoush, 2020, para. 15). 

 
In general terms, RT’s coverage of the Summer 2020 protests could be described as having reflected 

this latter trend. Its depiction of police violence and chaotic protests provided a useful foil to Russia’s own 
record of human rights abuse. Yet, as a broad canvas, with myriad points of perspective, its coverage can 

 
2 Alexa Analytics uses the term “keyword share of voice” to describe website traffic as it relates to a “specific 
exact match keyword” (Alexa, 2021a, para. 10). RT Arabic, although not among the 10 most trafficked sites 
receiving hits for the phrase hayat al-soud mohema (Black Lives Matter), received the most share of voice 
among news sites, third overall (after Wikipedia and Booking.com), for the word Portland, in Arabic, and 
the fourth largest share of voice for the keyword Antifa (see Alexa, 2021c). 



International Journal of Communication 15(2021)  American Spring  2549 

hardly be described as uniform. Rather, as I argue, RT’s coverage of BLM protest activity—crystalized in the 
10-part documentary series Black Lives (see Figure 2), which I discuss in the final section of this article—
functioned more in a strategic than tactical fashion with the long arc of reporting mirroring core elements of 
the Kremlin’s geopolitical posture toward social movements around the globe, the MENA first and foremost. 
This is not to suggest that RT reporting on U.S. protests functioned in a manner auxiliary to its objectives in 
the MENA, but rather that the narrative underpinning RT reporting on U.S. and Arab social movements is best 
understood in relation to a common “antagonistic frontier,” to quote Ernesto Laclau (2005): a recognition that 
although the “ontic” reality of the proverbial “crowd” (p. 83) may exist in a specific geographical location, its 
“ontological” value, particularly in the digital age, can apply well beyond the site of origin (p. 87). 

 
Chantal Mouffe (2013) articulates this notion vividly in her work Agonistics: Thinking the World 

Politically where she writes: 
 
the transformation of political identities can never result from a rationalist appeal to the true 
interest of the subject, but rather from the inscription of the social agent in a set of practices 
that will mobilize its affects in a way that disarticulates the framework in which the dominant 
process takes place. (p. 93) 
 

The type of discourse analysis I advance here aspires to complement the work of Laclau and Mouffe, the so-
called Essex School, insofar as the subject concerns a “popular” movement rendered in antagonistic terms 
(Stavrakakis, Katsambekis, Nikisianis, Kioupkiolis, & Siomos, 2017, p. 425). In seeking to discern how RT and 
others mobilize the “affects” of BLM beyond its dominant frame (Mouffe, 2013, p. 93), my reading of the media 
diverts from quantitative methods of content analysis as it posits that the ontological value of protest 
mediatization gains clarity especially, if not exclusively, when examined through a comparative and aesthetic 
lens. This mode of discourse analysis has gained currency of late with the study of right-wing populism and 
the myriad nationalist movements now gripping much of the industrialized world (De Cleen & Stavrakakis, 
2017; Stavrakakis et al., 2017). RT reporting on BLM as well as multiple concurrent social movements in the 
MENA—Libya and Sudan providing my case in point—offers an appropriate canvas for the discernment of the 
Kremlin’s “dichotomic separation of identities into ‘us’ and ‘them’” (Tipaldou & Casula, 2019, p. 352) and of its 
evolving contribution to such ideological formations within the MENA region and beyond. 

 
RT Arabic (RT3) 

 
The second foreign-language broadcast after English to be created as part of RT’s multilingual 

bouquet of channels, RT Arabic’s rise in the MENA has been steady and aggressive. Whereas Al-Jazeera and 
the U.S. government’s Arabic-language broadcast Al-Hurra transmit across five satellite stations, RT3 is on 
eight, including in war-torn Yemen. No Arabic-language news network works free of state interests, but RT3, 
which is currently overseen by Margarita Simonyan who also runs the English flagship, is markedly naked 
in its slant. Alberto Fernandez, the former president of the State Department’s Middle East Broadcasting 
Network, which conducted a massive survey of Arabic media consumption as part of a reboot of U.S. 
government-backed media in the region in 2018, suggested that RT’s unabashedly ideological reporting was 
likely part of the reason for its rapid success. That and its look: As part of the Middle East Broadcasting 
Network overhaul, Fernandez said he even had Al-Hurra’s Springfield, Virginia, studio redesigned to 



2550  Nathaniel Greenberg International Journal of Communication 15(2021) 

resemble the “edginess and look” of RT3 by employing a new cast of young anchors and an aesthetic 
modeled on RT3 (A. Fernandez, personal communication, November 11, 2020). 

 
In addition to the satellite broadcasts, Russian state media in Arabic, including RT, Sputnik, and a 

host of extraofficial news and aggregator sites, are highly visible in the realm of online news. In July 2020, 
according to Alexa Analytics, which ranks websites comparatively and based on a site’s total number of visits 
(Prantl & Prantl, 2018), RT3 was the second highest ranked news site in the Arab Middle East. In Egypt, the 
largest country in the region, RT3’s website ranked slightly ahead of the website of the Emirati-based Sky 
News Arabia and trailed only the viral news outlet Youm 7, an Egyptian site that is closely aligned with the 
government and dominates Internet news traffic throughout the region but frequently reposts material from 
RT. In Summer 2020, Al-Jazeera.net, once the leader in the Arab world, trailed RT3 online in every Arab 
country but Algeria. This trend followed RT’s already heavy presence on the world’s most visited Internet site, 
YouTube (Orttung & Nelson, 2019, p. 82): The station became the first channel to reach 1 billion views in 
2013, and by Fall 2020 could boast more than 10 billion views (Bidder, 2013). RT3, which launched its YouTube 
channel in 2008, has the highest number of dedicated subscribers (5.11 million) of all of the RT subsidiaries, 
including RT Español (4.33 million) and RT English (4.07 million). Of the major Arabic-language news stations, 
including Al-Arabiya, Sky News, BBC Arabic, Al-Jazeera, and France 24, RT Arabic’s number of subscribers 
trails only BBC Arabic (7.47 million) and Al-Jazeera (7.7 million), both of which started on YouTube before RT3, 
in 2005 and 2007, respectively. 

 
Critics have long held that RT inflates its popularity and uses bots and trolls to boost its online 

presence (Helmus et al., 2019; Zavadsky, 2015), and the stories driving the most traffic could be characterized 
largely as fluff (Zavadsky, 2015). Still, the breadth and infrastructure of RT in general and RT3 in particular 
allow the organization to capitalize on moments of historical gravity. Al-Jazeera may have helped create a 
politically significant “regional public sphere” (Lynch, 2012, para. 6), but media communications are 
“ideologically plastic.” As Salazar (2017) writes, there is no “inherently democratic destiny” (p. 87) to the use 
of communications technology in the construction and dissemination of information. The “terrain of transition” 
is particularly ripe for manipulation (Gyárfášová, Krekó, Mesežnikov, Molnár, & Morris, 2013, p. 4). In this 
respect, RT3 appears designed to meet the moment. 

 
On one level, Russian state news media including RT and Sputnik provide coverage of events like any 

other large news organization. Most of their reporting concerns Russian interests and the role of Russia in the 
world (Dajani, Gillespie, & Crilley, 2019, p. 2). But as is the case with RT’s reporting in Europe, Latin America, 
and the United States, RT3 also maintains an agenda that frequently demonizes democratic activism while 
lionizing Russia’s role in combating terrorism and promoting security (Husayn, 2019, p. 345). 

 
The centrality of Arabic to the RT mission parallels in many respects the Kremlin’s renewed investment 

and growing military footprint in the region (Kirkpatrick, 2017; Rumer, 2019). The station’s presence in the 
United States, in contrast, is more muted. By Summer 2018, most of RT’s broadcasting frequencies in the 
United States, which had limited viewership to begin with (Erickson, 2017), were shut down following a 
directive by the Justice Department that the station registers as a “foreign agent” (Finley & Heintz, 2019, para. 
3). RT’s YouTube channels carry the designation, implemented by Google since 2018, of being funded by the 
Russian government. But as reports by ProPublica and Reuters found, by Summer 2020 dozens of Kremlin-



International Journal of Communication 15(2021)  American Spring  2551 

backed channels on YouTube remained without designation and some of those, including at least 14 that traffic 
in disinformation, were “generating billions of views and millions of dollars in advertising revenue” (Dave & 
Bing, 2019, para. 1). Russian-backed media have also fed the American mainstream in clandestine ways. 

 
Ricochet Rhetoric 

 
Witness Utah where, on June 30, 2020, a small group of purported BLM protesters stood across 

the street from armed counterprotesters for an event in Provo. Sometime in the late afternoon, an SUV 
drove slowly through the crowd on the protesters’ side of the street. A White male wearing a mask 
approached the vehicle, suddenly firing two rounds through the passenger-side window and prompting the 
car to speed away (see Figure 1). 

 

 
Figure 1. “‘Black Lives Matter’ demonstrators shoot at a car” (RT Arabic, 2020b). 
 
The following morning, at 3:26, a Twitter account associated with the online website Deseret posted 

footage of the incident with a description of the shooter as a BLM “protester/rioter” (Prophecy, 2020). Later 
that day, at 5:26 p.m., RT posted the Deseret tweet on its Tweet Deck and quickly thereafter produced a 
microstory highlighting the group’s Twitter feed (RT, 2020a). The video posted by Deseret appeared to 
arrive first on RT Arabic’s YouTube channel, which, along with an ocean of auxiliary websites, rocketed the 
post into viral orbit before finally arriving at primetime, on July 2, on Fox News’ Tucker Carlson show. 
Mystery surrounded the motivations of the alleged assailant and the origins of the protest and counterprotest 
(a local news outlet in Provo reported that the protest had not been organized by Black Lives Matter Utah; 
Crombleholme, 2020), but the scene, which worked to invert the weaponization of vehicles as an act of 
domestic terrorism by framing the driver as a victim, was compelling enough to fuel the far-right trope of 
“violent criminals being used as a militia by the Democratic Party to seize power” (Schwartz, 2020, para. 
2). It just needed a viral boost from RT. A similar dynamic unfolded in Portland, Oregon, just a month later 
when, on August 1, a group of protesters set fire to the American flag using a Bible. RT’s video unit Ruptly 
filmed the incident and disseminated it through social media, where it was eventually picked up by Senator 
Ted Cruz and Donald Trump, Jr., who tweeted the video as proof of the protesters’ belligerence. RT 
vigorously refuted a report in The New York Times (Rosenberg & Barnes, 2020) that described the video 



2552  Nathaniel Greenberg International Journal of Communication 15(2021) 

and its viral spread as an example of “disinformation,” noting that the footage was unaltered and the story’s 
title “‘Peaceful’ Portland Protesters Burn Bible & Flag, 24 Hours After Torching Pig’s Head in Cop Hat” was 
“merely a straightforward description of the video’s contents” (RT, 2020c, para. 9). Whereas the English-
language article described an ambiguous number of “protesters” setting fire to “bibles” and “flags” (RT, 
2020b, para. 1), the Arabic-language rerun of the story explicitly claimed that demonstrators had burned 
“dozens of copies of the Bible and the American flag” and that they had done so out of anger that “Christ 
was White” (RT Arabic, 2020e, para. 2). For RT’s global audience, including notably in the MENA region, 
such reporting was intended to bolster existing bias that democratic activism serves as a cover for organized 
chaos. As one commentator remarked on the Deseret footage posted on RT3’s YouTube channel, “This is 
how the so-called Arab Spring began with self-declared demonstrators calling for freedom before they begin 
shooting civilians and police officers” (RT Arabic, 2020b). 

 
Replicate Rhetoric 

 
Counterrevolutionary coverage of the BLM movement helped to reinforce RT messaging 

surrounding protest movements throughout the MENA. Extending back as far as the opening week of protest 
in Egypt, in 2011 (see Greenberg, 2019b), and with increased intensity over the past three years, Russian 
state media, including RT, Sputnik, and a host of parallel outfits, have worked to bolster narratives of 
securitization, nationalism, and anti-Islamism in the MENA while demonizing prodemocracy movements and 
pushing back against the perceived meddling of the U.S. government, Silicon Valley, and multinational 
nongovernmental organizations like George Soro’s Open Society Foundation. The pattern, which began in 
the early days of the Arab Spring, reaching a crescendo amid the Syrian Civil War, had become by Summer 
2020 a near constant feature of RT3 reporting. 

 
In Libya, for example, where Russian-backed mercenaries were throwing their weight behind 

Khalifa Hifter (also spelled Haftar), a former commander under al-Qadhafi and the self-styled leader of the 
Libyan National Army (LNA) that splintered from the Islamist-led government in Tripoli in 2014, a robust 
social media campaign worked to demonize the UN-backed government in Tripoli as state sponsors of 
terrorism while amplifying the LNA’s rhetoric of law and order. RT3, along with other major Arabic-language 
news outlets, such as the Saudi state news giant Al-Arabiya and the Egyptian site Youm 7, moved quickly 
to counter the narrative—advanced by Al-Jazeera as well as several prominent Western news outlets—that 
Hifter was a renegade warlord who aspired to become “Libya’s next dictator” (“Saudi Arabia’s Reckless 
Prince,” 2019, para. 1). As was observed during the events of the BLM protests in the United States, Russian-
backed media operations functioned primarily as news in the sense that they were timed to correspond with 
major events on the ground. In Libya, this strategy became vividly apparent amid the LNA’s assault on 
Tripoli in April 2019. Examining a 15-day period during the launch of the LNA’s assault on Tripoli, researchers 
with the Centro Studi Internazionali in Rome found that Arabic.RT.com had more than 263,000 “interactions” 
drawn from material related to LNA leader Khalifa Hifter (Centro Studi Internazionali, 2019, p. 13). For 
information pertaining to Hifter, in April 2019, RT trailed only YouTube, itself a major platform for RT, in 
terms of the online domains most commonly shared across Twitter messaging (Centro Studi Internazionali, 
2019). Equally notable, the Centro Studi Internazionali found a pattern of “interconnected” and “automated 
informative blogs” strategically coordinated to saturate the media environment with news pertaining to 
Khalifa Hifter (Centro Studi Internazionali, 2019, p. 14). This strategy was also detected by Facebook 



International Journal of Communication 15(2021)  American Spring  2553 

(2019), which later attributed a significant amount of the coordinated inauthentic behavior to bots operated 
from Saudi Arabia, the United Arab Emirates, and Egypt—all partners with Russia in the conflict in Libya. 

 
Similarly, in Sudan, a country described by Russia’s chairman for the Committee of International 

Affairs for the State Duma as occupying “the most important geographical position on the African continent 
and in the Arab world” (“Russian Lawmakers,” 2019, para. 9) and where Russian companies like Mir Gold 
and Kush maintain large gold mining operations (Sputnik Arabic, 2019, 9:04–9:10), a similar disinformation 
front opened in response to the mass popular uprising against the dictatorship of Omar al-Bashir in early 
2019. There, Russian state media along with Egyptian and Gulf-based media operators highlighted the 
usurpation of power by the military-led transitional council as well al-Bashir’s infamous Rapid Support 
Forces, a paramilitary organization frequently denounced by international human rights organizations for its 
role in the Darfur crisis and as a victory over the “project of the Brotherhood” and “a blow to the regional 
projects of Doha, Ankara, and Tehran” (RT Arabic, 2019b, para. 4). RT3, as well as Sputnik and RIA Novosti, 
lionized the leader of the Rapid Support Forces, General Mohamed Hamdan Dagalo (“Hemetti”), and 
amplified regime organs like the Sudanese News Agency by reposting their reports and driving traffic to 
their social media accounts (see, e.g., RT Arabic, 2019a). 

 
Strategic Mistranslation and Source Laundering 

 
The tactical methods used to deploy Kremlin-backed disinformation, mistranslation, and source 

laundering—a method of channeling strategic narratives through alternative sources—appear endemic to 
RT3’s reporting. News translation in general has long been understood to function in a mode of 
“nonequivalence” in the sense that editors and journalists regularly repurpose source text in order to reach 
their target audience (Chovanec, 2019, p. 133). But even a minimal sample of RT3 translations shows that 
rather than simply mediating foreign-sourced content, mistranslated articles published by RT3 fit a common 
strategic pattern, namely, the amplification of divisive language and the elision or alteration of language 
pertinent to Russian interests. Mistranslation speaks to just one of the 20-plus techniques identified by the 
Center for European Policy Analysis for the U.S. Committee on Foreign Relations’ minority staff report on 
Russia’s interference in the 2016 U.S. elections (United States, 2018). The “altering” of “quotation, source, 
or context,” as understood by the Center for European Policy Analysis, applies largely to the dissemination 
of “facts and statements reported from other sources” in a fashion that is “different from the original” (United 
States, 2018, p. 197). The scenario for this kind of disinformation technique is when a statement is 
“attributed to a different person than who actually said it or a quote is placed out of context to change its 
meaning” (United States, 2018, p. 197). Such alterations do occur within RT3. However, the channel also 
supplements translated material with strategically biased points of narrative. 

 
For example, on October 5, 2019, several international news agencies published in Arabic an article 

from Agence France-Presse concerning the Berlin conference on the conflict in Libya. Of the three largest 
news agencies to publish the Agence France-Presse article, including France 24 (Agence France-Presse, 
2020a), Swissinfo (Agence France-Presse, 2020b), and RT3 (Agence France-Presse, 2020c), RT3 alone 
published a heavily manipulated version eliding ostensibly minor details such as a description of the Tripoli-
based Government of National Accord as being “UN recognized” as well as more substantive information 
including a lengthy discussion on a UN-backed arms embargo (Agence France-Presse, 2020a, para. 4). On 



2554  Nathaniel Greenberg International Journal of Communication 15(2021) 

October 11, 2020, RT3 published a translation of a CNN article titled “Turkey’s Combative Foreign Policy 
Could Soon Reach a Dead End” (Qiblawi, 2020). RT3’s translation, which appeared less than 24 hours after 
the original, read “CNN: Erdogan’s Foreign Policy Could Soon Reach a Dead End” (RT Arabic, 2020g). 
Although ostensibly minor, the discrete use of “Erdogan” opposed to “Turkey” was illustrative of a long-
standing strategy of elevating individual political actors over state entities or policy.3 

 
Mistranslation works in tandem with source laundering, a tactic that was vividly on display in RT3’s 

coverage of protests following the murder of George Floyd on May 25, 2020. Images of chaos and violent 
looting splashed across its headlines and RT3’s YouTube station regularly posted unattributed footage of 
violent protesters in Portland, Seattle, Chicago, and elsewhere. 

 
A June 19 article published by The New York Times’ Michael Shear on Vice President Mike Pence’s 

unwillingness to utter the words “black lives matter,” for example, was reposted on RT Arabic but with broad 
liberties taken in the translation. 

 
In his article, Shear (2020) writes, “President Trump has been under fire for weeks for his response 

to protests in cities across the nation in the wake of Mr. Floyd’s death” (para. 4). The RT translation, which 
interpolates the article’s paragraphs, presented roughly the same line as “The Trump administration has 
been subjected to severe criticism in the United States for its handling of the social unrest that erupted 
across the country and later spread to other countries after the killing of the young American George Floyd” 
(RT Arabic, 2020a, para. 5). 

 
Among the discrepancies between the source article and the translation, RT3 translates the term 

protests as al-idtirabat al-ijtima‘iya (social unrest), a far cry from more literal and neutral options like 
muzaharat (demonstrations) or ihtijajat (protests). Al-idtirabat al-ijtima‘iya, which could also be translated 
as “mass rioting,” detours sharply from Shear’s language while signaling a clear line of political jargoning 
insofar as the phrase echoed early descriptions of the Arab Spring by organs of the region’s myriad ancién 
regimes (Greenberg, 2019a, p. 41). Shear’s focus on “President Trump” is mitigated by use of the phrase 
“the Trump administration” (RT Arabic, 2020a, para. 5). But a more notable idiosyncrasy in the above article 
is that nowhere in the original does Shear (2020) use the qualifier “of American origin” (RT Arabic, 2020a, 
para. 5). Nor does Shear refer to the killing of Floyd as a “killing”; rather, he uses more legally neutral 
language like “Mr. Floyd’s death” (para. 4). RT3’s version worked to legitimize the right-wing 
counternarrative “all lives matter” by deracializing Floyd and escalating the rhetoric of the protests by 
describing his death as a killing. Both elements—that he was American and that he was killed—are accurate; 
yet, neither is present in the source article RT purports to be translating. 

 
As protests escalated across the country, RT3 captured the moment to project a narrative of chaos, 

but used carefully selected and strategically mistranslated articles to launder its information by attributing 
the stories to ostensibly neutral and often mainstream sources like the American news channel ABC News. 
On August 7, for example, RT3 published online a translation of an Associated Press article (see Flaccus, 
2020) that appeared on ABC News’ website and was featured on its evening broadcast for a piece 

 
3 Thanks to my former student Amer Amer for this keen observation. 



International Journal of Communication 15(2021)  American Spring  2555 

highlighting the disparate nature of the largely peaceful protests in Portland and the often-violent response 
of law enforcement, including by federal agents (ABC News, 2020). The Associated Press article and ABC 
News report describe such tactics as an effort to enflame tensions and to discourage peaceful protesters 
from taking to the streets. 

 
The article, titled “Portland Protesters Cause Mayhem Again, Police Officer Hurt” (ABC News, 2020), 

begins, “About 200 people, some wielding homemade shields, clashed with police early Friday for the third 
consecutive night as two other Black Lives Matter rallies proceeded peacefully elsewhere in the city, 
authorities said” (para. 1). RT3’s translation (RT Arabic, 2020f), reverse translated into English, reads, “On 
Friday, the city of Portland, Oregon, witnessed clashes between police and about 200 protesters who 
attacked a police station east of the city” (para. 1). Whereas the Associated Press/ABC News article makes 
explicit the distinction between BLM demonstrators and those “wielding homemade shields” who “clashed 
with police” (ABC News, 2020, para. 1) by quoting Portland Mayor Ted Wheeler as saying “the violent 
protesters are also serving as political ‘props’ for President Donald Trump” who was trying to “portray the 
protesters as ‘sick and dangerous anarchists’ running wild in the city's streets” (ABC News, 2020, para. 3), 
the RT3 version makes no mention of Trump and draws no distinction between BLM demonstrators and 
those committing violence. The disparity is made vivid in the translation’s third paragraph, which is drawn 
from the original article’s seventh paragraph: 

 
Early Friday, as peaceful demonstrations proceeded elsewhere in the city, a group of 
people gathered at a park in eastern Portland and marched to the local police precinct, 
where authorities say they spray-painted the building, popped the tires of police cars, 
splashed paint on the walls, vandalized security cameras and set a fire in a barrel outside 
the building. One officer was severely injured by a rock, police said, but no additional 
details were provided. (ABC News, 2020, para. 7) 
 
RT3’s (RT Arabic, 2020f) truncated version, reverse translated, reads, 
 
Parallel to two peaceful demonstrations in the city, a number of protesters met in a park 
east of the city and went to a local police station, put graffiti on its walls, attacked police 
cars, broke surveillance cameras and set fire to a barrel outside the building. (para. 3) 
 

The RT3 article, which intersperses its translation with tweets by the right-wing commentator and 
provocateur Andy Ngô and photojournalist Dave Blazer (RT Arabic, 2020f), conflates the “peaceful 
demonstrations” with the “group of people gathered at a park” (ABC News, 2020, para. 7) by employing 
use of the Arabic dual (al-muthanna). In the RT Arabic version (2020f), the “two peaceful demonstrations” 
(muzahiratayn salmitayn) are partially distinguished by the qualifying phrase addad min al-muhtijin 
(protesters) to describe the people in the park, but the difference between the translation and the original 
remains glaring (para. 3). 

 



2556  Nathaniel Greenberg International Journal of Communication 15(2021) 

RT3’s strategy of mistranslation and source laundering vis-à-vis the United States pertained to 
issues other than Black Lives Matter.4 And RT3 was not the Kremlin’s only vehicle of strategic mistranslation. 
A July 26 post on RT Español (2020), for example, declared in its headline “La policía de Seattle declara una 
revuelta en medio de incendios, vandalismo y enfrentamientos con manifestantes” (“Seattle Police Declare 
Riot Amid Fire, Vandalism and Clashes With Protesters”). Published almost simultaneously with a Fox News 
story that ran with a near-identical headline (see Givas, 2020), RT attributed sources to tweets by the 
Seattle Police Department, Fox News contributor Jason Rantz, and Mike Baker of The New York Times. 
Baker’s tweets, including a video of a smoldering Starbucks, was framed as evidence of protest-generated 
violence; yet, Baker’s reporting for the Times, also taken from his Twitter feed, presented a wholly different 
and complex scene of sporadic looting alongside reports of riot control by police. 

 
On the whole, America’s Summer 2020 presented prime opportunities for the curation and 

dissemination of visual and rhetorical evidence to a narrative strategy that had been simmering in Russian 
state media operations for nearly a decade. The BLM movement, already the target of an extensive 
disinformation operation on the part of the Kremlin, became a preeminent vehicle for advancing the 
longstanding narrative of destruction and disorder in the face of democracy. 

 

 
4 Articles pertaining to Russia have been prime targets for mistranslation. On July 24, for example, Reuters 
published an article titled “U.S. Counterspy Gives Rare Warning on Foreign Meddling in U.S. Election” 
(Hosenball, 2020). In addition to truncating the original by nearly half, the RT3 translation, which appeared 
within hours of the original, elided the fourth paragraph, which reads, “A January 2017 U.S. intelligence 
community assessment found Russia meddled in the 2016 election and its goals included aiding U.S. 
President Donald Trump, who has cast doubt on whether Moscow interfered in that vote” (Hosenball, 2020, 
para. 4). The RT3 version accurately translated the assessment by the National Counterintelligence and 
Security Center head William Evanina that “his agency was mainly concerned with interference by China, 
Russia and Iran’” but concludes its translation by adding a final sentence: “The United States had previously 
accused Russia of meddling (itadakhul) in the 2016 U.S. presidential election, but Moscow rejected those 
accusations, noting that there was no basis for it” (RT Arabic, 2020c, para. 9). Democratic congressional 
leaders denounced the original report as equivocating on the threat of Russia to the democratic process. 
The RT3 version goes beyond sowing doubt to bolster Trump’s narrative that anything pertaining to Russia 
amounts to a witch hunt or “hoax” and it does so by attributing the information to Reuters. 



International Journal of Communication 15(2021)  American Spring  2557 

Black Lives by RT

 
Figure 2. Black Lives: Struggle (RT, 2018a, 24:33). 

 
One of the clearest illustrations of RT’s agenda vis-à-vis BLM was a documentary series titled simply 

Black Lives.5 Launched in April 2019, and later subtitled and rebroadcast in Arabic under the title Hayat al-soud 
mohema (Black Lives Matter),6 RT’s Black Lives series offers a master study in long-form propaganda. 
Comprising 10 episodes, each was filmed with multiple Red-style digital cameras that create a richly textured 
aesthetic of dense urban shadows, heavy musical background, and emotive lighting; the generic style, despite 
these flourishes, may best be described as raw documentary. There is no voice overlay or omniscient narration. 
Rather, the entire series is told through interlocutors (a “KKK member,” a “barber,” a “street musician”),7 most 
of whom are Black and with the exception of several pastors, a defense attorney in Baltimore, or a social media 
influencer in Philadelphia, none of whom have any public stature or notable expertise. This disembodied quality 
of the film’s unifying narration along with its provocative imagery appear designed to amplify for viewers a sense 
of the real, in the phenomenological sense; yet, as film theorist André Bazin (2003) observed of an earlier 
documentary medium, “A photograph of a bullfight might have some documentary or didactic value, but how 
could it give us back the essence of the spectacle, the mystical triad of animal, man, and crowd?” (p. 29). 

 
Not unlike reality TV, RT’s raw documentary Black Lives presents an objective or didactic façade that 

evinces through ambience, tone, and flow of images an underlying sense of systemic decay. Such filmmaking, 
as philosopher Philippe-Joseph Salazar (2017) describes in his study of ISIS communications, capitalizes on the 
“analogical” utility of isolate signifiers whose meaning holds value in speculative, not deductive terms (p. 13). 
Although grounded in the imagistic, concrete, and, in a sense, logical struggle of Black America insofar as crime, 
poverty, and incarceration—the three predominant themes of the series—do indeed disproportionately impact 
the Black community, the analogical value supports the Kremlin’s global narrative of law and order in the face 

 
5 See RT (2018a, 2018b, 2019a, 2019b, 2019c, 2019d). 
6 See, for example, RT Arabic (2020d).  
7 See, for example, RT (2019b, 15:14; 2019c, 10:10; 2019d, 5:10). 



2558  Nathaniel Greenberg International Journal of Communication 15(2021) 

of democratic anarchy. Unlike the overt propaganda flowing from the Trump White House (one thinks of the 
staged event in front of St. John’s Episcopal Church in Washington, D.C., in which Trump appeared silent before 
cameras and displaying a copy of the Bible), law and order are largely absent signifiers in RT’s Black Lives series. 
The state, as a whole, appears distant from the relentless image stream of desperation and crime. The explicit 
portrayal of an armed and militant Black America at odds with an implied ideological apparatus and the pretense 
of the nonviolent Civil Rights Movement traverse the entirety of the series. A montage of Black misery is set to 
a hip-hop beat. Armed young Black men patrol unnamed streets. Homes are bordered and shuttered. Black 
addicts clamor for money. Inveterate Black bodies lie in the streets of an unnamed city. Speeches by Obama or 
an image of his profile stenciled to a subway pillar are deployed against scenes of hopelessness and despair. 
Disjointed yet ostensibly connected, such images of unemployment, drug addiction, gun violence, and crime 
provide visual placeholders, and points of dialectical reinforcement, to the film’s upspoken and analogical 
valuation of a White, orderly, and authoritarian America. 

 
These not-so-subtle political touchstones punctuate an apocalyptic vision of America, a world of 

“carnage” as Trump ominously described in his 2016 inaugural address (PBS, 2017, 6:20). But more acutely, 
through the methodology of filmmaking including the sharp juxtaposition of thematic extremes that also 
characterize the titling of the episodes (“Black Lives Matter Versus the KKK,” “Failing Schools Versus Community 
Education,” “Choosing Between Good and Bad in Black U.S. Neighborhoods”)8 and the direct exploitation of the 
Black community, the series works as a bridge between the 2016 and 2020 presidential campaigns, providing, 
in turn, a kind of bookend to the story of the Kremlin’s global disinformation strategy vis-à-vis the United States. 

 
As detailed by the digital analytical firm New Knowledge for the 2018 Senate report and verified at 

length by Nicholas Thompson and Issie Lapowsky (2018) for Wired, virtually all of the YouTube videos associated 
with Russia’s Internet Research Agency (IRA) and published in advance of the 2016 election, some 1,100 videos 
in total, over 95%, focused on “police brutality and Black Lives Matter” (para. 7); 571 of the IRA’s YouTube 
videos had “keywords related to police and police brutality” (Thompson & Lapowsky, 2018, para. 7). Moreover, 
as Thompson and Lapowsky point out, “the vast majority” of Web domains registered to the IRA pertained to 
Black Lives Matter and was targeted to the Black community (para. 2). This included the websites DoNotShoot.us 
and Blacktivist.info. On Instagram, the IRA-linked account @blackstagram_ “amassed more than 300,000 
followers and elicited more than 28 million reactions” (Thompson & Lapowsky, 2018, para. 2). Writing in late 
2018, Thompson and Lapowsky speculated that the IRA’s targeting of Black America in 2016 was intended to 
“stoke distrust among African Americans in democratic institutions and depress black turnout for Democratic 
candidate Hillary Clinton” (Thompson & Lapowsky, 2018, para. 2). The Black Lives documentary series—likely 
an accumulation of footage that may also have been deployed in segments in 2016—evokes a sense of utter 
disenchantment with the democratic process, but extends the image of disenchantment to the level of imminent 
violence, a propagandistic move that gains clarity when viewed alongside other Kremlin influence operations 
around the globe. 

 
The series’ final episode, which appeared on RT3 in July 2020 (see RT Arabic, 2020d), is particularly 

indicative of the Kremlin’s global narrative strategy. In lengthy interviews with Imam Abdul Musa—a little 
known but controversial American figure who, among other things, was banned from entering the United 

 
8 See RT (2019a, 2019b, 2019c). 



International Journal of Communication 15(2021)  American Spring  2559 

Kingdom for his advocacy of “terrorist violence” (BBC, 2009, para. 13)—and the Virginia-based pastor Steve 
Parson who has been a vocal supporter of Trump, the final episode “Black Lives: Trap. Why Civil Rights Aren’t 
Enough to Make the American Dream Come True” (RT, 2019d), alludes to a burgeoning civil war in the United 
States. The source of the strife, as Parson explains, is political: “The Democratic party uses it [the label of 
racism] to keep Black people voting for them” (RT, 2019d, 16:02–16:07). Parson says amid images of a BLM 
march in New York, 

 
Actually, it’s the Democratic platform that I call the slave master today, meaning what? We’re 
going to provide for you [Black Americans], we’re going to be the ones who help you. We’ll 
give you this, we’ll give you that. . . . It’s just to keep control over them [Black Americans]. 
(RT, 2019d, 16:09–16:26) 
 

Echoing Republican Party rhetoric on the menace of socialism and the import of self-reliance, Parson, who also 
calls out Russian interference in U.S. elections as a liberal conspiracy (RT, 2019d, 18:50), is presented as a 
testimonial figure and positioned as the episode’s principal narrator. Yet, what is notable about his testimony 
and indeed permeates the series overall are those referents that remain absent from the flow of information. 
RT’s Black Lives series conceives of a murky and largely ahistorical conspiracy, one that is all encompassing and 
ultimately irresolvable apart from armed conflict. Abdul Musa also invokes the Democratic Party and Obama in 
particular as having been secretly instrumental in the subjugation of Black Americans. His testimony, however, 
serves a more overt function of antagonism. Speaking off camera amid a sequence of images invoking inner-
city misery, decay, and armed resistance, Abdul Musa proclaims, in response to Obama’s early message of hope, 
that the “American people have already lost hope but they haven’t lost the kind of hope to rebel” (RT, 2019d, 
24:01–24:03). Decontextualized—with no description of titles, politics, or background—RT’s witnesses to the 
collapse of the so-called American dream express, willfully or not, the Kremlin’s long-standing use of embodied 
or puppeted rhetoric for the advancement of an analogical narrative, one that details the corruption of the 
democratic process, the threat of civil war, and the collapse of U.S. stability. Ostensibly delivered or, in effect, 
laundered from the mouths of good faith representatives of the Black cause, the visual and rhetorical substance 
of the documentary is indistinguishable from Trump’s American carnage. 

 
Conclusion 

 
By Fall 2020, international approval ratings of the United States and its leadership were at an all-

time low (Pew Research Center, 2020). Certain regions of the world have always had a “reservoir of default 
anti-Americanism,” as Ambassador Alberto Fernandez recently noted (Fernandez, 2020, 7:41–7:43). But 
distrust of American leadership over the tenure of the Trump administration extended to nearly every region 
of the globe. Multiple and complex factors pertained to the view that U.S. leadership was failing. The Trump 
administration’s handling of the novel coronavirus along with hostile policies surrounding trade and 
immigration profoundly shook confidence in the United States’ ability to solve problems on a global stage. 
However, concurrent with much of the legitimate disillusionment with U.S. policies was an unprecedented 
swell of what Facebook describes as “coordinated inauthentic behavior” in online media (Facebook, 2019, 
para. 1). One clear commonality among many of the disinformation campaigns was the intentional 
subversion of faith in democratic practices through the use of narrative dialectics, pitting images of chaos 
against images of order and distrust in America’s presence overseas. Russian-based disinformation tactics 



2560  Nathaniel Greenberg International Journal of Communication 15(2021) 

drove this ideological sea change. From Sudan to Libya and Madagascar to Yemen, Russian state media 
reporting worked to delegitimize prodemocracy movements as foreign-backed conspiracies and to reinforce 
the narrative of authoritarian regimes whose stability and cooperation with Russia was seen as conducive 
to the Kremlin’s interests in the region. As RT’s spin on the Black Lives Matter movement showed, this global 
strategy was capable of absorbing any range of cultural and political ephemera. The focus on BLM and the 
representation of the movement to the Arab world as evidence of democracy’s peril further illustrated the 
interchangeability of disinformation targets in the 21st century and the replicability of strategic narratives 
across cultural and geopolitical fault lines. 

 
 

References 
 
ABC News. (2020, August 7). Portland protesters cause mayhem again, police officer hurt. Retrieved from 

https://abcnews.go.com/Politics/wireStory/protests-tap-portland-mayor-decries-violence-
72228898 

 
Agence France-Presse. (2020a, October 5).  Cautious optimism” about a“] يبیللا عازنلل لح ىلا لصوتلا نأشب "رذح لؤافت" 

solution to the Libyan conflict]. France 24. Retrieved from 
https://www.france24.com/ar/20201005-%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%A4%D9%84-
%D8%AD%D8%B0%D8%B1-%D8%A8%D8%B4%D8%A3%D9%86-
%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%88%D8%B5%D9%84-%D8%A7%D9%84%D9%89-
%D8%AD%D9%84-%D9%84%D9%84%D9%86%D8%B2%D8%A7%D8%B9-
%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%8A%D8%A8%D9%8A 

 
Agence France-Presse. (2020b, October 5). " يبیللا عازنلل لح ىلا لصوتلا نأشب "رذح لؤافت  [“Cautious optimism” about a 

solution to the Libyan conflict]. Swissinfo. Retrieved from https://www.swissinfo.ch/ara/-
%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%A4%D9%84-%D8%AD%D8%B0%D8%B1--
%D8%A8%D8%B4%D8%A3%D9%86-
%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%88%D8%B5%D9%84-%D8%A7%D9%84%D9%89-
%D8%AD%D9%84-%D9%84%D9%84%D9%86%D8%B2%D8%A7%D8%B9-
%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%8A%D8%A8%D9%8A/46078152 

 
Agence France-Presse. (2020c, October 5). " يبیللا عازنلل لح ىلا لصوتلا نأشب "رذح لؤافت [“Cautious optimism” about a 

solution to the Libyan conflict]. RT Arabic. Retrieved from 
https://arabic.rt.com/middle_east/1160626-%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%A4%D9%84-
%D8%AD%D8%B0%D8%B1-%D8%A8%D8%B4%D8%A3%D9%86-
%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%88%D8%B5%D9%84-%D8%A7%D9%84%D9%89-
%D8%AD%D9%84-%D9%84%D9%84%D9%86%D8%B2%D8%A7%D8%B9-
%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%8A%D8%A8%D9%8A/ 

 
Alexa. (2021a). Don’t forget these 9 competitive metrics when analyzing your marketing results [Blog 

post]. Retrieved from https://blog.alexa.com/competitive-metrics/ 
 



International Journal of Communication 15(2021)  American Spring  2561 

Alexa. (2021b). Keyword share of voice for "ةمھم دوسلا ةایح "  [antifa]. Retrieved from 
https://www.alexa.com/keywords/organic_keyword/ ةمھم دوسلا ةایح   

 
Alexa. (2021c). Keyword share of voice for "افیتنأ"  [antifa]. Retrieved from 

https://www.alexa.com/keywords/organic_keyword/ افیتنأ  
 
Al-Nashar, M. (2020, June 12). ؟"يكیرملاا عیبرلا" ءادب لھ [Has “the American Spring” begun]. Al-Wafd (Cairo). 

Retrieved from https://beta1m.alwafd.news/essay/54800 
 
Bazin, A. (2003). Death every afternoon (Mark A. Cohen, Trans.). In I. Margulies (Ed.), Rites of realism: 

Essays on corporeal cinema (pp. 27–31). Durham, NC: Duke University Press. 
 
BBC. (2009, May 5). Who is on UK “Least Wanted” list? Retrieved from 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/8033319.stm 
 
BBC. (2020, June 5). ؟يكیرملأا عمتجملا يف "روتسملا" ةمزلأا تفشك فیك :دیولف جروج لتقم  [The murder of George Floyd: How did 

the “hidden” crisis unfold in American society?]. Retrieved from 
https://www.bbc.com/arabic/inthepress-52922423 

 
Bidder, B. (2013, August 13). Putin’s weapon in the war of images. Der Spiegel (Berlin). Retrieved from 

https://www.spiegel.de/international/business/putin-fights-war-of-images-and-propaganda-with-
russia-today-channel-a-916162.html 

 
Centro Studi Internazionali. (2019, May). Information warfare in Libya: The online advance of Khalifa 

Haftar. Retrieved from https://www.cesi-
italia.org/contents/Analisi/Information%20warfare%20in%20Libya%20The%20online%20advanc
e%20of%20Khalifa%20Haftar_1.pdf 

 
Chovanec, J. (2019). Critical pragmatic insights into (mis)translation in the news. In R. Tipton & L. Desilla 

(Eds.), The Routledge handbook of translation and pragmatics (pp. 133–153). New York, NY: 
Routledge. 

 
Crombleholme, H. (2020, July 2). Protests converge in Provo, with both groups agreeing violence is 

uncalled for. Retrieved from https://kjzz.com/news/protests-converge-in-provo-with-both-
groups-agreeing-violence-is-uncalled-for 

 
Dajani, D., Gillespie, M., & Crilley, R. (2019). Differentiated visibilities: RT Arabic’s narration of Russia’s 

role in the Syrian war. Media, War & Conflict, 1–22. doi:10.1177/1750635219889075 
 
Dave, P., & Bing, C. (2019, June 7). Russian disinformation on YouTube draws ads, lacks warning labels: 

Researchers. Retrieved from https://www.reuters.com/article/us-alphabet-google-youtube-
russia/russian-disinformation-on-youtube-draws-ads-lacks-warning-labels-researchers-
idUSKCN1T80JP 



2562  Nathaniel Greenberg International Journal of Communication 15(2021) 

De Cleen, B., & Stavrakakis, Y. (2017). Distinctions and articulations: A discourse theoretical framework 
for the study of populism and nationalism. Javnost, 24(4), 301–319. 
doi:10.1080/13183222.2017.1330083 

 
Elmasry, M. H., & el-Nawawy, M. (2017). Do Black lives matter? A content analysis of New York Times and 

St. Louis Post-Dispatch coverage of Michael Brown protests. Journalism Practice, 11(7), 857–875. 
doi:10.1080/17512786.2016.1208058 

 
Erickson, A. (2017, January 12). If Russia Today is Moscow’s propaganda arm, it’s not very good at its 

job. The Washington Post. Retrieved from 
https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2017/01/12/if-russia-today-is-moscows-
propaganda-arm-its-not-very-good-at-its-job/ 

 
Facebook. (2019, August 1). Removing coordinated inauthentic behavior in UAE, Egypt and Saudi Arabia. 

Retrieved from https://about.fb.com/news/2019/08/cib-uae-egypt-saudi-arabia/ 
 
Fernandez, A. (2020, April 16). Providence social hour conversation with Alberto M. Fernandez. Retrieved 

from https://www.facebook.com/watch/?v=252154415933150 
 
Finley, B., & Heintz, J. (2019, April 2). Russia-backed TV channel RT is gone from DC-area broadcasts. 

Retrieved from https://apnews.com/article/d45ceac99c7747e9813b89932e84e05e 
 
Flaccus, G. (2020, August 7). Portland protesters cause mayhem again, police officer hurt. Retrieved from 

https://apnews.com/article/ap-top-news-racial-injustice-u-s-news-portland-ted-wheeler-
72474ff6e526fedaae288f09aff0aefe 

 
Givas, N. (2020, July 25). Seattle police declare riot after protesters set fire to construction site. Retrieved 

from https://www.foxnews.com/us/seattle-police-declare-riot-protesters-set-fire-construction-site 
 
Greenberg, N. (2019a). How information warfare shaped the Arab Spring. Edinburgh, UK: Edinburgh 

University Press. 
 
Greenberg, N. (2019b, February 12). Russian influence operations extend into Egypt. Retrieved from 

https://theconversation.com/russian-influence-operations-extend-into-egypt-111167 
 
Gyárfášová, O., Krekó, P., Mesežnikov, G., Molnár, C., & Morris, M. (2013). The conspiratorial mindset in 

an age of transition. Retrieved from 
http://www.ivo.sk/buxus/docs//publikacie/subory/The_Conspiratorial_Mindset_in_an_Age_of_Tra
nsition.pdf 

 
 
 



International Journal of Communication 15(2021)  American Spring  2563 

Helmus, T., Bodine-Baron, E., Radin, A., Magnuson, M., Mendelsohn, J., Marcellino, W., . . . & Winkelman, 
Z. (2019). Russian social media influence understanding Russian propaganda in Eastern Europe. 
Retrieved from 
https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/research_reports/RR2200/RR2237/RAND_RR2237
.pdf 

 
Hosenball, M. (2020, July 24). U.S. counterspy gives rare warning on foreign meddling in U.S. election. 

Retrieved from https://www.reuters.com/article/us-usa-election-counterspies/u-s-counterspy-
gives-rare-warning-on-foreign-meddling-in-u-s-election-idUSKCN24P29W 

 
Hụsayn, W. M. A. (2019). باھرلإا ةرھاظل ةیرابخلإا ةجلاعملا  [News processing of the phenomenon of terrorism in 

international satellite channels in Arabic: A comparative study of channels (Russia Today, Free, 
France 24)]. Mujallat adab al-farahidi, 36(2), 325–348. Retrieved from 
https://www.iasj.net/iasj/download/88d7b9efdced100d 

 
Kharfoush, I. (2020, June 5). ةیزاھتنلااو ملظلا نیب دوسلا ةیضق  [The Black issue between oppression and 

opportunism]. Al-Sherq al-awsat (London). Retrieved from 
https://aawsat.com/home/article/2317916/%D8%A7%D9%84%D9%8A%D8%A7%D8%B3-
%D8%AD%D8%B1%D9%81%D9%88%D8%B4/%D9%82%D8%B6%D9%8A%D8%A9-
%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D9%8A%D9%86-
%D8%A7%D9%84%D8%B8%D9%84%D9%85-
%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%87%D8%A7%D8%B2%D9%8A
%D8%A9 

 
Kilgo, D., & Mourão, R. (2019). Media effects and marginalized ideas: Relationships among media 

consumption and support for Black Lives Matter. International Journal of Communication, 13(19), 
4287–4305. Retrieved from https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/10518/2782 

 
Kirkpatrick, D. (2017, November 30). In snub to U.S., Russia and Egypt move toward deal on air bases. 

The New York Times. Retrieved from 
https://www.nytimes.com/2017/11/30/world/middleeast/russia-egypt-air-bases.html 

 
Laclau, E. (2005). On populist reason. London, UK: Verso. 
 
Leopold, J., & Bell, M. P. (2017). News media and the racialization of protest: An analysis of Black Lives Matter 

articles. Equality, Diversity and Inclusion, 36(8), 720–735. doi:10.1108/EDI-01-2017-0010 
 
Lynch, M. (2012, June 12). Political science and the new Arab public sphere. Foreign Policy. Retrieved 

from http://foreignpolicy.com/2012/06/12/political-science-and-the-new-arab-public-sphere/ 
 
McLeod, D. M., & Hertog, J. K. (1992, July 1). The manufacture of “public opinion” by reporters: Informal 

cues for public perceptions of protest groups. Discourse & Society, 3(3), 259–275. 
doi:10.1177/0957926592003003001 



2564  Nathaniel Greenberg International Journal of Communication 15(2021) 

Meta, D. (2020, June 11). National media coverage of Black Lives Matter had fallen during the Trump 
era—Until now. Retrieved from https://fivethirtyeight.com/features/national-media-coverage-of-
black-lives-matter-had-fallen-during-the-trump-era-until-now/ 

 
Mouffe, C. (2013). Agonistics: Thinking the world politically. London, UK: Verso. 
 
Orttung, R. W., & Nelson, E. (2019). Russia Today’s strategy and effectiveness on YouTube. Post-Soviet 

Affairs, 35(2), 77–92. doi:10.1080/1060586X.2018.1531650 
 
PBS. (2017, January 17). President Trump’s inaugural address [Video file]. Retrieved from 

https://www.pbs.org/weta/washingtonweek/web-video/president-trumps-inaugural-address 
 
Pew Research Center. (2020, September 15). U.S. image plummets internationally as most say country 

has handled coronavirus badly. Retrieved from 
https://www.pewresearch.org/global/2020/09/15/us-image-plummets-internationally-as-most-
say-country-has-handled-coronavirus-badly/ 

 
Prantl, D., & Prantl, M. (2018). Website traffic measurement and rankings: Competitive intelligence tools 

examination. International Journal of Web Information Systems, 14(4), 423–437. 
doi:10.1108/IJWIS-01-2018-0001 

 
Prophecy, W. H. [@NiasDiad]. (2020, July 2). WE MADE IT TO @TuckerCarlson #DezNat #WeeklyHoss 

[Twitter post]. Retrieved from https://twitter.com/NiasDiad/status/1278874404601032705 
 
Qiblawi, T. (2020, October 11). Turkey’s combative foreign policy could soon reach a dead end. CNN. 

Retrieved from https://www.cnn.com/2020/10/11/europe/turkey-analysis-erdogan-
intl/index.html 

 
Rosenberg, M., & Barnes, J. (2020, August 11). A bible burning, a Russian news agency and a story too 

good to check out. The New York Times. Retrieved 
https://www.nytimes.com/2020/08/11/us/politics/russia-disinformation-election-meddling.html 

 
RT. (2018a, August 12). Black lives: Struggle. Still dreaming of racial justice in St. Louis’ Black 

neighbourhoods [Video file]. Retrieved from 
https://www.youtube.com/watch?v=F49V8biFZic&list=PLBRLKmBip431NY_yQIbTekXjzr6C8FbM9
&index=2 

 
RT. (2018b, November 20). Black lives: Hope. Gospel or gangsta rap, same message, different vibes 

[Video file]. Retrieved from 
https://www.youtube.com/watch?v=sAmBTPQwlBg&list=PLBRLKmBip431NY_yQIbTekXjzr6C8FbM
9&index=4 

 



International Journal of Communication 15(2021)  American Spring  2565 

RT. (2019a, March 22). Black Lives: Agents of change. Failing schools versus community education in 
America [Video file]. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=-
4XXaBgEsfk&list=PLBRLKmBip431NY_yQIbTekXjzr6C8FbM9&index=5 

 
RT. (2019b, April 28). Black lives: Deadlock. Black lives matter vs. the KKK: Racial tensions spark anger in 

the USA [Video file]. Retrieved from 
https://www.youtube.com/watch?v=NkdGsUxijDU&list=PLBRLKmBip431NY_yQIbTekXjzr6C8FbM9
&index=1 

 
RT. (2019c, June 28). Black Lives: Doom. Choosing between good and bad in Black U.S. neighbourhoods 

[Video file]. Retrieved from 
https://www.youtube.com/watch?v=Mdbs8rQ1xiY&list=PLBRLKmBip431NY_yQIbTekXjzr6C8FbM9
&index=9 

 
RT. (2019d, July 25). Black Lives: Trap. Why civil rights aren’t enough to make the American dream come 

true [Video file]. Retrieved from 
https://www.youtube.com/watch?v=pw5bg5iLhro&list=PLBRLKmBip431NY_yQIbTekXjzr6C8FbM9
&index=10&t=6s 

 
RT. [@RT_com]. (2020a, June 30). Black Lives Matter rioter shoots at driver in Utah, then CONTINUES to 

protest (VIDEOS) [Twitter post]. Retrieved from 
https://twitter.com/RT_com/status/1278077502460755968 

 
RT. (2020b, August 1). “Peaceful” Portland protesters burn bible & flag, 24 hours after torching pig’s head in 

cop hat. Retrieved from https://www.rt.com/usa/496847-portland-protests-burn-bible-flag-pig/ 
 
RT. (2020c, August 12). Cure worse than disease: Ruptly filmed REAL BLM protesters burning a Bible. NY 

Times tried to “debunk” it with actual FAKE NEWS. Retrieved from 
https://www.rt.com/usa/497751-blm-protesters-bible-ny-times/ 

 
RT Arabic. (2019a, April 12).  Rapid Support Force from a club in the] ! هرھظ يف رجنخ ىلإ ریشبلا دیب ةوارھ نم عیرسلا معدلا ةوق 

hand of Bashir to a dagger in the back!]. Retrieved from 
https://arabic.rt.com/middle_east/1012945-
%D9%82%D9%88%D8%A9%D8%A7%D9%84%D8%AF%D8%B9%D9%85-
%D8%A7%D9%84%D8%B3%D8%B1%D9%8A%D8%B9-
%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AB%D9%8A%D8%B1%D8%A9-
%D9%84%D9%84%D8%AC%D8%AF%D9%84-%D9%81%D9%8A-
%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%88%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%86-
%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%88%D8%A9-%D8%A8%D9%8A%D8%AF-
%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%B4%D9%8A%D8%B1-%D8%A5%D9%84%D9%89-
%D8%AE%D9%86%D8%AC%D8%B1-%D9%81%D9%8A-
%D8%B8%D9%87%D8%B1%D9%87/ 

 



2566  Nathaniel Greenberg International Journal of Communication 15(2021) 

RT Arabic. (2019b, April 14). ناملسو میمت نیب ..نادوسلا  [Sudan . . . between Tamim and Salman]. Retrieved from 
https://arabic.rt.com/middle_east/1013279-%D9%85%D8%AD%D9%86%D8%A9-
%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%88%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D9%81%D9%8A-
%D9%85%D9%8A%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D8%B9-
%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AD%D9%88%D8%B1%D9%8A%D9%86-
%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%D8%A9/ 

 
RT Arabic. (2020a, June 20). " ةمھم دوسلا ةایح" لوق ضفری سنب  [Pence won’t say “Black lives matter”]. Retrieved 

from https://arabic.rt.com/world/1126302-%D8%A8%D9%86%D8%B3-
%D8%B1%D9%81%D8%B6-%D9%82%D9%88%D9%84-
%D8%AD%D9%8A%D8%A7%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%88%D8%AF-
%D9%85%D9%87%D9%85%D8%A9/ 

 
RT Arabic. (2020b, July 1). [sic] ةرایس هاجت رانلا نوقلطی "ةمھم دوسلا ةایح" ورھاظتم  [“Black Lives Matter” demonstrators shoot 

at a car]. Retrieved from https://arabic.rt.com/videoclub/1130076-
%D9%85%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D9%87%D8%B1%D9%88-
%D8%AD%D9%8A%D8%A7%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%88%D8%AF-
%D9%85%D9%87%D9%85%D8%A9-%D9%8A%D8%B7%D9%84%D9%82%D9%88%D9%86-
%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D9%8A-
%D8%A7%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D9%87-%D8%B3%D9%8A%D8%A7%D8%B1%D8%A9-
%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%A9/ 

 

RT Arabic. (2020c, July 24). تاباختنلاا يف يبنجأ لخدت نم اردان اریذحت ردصی يكیرمأ تارابختسا زاھج  [U.S. counterspy gives rare 
warning on foreign meddling in U.S. election]. Retrieved from https://arabic.rt.com/world/1137830-
%D8%AC%D9%87%D8%A7%D8%B2-
%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-
%D8%A3%D9%85%D8%B1%D9%8A%D9%83%D9%8A-%D9%8A%D8%B5%D8%AF%D8%B1-
%D8%AA%D8%AD%D8%B0%D9%8A%D8%B1%D8%A7-
%D9%86%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D9%86-
%D8%AA%D8%AF%D8%AE%D9%84-%D8%A3%D8%AC%D9%86%D8%A8%D9%8A-
%D9%81%D9%8A-
%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA/ 

 
RT Arabic. (2020d, July 28). يكیرملأا ملحلا ..ةمھم دوسلا ةایح  [Black Lives Matter: The American dream] [Video file]. 

Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=X1uEPQn8aGg 
 
 
 
 
 
 
 



International Journal of Communication 15(2021)  American Spring  2567 

RT Arabic. (2020e, August 4). لیجنلإا ارحإب مھتعمس اوقرحأ "ةمھم دوسلا ةایح" ءاطشن :ةیسورلا ةسینكلا [The Russian church: Black Lives 
Matter activists burned their reputation by burning the gospel]. Retrieved from 
https://arabic.rt.com/world/1141164-%D9%85%D8%B3%D8%A4%D9%88%D9%84-
%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D9%83%D9%86%D9%8A%D8%B3%D8%A9-
%D8%A7%D9%84%D8%B1%D9%88%D8%B3%D9%8A%D8%A9-%D8%B9%D9%86-
%D8%AD%D8%B1%D9%83%D8%A9-%D8%AD%D9%8A%D8%A7%D8%A9-
%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%88%D8%AF-%D9%85%D9%87%D9%85%D8%A9-
%D8%A8%D8%A5%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%82%D9%87%D9%85-
%D8%A7%D9%84%D8%A5%D9%86%D8%AC%D9%8A%D9%84-
%D8%A3%D8%AD%D8%B1%D9%82%D9%88%D8%A7-
%D8%B3%D9%85%D8%B9%D8%AA%D9%87%D9%85/ 

 
RT Arabic. (2020f, August 7). ةطرشلل ازكرم نومجاھی ةیكیرملأا دنلاتروب يف نوجتحم  [Protesters in Portland, USA, attack a police 

station]. Retrieved from https://arabic.rt.com/world/1142322-
%D9%85%D8%AD%D8%AA%D8%AC%D9%88%D9%86-%D9%81%D9%8A-
%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%86%D8%AF-
%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%85%D8%B1%D9%8A%D9%83%D9%8A%D8%A9-
%D9%8A%D9%87%D8%A7%D8%AC%D9%85%D9%88%D9%86-
%D9%85%D8%B1%D9%83%D8%B2%D8%A7-
%D9%84%D9%84%D8%B4%D8%B1%D8%B7%D8%A9/ 

 
RT Arabic. (2020g, October 11). دودسم قیرط ىلإ لصت دق ةیجراخلا ناغودرأ ةسایس  " :نإ نإ يس "  [CNN: Erdogan’s foreign policy 

could soon reach a dead end]. Retrieved from https://arabic.rt.com/world/1162536-
%D8%B3%D9%8A-%D8%A5%D9%86-%D8%A5%D9%86-
%D8%B3%D9%8A%D8%A7%D8%B3%D9%8A%D8%A9-
%D8%A3%D8%B1%D8%AF%D9%88%D8%BA%D8%A7%D9%86-
%D8%A7%D9%84%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%D9%8A%D8%A9-
%D9%82%D8%AF-%D8%AA%D8%B5%D9%84-%D8%A5%D9%84%D9%89-
%D8%B7%D8%B1%D9%8A%D9%82-%D9%85%D8%B3%D8%AF%D9%88%D8%AF/ 

 
RT Español. (2020, July 26). La policía de Seattle declara una revuelta en medio de incendios, vandalismo 

y enfrentamientos con manifestantes [Seattle police declare riot amid fire, vandalism and clashes 
with protesters]. Retrieved from https://actualidad.rt.com/actualidad/361134-eeuu-seattle-
revuelta-disturbios 

 
Rumer, E. (2019, October 31). Russia in the Middle East: Jack of all trades, master of none. Retrieved 

from https://carnegieendowment.org/2019/10/31/russia-in-middle-east-jack-of-all-trades-
master-of-none-pub-80233 

 
Russian lawmakers criticize Sudan coup as “unconstitutional.” (2019, April 11). Moscow Times. Retrieved 

from https://www.themoscowtimes.com/2019/04/11/russian-lawmakers-criticize-sudan-coup-as-
unconstitutional-a65190 

 



2568  Nathaniel Greenberg International Journal of Communication 15(2021) 

Salazar, P. J. (2017). Words are weapons: Inside ISIS's rhetoric of terror. New Haven, CT: Yale University 
Press. 

 
Saudi Arabia’s reckless prince fuels yet another civil war [Editorial]. (2019, April 15). The Washington 

Post. Retrieved from https://www.washingtonpost.com/opinions/global-opinions/there-was-
going-to-be-a-peace-conference-in-libya-then-other-countries-sabotaged-
it/2019/04/15/7f27545e-5fa7-11e9-9412-daf3d2e67c6d_story.html?noredirect=on 

 

Schwartz, I. (2020, July 3). Tucker Carlson: These are the criminals being used by the democratic party to 
destroy your country. Retrieved from 
https://www.realclearpolitics.com/video/2020/07/03/tucker_carlson_these_are_the_criminals_be
ing_used_by_the_democratic_party_to_destroy_your_country.html 

 
Shear, M. (2020, June 19). Pence won’t say the words “Black lives matter” in an interview. The New York 

Times. Retrieved from https://www.nytimes.com/2020/06/19/us/politics/mike-pence-black-lives-
matter.html 

 
Sputnik Arabic. (2019, October 25).  An exclusive meeting of Sputnik] ينادوسلا نیدعتلاو ةقاطلا ریزو عم كینتوبسـل يرصح ءاقل

with the Sudanese Minister of Energy and Mining, Adel Ali Ibrahim, at the Russia–Africa summit] 
[Video file]. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=38dfN9OyuVA 

 
Stavrakakis, Y., Katsambekis, G., Nikisianis, N., Kioupkiolis, A., & Siomos, T. (2017). Extreme right-wing 

populism in Europe: Revisiting a reified association. Critical Discourse Studies, 14(4), 420–439. 
doi:10.1080/17405904.2017.1309325 

 
Thompson, N., & Lapowsky, I. (2018, December 17). How Russian trolls used meme warfare to divide 

America. Wired. Retrieved from https://www.wired.com/story/russia-ira-propaganda-senate-report/ 
 
Tipaldou, S., & Casula, P. (2019). Russian nationalism shifting: The role of populism since the annexation 

of Crimea. Demokratizatsiya, 27(3), 349–370. 
 
United States. (2018, January 10). Putin’s asymmetric assault on democracy in Russia and Europe: 

Implications for U.S. national security: A minority staff report prepared for the use of the 
Committee on Foreign Relations, United States Senate, One Hundred Fifteenth Congress, second 
session. Retrieved from https://www.gpo.gov/fdsys/pkg/CPRT-115SPRT28110/pdf/CPRT-
115SPRT28110.pdf 

 
Zavadsky, K. (2015, September 17). Putin’s propaganda TV lies about its popularity. The Daily Beast. 

Retrieved from https://www.thedailybeast.com/putins-propaganda-tv-lies-about-its-
popularity?ref=scroll 

 


